«Ν. Σαντορινιός: «Η Κυβέρνηση οφείλει να εξηγήσει πλήρως όλες τις πτυχές της επένδυσης της Volkswagen στην Αστυπάλαια και να μελετηθούν τα σχέδια με γνώμονα το σεβασμό στην φέρουσα ικανότητα του νησιού. Κατάθεση Ερώτησης»
Με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ Δωδεκανήσου, Νεκτάριου Σαντορινιού, μέσω Ερώτησης και ΑΚΕ, ζητούνται διευκρινήσεις από τα αρμόδια Υπουργεία Εξωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων, σχετικά με την πρόσφατη ανακοινωμένη, από την Κυβέρνηση, επένδυση του Ελληνικού Δημοσίου και του Ομίλου Volkswagen, στο νησί της Αστυπάλαιας.
Όπως τονίζεται στην Ερώτηση, η οποία και συνυπογράφεται από τους Τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, Περιβάλλοντος, Φάμελλο Σωκράτη και Πέρκα Πέττη, Υποδομών και Μεταφορών, Παππά Νίκο, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Χαρίτση Αλέξη, Εσωτερικών, Ζαχαριάδη Κώστα και Χατζηγιαννάκη Μίλτο, καθώς και από 28 βουλευτές του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, πρόσφατα και δια στόματος του κ. Πρωθυπουργού, ανακοινώθηκε για το νησί της Αστυπάλαιας, επένδυση στον τομέα της πράσινης ηλεκτροκίνησης και των έξυπνων μεταφορών, σε συνεργασία με τον Όμιλο της Volkswagen, με σκοπό την ενίσχυση της αειφορίας του νησιού, μέσω πρωτοποριακών συστημάτων. Το σχετικό, μάλιστα Μνημόνιο Συνεργασίας που υπεγράφη στις 4/11/2020, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ομίλου, σύμφωνα με τα σχετικά Δελτία Τύπου, περιλαμβάνει διάφορες παρεμβάσεις, όπως κίνητρα για την αλλαγή των συμβατικών ΙΧ οχημάτων, με ηλεκτρικά, αναγκαίες εργασίες υποδομών για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης των οχημάτων, παραγωγή και αποθήκευση ηλεκτρικής και ανανεώσιμης ενέργειας, παραγωγή μπαταριών για οχήματα αυτής της τεχνολογίας, κα.
Παρά όμως τις διθυραμβικές παρουσιάσεις από την πλευρά της Κυβέρνηση, δεν έχουν δοθεί επαρκείς πληροφορίες τόσο στο ευρύ κοινό, όσο και στους ίδιους τους κατοίκους του νησιού, για το αν οι αλλαγές που απαιτούνται στις υποδομές του νησιού και τα εν λόγω σχέδια, στο πλαίσιο της υλοποίησης του Προγράμματος, έχουν λάβει υπόψη τη φέρουσα ικανότητα του νησιού, αλλά και για το ποιο θα είναι το συνολικό κόστος του Προγράμματος και ποια η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου.
Η ανησυχία των κατοίκων της Αστυπάλαιας επιτείνεται ιδιαίτερα λόγω της αυξημένης αδειοδότησης περιοχών και πεδίων εγκατάστασης ΑΠΕ, μετά και από την εφαρμογή του αντιπεριβαλλοντικού Νόμου 4685/20, με τον οποίο απελευθερώθηκε ανεξέλεγκτα η αδειοδότηση τους, και το γεγονός ότι στην περιοχή έχουν λάβει άδεια παραγωγής ή έχουν κατατεθεί αιτήσεις για έργα ΑΠΕ που υπερβαίνουν κατά πολύ τόσο τις ενεργειακές ανάγκες της ίδιας της Αστυπάλαιας, όσο και τη φέρουσα ικανότητα του νησιού. Επίσης, φαίνεται ότι το συγκεκριμένο έργο θα αυξήσει την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας (για φόρτιση οχημάτων) κατά 15% σε σχέση με το 2019, το οποίο μεταφράζεται κατά μέσο όρο σε 1,2 MW (το έτος) και 2,4 MW το καλοκαίρι, μέσω υβριδικού έργου.
