Ο Βασίλης Α. Υψηλάντης ζητά με κοινοβουλευτική ερώτηση την σύγκληση της Επιτροπής ( του άρθρου 26 Ν. 1892/1990 ) για την άρση απαγόρευσης δικαιοπραξιών

0
4468

Ο Βασίλης Α. Υψηλάντης ζητά με κοινοβουλευτική ερώτηση  την σύγκληση της Επιτροπής ( του άρθρου 26 Ν. 1892/1990 ) για την άρση απαγόρευσης δικαιοπραξιών

 

Ο Κοσμήτορας της Βουλής και Βουλευτής  Δωδεκανήσου Βασίλης Α. Υψηλάντη στα πλαίσια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας, Εσωτερικών, Δικαιοσύνης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Μετανάστευσης και Ασύλου, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθώς και  Προστασίας του Πολίτη, με θέμα την «Ανάγκη σύγκλησης της Επιτροπής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου του άρθρου 26 Ν. 1892/1990 για την άρση απαγόρευσης δικαιοπραξιών σε παραμεθόριες περιοχές από υπηκόους τρίτων χωρών».

 

Η Κοινοβουλευτική Ερώτηση του βουλευτή Δωδεκανήσου είναι η ακόλουθη :

« Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί,

Το νομικό́ πλαίσιο, που διέπει τις δικαιοπραξίες ακινήτων σε παραμεθόριες περιοχές  απαγορεύει κάθε δικαιοπραξία σε υπηκόους εκτός των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελευθέρων Συναλλαγών, πλην όμως η απαγόρευση αυτή αίρεται με απόφαση της αρμόδιας Επιτροπής της κατά τόπο Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ύστερα από υποβολή αίτησης περί άρσης της εν λόγω απαγόρευσης.

Δια της υπ’ αριθ. Φ.114/403507/Σ.2221/6.4.2023 (ΦΕΚ ΄Β 2308) Κοινής Υπουργικής Απόφασης καθορίστηκαν τα δικαιολογητικά για την άρση της απαγόρευσης των δικαιοπραξιών σε παραμεθόριες περιοχές και τα ειδικότερα κριτήρια που αξιολογούνται.

Εντούτοις, από τον Απρίλιο του 2023 μέχρι και σήμερα δεν έχει συνεδριάσει η αρμόδια Επιτροπή, παρότι εκκρεμούν πολλά αιτήματα πολιτών τρίτων χωρών και πληρεξουσίων δικηγόρων τους για την άρση της απαγόρευσης των δικαιοπραξιών στα Δωδεκάνησα.

Το θέμα χρήζει άμεσης και επείγουσας διευθέτησης, δεδομένου ότι έχουν παγώσει όλες οι αγοραπωλησίες που απαιτούν την άδεια της Επιτροπής του άρθρου 26 Ν. 1892/1990, με αποτέλεσμα οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι πολίτες και οι πληρεξούσιοι συμπράττοντες  Δικηγόροι και Συμβολαιογράφοι να έχουν περιέλθει σε αδιέξοδο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των συναλλαγών και την κίνηση της τοπικής οικονομίας (ενδεικτικά απώλεια εσόδων του Δημοσίου από φόρους μεταβίβασης ακινήτων, σε στασιμότητα είναι μηχανικοί, δικηγόροι, Συμβολαιογράφοι).

Το πρόβλημα έγκειται μεταξύ άλλων στο ότι αφενός δεν προσδιορίζεται στην ΚΥΑ ο φορέας πιστοποίησης και επαλήθευσης της υπέρβασης ή μη των ποσοστών 3% επί του συνόλου των εμπράγματων ή ενοχικών δικαιωμάτων των ημεδαπών μονίμων κατοίκων και 15% επί της συνολικής έκτασης των οικιστικών περιοχών και αφετέρου τα ποσοστά αυτά έχουν καταστεί ανεπίκαιρα και ενδεχομένως χρήζουν αναθεώρησης.

Κατόπιν όλων των ανωτέρω,

Και δεδομένου ότι από τον Απρίλιο του 2023 δεν έχει καν συγκληθεί η αρμόδια Επιτροπή, ενώ παρά τα αλλεπάλληλα έγγραφα συναρμόδιων Υπηρεσιών (Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ΥπΕσ) δεν έχει υπάρξει κάποια ρύθμιση είτε με την έκδοση διευκρινιστικής εγκυκλίου είτε με τροποποίηση της ΚΥΑ μέχρι και σήμερα.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

Εάν προτίθενται να ρυθμίσουν το θέμα και πότε, ώστε να ξεπαγώσουν οι αγοραπωλησίες που απαιτούν από την ανωτέρω Επιτροπή την άρση απαγόρευσης δικαιοπραξιών σε παραμεθόριες περιοχές από υπηκόους τρίτων χωρών.

