Γ. Χρυσουλάκης στον «Σ»: «Στην Πειραιώς δεν μπορούσε να γίνει κυκλικός κόμβος διότι δεν χώραγαν τα μήκη των προδιαγραφών | Η λύση για τα ατυχήματα, είναι η ψηφιακή αστυνόμευση με κάμερες

7
901

«Γιώργος Χρυσουλάκης, πρόεδρος Μόνιμης Επιτροπής ΤΕΕ Κω:

«Επιτέλους, σιγά – σιγά μπαίνει τάξη στο πολεοδομικό χάος»

«Παράλληλα με τα χωροταξικά που έχει αναλάβει το ΤΕΕ, προχωράει και το έργο  καταγραφής των δρόμων στις εκτός σχεδίου περιοχές, ώστε να αποκτήσει το κράτος για πρώτη φορά ολοκληρωμένη αποτύπωση»

 

 

«Στην Πειραιώς δεν μπορούσε να γίνει κυκλικός κόμβος διότι δεν χώραγαν τα μήκη των προδιαγραφών σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους»

 

«Η λύση για τα ατυχήματα, είναι η ψηφιακή αστυνόμευση με κάμερες – Όπου έχουν μπει κάμερες, έχουμε 95% μείωση των ατυχημάτων»

 

«Η απόφαση του ΣτΕ για την εκτός σχεδίου δόμηση, έχει παρθεί κάπως πρόχειρα»

 

«Το θέμα των δωρεάν μελετών από το ΤΕΕ θα πρέπει αν το ξαναδούμε, διότι, αν θέλουμε να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, δεν είναι αυτός ο ρόλος του ΤΕΕ. Ο ρόλος του είναι συμβουλευτικός»

 

«Θα ήθελα, πριν κλείσω τη θητεία μου στο ΤΕΕ, να δρομολογήσω τη λύση του Οινοποιείου και το θέμα της κατοικίας Μπρουνέττη (Brunetti) (κτίριο πρώην 80 ΑΔΤΕ)»

 

«Για τα 70 στρέμματα στον Ναυτικό Όμιλο δεν μπορεί ο προϊστάμενος της ΕΤΑΔ να κάνει παραχωρητήριο. Θα πρέπει να υπάρξει πολιτική απόφαση»

 

«Έχουμε βάλει επανειλημμένες φορές το θέμα του προσεισμικού ελέγχου, αλλά το ζήτημα είναι ότι γενικά υπάρχει ένας φόβος. Δηλαδή, τι θα συμβεί αν ο προσεισμικός έλεγχος βγάλει για παράδειγμα ότι ένα σχολείο δεν αντέχει;»

 

«Υπολογίζεται ότι, μέχρι τέλος του χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί ο πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος σε όλη την Επικράτεια με προϋπολογισμό 40 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης»

 

Πολλά τα θέματα που συζητήσαμε με τον πρόεδρο της Μόνιμης Επιτροπής ΤΕΕ Κω Γιώργο Χρυσουλάκη. Το σχέδιο της εκτός σχεδίου δόμησης, το νομοσχέδιο για τα καταπατημένα ακίνητα του δημοσίου, οι Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες

που αφορούν στις προστατευόμενες περιοχές «Natura 2000», η μελέτη διάσωσης του παλιού Οινοποιείου, η κατοικία Μπρουνέττη (Brunetti) (κτίριο πρώην 80 ΑΔΤΕ), τα 70 στρέμματα στον Ναυτικό Όμιλο, η πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων, ο κόμβος στην Πειραιώς, οι Επιτροπές Ελέγχου Αντιρρήσεων οι οποίες αφορούν στους δασικούς χάρτες, τα αυθαίρετα (περίπτωση Μυκόνου), το μπόνους των δύο ορόφων στα «πράσινα» κτίρια, o έλεγχος προσβασιμότητας ΑΜΕΑ στα δημόσια κτίρια και βέβαια για τον προσεισμικό έλεγχο των δημόσιων κτιρίων ιδιαίτερα των σχολείων.

 

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

 

Ερ: Κύριε Χρυσουλάκη, ας ξεκινήσουμε με το θέμα της εκτός σχεδίου δόμησης το οποίο επηρεάζει εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες σε όλη την Επικράτεια μετά από πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία απαγορεύει τη δόμηση ακόμα και στα άρτια και οικοδομήσιμα αγροτεμάχια άνω των 4 στρεμμάτων εάν δεν έχουν «πρόσωπο» σε δρόμο. Ομολογώ ότι δεν έχω καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει και τι ισχύει. Ποια είναι η θέση του ΤΕΕ;

Γ.Χ.: Κατ’ αρχάς να σας πω ότι, το θέμα προέκυψε από μια προσφυγή για οικοδομική άδεια οικοπέδου σε εκτός σχεδίου περιοχή στην Πάτμο, μετά από 17 χρόνια που χτίστηκε η οικοδομή. Αποφασίστηκε ότι, δεν αρκεί το ελάχιστο εμβαδόν των 4 στρεμμάτων, αλλά απαιτείται για τη δόμηση – ήδη από το 1985 – και η ύπαρξη προσώπου του οικοπέδου σε κοινόχρηστο χώρο. Δηλαδή, δρόμος ο οποίος δεν έχει διαμορφωθεί με μπουλντόζες και δεν έχει απλώς εγκριθεί με απόφαση Νομάρχη ή Δημάρχου, δεν αναγνωρίζεται. Πρέπει να είναι αποτέλεσμα πολεοδομικής μελέτης ή να υπάρχει Προεδρικό διάταγμα ή για την Κω και την Ρόδο να είναι καταχωρημένος στο κτηματολόγιο (άρα να υφίσταται πρό του έτους 1932).

