Γιατί αγαπάμε να μισούμε τους φτωχούς μετανάστες | Γράφει ο Βασίλης Γιαουρδήμος

11
3197

Γιατί αγαπάμε να μισούμε τους φτωχούς μετανάστες

Ένα κοινωνικό καθρέφτισμα φόβου, εξουσίας και ψευδαίσθησης ανωτερότητας
Υπάρχει ένα παράξενο φαινόμενο που επανέρχεται παντού και πάντοτε:
όταν τα πράγματα δυσκολεύουν, όταν η φτώχεια και η ανασφάλεια απλώνονται, οι κοινωνίες στρέφουν το βλέμμα –και το μίσος– προς τα κάτω. Ποτέ προς τα πάνω.
Σαν να αγαπάμε να μισούμε εκείνους που έχουν λιγότερα από εμάς.
Στην Ευρώπη, και ειδικά στην Ελλάδα μετά την κρίση, αυτός ο “άλλος” έχει πρόσωπο: τον φτωχό μετανάστη.
Όταν οι άνθρωποι νιώθουν ότι χάνουν έλεγχο, ψάχνουν κάποιον φταίχτη. Είναι πιο εύκολο να κατηγορήσεις τον άνθρωπο που καθαρίζει το δρόμο ή δουλεύει στα χωράφια, παρά να αντιμετωπίσεις ένα αόρατο οικονομικό σύστημα.
Οι φτωχοί μετανάστες είναι ορατοί, διαφορετικοί, και συχνά σιωπηλοί. Γίνονται, έτσι, το ιδανικό θύμα: πάνω τους προβάλλουμε το άγχος μας, τον φόβο της δικής μας πτώσης, το φάντασμα της φτώχειας που μας απειλεί.
Από μαρξιστική σκοπιά, τίποτα από αυτά δεν είναι τυχαίο. Το σύστημα χρειάζεται τους μετανάστες για να κινεί την οικονομία – και ταυτόχρονα χρειάζεται να τους παρουσιάζει ως απειλή, για να διαιρεί την εργατική τάξη.
Ένας λαός διχασμένος σε “ντόπιους” και “ξένους” δεν μπορεί να ενωθεί για να απαιτήσει δικαιοσύνη.
Έτσι, την ώρα που ο εργοδότης μειώνει μισθούς, η κοινωνία μαλώνει για το αν “οι ξένοι παίρνουν τις δουλειές”. Είναι η πιο παλιά τακτική εξουσίας: στρέψε τον θυμό αλλού.
Στο νησί μας—όπως και σε πολλά άλλα νησιά του Αιγαίου— το αφήγημα ότι “οι μετανάστες μάς παίρνουν τις δουλειές” απλώς δεν επιβεβαιώνεται.
Ακόμη και με την παρουσία τους, η έλλειψη εργατικών χεριών παραμένει μεγάλη.
Η τοπική οικονομία, βασισμένη στον τουρισμό, τη γεωργία και τις εποχικές εργασίες, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από μετανάστες που καλύπτουν θέσεις δύσκολες, υποτιμημένες ή κακοπληρωμένες.
Χωρίς αυτούς, πολλά ξενοδοχεία, χωράφια και επιχειρήσεις θα υπολειτουργούσαν.
Η πραγματικότητα δείχνει, λοιπόν, ότι οι μετανάστες δεν “παίρνουν” δουλειές — τις κρατούν ζωντανές.
Κι όμως, η ρητορική της “απειλής” επιμένει.
Ίσως γιατί είναι πιο εύκολο να καλλιεργείς φόβο, παρά να παραδεχτείς μια μορφή εξάρτησης: ότι οι “ξένοι” στηρίζουν αυτό που εμείς θεωρούμε “δικό μας”.
Ο Μισέλ Φουκώ μας θύμισε ότι η εξουσία δεν χρειάζεται πάντα βία· αρκεί να παράγει “αλήθειες”.
Όταν οι κυβερνήσεις και τα μέσα ενημέρωσης επαναλαμβάνουν ότι “οι μετανάστες φέρνουν εγκληματικότητα”, “αλλοιώνουν τον πολιτισμό”, “απειλούν την ασφάλεια”, δεν περιγράφουν την πραγματικότητα — την κατασκευάζουν.
Ο φόβος γίνεται πολιτική στρατηγική.
Και πίσω από τον φράχτη ή το “κέντρο φιλοξενίας”, κρύβεται ένας τεράστιος μηχανισμός πειθάρχησης: του φόβου, της τάξης, της υπακοής.
Από ψυχαναλυτική σκοπιά, το μίσος για τον μετανάστη είναι μια αρρωστημένη μορφή αυτοάμυνας.
Ο “άλλος” μας θυμίζει αυτό που δεν θέλουμε να δούμε: τη δική μας ευαλωτότητα, τη φτώχεια, το γεγονός ότι η ζωή μας μπορεί να καταρρεύσει από τη μια στιγμή στην άλλη.
Αντί να κοιτάξουμε αυτόν τον φόβο κατάματα, τον προβάλλουμε έξω.
Μισούμε, δηλαδή, όχι τον μετανάστη, αλλά την εικόνα της δικής μας πιθανής πτώσης.
Ο φιλόσοφος Σλάβοϊ Ζίζεκ το έχει περιγράψει με τον δικό του, προκλητικό τρόπο:
“Δεν φοβόμαστε ότι ο μετανάστης θα μας πάρει τις δουλειές.
Φοβόμαστε ότι θα μας πάρει την ίδια μας την απόλαυση — το δικαίωμα να νιώθουμε οι ‘κανονικοί’, οι ‘νόμιμοι’, οι ‘ανώτεροι’.”
Το πιο σκοτεινό στοιχείο είναι ίσως αυτό: το μίσος παράγει απόλαυση.
Μας κάνει να νιώθουμε “καθαροί”, “ανώτεροι”, “δικαιωμένοι”.
Δίνει ταυτότητα εκεί που λείπει νόημα.
Κι όσο οι κοινωνίες μας χάνουν τη συνοχή τους, τόσο περισσότερο χρειάζονται έναν “άλλο” για να ορίσουν το “εμείς”.
Στο τέλος, ίσως το πραγματικό ερώτημα δεν είναι γιατί μισούμε τους φτωχούς μετανάστες, αλλά γιατί έχουμε τόσο ανάγκη να μισούμε κάποιον.
Ίσως γιατί μόνο έτσι νιώθουμε πως υπάρχουμε — μέσα από τον αποκλεισμό του άλλου.
Και τότε, το πιο ριζοσπαστικό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε, δεν είναι να αγαπήσουμε τον “άλλο”, αλλά να αντέξουμε να δούμε τον εαυτό μας μέσα του.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