Αθήνα, στις 3 Οκτωβρίου 2023

 

Ο ερωτών Βουλευτής

 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ – ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α. ΥΨΗΛΑΝΤΗΣ

Ομιλία  του Βασίλη Α. Υψηλάντη  στην Ολομέλεια της Βουλής για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών 

 

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου και Κοσμήτορας της Βουλής Βασίλης Α. Υψηλάντης με την χθεσινή ομιλία του στη Συνεδρίαση της Ολομέλειας για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, «Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου δήμων, παρακολούθηση επιδόσεων τοπικής αυτοδιοίκησης, οικονομική και διοικητική διαχείριση οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ευζωία των ζώων συντροφιάς, κατασκευή και αναβάθμιση λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών», επεσήμανε ότι οι διατάξεις είναι αναγκαίες για την βελτιστοποίηση της τοπικής διακυβέρνησης, την οποία σε κάθε περίπτωση οφείλουμε, στο προσεχές μέλλον, να την καταστήσουμε περισσότερο λειτουργική και λιγότερο χαώδη.

Η ομιλία του Βασίλη Α. Υψηλάντη είναι η ακόλουθη:

« Κύριε Υπουργέ,

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές

Στην βελτίωση της διακυβέρνησης και του μοντέλου οργάνωσης των Ο.Τ.Α. μέσω της δημιουργίας αποτελεσματικότερων οργανωτικών και διοικητικών δομών, της αποτελεσματικότερης διαχείρισης πόρων και προσωπικού και της ενίσχυσης της διαφάνειας,  στοχεύουμε με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο.

 

Εμπεριέχονται επίσης διατάξεις, που εξασφαλίζουν  την  φροντίδα των ζώων συντροφιάς και τέλος που διευκολύνουν την κατασκευή και αναβάθμιση των λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών.

 

Θα ήθελα να σταθώ κυρίως στο μέρος εκείνο του νομοσχεδίου,  που αναφέρεται στους ΟΤΑ και που προάγει την εύρυθμη λειτουργία τους,  συμβάλλοντας έτσι στην αναβάθμισή τους με διατάξεις εκδημοκρατισμού και εκσυγχρονισμού της διαδικασίας διακυβέρνησης τους.

 

Είναι διατάξεις αναγκαίες για την βελτιστοποίηση της τοπικής διακυβέρνησης, την οποία σε κάθε περίπτωση οφείλουμε, στο προσεχές μέλλον, να την καταστήσουμε περισσότερο λειτουργική και λιγότερο χαώδη.

 

Άκουσα την κριτική από τον ΣΥΡΙΖΑ για τις ενέργειες της κυβέρνησης της ΝΔ . Ξέχασαν φαίνεται την απενεργοποίηση της τοπικής αυτοδιοίκησης μέσω του εκλογικού συστήματος που εισήγαγαν και βεβαίως της λειτουργίας της πολιτικής προστασίας των αυτοδιοικητικών εκλεκτών τους κατά τη διάρκεια της παρωδίας διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ.

 

Με το ΝΣ επιδιώκεται η  περαιτέρω προώθηση του εκδημοκρατισμού των ΟΤΑ με την καθιέρωση της αυξημένης ανά δίμηνο λογοδοσίας και του δημοσίου ελέγχου των πεπραγμένων. Ειδικότερα, προβλέπεται (στα άρθρα 7 και 17) ότι το δημοτικό και το περιφερειακό συμβούλιο κάθε δύο (2) μήνες συγκαλείται υποχρεωτικά σε ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής και περιφερειακής αρχής αντίστοιχα. Αναμφίβολα, η λογοδοσία είναι ένα δημοκρατικό εργαλείο που δίδει στις παρατάξεις της μειοψηφίας τη δυνατότητα να αναδεικνύουν θέματα, τα οποία απασχολούν τις περιφέρειες ή τους δήμους τους και να γίνονται έτσι η φωνή της κοινωνίας μέσα στο συμβούλιο.

Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στα Άρθρα (6 και 15), τα οποία προβλέπουν τη δυνατότητα σύγκλησης του Δημοτικού ή Περιφερειακού Συμβουλίου με τηλεδιάσκεψη.