Οι βουλευτές και Τομεάρχες του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, από τη μια, ζητούν συγκεκριμένες απαντήσεις σχετικά με το πόσες ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά και συστήματα αποθήκευσης προβλέπεται να εγκατασταθούν στο νησί, πώς ακριβώς θα λειτουργούν, αν το νησί θα γίνει ένας ενεργειακός κόμβος ή θα στοχεύουν αποκλειστικά στην κάλυψη των αναγκών μόνο της Αστυπάλαιας και για το πώς συνάδει η τρέχουσα κατάσταση αναφορικά με την αδειοδότηση και τη χωροθέτηση έργων ΑΠΕ στο νησί και τις πέριξ βραχονησίδες με τους στόχους της ενεργειακής αυτονομίας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της προστασίας της βιοποικιλότητας. Ενώ, ζητούν να μάθουν πότε επιτέλους αναμένεται από το ΥΠΕΝ, η έκδοση της απόφασης του άρθρου 22 του Ν. 4643/2019, για το καθεστώς στήριξης Υβριδικών Σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, όπως η Αστυπάλαια και αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την οικονομική βιωσιμότητα του εγχειρήματος.
Ακόμη ρωτούν αν τα αρμόδια Υπουργεία έχουν εξασφαλίσει, μετά την ολοκλήρωση του Προγράμματος, τη συντήρηση του εν λόγω αναβαθμισμένου εξοπλισμού και των μονάδων παραγωγής στο νησί, και αν πρόκειται να αποδοθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ή στο Ελληνικό Κράτος. Και τέλος ζητούν διευκρινήσεις για το ποιο ποσοστό του κόστους του Προγράμματος και ποιες δαπάνες θα καλυφθούν από την Ελληνική Κυβέρνηση και ποιο από τον Όμιλο Volkswagen. Μέσω ποιών χρηματοδοτικών ταμείων πρόκειται το Κράτος να στηρίξει το ποσοστό συμμετοχής του, αλλά και την αναβάθμιση υποδομών (π.χ. οδικών έργων) που θα απαιτηθούν; Ποια θα είναι τα οφέλη των πολιτών και πως θα χρηματοδοτηθεί το κόστος μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση για τους πολίτες και τους επαγγελματίες του νησιού; Θα διαχυθούν τα οφέλη στην τοπική κοινωνία ή θα αξιοποιηθεί το πιλοτικό έργο μόνο για εξέλιξη και προώθηση των τεχνολογιών της εταιρείας;
Από την άλλη, ζητούν την κατάθεση των σχετικών εγγράφων του Μνημονίου Συνεργασίας, όποια σχετική μελέτη του ΔΕΔΔΗΕ αναφορικά με το ενεργειακό σύστημα του νησιού και το πρόγραμμα «Green & Sustainable Island» και το στοιχεία σχετικά με το αν ενημερώθηκε επαρκώς για όλες τις λεπτομέρειες της επένδυσης, ο Δήμος και η τοπική κοινωνία του νησιού.
Τέλος, ο Νεκτάριος Σαντορινιός, καταθέτοντας την Ερώτηση, σχολιάζει η Αστυπάλαια είναι ένα νησί με μοναδικό κάλλος και κάθε προσπάθεια για κατασκευή υποδομών ενέργειας, πρέπει να είναι προσεκτικά σχεδιασμένη ώστε να μην προκαλέσει ανισορροπία στο τοπικό οικοσύστημα. Είναι γεγονός, συμπληρώνει, πως τα νησιά μας είναι ιδανικά συστήματα για την ανάπτυξη σχεδίων αειφορίας και ενεργειακής αυτονομίας, μέσω της παραγωγής εναλλακτικών πηγών, όμως τα όποια σχέδια οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας, κοινωνίας και μορφολογίας και να εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την πράσινη ενεργειακή μετάβαση.