11 ΣΧΟΛΙΑ

  1. .φτιαξετον τίτλο σου . ΜΗΝ κάνεις προπαγάνδα..
    Μετανάστης λέγεται αυτός που έρχεται νόμιμα με. , χαρτιά,με νόμιμα μέσα σε μια άλλη χώρα
    ..
    Λαθρομετανάστης καλείται αυτος που έρχεται παράνομα σε μια χώρα κατά παράβαση των νόμων της χώρας αυτής, πέραν από τις επίσημες πύλες εισόδου (σύνορα/τελωνεία) χωρίς επίσημα ταξιδιωτικά έγγραφα και έγγραφα ταυτοποίησης (διαβατήριο/βίζα ή αστυνομική ταυτότητα) για τη διαμονή στο κράτος αυτό χωρίς το νόμιμο δικαίωμα!!

    Αφγανιστάν, Νιγηρία, και άλλες 78 χώρες που δεν έχουν πόλεμο… Έχουν κατακλύσει την Ελλάδα….

    Ο ΣΩΣΤΟΣ ΤΙΤΛΟΣ ΘΑ ΗΤΑΝ
    Γιατί το κράτος αγαπάει να μισεί τους ΕΛΛΗΝΕΣ!?…

    • Βιασμοί, σκοτωμοί, ο άλλος κατέβηκε στο αυτοκίνητο να πάρει την κάμερα που γενναγε η γυναίκα του, και τον έφαγε ένας λάθρο.
      Και δεν είναι λίγοι αυτοί που σκοτώνουν, βιάζουν, εγκληματουν.
      Φιλαράκο είσαι λάθος εκ προοιμίου.
      Ζούμε τραγικότατες καταστάσεις και εσύ μάλλον ονειρεύεσαι Έλληνες ακαρδους και άπονους.
      ΕΙΣΑΙ ΜΕΓΑ ΛΑΘΟΣ.
      Άντε μια βόλτα στην Αθήνα και έλα να ξαναγράψεις το άρθρο σου. Δεν μισούμε κανέναν. Η εργοδοσία κοιτάει το συμφέρον της και εμείς το δικό μας. Και όποιος νικήσει τον άλλον. Τώρα αν ήρθαν και κάποιοι με ξένα προς εμάς σκληρά ήθη και έθιμα έ τότε αναγκαστικά θα κοιτάξουμε να αμυνθούμε στην αρχή ήπια και αν το πράγμα ξεφύγει έ τότε ..ΣΕ ΜΕΣΑ Αποστόλη που μας φάγανε την Πόλη.