Ερ: Πριν προχωρήσετε παρακάτω, πείτε μου, πώς το ΣτΕ πήρε τέτοια απόφαση ενώ γνωρίζει πως στη χώρα μας έχουν χτιστεί χιλιάδες σπίτια με «πρόσωπο» σε μη αναγνωρισμένους δρόμους, αλλά με επίσημες άδειες;

Γ.Χ.: Η απόφαση αυτή έχει παρθεί κάπως πρόχειρα. Το ΣτΕ είναι το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο,  ούτε Συνταγματικό δικαστήριο είναι , ούτε  νομοθετεί  . Είναι σεβαστές οι αποφάσεις του, αλλά από εκεί και πέρα, όλοι και όλα κρίνονται. Επί της ουσίας, αυτή η απόφαση δεσμεύει και τον χωροταξικό σχεδιασμό που είναι σε εξέλιξη με τα τοπικά και τα ειδικά πολεοδομικά σχέδια, τα οποία αναμένουμε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025. Αυτή, λοιπόν, η απόφαση, ακυρώνει και το ίδιο το σκεπτικό του ΣτΕ, ότι δηλαδή, πρέπει να υπάρχει πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός ο οποίος όμως υλοποιείται αυτή τη στιγμή. Το κακό είναι ότι πρόκειται για απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ. Να σας πω ότι, το 90% των δρόμων εκτός σχεδίου δεν είναι καταχωρημένοι στο Κτηματολόγιο. Γνωρίζετε ότι, η Κως και η Ρόδος έχουν ένα ειδικό καθεστώς διότι είναι οι μόνες περιοχές στην Ελλάδα που έχουν Κτηματολόγιο. Άρα, εμείς έχουμε το πλεονέκτημα, όσοι δρόμοι καταχωρήθηκαν μέχρι το 1932 που ολοκληρώθηκε το Κτηματολόγιο από τους Ιταλούς, θεωρούνται επίσημα αναγνωρισμένοι. Από εκεί και μετά, οι υπόλοιποι δρόμοι που αναγνωρίζονται, είναι αυτοί που είναι από αποφάσεις απαλλοτριώσεων ή αυτοί για τους οποίους έχουν βγει Προεδρικά Διατάγματα, όπως π.χ. ο Επαρχιακός.

Όμως, αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα, είναι τρομακτικό. Δηλαδή, ένας πολίτης που είχε ένα ακίνητο και ξέρει ότι σήμερα χτίζει 186 τ.μ. από τη μια μέρα στην άλλη, επειδή έβγαλε μια απόφαση το ΣτΕ, έχουμε ξαφνικό θάνατο. Με αυτή την απόφαση επηρεάζεται οριζόντια όλη Ελλάδα και πλέον δεν χτίζει κανείς και οι υπηρεσίες Δόμησης έχουν σταματήσει την έκδοση  οικοδομικών αδειών.

Ερ: Κύριε Χρυσουλάκη, από το 1932 μέχρι σήμερα, έχουν περάσει 81 ολόκληρα χρόνια και έχουν ανοιχτεί δεκάδες δρόμοι στο νησί μας και έχουν χτιστεί επίσης δεκάδες οικίες, επιχειρήσεις κ.λ.π. Όλοι αυτοί οι δρόμοι είναι παράνομοι; Παρανόμως χρησιμοποιούνται;

Γ.Χ.: Δυστυχώς, δεν υπήρχε τρόπος να καταχωρηθούν αυτοί οι δρόμοι στο Κτηματολόγιο. Έβγαζε μια απόφαση το δημοτικό συμβούλιο ή το νομαρχιακό, άνοιγε ο δρόμος, περνούσαν τα δίκτυα, ασφαλτοστρωνόταν, αλλά με τη στενή έννοια της νομοθεσίας, δεν υφίσταται. Να σας πω ότι, παράλληλα με τα χωροταξικά που έχει αναλάβει το ΤΕΕ, προχωράει και το έργο  καταγραφής των δρόμων στις εκτός σχεδίου περιοχές, ώστε να αποκτήσει το κράτος για πρώτη φορά ολοκληρωμένη αποτύπωση και μετά το Υπ. Περιβάλλοντος θα αποφασίσει ποιοι δρόμοι θα είναι αυτοί που δίνουν το δικαίωμα δόμησης στα εφαπτόμενα ακίνητα. Απ’ ότι μας έχει πει ο υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς, θα αναγνωριστούν όσοι δρόμοι υφίστανται μέχρι το 1977.