Η μετάδοση των συνεδριάσεων των συμβουλίων μέσω σύγχρονων τρόπων επικοινωνίας, μέσω live streaming, ήταν πραγματικά μια πολύ σημαντική κατάκτηση, η οποία προέκυψε λόγω της πανδημίας. Αυτήν ακριβώς την κατάκτηση την συνεχίζουμε καθιερώνοντας την νομοθετικά και θα έλεγα ότι ιδίως για τις νησιωτικές περιφέρειες, όπως η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, είναι πραγματικά λυτρωτική και λόγω των δυσκολιών προσβασιμότητας. Διευκολύνουμε λοιπόν τη συμμετοχή, Προάγουμε τη πολυφωνία και τη δημοκρατία και τελικά συγχρονιζόμαστε με τον  βηματισμό της εποχής μας.

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κομβικής σημασίας είναι στο τρίτο μέρος του προς ψήφιση νομοσχεδίου (άρθρα 27 έως 32) η αυτοδίκαιη κατάργηση την τελευταία ημέρα της τρέχουσας δημοτικής περιόδου των νομικών προσώπων δημοσίου δίκαιου και των κοινωφελών επιχειρήσεων και η μεταφορά́ των αρμοδιοτήτων τους στους δήμους.

Με τις προτεινόμενες διατάξεις δίνουμε τέλος σε δυσλειτουργίες που σχετίζονται με την ελλιπή στελέχωσή τους και τη διάσπαση των τοπικών υποθέσεων μεταξύ του Δήμου και των ΝΠΔΔ αυτού.

Στόχος είναι ο εξορθολογισμός και η διαφάνεια μέσω της ενιαίας αντιμετώπισης της καθημερινότητας και όχι ο κατακερματισμός των αρμοδιοτήτων. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ΕΝΑ τεχνικό πρόγραμμα, ΕΝΑΣ προϋπολογισμός, ΈΝΑΣ οικονομικός διευθυντής στο δήμο, ΈΝΑΣ Διευθυντής ανθρώπινου δυναμικού.

Και για να μην φωνάζετε άδικα κύριοι της αντιπολίτευσης προβλέπεται η πλήρης μετάβαση όλου του προσωπικού με οποιαδήποτε σχέση εργασίας στους Δήμους.

Με την κατάργηση νομικών προσώπων η δημοτική αρχή, το δημοτικό συμβούλιο, η δημοτική επιτροπή, ο δήμαρχος και κυρίως ο προϊστάμενος οικονομικής υπηρεσίας, επανακτούν τον πλήρη και ουσιαστικό έλεγχο της συνολικής οικονομικής διαχείρισης του δήμου, γεγονός το οποίο αποτελεί την αναγκαία προϋπόθεση για τη βελτιστοποίηση του οικονομικού προγραμματισμού και την αποδοτική αξιοποίηση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων.

Ενιαίος Δήμος σημαίνει πραγματοποίηση προμηθειών με ενιαίες διαγωνιστικές διαδικασίες, που πρόκειται να οδηγήσουν σε επίτευξη καλύτερων τιμών αγοράς από αναπόφευκτο εξορθολογισμό του εύρους διοίκησης και από τη δυνατότητα ορθολογικής διαχείρισης του ανθρώπινου κεφαλαίου.

Άλλωστε, τόσα χρόνια διαμαρτύρονται οι αυτοδιοικητικές παρατάξεις κυρίως της αριστεράς ότι τομείς όπως η παιδεία και ο αθλητισμός και ο πολιτισμός θα πρέπει να εντάσσονται στον στενό πυρήνα του Δήμου και να ασκούνται από τις αντίστοιχες Διευθύνσεις Παιδείας, Αθλητισμού και Πολιτισμού που υπάρχουν στους Δήμους. Αυτό ακριβώς κάνει το παρόν Νομοσχέδιο.

Σαν επίλογο επισημαίνω ότι με το παρόν Νομοσχέδιο μπαίνει μια τελεία στην απλή αναλογική, η οποία δεν μπόρεσε να λειτουργήσει και οδήγησε τους Δήμους σε ακυβερνησία τουλάχιστον με τον τρόπο που επιχείρησε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ να την θεσπίσει και να την εφαρμόσει στις εκλογές του 2019. Αποκαθίστανται παθογένειες του παρελθόντος και εδραιώνουμε μια αυτοδιοίκηση περισσότερο ευέλικτη, αφουγκραζόμενοι τις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών. Μια Αυτοδιοίκηση από τους πολίτες για τους πολίτες.

Υπό το πρίσμα αυτό υπερψηφίζω το Νομοσχέδιο.

 

Ευχαριστώ πολύ. »

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