Δημοτικό συμβούλιο Κω:Έγκριση του Σχεδίου Οργανωμένης Απομάκρυνσης Πληθυσμού ορεινού Ασφενδιού| Έγκριση Κανονισμού Κίνησης και Στάθμευσης Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων

0
262
Με μεικτό σύστημα –δια ζώσης αλλά και μέσω Zoom– συνεδριάζει από τις 19:00 το βράδυ το Δημοτικό Συμβούλιο Κω, στην προγραμματισμένη τακτική του συνάντηση για τη λήψη αποφάσεων σε τρέχοντα ζητήματα του νησιού. Αποφασίστηκε η αναβολή του τρίτου κατά σειρά θέματος της ημερήσιας διάταξης, καθώς  οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν ήταν έτοιμες για τη σχετική εισήγηση, επισήμανε η πρόεδρος του ΔΣ Διονυσία Τελλή Τσιμισίρη.
ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ
1. Έγκριση του Σχεδίου Οργανωμένης Απομάκρυνσης Πληθυσμού Εξαιτίας Δασικών Πυρκαγιών Ζιά – Λαγούδι (Εισηγητής: Δημοτικός Σύμβουλος, κ. Καμπουράκης Σταμάτιος).
Εισηγήθηκε ως πρώτο θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο Κω το Σχέδιο Οργανωμένης Απομάκρυνσης Πληθυσμού εξαιτίας δασικών πυρκαγιών για τους οικισμούς Ζιά και Λαγούδι-Ευαγγελίστρια. Ο εισηγητής και Δημοτικός Σύμβουλος, κ. Σταμάτιος Καμπουράκης, τόνισε ότι πρόκειται για ένα μνημόνιο ενεργειών που σκοπό έχει τον σαφή προσδιορισμό των δράσεων για την προληπτική απομάκρυνση πολιτών και επισκεπτών σε περίπτωση φωτιάς, με στόχο την προστασία της ζωής και της υγείας τους. Ο κ. Καμπουράκης ευχαρίστησε τις υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας του Δήμου της Κω και τον συνεργάτη του  στην Πολιτική Προστασία- Ειδικό Σύμβουλο Πολιτικής Προστασίας, κ. Δελλή, ο οποίος βοήθησε τον τελευταίο χρόνο στην επικαιροποίηση των σχεδίων βάσει του προγράμματος «Ιόλαος 2». Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε ο κ. Δελλής, ο οποίος αναφέρθηκε στο σχέδιο, στους ανθρώπους που βοήθησαν και στη σημαντικότητα του θέματος αυτού.
Εκ μέρους της «Δύναμης Αλλαγής», ο δημοτικός σύμβουλος κ. Μιχάλης Γιωργαλλής εξέφρασε τη δυσαρέσκεια και την ανησυχία του, επισημαίνοντας ότι το σχέδιο δεν βασίζεται σε καμία επιστημονική ή τεχνική μελέτη και δεν φέρει υπογραφή εμπειρογνώμονα, χαρακτηρίζοντάς το ως μια απλή αποτύπωση της στιγμής και «copy-paste». Παράλληλα, τόνισε ότι ο τίτλος αναφέρεται λανθασμένα ως «Ζιά Λαγούδη» αντί για «Ορεινός Όγκος Ευρύτερης Περιοχής Ασφενδιού», εξαιρώντας έτσι περιοχές με μόνιμους κατοίκους και επισκέπτες, όπως την Ευαγγελίστρια, την Πέρα Γειτονιά, τον Ασώματο, τους Παγιάδες, τις Στροφές, τη Μινιέρα και τις Χαϊχούτες.