Ερ: Και τι θα γίνει με τους μετά το 1977 δρόμους;

Γ.Χ.: Οι υπόλοιποι παραπέμπονται στις καλένδες. Εμείς ως ΤΕΕ έχουμε συγκεκριμένη πρόταση δύο βημάτων: α) να γίνει μια νομοθετική μεταβατική ρύθμιση  ούτως ώστε να διατηρήσουν το δικαίωμα δόμησης μέχρι την ολοκλήρωση των τοπικών ειδικών πολεοδομικών σχεδίων το 2025 όλα τα ακίνητα που είχαν οικοδομησιμότητα πριν το 2003 και β) να δημιουργηθεί ένα ειδικό τμήμα στο ΥΠΕΝ και ένα αντίστοιχο στο ΣτΕ ώστε οι μελέτες τον τοπικών και των ειδικών τοπικών πολεοδομικών σχεδίων, των μίνι χωροταξικών δηλαδή, που θα παραδοθούν το 2025, να γίνουν Προεδρικά Διατάγματα το αργότερο μέχρι το 2026. Είναι υποχρεωτικό να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και τα Π.Δ. μέχρι το 2026 διότι υπάρχει προθεσμία. Σε αντίθετη περίπτωση, χάνεται η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Ερ: Είστε αισιόδοξος ότι θα επιτευχθεί ο στόχος;

Γ.Χ.: Είναι αισιόδοξος διότι, ό,τι αναλαμβάνει το ΤΕΕ το φέρνει εις πέρας.

Ερ: Πάμε σε άλλο θέμα, στην ψήφιση του νομοσχεδίου για τα καταπατημένα ακίνητα του δημοσίου, που δίνει δικαίωμα εξαγοράς ακινήτων αλλά και απόκτησης τίτλων ιδιοκτησίας για χιλιάδες πολίτες αλλά και σε τουριστικές επιχειρήσεις. Ποια η άποψη του ΤΕΕ;

Γ.Χ.: Γενικώς το ΤΕΕ είναι κατά και των αυθαιρέτων κατασκευών αλλά και των αυθαίρετων καταπατήσεων. Από τη στιγμή όμως που η πολιτεία αποφασίζει κάποια πράγματα όπως αυτό που αναφέρατε, εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να διευκολύνουμε και τους πολίτες και τους συναδέλφους ώστε να γίνουν όλα αυτά ηλεκτρονικά, με ασφάλεια, χωρίς διαφθορά.

Ερ: Στην Κω έχουμε τέτοιες καταπατήσεις του δημοσίου;

Γ.Χ.: Βεβαίως υπάρχουν. Γνωρίζω περιπτώσεις που κάποιοι νέμονται ένα ακίνητο του δημοσίου από το ’40, για πρώτη και κύρια κατοικία που έχουν μεγαλώσει εκεί τρεις τέσσερις γενιές. Για τέτοιες περιπτώσεις μιλάμε.

Ερ: Κύριε Χρυσουλάκη, διάβασα ότι παρατάθηκε μέχρι τις 30 Απριλίου 2023, ήδη πέρασε το χρονικό όριο, η διαβούλευση για τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες

που αφορούν στις προστατευόμενες περιοχές «Natura 2000» σε τρεις περιοχές, μεταξύ των οποίων και η δική μας περιφέρεια, οι οποίες θα καθορίσουν το θεσμικό πλαίσιο οριοθέτησης διαβαθμισμένων ζωνών προστασίας, με σαφείς όρους και κανόνες για τις χρήσεις γης και την οικονομική και ανθρωπογενή δραστηριότητα στις προστατευόμενες περιοχές, όπως αναφέρεται. Με δεδομένο ότι ένα μεγάλο τμήμα του νησιού μας ανήκει στη ζώνη «Natura 2000», πείτε μου, τι σημαίνει αυτό για τον τόπο μας;

Γ.Χ.: Οι ζώνες «Natura» προστατεύονται για κάποιο λόγο. Αυτό όμως, δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να σταματήσει η ανθρώπινη δραστηριότητα. Νομίζω ότι, όπου θεσπίζονται κανόνες είναι καλό.

Ερ: Πριν από δύο χρόνια, σε αντίστοιχη συνέντευξη και απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, μου είχατε δηλώσει ότι, είχε ξεκινήσει η διαδικασία συγκρότησης μιας ομάδας συναδέλφων σας με σκοπό να συντάξει μια μελέτη για τη διάσωση του παλιού Οινοποιείου. Μάλιστα, είχατε αναφέρει ότι, μέσα στον Απρίλιο (του 2021) θα εξετάζατε το θέμα για να δείτε με ποια μορφή θα προχωρούσατε, διότι υπήρχε και η πρόταση για αρχιτεκτονικό διαγωνισμό και θα συνεργαζόσασταν με το δήμο για να καταλήξετε με ποιόν τρόπο θα βοηθήσετε. Υπάρχει κάποια εξέλιξη;

Γ.Χ.: Σε αυτό το θέμα δεν έχουμε εξέλιξη, αλλά εδώ να πω ότι, είπαμε να το ξαναδούμε το ζήτημα διότι δεν μπορεί να γίνεται προγραμματική σύμβαση με το ΤΕΕ, όπως έγινε με την ομάδα εργασίας για τα 70 στρέμματα του Ναυτικού Ομίλου, και συνάδελφοι οι οποίοι συμμετέχουν αφιλοκερδώς να κινδυνεύουν με ποινικές ρήτρες. Είπαμε, λοιπόν, ότι το θέμα των δωρεάν μελετών από το ΤΕΕ θα πρέπει αν το ξαναδούμε, διότι, αν θέλουμε να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, δεν είναι αυτός ο ρόλος του ΤΕΕ. Ο ρόλος του είναι συμβουλευτικός.

