Βασικά σημεία από την παρέμβαση του Νεκτάριου Σαντορινιού στο Αναπτυξιακό Συνέδριο της Νισύρου με θέμα: «Για μια Αξιοβίωτη, Αειφόρα και Ήπια Ανάπτυξη της Νισύρου», που διεξήχθη την Παρασκευή 19/10/2018, υπό την αιγίδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας, συνδιοργανώθηκε από το Δήμο Νισύρου και την ΜΟΔ και συμμετείχαν επίσης ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος, Σωκράτης Φάμελος και ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Παναγιώτης Κορκολής.
«Στόχος αυτής της Κυβέρνησης, όπως προαναγγέλθηκε πριν περίπου δυο χρόνια από αυτό το νησί, δια στόματος του ίδιου του Πρωθυπουργού, είναι να εφαρμόσουμε νησιωτικές πολιτικές που να παρεμβαίνουν σε όλο το φάσμα της ζωής των νησιωτών. Και αυτό προσπαθήσαμε, παρά τις δυσκολίες. Σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε πράγματα ουσιαστικά για τα οποία, ποτέ ως τώρα, δεν είχε ενδιαφερθεί κανένας, δίνοντας ανάσα στα νησιά μας».
Για μας η Νησιωτικότητα δεν ήταν ποτέ κενό γράμμα
«Τα τελευταία αυτά δυο χρόνια, μέσα σε δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες και με οκτώ χρόνια την χώρα σε ασφυξία, προσπαθήσαμε να ανατρέψουμε δεδομένα χρόνων, όπως οι ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού, ιδίως στα μικρά νησιά, όταν άνοιγαν τα σχολεία, ή οι ελλείψεις σε γιατρούς, πάλι ιδιαίτερα στα μικρά και απομονωμένα νησιά. Προσπαθήσαμε και καταφέραμε να ανοίγουν τα σχολεία, ιδίως στα μικρά νησιά, με την πλειονότητα των καθηγητών και των δασκάλων παρούσα. Γεγονός που δεν είχε επιτευχθεί τα προηγούμενα χρόνια. Προσπαθήσαμε και καταφέραμε, παρά το μεγάλο brain drain, να δώσουμε οικονομικά κίνητρα σε γιατρούς που υπηρετούν σε νησιά, ενώ παράλληλα δώσαμε την δυνατότητα σε οπλίτες γιατρούς, κατά τη διάρκεια της θητείας του να κάνουν παράλληλα και το αγροτικό τους, καλύπτοντας σημαντικά κενά. Επίσης, σύντομα θα παραλάβουμε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και Ναυτιλίας, τρία πλωτά ειδικά διαμορφωμένα ασθενοφόρα για τις διακομιδές ασθενών που θα βοηθήσουν στην εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας των νησιωτών και των επισκεπτών των νησιών του Αιγαίου.
Έλλειψη Νερού στα νησιά: μια συντηρούμενη αντιαναπτυξιακή πολιτική
«Για πολλά χρόνια, όσοι κυβέρνησαν μέχρι τώρα, δεν προχωρούσαν την λειτουργία αφαλατώσεων στα νησιά, παρά συντηρούσαν, εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος, το στρεβλό και αντιαναπτυξιακό σύστημα της μεταφοράς νερού με καραβάκι. Επιτρέποντας στον «νερουλά» να πλουτίζει και αφήνοντας τις τοπικές κοινωνίες σε συνθήκες περασμένου αιώνα».
«Η δική μας πολιτική επιλογή είναι καθαρή: στόχος είναι η υδατική αυτονομία των νησιών μας μέσω της τοποθέτησης και λειτουργίας μονάδων αφαλάτωσης στην πλειοψηφία των άνυδρων νησιών της χώρας. Θέλουμε να τελειώσουμε με την ομηρία των νησιών από το «καραβάκι». Θέλουμε τα νησιά να σταματήσουν να πίνουν αλμυρό ή υφάλμυρο νερό και παίρνουμε πρωτοβουλίες ώστε να αποκτήσουν επαρκές και ποιοτικό νερό, συνθήκη που θα τους δώσει νέες προοπτικές ανάπτυξης».
«Εδώ στη Νίσυρο, σε συνεργασία με τον Δήμο, θέτουμε σε λειτουργία επιπλέον αφαλάτωση για την παραγωγή 300 κμ νερού την ημέρα η οποία θα συμπληρώσει τις υπάρχουσες. Επίσης, έχουμε επιδοτήσει τον Δήμο για την συντήρηση και αναβάθμιση των υπαρχουσών εγκαταστάσεων αφαλάτωσης. Ενώ, μέσω του προγράμματος Φιλόδημος χρηματοδοτούμε την εγκατάσταση και λειτουργία μονάδας αφαλάτωσης με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας»
Στρατηγική επιλογή η χρηματοδότηση των υποδομών των νησιών: 101 εκ στα νησιά του Αιγαίου, ακόμη και μέσα σε περιβάλλον Μνημονίου
«Αυτά τα τρία τελευταία χρόνια, διασφαλίσαμε αποκλειστικά εθνικούς πόρους και ανακοινώσαμε επιχορηγήσεις για την δημιουργία υποδομών στα νησιά, μέσω των δυο Αναπτυξιακών Προγραμμάτων που ήδη τρέχουν. 56εκ μόνο για το Νότιο Αιγαίο, χρήματα που διασφαλίστηκαν μέσα από την εθνική οικονομία, χρήματα που για πρώτη φορά δεν πήγαν σε μίζες και σε ρεμούλες αλλά πίσω στην ίδια την κοινωνία».