Για τη δική σας ενημέρωση, επισυνάπτεται και η Ερώτηση, έτσι όπως κατατέθηκε
Ερώτηση και ΑΚΕ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
- Περιβάλλοντος και Ενέργειας
- Ανάπτυξης και Επενδύσεων
- Υποδομών και Μεταφορών
- Εσωτερικών
- Εξωτερικών
Θέμα: «Διευκρινίσεις ζητούνται για την επένδυση του Ελληνικού Δημοσίου και του Ομίλου Volkswagen στην Αστυπάλαια»
Πρόσφατα, δια στόματος του κυρίου Πρωθυπουργού, ανακοινώθηκε για το νησί της Αστυπάλαιας, επένδυση στον τομέα της πράσινης ηλεκτροκίνησης και των έξυπνων μεταφορών, σε συνεργασία με τον Όμιλο της Volkswagen. Όπως έγινε γνωστό, σκοπός της συγκεκριμένης επένδυσης είναι «η ενίσχυση της αειφορίας του νησιού, μέσω πρωτοποριακών συστημάτων, καθιστώντας την Αστυπάλαια της Δωδεκανήσου νησί-πρότυπο στην κινητικότητα, με ουδέτερο κλιματικό αποτύπωμα,
Σύμφωνα με τα σχετικά Δελτία Τύπου και δημοσιεύματα, το πρόγραμμα «Green & Sustainable Island», περιλαμβάνει «κίνητρα, μέσω ενός προγράμματος χρηματοδότησης, για την αλλαγή των συμβατικών ΙΧ οχημάτων, με ηλεκτρικά μέσα, αντικατάσταση των οχημάτων δημόσιας χρήσης καθώς και αυτών κοινής ωφέλειας του νησιού, από ηλεκτρικά οχήματα, αναγκαίες εργασίες υποδομών για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης των οχημάτων, υπηρεσίες κατά παραγγελία δημόσιας συγκοινωνίας, μέσω ψηφιακών εφαρμογών, που θα επιτρέψει σε κατοίκους και επισκέπτες μεγαλύτερη ελευθερία στις μετακινήσεις τους οποιαδήποτε ώρα της ημέρας και την παραγωγή και αποθήκευση ηλεκτρικής και ανανεώσιμης ενέργειας με σκοπό την κάλυψη των αναγκών του νησιού, αλλά και για την ανάπτυξη τεχνολογιών σχετικά με την ηλεκτροκίνηση και την αυτόνομη οδήγηση, όπως και για την παραγωγή μπαταριών για οχήματα αυτής της τεχνολογίας». Τέλος, όπως σημειώθηκε, «η Ελληνική Δημοκρατία θα εξασφαλίσει την ύπαρξη ποιοτικών οδικών υποδομών, άριστη σήμανση και επαρκή δεδομένα αναφορικά με την κυκλοφορία και τις καιρικές συνθήκες, ώστε να διασφαλίσει ασφαλή και χωρίς αποκλεισμούς μεταφορές που θα οδηγήσουν τελικά στην αυτόνομη οδήγηση». Επισφράγιση του προγράμματος αποτελεί το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Volkswagen, το οποίο υπογράφηκε στις 4.11.2020.
Είναι σαφές ότι η πλήρης απανθρακοποίηση του ενεργειακού μίγματος της χώρας είναι επιβεβλημένη στο πλαίσιο της δέσμευσης για κλιματική ουδετερότητα. Στο πλαίσιο αυτό η μείωση και τελικά ο μηδενισμός του ανθρακικού αποτυπώματος τόσο της ηλεκτροπαραγωγής όσο και των μεταφορών αποτελεί επιδίωξη της χώρας. Καθώς οι μικρές νησιωτικές γεωγραφικές ενότητες αποτελούν ιδανικά «κλειστά συστήματα» εφαρμογής πρωτοποριακών προγραμμάτων ενέργειας, γίνεται κατανοητός τόσο ο στόχος του ανακοινωθέντος σχεδίου, όσο και η επιλογή της Αστυπάλαιας.
Εντούτοις, προβληματισμοί έχουν ανακύψει καθώς οι σχετικές πληροφορίες που δημοσιεύονται είναι γενικόλογες και δεν προσδιορίζουν ακριβώς το τι αλλαγές απαιτούνται στις υποδομές του νησιού και εάν στα εν λόγω σχέδια έχει ληφθεί υπόψη η φέρουσα ικανότητα του νησιού, καθώς τα μεγέθη που παρουσιάζονται σε διάφορα δημοσιεύματα είναι μάλλον αντικρουόμενα.