  2. UK (England & Wales)
    Black suspects: ~18% of homicide convictions (vs. 4% population); White: 70% (vs. 82% pop.); Asian: 7% (vs. 9% pop.). Rates: Black men 50-60x higher than White after controls.
    2022-2024 data: Ethnic disparities higher in gang-related cases (Black overrep. 3-4x). 65% of victims White (YE March 2024). Foreign nationals: 10-12% of prison population for homicide.
    ONS Homicide Index (2024); MoJ Ethnicity & CJS (2024).

    Sweden
    Foreign-born: 58% of crime suspects (2020); 72% for homicide (up from 42% in 1980s). Non-Western migrants: 2-3x overrep. after SES adjustment.
    2002-2020: Immigrants (esp. MENA/Africa) 3x higher odds; natives majority (55-60%). Gang homicides skew figures. 2024 study: No overall crime rise from immigration.
    Brå Reports (2020); Adamson Study (2020); Sanandaji (2024).

    Netherlands
    Non-Western migrants: 25-30% of serious violent crime suspects (vs. 15% pop.); Moroccans/Turks/Antilleans: 2-4x overrep.
    2002-2023: Ethnic minorities 37% of grave offenses (e.g., manslaughter); native Dutch: 37%. Linked to urban poverty.
    WODC Reports (2023).

  3. Data on Victims by EthnicityScarcer still: EU surveys estimate lifetime violent victimization at ~5-10%, but no offender ethnicity breakdown. National insights:UK: Black victims 39.7 per million (2019-2022), 4x White rate (8.9); 33% of Black victims under 20.
    Sweden: Migrant-background victims overrep. in gang violence (2x natives).
    Germany: 2023: Foreign victims 20% of homicides (vs. 13% pop.), often intra-migrant.

    For EU trends, see Eurostat 2023 rates (per 100,000): Latvia (4.0+), Lithuania (3.0+), Romania (<1.0).

  4. Χρειάστηκαν 50 μόνο χρόνια για να μετατραπεί σταδιακά η χώρα σε έναν πολυπολιτισμικο δηλητηριώδη βούρκο που παράγει έγκλημα ,εθνικές υποχωρήσεις, εποικισμό εθνομηδενισμό οικοφοβία και ανθελληνισμο
    Όλα οργανωμένα και καλοπληρωμένα

  5. • Σκοπός της εισαγωγής ξένων εργατών είναι η διατήρηση της δουλείας και η ακύρωση όλων των διεκδικήσεων των ντόπιων εργατών για μισθούς και συνθήκες εργασίας.
    • Ο μετανάστης ανταγωνίζεται τον ντόπιο εργάτη και σιγά σιγά αναγάγει το μεροκάματο στο δικό του επίπεδο. Είναι το πιο αποτελεσματικό όπλο του κεφαλαίου.
    • Η μετανάστευση διαιρεί την εργατική τάξη της χώρας υποδοχής σε τόσα εχθρικά στρατόπεδα όσες και οι εθνοφυλετικές ομάδες διότι η κάθε μία καταλαβαίνει μόνο τον εαυτό της. Έτσι αναστέλλεται η εργατική επανάσταση και διαιωνίζεται η καπιταλιστική κυριαρχία
    • Η λαθρομετανάστευση χρησιμοποιείται αφ’ ενός ως απεργοσπαστικός μηχανισμός αφ’ ετέρου με τον εργατικό υπερπληθυσμό – πλεόνασμα που δημιουργεί ρίχνει το επίπεδο ζωής σε κατάσταση δουλοπάροικου.
    • Η Α’ Διεθνής Ένωση Εργατών έβαλε πρακτικά τέλος στις μεθοδεύσεις των βιομηχάνων και υποχρέωνε τα συνδικάτα να διώχνουν τους ξένους εργάτες πίσω στις χώρες τους με το πρώτο καράβι.
    • Οι μεταναστευτικοί νόμοι είναι τα μανιφέστα των εργοστασιαρχών.

  6. λαθροεισβολεις μουσουλμάνους ισλαμιστές.αηδιασαμε φτάνει πια.

  7. ΚΙΟΜΩΣ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΞΕΡΟΥΝ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΤΙ ΣΚ…. ΤΟΥΣ ΚΥΒΕΡΝΑΝΕ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΜΠΙΟΣΤΕΥΟΝΤΕ ΚΑΙ ΦΟΒΟΥΝΤΕ ΤΟΥΣ ΡΟΥΦΙΑΝΟΥΣ !!!! ΞΕΡΟΥΝ ΟΤΙ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΔΩΣΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΘΑ ΡΗΜΑΞΟΥΝ

Γράψτε απάντηση στο Κάνεις δεν μισεί τους φτωχούς μετανάστες Ακύρωση απάντησης