«Αυτό που αποτέλεσε έκπληξη ήταν η μεγάλη ανάγκη των νησιωτικών Δήμων, για έργα υποδομής στα νησιά τους, η οποία αποτυπώθηκε στην πρόσκληση για κατάθεση προτάσεων. Για πολλά χρόνια τα νησιά είχαν αφεθεί στη μοίρα τους, ενώ ακόμη και βασικές υποδομές κατέρρεαν, αφήνοντας τις τοπικές κοινωνίες και την ανάπτυξή τους σε δεύτερη μοίρα. Εμείς, μένοντας πιστοί στον στόχο για στήριξη των νησιών, εμπλέξαμε και το πρόγραμμα Φιλόδημος του Υπ. Εσωτερικών στην ευρύτερη προσπάθεια ενίσχυσης των νησιών, συνδυάζοντας το με τα Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα, διπλασιάζοντας έτσι τους διαθέσιμους πόρους για τα νησιά και πολλαπλασιάζοντας τα οφέλη για τον κόσμο τους– είναι και αυτό ένα «κουσούρι» που έχουμε σαν Κυβέρνηση, να συνεργαζόμαστε τα Υπουργεία μεταξύ μας και να καταφέρνουμε περισσότερους στόχους, πρωτοπόρο, αν σκεφτεί κανείς ότι οι μέχρι τώρα κυβερνώντες λειτουργούσαν με βιλαέτια και δουκάτα.
«Έτσι στη Νίσυρο, το μεγάλο και πολλές φορές, κατά το παρελθόν, υπεσχημένο έργο αναβάθμισης του λιμανιού θα χρηματοδοτηθεί από το Ειδικό Αναπτυξιακό με προϋπολογισμό 2 εκ, ενώ η αφαλάτωση και τα έργα ύδρευσης στους οικισμούς Εμποριού και Νικείων με προϋπολογισμό σχεδόν 1,5 εκ, θα χρηματοδοτηθούν από το Φιλόδημος Ι».
Σε συνεχή επαφή με τις τοπικές κοινωνίες, βελτιώνουμε τις πρωτοβουλίες μας
«Σκοπός μας είναι οι προγραμματικές συμβάσεις της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, που ήδη τρέχουν σε Λειψούς, Πάτμο και Τήλο, να ενισχυθούν μέσα από ένα θεσμικό πλαίσιο, και να συνεχιστούν και σε άλλα νησιά, έτσι ώστε να βοηθούνται οι μικροί υποστελεχωμένοι νησιωτικοί Δήμοι να καταθέτουν προτάσεις για έργα και μελέτες. Το ίδιο θα κάνουμε, όπως ανακοίνωσε ο ΓΓ Δημοσίων Επενδύσεων, με τον μηχανισμό στήριξης μικρών νησιών ΜΟΔ- ΕΤΑΑ, όπου σύντομα να ενεργοποιηθεί η τεχνική υπηρεσία της ΜΟΔ ώστε να γίνει αυτό το χρήσιμο εργαλείο, πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό».
Διασύνδεση των νησιών
«Η Νίσυρος τώρα πια έχει καθημερινή σύνδεση με την Κω και δυο φορές την εβδομάδα απευθείας με τον Πειραιά. Όμως εμείς δεν σταματάμε εδώ. Μέσα από μελέτη που έχει αναλάβει το Μετσόβιο Πολυτεχνείο θα αποτυπωθούν οι πραγματικές ανάγκες μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων, όπου με βάση αυτή θα αναδιαμορφώσουμε τον ακτοπλοϊκό χάρτη της χώρας. Ταυτόχρονα, μέσα από Ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, προσπαθούμε να επιδοτήσουμε πολυετείς συμβάσεις για μικρές αποστάσεις, όπως Νίσυρος- Κως, έτσι ώστε να έρθουν σύγχρονα πλοία που να χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες, με σκοπό να γίνει η ακτοπλοΐα πιο φθηνή και πιο φιλική προς το περιβάλλον».
Νέες Ευκαιρίες για τα νησιά, στον δρόμο χωρίς Μνημόνια, που ανοίγεται μπροστά μας
«Μετά τις 21 Αυγούστου αυτού του χρόνου ανοίγεται μπροστά μας ένας καθαρός δρόμος για να εφαρμόσουμε πολιτικές που εμείς θα έχουμε σχεδιάσει και που εμείς θα ασκήσουμε. Απόδειξη των προθέσεων της Κυβέρνησης θα είναι η κατάθεση του προϋπολογισμού, όπου εκεί θα δούμε μόνο αντίμετρα και όχι μέτρα αλλά και ένα διασφαλισμένο μέλλον για την οικονομία της χώρας».
«Χαρακτηριστικό δείγμα των ευκαιριών που ανοίγονται για τα νησιά μας, σε αυτή την νέα εποχή για την χώρα χωρίς Μνημόνια και με συνθήκες σταθερότητας, είναι η εφαρμογή του μέτρου Μεταφορικού Ισοδυνάμου, μια υλοποίηση των χρόνιων απαιτήσεων των ίδιων των νησιωτών, για ισοτιμία στις μετακινήσεις τους. Μέσα από ένα τριπλό πλέγμα- επιβάτες, επιχειρήσεις, καύσιμα- οι νησιώτικες κοινωνίες μπορούν να στηρίζονται στο μόνιμο αυτό μέτρο, επιδοτούμενο αποκλειστικά στο εθνικό ΠΔΕ, που αποτελεί μια σαφή αναγνώριση της Νησιωτικότητας».