Συγκεκριμένα, φαίνεται ότι το συγκεκριμένο έργο θα αυξήσει την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας (για φόρτιση οχημάτων) κατά 15% σε σχέση με το 2019, το οποίο μεταφράζεται κατά μέσο όρο σε 1,2 MW (το έτος) και 2,4 MW το καλοκαίρι, μέσω υβριδικού έργου. Όμως, παράλληλα, έχει ανακοινωθεί ότι υπάρχει μελέτη του ΔΕΔΔΗΕ για κάλυψη 60% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας, επίσης μέσω (άλλου;) υβριδικού έργου.
Ερωτήματα επιπλέον προκαλούνται από το γεγονός ότι ένα χρόνο μετά την ψήφιση του Ν. 4643/2019, δεν έχει εκδοθεί ακόμη η Υπουργική Απόφαση του άρθρου 22 του Νόμου, για το καθεστώς στήριξης Υβριδικών Σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, που αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την οικονομική βιωσιμότητα του εγχειρήματος.
Η ανησυχία των κατοίκων της Αστυπάλαιας επιτείνεται ιδιαίτερα λόγω της αυξημένης αδειοδότησης περιοχών και πεδίων εγκατάστασης ΑΠΕ, μετά και από την εφαρμογή του αντιπεριβαλλοντικού Νόμου 4685/20, με τον οποίο απελευθερώθηκε ανεξέλεγκτα η αδειοδότηση τους, και το γεγονός ότι στην περιοχή έχουν λάβει άδεια παραγωγής ή έχουν κατατεθεί αιτήσεις για έργα ΑΠΕ που υπερβαίνουν κατά πολύ τόσο τις ενεργειακές ανάγκες της ίδιας της Αστυπάλαιας όσο και τη φέρουσα ικανότητα του νησιού.
Επίσης, ασαφής είναι η κατανομή του βάρους του κόστους του Προγράμματος και οι πόροι χρηματοδότησης, ειδικά σε σχέση με την αντικατάσταση οχημάτων Ιδιωτικής και Δημόσιας Χρήσης, καθώς στην πρόσφατη ανακοίνωση του Πρωθυπουργού, δεν έχει προσδιοριστεί το ακριβές ποσοστό συμμετοχής της Volkswagen και της Ελληνικής Δημοκρατίας, και οι δαπάνες και οι δεσμεύσεις που αναλαμβάνονται από κάθε συμβαλλόμενο μέρος. Ιδιαίτερα δε, δεδομένου ότι η εν λόγω επένδυση θα μετατρέψει το νησί σε ένα ανοιχτό εργαστήρι για την εφαρμογή νέων τεχνολογιών αυτόνομης οδήγησης, παράγοντας τεχνολογικής υπεραξίας για την αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen, οφείλει να έχει και οφέλη για την τοπική κοινωνία και για την Ελληνική Πολιτεία.
Επειδή, η Αστυπάλαια είναι ένα νησί με μοναδικό κάλλος και επειδή οποιαδήποτε προσπάθεια για κατασκευή μεγάλων υποδομών θα προκαλέσει ανισορροπία στο τοπικό οικοσύστημα,
Επειδή χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την πράσινη ενεργειακή μετάβαση, με πλήρη απανθρακοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής, διείσδυση της ηλεκτροκίνησης και εξοικονόμηση ενέργειας,
Επειδή, τα νησιά μας είναι ιδανικά συστήματα για την ανάπτυξη σχεδίων αειφορίας και ενεργειακής αυτονομίας μέσω της παραγωγής εναλλακτικών πηγών, όμως τα όποια σχέδια οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας, κοινωνίας και μορφολογίας,
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
- Γνωρίζουν σε τι συνίσταται ακριβώς το σχέδιο που περιγράφεται ως «παραγωγή και αποθήκευση ηλεκτρικής και ανανεώσιμης ενέργειας»; Πόσες ανεμογεννήτριες, φωτοβολταϊκά και συστήματα αποθήκευσης προβλέπεται να εγκατασταθούν στο νησί; Αυτές πρόκειται να λειτουργούν ως ενεργειακός κόμβος ή θα στοχεύουν αποκλειστικά στην κάλυψη των αναγκών μόνο της Αστυπάλαιας; Υπάρχει στόχος για μετατροπή της Αστυπάλαιας σε ένα πραγματικά πράσινο νησί με πλήρη απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα; Πώς συνάδει η τρέχουσα κατάσταση αναφορικά με την αδειοδότηση και τη χωροθέτηση έργων ΑΠΕ στο νησί και τις πέριξ βραχονησίδες με τους στόχους της ενεργειακής αυτονομίας, της βιώσιμης ανάπτυξης και της προστασίας της βιοποικιλότητας;