Ακολούθως, ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος κ. Παναγιώτης Αβρίθης έθεσε σοβαρούς προβληματισμούς για την επιχειρησιακή εφαρμογή του σχεδίου, τονίζοντας την ανάγκη να γνωρίζουν εκ των προτέρων οι υπεύθυνοι τους χώρους συγκέντρωσης και τις οδούς διαφυγής ανάλογα με την κατεύθυνση της φωτιάς. Παράλληλα, αμφισβήτησε την επάρκεια των μέσων μεταφοράς που προβλέπει το σχέδιο, προτείνοντας την πρόβλεψη επίταξης επιπλέον οχημάτων ή τη χρήση πιο ευέλικτων van, και ζήτησε την απόσυρση και επανεξέταση του σχεδίου προκειμένου να επανέλθει βελτιωμένο και πιο ολοκληρωμένο προς ψήφιση.
Ο επικεφαλής της Δύναμης Αλλαγής κ. Ηλίας Σιφάκης,  άσκησε δριμεία κριτική στην δημοτική αρχή για καθυστέρηση, σημειώνοντας ότι άλλοι δήμοι της χώρας έχουν εγκρίνει αντίστοιχα σχέδια από το 2023 και δεν περίμεναν τα μέσα της αντιπυρικής περιόδου του 2026. Ο κ. Σιφάκης κατήγγειλε ότι η εισήγηση στερείται οποιασδήποτε υπογραφής από τους επιχειρησιακούς βραχίονες, όπως είναι οι τοπικοί διοικητές της Πυροσβεστικής, της Αστυνομίας και του Στρατού, οι οποίοι θα κληθούν να συντονίσουν την εκκένωση. Προειδοποίησε μάλιστα τους συναδέλφους του ότι με την ψήφιση μιας ανυπόγραφης μελέτης μετακυλίεται η νομική ευθύνη σε όλο το Δημοτικό Συμβούλιο σε περίπτωση που συμβεί μια τραγωδία ανάλογη με το Μάτι. Κατηγόρησε τη δημοτική αρχή για προσπάθεια διασποράς της ευθύνης και παγίδευσης του σώματος, καλώντας την να αποσύρει άμεσα τη μελέτη, προκειμένου να συζητηθεί και να συνταχθεί από την αρχή με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων ασφαλείας.
Ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος κ. Μηνάς Κιάρης χαρακτήρισε το σχέδιο ασαφές και αποσπασματικό, επισημαίνοντας ότι χρήζει μεγαλύτερης σαφήνειας ως προς τα σημεία συγκέντρωσης, τις οδούς διαφυγής και τα μέσα μεταφοράς. Εστίασε κυρίως στο γεγονός ότι το σχέδιο προβλέπει εκκένωση μόνο για τη Ζιά και το Λαγούδι, αφήνοντας εκτός την Ευαγγελίστρια, τις Χαϊχούτες και τον Ασώματο. Ασκόντας κριτική στην απάντηση του αρμόδιου Αντιδημάρχου ότι οι υπόλοιποι οικισμοί θα ενταχθούν σε δεύτερο σχέδιο, ο κ. Κιάρης αναρωτήθηκε αν σε περίπτωση συμβάντος θα εκκενωθεί τελικά το μισό ορεινό Ασφεντιού. Για τον λόγο αυτό, ζήτησε την απόσυρση της εισήγησης και τη δημιουργία ενός ενιαίου σχεδίου εκκένωσης για όλο τον ορεινό όγκο, το οποίο θα δουλευτεί με δοκιμές και ασκήσεις ετοιμότητας. Παράλληλα, τόνισε ότι η παρούσα μορφή του σχεδίου αφήνει ακάλυπτους τους εμπλεκόμενους φορείς και κυρίως τον Δήμαρχο που έχει την τελική ευθύνη, ενώ έκλεισε την τοποθέτησή του υπογραμμίζοντας ότι πέρα από τα σχέδια, την ώρα της κρίσης απαιτούνται μηχανήματα, υλικά και έμψυχο δυναμικό.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΕΣ
Στη δευτερολογία του, ο δημοτικός σύμβουλος κ. Μιχάλης Γιωργαλλής επέμεινε στην ανάγκη ύπαρξης μιας ολοκληρωμένης και τεκμηριωμένης μελέτης για ολόκληρο τον ορεινό όγκο του Ασφενδιού. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η μη ύπαρξη αυτοτελούς τμήματος Πολιτικής Προστασίας στον Δήμο δημιουργεί μεγάλα προβλήματα, καταγγέλλοντας μάλιστα ότι το γραφείο της υπηρεσίας στο εργοτάξιο έχει μετατραπεί σε πολιτικό γραφείο του Αντιδημάρχου.