Ερ: Δηλαδή, για τη μελέτη που κάνατε για τα 70 στρέμματα, συνάδελφοί σας κινδύνευσαν με ποινικές ρήτρες;

Γ.Χ.: Δεν κινδυνεύουν διότι παραδόθηκε η μελέτη, αλλά στην προγραμματική σύμβαση υπήρχαν ποινικές ρήτρες. Ευλόγως κάποιοι της Διοικούσας Επιτροπής αντέδρασαν διότι δεν είναι δυνατόν να προσφέρεται αφιλοκερδής εργασία και να κινδυνεύουν οι συνάδελφοι με ποινικές ρήτρες. Η περίπτωση του Ναυτικού Ομίλου ήταν ειδική που αν δεν το κάναμε εμείς μπορεί να μην γινόταν ποτέ. Στην προσπάθειά μας, λοιπόν, να το σώσουμε, υπερπηδήσαμε αυτόν τον όρο. Εν πάσει περιπτώσει, δεν είναι αυτός ο ρόλος μας και δεν μπορεί το ΤΕΕ να κάνει μελέτες και να αφαιρεί ύλη από την ελεύθερη αγορά. Κάποια στιγμή μπορεί κάποιοι από τους ελεύθερους επαγγελματίες να προσφύγουν. Αλλά πέραν τούτου, παγώσαμε το θέμα διότι πληροφορηθήκαμε ότι υπάρχει μελέτη αξιοποίησης του παλιού Οινοποιείου στο δήμο. Είπαμε να δούμε τι προβλέπει και μετά να συζητήσουμε εάν χρειάζεται τροποποίηση κ.λ.π. Τη ζητήσαμε προφορικά, αλλά μεσολάβησαν τόσα και ασχολούμαστε με τόσα πολλά που το θέμα έμεινε εκεί.

Να σας πω για το κτίριο της μαρίνας το οποίο το δρομολογήσαμε σε συνεργασία με τη διοίκησή της. Οι άνθρωποι ακολούθησαν ακριβώς αυτά που τους είπαμε, δηλαδή, να μην κατεδαφιστεί για να μην έχουμε μια δεύτερη ΑΒΙΚΩ. Ήταν και είναι σε κακό χάλι το κτίριο, αλλά όμως η τεχνολογία έχει πολλές λύσεις για την αποκατάστασή του. Πρότασή μας ήταν να γίνει η μελέτη αποκατάστασης και να δοθεί σε ιδιώτη για να το φτιάξει, με επίβλεψη από το δήμο για να τηρηθούν οι προδιαγραφές. Ο ιδιώτης θα το εκμεταλλευτεί κάποια χρόνια έναντι ενοικίων μέσω των οποίων θα πάρει πίσω τα χρήματα που θα βάλει και έτσι θα σωθεί. Είπαμε ότι, εάν αυτό το πλάνο δουλέψει, που πιστεύω ότι θα δουλέψει, να κάνουμε το ίδιο και με το παλιό Οινοποιείο.

Ερ: Η μελέτη έχει προχωρήσει;

Γ.Χ.: Έχει εγκριθεί η μελέτη και θα βγει στη δημοπρασία. Μάλιστα, εξεδόθη και μια άδεια για πρόσθετες κτιριακές εγκαταστάσεις όχι σε επαφή με το υφιστάμενο, οι οποίες θα το αναδεικνύουν. Αυτό το έργο είναι προϋπόθεση για να προχωρήσει η Β φάση της μαρίνας. Θα ήθελα, πριν κλείσω τη θητεία μου στο ΤΕΕ, να δρομολογήσω τη λύση του Οινοποιείου και το θέμα της κατοικίας Μπρουνέττη (Brunetti) (κτίριο πρώην 80 ΑΔΤΕ).

Ερ: Με προλάβατε. Ήθελα να σας ρωτήσω εάν υπάρχει μια κάποια εξέλιξη για το συγκεκριμένο κτίριο.

Γ.Χ.: Το συζητήσαμε στην Μόνιμη Επιτροπή, αλλά δεν πέρασε η πρότασή μου. Προσέκρουσα στις αντιρρήσεις των μελών, τα οποία ήθελαν να πάει πακέτο με το κτίριο του λιμεναρχείου της Καρδάμαινας, του τέως αστυνομικού σταθμού Κεφάλου, κ.ά. Οπότε, κάπου έχουμε χαθεί να ψάχνουμε τον ένα και τον άλλο για να γίνουν συνεννοήσεις με τις κοινότητες όπου υπάρχουν διαφορετικές απόψεις. Θα επανέλθω βέβαια, διότι πιστεύω ότι, τουλάχιστον η κατοικία Μπρουνέττη (Brunetti) πρέπει να σωθεί και τα άλλα τα βλέπουμε σε δεύτερο χρόνο ένα ένα.

Ερ: Πάμε στα περιβόητα 70 στρέμματα. Έχουμε κάτι νεότερο ή τελματώνει και αυτή η υπόθεση;

Γ.Χ.: Δεν υπάρχει εξέλιξη. Κάθε φορά που συναντιέμαι με τον κύριο δήμαρχο του το υπενθυμίζω. Έχει κάνει πάρα πολλές επαφές. Το θετικό είναι ότι το έχει μπλοκάρει το θέμα. Έχει καταστήσει σαφές ότι αυτό είναι κόκκινη γραμμή για το δήμο, επομένως δεν νομίζω ότι θα προχωρήσουν σε πλειστηριασμό. Το θέμα είναι ότι δεν μπορεί ο προϊστάμενος της ΕΤΑΔ να κάνει παραχωρητήριο. Θα πρέπει να υπάρξει πολιτική απόφαση. Εκεί έχουμε μείνει.