- Πότε αναμένεται η έκδοση της απόφασης του άρθρου 22 του Ν. 4643/2019 για το καθεστώς στήριξης Υβριδικών Σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, όπως η Αστυπάλαια, που εκκρεμεί από το ΥΠΕΝ και αφορά στα ενεργειακά έξυπνα και αυτόνομα νησιά;
- Ποιο ποσοστό του κόστους του Προγράμματος και ποιες δαπάνες θα καλυφθούν από την Ελληνική Κυβέρνηση και ποιο από τον Όμιλο Volkswagen; Μέσω ποιων χρηματοδοτικών ταμείων πρόκειται το Κράτος να στηρίξει το ποσοστό συμμετοχής του, αλλά και την αναβάθμιση υποδομών (π.χ. οδικών έργων) που θα απαιτηθούν; Ποια θα είναι τα οφέλη των πολιτών και πως θα χρηματοδοτηθεί το κόστος μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση για τους πολίτες και τους επαγγελματίες του νησιού; Θα διαχυθούν τα οφέλη στην τοπική κοινωνία ή θα αξιοποιηθεί το πιλοτικό έργο μόνο για εξέλιξη και προώθηση των τεχνολογιών της εταιρείας;
- Με ποιο τρόπο τα αρμόδια Υπουργεία έχουν εξασφαλίσει τη συντήρηση του εν λόγω αναβαθμισμένου εξοπλισμού και των τοποθετημένων μονάδων παραγωγής εναλλακτικής ενέργειες στο νησί, μετά την ολοκλήρωση του εξαετούς Προγράμματος; Μετά το πέρας των χρόνου του Προγράμματος, πρόκειται να αποδοθούν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ή στο Ελληνικό Κράτος;
- Εκτός από την ενημέρωση του Τύπου, στην οποία προέβη σχετικά ο Πρωθυπουργός, έχει γίνει επίσημη παρουσίαση και διαβούλευση με σκοπό την ενημέρωση του Δήμου Αστυπάλαιας και της τοπικής κοινωνίας, αναφορικά με όλες τις πτυχές του Προγράμματος, τις προοπτικές και την εφαρμογή του;
Και αιτούμεθα από τα αρμόδια Υπουργεία να κατατεθούν στη Βουλή
Α) Το επονομαζόμενο ως «Μνημόνιο Συνεργασίας (Memorandum of Understanding)» μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Ομίλου Volkswagen σχετικά με την υλοποίηση του Προγράμματος «Green & Sustainable Island» στο νησί της Αστυπάλαιας, καθώς και όλα τα σχετικά έγγραφα και συμφωνητικά.
Β) η μελέτη του ΔΕΔΔΗΕ για την μετατροπή της Αστυπάλαιας σε πράσινο νησί, καθώς και όποια ειδικότερη μελέτη αναφορικά με το ενεργειακό σύστημα του νησιού και το πρόγραμμα «Green & Sustainable Island».
Οι Ερωτώντες και Αιτούντες Βουλευτές
Σαντορινιός Νεκτάριος
Φάμελλος Σωκράτης
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Ζαχαριάδης Κώστας
Παππάς Νικόλαος
Χαρίτσης Αλέξης
Χατζηγιαννάκης Μίλτος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αλεξιάδης Τρύφωνας
Αναγνωστοπούλου Σία
Βαρδάκης Σωκράτης
Γιαννούλης Χρήστος
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θοδωρής
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Καλαματιανός Διονύσης
Καρασαρλίδου Φρόσω
Καφαντάρη Χαρούλα
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κώστας
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μωραΐτης Θάνος
Νοτοπούλου Κατερίνα
Παπαδόπουλος Αθανάσιος
Πούλου Παναγιού
Σκουρλέτης Πάνος
Σκουρολιάκος Πάνος
Σπίρζης Χρήστος
Συρμαλένιος Νίκος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Φωτίου Θεανώ
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γιώργος