Από την πλευρά του, ο Αντιδήμαρχος κ. Σταμάτιος Καμπουράκης σήκωσε το γάντι, επισημαίνοντας ότι αυτό που καλείται να ψηφίσει το σώμα είναι ένα μνημόνιο ενεργειών, το οποίο ορισμένοι επιχειρούν να απαξιώσουν. Ο κ. Καμπουράκης τόνισε ότι η Κως βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο θωράκισης, αναφέροντας ως παραδείγματα τις διανοίξεις δρόμων, την επίσκεψη του Υπουργού κ. Στυλιανίδη, αλλά και τη διαχείριση της πυρκαγιάς στην Καρδάμαινα, όπου το νησί βγήκε ασπροπρόσωπο. Στρέφοντας τα βέλη του στην αντιπολίτευση, σημείωσε ότι οι εμμονές δεν κάνουν καλό στον τόπο και υπενθύμισε με νόημα ότι «επτά χρόνια πριν δεν κάνατε τίποτα». Κλείνοντας, ανέφερε ότι έχουν ήδη οριστεί και εκπαιδευτεί στελέχη, ενώ προανήγγειλε την επικείμενη τοποθέτηση θερμικών καμερών για την ενίσχυση της πυρασφάλειας, κατηγορώντας τους επικριτές του ότι υποτιμούν τόσο αυτό το σύστημα όσο και τις ασκήσεις ετοιμότητας που έχουν πραγματοποιηθεί.
Στην παρέμβασή του, ο Δήμαρχος Κω, κ. Θεοδόσης Νικηταράς, συνεχάρη τα στελέχη της Πολιτικής Προστασίας και τη Γενική Γραμματέα για την κατάρτιση του σχεδίου, ξεκαθαρίζοντας ότι αποτελεί εξειδίκευση πρότυπου εθνικού σχεδιασμού σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο. Απαντώντας στην αντιπολίτευση, χαρακτήρισε αδιανόητο το αίτημα για συνυπογραφές από τα σώματα ασφαλείας, εξηγώντας ότι στο πεδίο οι ρόλοι είναι θεσμικά διακριτοί. Διευκρίνισε ότι το σχέδιο είναι επιχειρησιακός οδηγός και όχι κείμενο για το κοινό, αποκαλύπτοντας ότι πέντε κάτοικοι της Ζιάς έχουν ήδη εκπαιδευτεί και διαθέτουν ασυρμάτους για να καθοδηγήσουν τους πολίτες.Τέλος, έκανε λόγο για τεράστια κατάκτηση σε σύγκριση με το «ένα χαρτί Α4» που παρέλαβε το 2019, τονίζοντας ότι η ευθύνη ανήκει σε όσους αμέλησαν το παρελθόν, ενώ υπενθύμισε ότι η παρούσα δημοτική αρχή έφερε στο νησί τα σχέδια «Ιόλαος» και «Δάρδανος». «Επί επτά χρόνια αθροίζουμε τις δυνάμεις και τις παρεμβάσεις μας για την ασφάλεια του νησιού. Δεν θα δεχτούμε να ακούμε κινδυνολογίες από όσους στο παρελθόν δεν έκαναν τίποτα.» επισήαμνε ο δήμαρχος.