Ερ: Άλλο θέμα, ο «κόμβος». Σας ικανοποιεί ο τρόπος που γίνεται το έργο, το οποίο βέβαια, έχει καταντήσει το γεφύρι της Άρτας…

Γ.Χ.: Εμείς για τον «κόμβο» είπαμε εξ αρχής, πριν γίνει οποιαδήποτε μελέτη, ότι, υποψιαζόμαστε πως μια κυκλική πορεία θα έλυνε το πρόβλημα. Οι συγκοινωνιολόγοι είπαν στον δήμαρχο πως, η κυκλική πορεία έχει κάποια συγκεκριμένη διάμετρο, συγκεκριμένα μήκη, ορατότητες κ.λ.π., που έπρεπε να γίνουν απαλλοτριώσεις στα γύρω χωράφια. Αυτό όπως καταλαβαίνετε, θα έπαιρνε μια 10ετία. Επομένως, προχώρησαν σε αυτή τη λύση. Εμείς δεν μπορούμε να κρίνουμε τους συγκοινωνιολόγους, δεν είμαστε ειδικοί.

Ερ: Επομένως, περιμένουμε να δούμε πώς θα λειτουργήσει όταν ολοκληρωθεί;

Γ.Χ.: Θα λειτουργήσει όμως λειτουργούν και τα φανάρια στη διασταύρωση Μεγ. Αλεξάνδρου και Ελ. Βενιζέλου, όπου κόβεται η ροή των αυτοκινήτων.

Να σας θυμίσω πως, πρότασή μου για τη λύση του προβλήματος των ατυχημάτων, με βάση τη διεθνή εμπειρία και τις στατιστικές, είναι η ψηφιακή αστυνόμευση με κάμερες οι οποίες είναι ασύρματες και δεν στοιχίζουν πολύ. Όπου έχουν μπει κάμερες, έχουμε 95% μείωση των ατυχημάτων. Αυτό δεν σημαίνει πως το οδικό δίκτυο δεν έχει προβλήματα τα οποία πολύ σωστά τα έχουν επισημάνει και οι σύλλογοι των ΤΑΞΙ και των λεωφορείων.

Ερ: Κατά γενική ομολογία, αυτό που μας λείπει είναι η οδηγική συμπεριφορά, η κυκλοφοριακή αγωγή. Διότι, ένας «κακός» οδηγός θα κάνει τη «στραβή» και στον καλύτερο δρόμο.

Γ.Χ.: Συμφωνώ, αλλά ένα συντεταγμένο κράτος δεν μπορεί να στηρίζεται στο φιλότιμο. Πρέπει, δυστυχώς, να υπάρχουν και αστυνομικά μέτρα. Δεν μπορείς να ευαισθητοποιήσεις τον τουρίστα ο οποίος έχει συνυφασμένο μέσα στο μυαλό του ότι, αλκοόλ και διακοπές πάνε παρέα. Εάν όμως υπάρχουν κάμερες, εκεί το πράγμα αλλάζει. Θα το μαθαίνει από τις μπροσούρες, θα του το λένε οι ξεναγοί, θα του το λένε τα γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων, μηχανών κ.λ.π. και θα είναι προσεκτικός.

Ερ: Ας αλλάξουμε θέμα. Κύριε Χρυσουλάκη, ακόμα δεν έχουν συσταθεί οι Επιτροπές Ελέγχου Αντιρρήσεων για τους δασικούς χάρτες, με αποτέλεσμα 8.000 υποθέσεις συνολικά για τα Δωδεκάνησα, εκ των οποίων οι 500 στην Κω, να βρίσκονται στον αέρα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Είναι τραγικό!!

Γ.Χ.: Όλα στην Ελλάδα, δυστυχώς, καθυστερούν διότι είμαστε ένα βαθύτατα δημοκρατικό κράτος και υπάρχουν επίπεδα ενστάσεων και αντιρρήσεων σε όλα τα επίπεδα σχεδιασμού.

Ερ: Συγνώμη, λόγω δημοκρατίας καθυστερούν;

Γ.Χ.: Όχι μόνο, αλλά σε κάθε επίπεδο σχεδιασμού υπάρχει και δικαίωμα ένστασης. Αυτά συμβαίνουν σε δημοκρατικά κράτη.

Ερ: Δεν διαφωνώ, όμως, υπάρχει πρόβλημα διότι, οι εν λόγω Επιτροπές δεν συστάθηκαν λόγω χαμηλών αμοιβών των συμμετεχόντων σε αντιστοιχία με τον όγκο δουλειάς που πρέπει να βγάλουν. Γίνονται συνέχεια «παζάρια» για το πόσα χρήματα θα πάρουν, δικαιολογημένα από την πλευρά τους. Γιατί η πολιτεία δεν αποφασίζει επιτέλους να δώσει μια λύση; Εν πάσει περιπτώσει, περιμένουμε…

Άλλο θέμα, τα αυθαίρετα. Πείτε μου, με αφορμή τα όσα γίνονται στη Μύκονο, ποια η πρότασή σας;

Γ.Χ.: Το ΤΕΕ έχει πρόταση για την αντιμετώπιση του προβλήματος της παράνομης δόμησης, η οποία βασίζεται στους εξής άξονες: 1) χρήση ηλεκτρονικών καταγγελιών από τους πολίτες, τεκμηριωμένες με τεχνική έκθεση από μηχανικό ιδιώτη. Θα πληρώνουν ένα παράβολο κι εάν η καταγγελία είναι βάσιμη το παράβολο θα επιστρέφεται, ειδάλλως θα καταπίπτει υπέρ του δημοσίου, 2) να σηκώνονται drones σε περιοχές όπως είναι π.χ. η Μύκονος, 3) να γίνονται δορυφορικές λήψεις τρεις φορές το χρόνο σε όλη την Επικράτεια, 4) να ξεκινήσει ο δειγματοληπτικός έλεγχος στο 5% των δηλώσεων αυθαιρέτων που έχουν τακτοποιηθεί αλλά δεν έχουν ελεγχθεί αν κατασκευάστηκαν πριν ή μετά τον Ιούλιο του 2011.

Ερ: Έχουμε πολλές περιπτώσεις αυθαίρετης δόμησης στο νησί μας;

Γ.Χ.: Βέβαια έχουμε πολλές. Εννοείται ότι, στις τουριστικές περιοχές όπου η πίεση για εκμετάλλευση της γης είναι πολύ έντονη, υπάρχει και μεγαλύτερη αυθαιρεσία.

Ερ: Να υποθέσω ότι οι μεγάλες αυθαιρεσίες αφορούν σε τουριστικές επιχειρήσεις;

Γ.Χ.: Ναι, έχουν αυθαιρεσίες. Συνήθως έχουν τα υπόγεια τα οποία τα έχουν κάνει δωμάτια, έχουν κλείσει ημιυπαίθριους, κ.λ.π. Τώρα με τους νόμους των αυθαιρέτων τα έχουν τακτοποιήσει. Παράνομη δόμηση μετά το 2011 δεν έχουμε, διότι είναι πάρα πολύ τσουχτερά τα πρόστιμα. Γνωρίζω κάποιες περιπτώσεις αυθαιρέτων που έγιναν μετά το 2011 και όταν τους κοινοποιήθηκε το πρόστιμο, προτίμησαν να τα γκρεμίσουν.

Ερ: Άρα, για ποιες αυθαιρεσίες μιλάμε; Για ένα σπίτι που έχει χτίσει ένα δυο δωμάτια παραπάνω; Για ένα κατάστημα που έχει εκμεταλλευτεί κοινόχρηστο χώρο; Γι αυτά μιλάμε;

Γ.Χ.: Μετά το 2011 κάποιοι έκαναν επεκτάσεις κατοικιών, καταστημάτων, αλλά όταν τους κοινοποιήθηκε το πρόστιμο, τα γκρέμισαν.

Ερ: Άρα, στην Κω δεν έχουμε αυθαίρετη δόμηση. Οπότε, οι προτάσεις του ΤΕΕ δεν μας αφορούν…

Γ.Χ.: Οι προτάσεις έγιναν διότι θα πρέπει να περάσει ένα μήνυμα στην κοινωνία ότι, από δω και πέρα δεν υπάρχει ανοχή στην αυθαίρετη δόμηση. Να πούμε εδώ ότι, το σύστημα ελέγχου των νέων οικοδομών είναι αδιάβλητο διότι γίνεται αρχικός έλεγχος στη θεμελίωση και γίνεται και τελικός από ιδιώτη ελεγκτή με ηλεκτρονική κλήρωση. Για την περίπτωση αυθαιρεσίας μετά και τον τελικό έλεγχο, το ΤΕΕ όπως σας είπα, προτείνει δορυφορικό έλεγχο τρεις φορές το χρόνο.

Ερ: Σε προηγούμενη συνέντευξη είχαμε μιλήσει για τα ψηλά κτίρια και την περίπτωση περισσότερων ορόφων. Υπάρχει κάποια εξέλιξη;

Γ.Χ.: Ναι και αφορά σε κάποιους ορόφους που δίνει μπόνους ο νέος οικοδομικός κανονισμός όταν πρόκειται για «πράσινα» κτίρια. Σε κάποιες περιπτώσεις δίνει και δυο ορόφους επιπλέον. Επειδή ήταν οριζόντιο μέτρο για όλη την Επικράτεια, θα έρθει τροπολογία η οποία θα τα εξετάζει ανά περιοχή.

Ερ: Στην Κω έχουμε «πράσινα» κτίρια;

Γ.Χ. Στην Κω δεν έχουμε, αλλά εξ όσων γνωρίζω, κάποιες άδειες που βγήκαν έχουν πάρει τους δύο ορόφους μπόνους. Σε κάποιες περιπτώσεις κατοικιών και εντός σχεδίου και εκτός, το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής έκοψε τον ένα όροφο.

Ερ: Κύριε Χρυσουλάκη, ένα ζήτημα που «καίει», είναι ο προσεισμικός έλεγχος σε δημόσια κτίρια, μεταξύ των οποίων είναι και τα σχολεία. Έχουμε πρόβλημα.