Στο σημείο αυτό η συνεδρίαση διακόπηκε προσωρινά καθώς προκλήθηκε μεγάλη ένταση, με τον κ. Μιχάλη Γιωργαλλή να παρεμβαίνει και να διακόπτει τον Δήμαρχο. Κατά τη διάρκεια της έντονης λογομαχίας ακούστηκαν βαρείς χαρακτηρισμοί, γεγονός που ανάγκασε την Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου να παρέμβει δραστικά και να κλείσει τα μικρόφωνα των συμβούλων προκειμένου να εκτονωθεί η κατάσταση και να αποκατασταθεί η τάξη στην αίθουσα.  Η ένταση μάλιστα κλιμακώθηκε περαιτέρω, με την Πρόεδρο του σώματος να προτρέπει τον κ. Μιχάλη Γιωργαλλή να εξέλθει από την αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, σε μια προσπάθεια να ηρεμήσουν τα πνεύματα και να εξομαλυνθεί η κατάσταση.
2. Έγκριση Κανονισμού Κίνησης και Στάθμευσης Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.) Δήμου Κω (Εισηγητής: Δήμαρχος Κω, κ. Νικηταράς Θεοδόσιος).
Κατά την έναρξη της συζήτησης, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ανέγνωσε επιστολή-αίτημα που απέστειλε μέσω email ο επιχειρηματίας κ. Τελλής, ο οποίος ζήτησε την αναβολή του θέματος. Στην επιστολή του, ο κ.  Κώστας Τελλής τόνισε την ανάγκη ύπαρξης κανονισμών για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης, σημειώνοντας ότι η εταιρεία του δραστηριοποιείται στην Κω από το 2022. Ωστόσο, επεσήμανε ότι πριν από τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης θα πρέπει να προηγηθεί διαβούλευση με τους ιδιοκτήτες των νόμιμων επιχειρήσεων του κλάδου ώστε να υπάρξει μια συναινετική λύση. Για τον λόγο αυτό, ζήτησε μια μικρή αναβολή της ψήφισης και τη θεσμοθέτηση μιας μεταβατικής περιόδου πριν από την τελική εφαρμογή των νέων κανονισμών.
Ο δημοτικός σύμβουλος Γιώργος Κοκαλάκης ζήτησε αναβολή του θέματος γιατί δεν υπάρχει γνωμοδότηση από την κοινότητα της Κω.
Επί της διαδικασίας, η κ. Πη τόνισε πως το Δημοτικό Συμβούλιο όφειλε να έχει στείλει εγκαίρως την επιστολή στα μέλη του, καθώς αυτή λήφθηκε από τις 3 μετά το μεσημέρι, ενώ σημείωσε παράλληλα πως για το θέμα θα έπρεπε να υπάρχει σχετική απόφαση της Δημοτικής Κοινότητας. Στο σημείο αυτό, ο κ. Παναγιώτης Αβρίθης παρενέβη επισημαίνοντας ότι η Κοινότητα Κω έχει ήδη συνεδριάσει για το συγκεκριμένο ζήτημα και έχει λάβει αντίθετη απόφαση, με την κ. Πη να ζητά τελικά την αναβολή της συζήτησης του θέματος.
 Επί της διαδικασίας, ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος κ. Μηνάς Κιάρης ζήτησε να πέσουν οι τόνοι της αντιπαράθεσης, υπογραμμίζοντας ότι το ύφος και η ένταση δεν τιμούν κανέναν. Όσον αφορά τον κανονισμό, σημείωσε πως θα έπρεπε να υπάρχουν εισηγήσεις από όλες τις κοινότητες του νησιού και, επειδή αυτές δεν υφίστανται, ζήτησε την αναβολή του θέματος ώστε να υπάρξει τουλάχιστον η σχετική απόφαση της Κοινότητας Κω. Σημείωσε δε πως, χωρίς αυτές τις εισηγήσεις, η απόφαση δεν πρόκειται να πάρει ποτέ νομότυπο.