Γ.Χ.: Έχουμε ένα πρόβλημα σοβαρό. Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να θεσμοθετηθεί ο προσεισμικός έλεγχος σε κτίρια τα οποία μπαίνουν στο «εξοικονομώ» και παίρνουν επιδοτήσεις για να κάνουν ενεργειακή αναβάθμιση. Κατά την άποψή μας, αυτά θα πρέπει να έχουν ελεγχθεί στατικά. Δεν μπορείς να κάνεις θερμοπροσόψεις σε ένα κτίριο και ο σκελετός του να πάσχει. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει από το ΤΕΕ ο προσεισμικός έλεγχος, αλλά η διαδικασία προσκρούει στο νομικό πλαίσιο που διέπει τα κτίρια κατηγορίας 5, δηλαδή, τα αυθαίρετα τα οποία είναι είτε εξ ολοκλήρου αυθαίρετα είτε έχουν πολύ μεγάλες παραβάσεις. Το 30% των δημοσίων κτιρίων είναι κατηγορίας 5 και δεν θα μπορέσουν να προχωρήσουν σε παρεμβάσεις όπως είναι η εξοικονόμηση ενέργειας.

Ερ: Τέτοιου είδους περιπτώσεις έχουμε στην Κω;

Γ.Χ.: Δεν έχουμε.

Ερ: Ας εστιάσουμε στην Κω. Προσεισμικός έλεγχος δεν έχει γίνει ούτε στα σχολεία ούτε σε δημόσια κτίρια.

Γ.Χ.: Εμείς το έχουμε βάλει επανειλημμένες φορές το θέμα, αλλά το ζήτημα είναι ότι γενικά υπάρχει ένας φόβος. Δηλαδή, τι θα συμβεί αν ο προσεισμικός έλεγχος βγάλει ότι ένα σχολείο δεν αντέχει;

Ερ: Να το αντιστρέψω το σκεπτικό. Τι θα συμβεί όταν δεν αντέξει ένα σχολείο σε έναν σεισμό; Και το τρομακτικό; Εάν ο σεισμός γίνει σε ώρα μαθημάτων…

Γ.Χ.: Ακριβώς. Γι αυτό εμείς επιμένουμε και με έναυσμα τους ισχυρούς σεισμούς στην Τουρκία και στη Συρία, είπαμε ότι, επιτέλους πρέπει να ξεκινήσει κι εδώ ο προσεισμικός έλεγχος. Αυτό εμείς το βάζουμε συνεχώς από το 2017 που αναλάβαμε. Και όταν βρισκόμουν στην επιτροπή διαβούλευσης το έβαζα συνεχώς. Και μάλιστα, μετά το σεισμό του 2017, το ΤΕΕ έφερε εδώ από τον ΟΑΣΠ κλιμάκιο και εκπαιδεύσαμε τους μηχανικούς, δημοσίους υπαλλήλους και ιδιώτες, για τον πρωτοβάθμιο έλεγχο. Από εκεί και πέρα όμως, δεν έγινε τίποτα, παρόλο που στην Κω δεν είναι παραπάνω από 50 τα δημόσια κτίρια και εννοούμε και αυτά που ανήκουν στο δήμο και αυτά που μισθώνει το δημόσιο από ιδιώτες. Υπολογίζεται ότι, μέχρι τέλος του χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί ο πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος σε όλη την Επικράτεια με προϋπολογισμό 40 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Σε όσα κτίρια βρεθεί πρόβλημα, θα διεξαχθεί ο δευτεροβάθμιος έλεγχος, για τον οποίο το κονδύλι είναι περίπου 20 εκ. ευρώ.

Ερ: Ο καθηγητής κ. Καρύδης σε συνέντευξή του στον «Σ», είχε επισημάνει τη σοβαρότητα του προβλήματος και είχε κάνει συγκεκριμένες προτάσεις για επαναλαμβανόμενους ελέγχους σε τακτά χρονικά διαστήματα στα σχολεία, τα οποία δεν έχουν ελεγχθεί από το 2008…, επισημαίνοντας και δευτερογενείς παράγοντες πρόκλησης κατάρρευσης κτιρίων…

Γ.Χ.: Το ΤΕΕ έχει προτείνει στον ΟΑΣΠ να ενημερώνεται το μητρώο των σχολείων για επαναλαμβανόμενους ελέγχους. Κάτι ανάλογο έχει γίνει με το μητρώο γεφυρών. Μετά τον έλεγχο των δημόσιων κτιρίων, θα είναι υποχρεωτικός ο έλεγχος των χώρων συνάθροισης κοινού. Εμείς έχουμε βάλει αυτό το θέμα ήδη από το 2017. Ήρθε βέβαια και η ταυτότητα κτιρίου η οποία καθιστά υποχρεωτικό τον έλεγχο. Εκεί όμως, έχουμε το εξής πρόβλημα. Ότι, τα ιταλικά κτίρια, όπως το δημαρχείο, το μουσείο, η αγορά και το συγκρότημα Λήμνου, είναι ενιαία, δηλαδή, σχεδόν όλο το οικοδομικό τετράγωνο είναι ένα κτίριο. Οπότε, ο πρωτοβάθμιος έλεγχος δεν μπορεί να είναι αποσπασματικός, πρέπει να ελεγχθεί ολόκληρο το οικοδομικό τετράγωνο. Αυτό σημαίνει πως, εάν κάποιος ιδιώτης θέλει να βγάλει κάποια άδεια όπου απαιτείται να προσκομίσει ταυτότητα κτιρίου, θα πρέπει να μπει στη διαδικασία να κάνει ο ίδιος μελέτη στατικής επάρκειας και να επωμιστεί το κόστος για ολόκληρο το ακίνητο.

Ερ: Άρα, τι θα πρέπει να γίνει;

Γ.Χ.: Θα πρέπει να δοθεί σ’ αυτά προτεραιότητα. Ούτως ή άλλως, είναι στο πρόγραμμα να ελεγχθούν. Είναι βέβαιο ότι οι έλεγχοι θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος της χρονιάς. Έχουν ήδη ξεκινήσει. Εάν δεν ολοκληρωθούν θα χαθούν τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ερ: Δυστυχώς όμως, δεν θα είναι η πρώτη φορά που η χώρα μας χάνει χρήματα…

Γ.Χ.: Να ξέρετε ότι, όπου εμπλέκεται το ΤΕΕ, υπάρχει αποτέλεσμα.

Ερ: Θέλω να κλείσουμε τη σημερινή μας συνέντευξη με ένα άλλο μέγα ζήτημα, το οποίο αφορά στο μετρό προσβασιμότητας ΑΜΕΑ στα δημόσια κτίρια.

Γ.Χ.:  Οι έλεγχοι  προσβασιμότητας ΑΜΕΑ στα δημόσια κτίρια χρηματοδοτούνται και αυτοί από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ερ: Προγράμματα πάντα υπήρχαν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Το θέμα όμως είναι, πώς αυτά υλοποιούνται; Ποιος αναλαμβάνει να τα φέρει εις πέρας;

Γ.Χ.: Το κράτος τα αναθέτει στο ΤΕΕ. Για τον έλεγχο προσβασιμότητας έχουν εκπαιδευτεί 5.000 μηχανικοί, μεταξύ των οποίων κι εγώ. Έχει φτιαχτεί η πλατφόρμα με ερωτηματολόγιο που θα απαντάμε σε συγκεκριμένα ερωτήματα και θα προτείνουμε λύσεις. Έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από συναδέλφους και περιμένουμε την ηλεκτρονική κλήρωση για να ξεκινήσουμε τους ελέγχους. Από εκεί και πέρα, το υπουργείο θα ιεραρχήσει το πού απαιτούνται άμεσες παρεμβάσεις.

 

Πηγή: Εφ. ΣΤΑΘΜΟΣ

 

 

 

 

 

 

 

 

7 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Στα φανάρια του συνεταιρισμού προς Κω το ΜΗΑ …..έκανε ο «ΜΑΓΚΑΣ» προσπέραση από δεξιά, σφαίρα. Να πως γίνονται τα τροχαία. Πέμπτη 19:40. Αν είχε όντως εκεί κάμερες θα του πέρνσν το δίπλωμα forever.
    Επίσης κόκκινο αυτοκίνητο προσπέραση επάνω σε διαγραμισμενη νησίδα γνωστού ραλίστας επιστήμονα.
    Κάμερες παντού.
    Ειδικά στα φανάρια του συνεταιρισμού.

  2. Έλεος δηλαδή κ. Χρυσουλακη αν γίνει σεισμός και καταρρεύσει ένα σχολείο με εκατοντάδες νεκρά παιδιά και εκπαιδευτικούς τι θα πειτε;
    Είστε υπεύθυνοι εσείς ως φορεας-θεσμος; Κάντε αυτό που πρέπει και ας αναλάβουν οι αρμόδιοι για τη λύση του. Μήπως καλύπτετε έτσι τους πολιτικους;

  3. ΠΡΩΤΑ Η ΜΑΣΑ!!Ευχαριστούμε τους δημαρχους ΚΑΙΣΕΡΛΗ-ΚΥΡΙΤΣΗ-ΝΙΚΗΤΑΡΑ για τα εργα στο νησί.Οπως αξιοποιηση οινοποιειου ,αβικω ,ναυτικου ομιλου ,αλεξαντερ φασιον, για την επιλυση του κυκλοφοριακου, για το χωροταξικο-πολεοδομικο σχεδιο ,για το κολυμβητηριο , τον μολο για τα κρουαζιεροπλοια ,για τους δρομους,για την καθαριοτητα.για την απομάκρυνση του ΚΤΕΛ κλπ. ΜΟΝΟ Η ΚΑΡΕΚΛΑ ΚΑΙ Η ΤΣΕΠΗ.Μασες ατελειωτες 1.463.337,36€ ΓΙΑ ΔΡΟΜΟΥΣ ΣΤΟ ΛΙΝΟΠΟΤΙ ! 745.000 ΓΙΑ ΣΤΑΔΙΟ ΦΙΛΙΝΟΥ ! 635.000 για τον κομβο! ΕΛΛΑΔΑ. δημαρχοι ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ειναι ΜΟΝΟ για να γλύφουν το μελι.μονο υποσχεσεις ψεμματα και θααααααααααα….Αρπαγες ΜΑΣΕΣ εργολαβοι δημαρχοι.αναπλασεις πλατειες κομβοι για να γεμιζουν οι τσεπες.με 50.000 γινοταν κυκλικος κομβος.ΠΕΙΝΑΣΜΕΝΟΙ!!!…ΑΡΠΑΚΤΙΚΑ….ΜΑΣΕΣ…

  4. Ειναι ντροπη ο συγκοινωνιολογος που εβαλε 50 χλμ/ωρα οριο στον επαρχιακο. Ειναι επικινδυνο!!!! 70-75 χλμ/ωρα ειναι το ιδανικο. Θα μετραμε νεκρους παλι στην ασφαλτο.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