Απαντώντας στις τοποθετήσεις, ο Δήμαρχος Κω, κ. Θεοδόσης Νικηταράς, επεσήμανε ότι η κανονιστική διάταξη είναι απολύτως αναγκαία και κινείται προς θετική κατεύθυνση, καθώς στοχεύει στο να μπουν ξεκάθαροι κανόνες και προδιαγραφές, διευκολύνοντας παράλληλα τη μικροκινητικότητα στο νησί.Ο κ. Νικηταράς έκανε γνωστό ότι το σχέδιο συντάχθηκε από ειδική ομάδα έργου, με επικεφαλής τις κ.κ. Μαρία Κρητικού, Στέλλα Σούλλη και Διονυσία Κασσιώτη, τον κ. Δημήτρη Παριανό εκ μέρους της Δημοτικής Αστυνομίας, καθώς και την κ. Σαπουλίδου, συνεργάτιδα του Δημάρχου. Παράλληλα, ο Δήμαρχος τόνισε ότι υπήρξε επαφή με τους ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων επιχειρήσεων, ενώ διευκρίνισε ότι τα κοινοτικά συμβούλια έχουν ήδη συνεδριάσει για το θέμα αυτό.
Στη συνέχεια, τον λόγο έλαβε ο Προϊστάμενος της Δημοτικής Αστυνομίας και μέλος της ομάδας έργου, κ. Δημήτρης Παριανός, ως επικεφαλής της υπηρεσίας που θα κληθεί να εποπτεύσει την εφαρμογή της νέας κανονιστικής. Ο κ. Παριανός υπογράμμισε ότι η πρόταση αυτή στοχεύει αποκλειστικά στο να βάλει κανόνες και τάξη στη μικροκινητικότητα, καθώς η μέχρι τώρα έλλειψη ενός τοπικού κανονιστικού πλαισίου έχει οδηγήσει σε άναρχη στάθμευση και σοβαρά ζητήματα ασφάλειας. Τόνισε ότι η παρέμβαση του Δήμου ήταν επιτακτική ανάγκη, εξηγώντας ότι η ομάδα έργου εργάστηκε για μήνες προκειμένου να συντάξει το προσχέδιο. Παράλληλα, ξεκαθάρισε ότι το σχέδιο έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Δήμου ήδη από τον Μάιο για δημόσια διαβούλευση και κατάθεση προτάσεων, ενώ σημείωσε ότι υπάρχει σχετική γνωμοδότηση από όλες τις κοινότητες του νησιού.
Περιγραφικά, ο κανονισμός διαρθρώνεται σε 4 κεφάλαια:
  • 1ο Κεφάλαιο: Πεδίο εφαρμογής.
  • 2ο Κεφάλαιο: Κανονιστικό πλαίσιο, όπου ορίζονται τα όρια ταχύτητας και οι υποχρεώσεις των οδηγών.
  • 3ο Κεφάλαιο: Όροι υποχρέωσης των ιδιοκτητών και κανόνες για τη διαχείριση του στόλου των οχημάτων.
  • 4ο Κεφάλαιο: Κανόνες νόμιμης στάθμευσης, καθορισμός των θέσεων στάθμευσης, καθώς και οι αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου και η διαδικασία επιβολής προστίμων.
Ασκώντας  κριτική, ο κ. Ηλίας Σιφάκης τόνισε ότι η Δημοτική Αρχή τρέχει πίσω από τις εξελίξεις, καθώς φέρνει προς ψήφιση έναν κανονισμό στα τέλη Ιουνίου, ο οποίος θα εφαρμοστεί το 2026, αιφνιδιάζοντας επαγγελματίες που έχουν επενδύσει χρήματα. Ο κ. Σιφάκης κατήγγειλε ότι δεν υπήρξε ουσιαστική διαβούλευση με τις άμεσα ενδιαφερόμενες εταιρείες, ενώ ο Δήμαρχος, κ. Θεοδόσης Νικηταράς, αρνήθηκε να τις δεχτεί, με αποτέλεσμα εκείνες να καταθέσουν ενστάσεις στη Δημοτική Επιτροπή που τελικά αγνοήθηκαν. Παράλληλα, ο κ. Σιφάκης ευχαρίστησε τον κ. Δημήτρη Παριανό για τη δουλειά του, σημείωσε όμως ότι μια τέτοια μελέτη δεν μπορεί να γίνεται από ένα μόνο άτομο χωρίς τη συνδρομή τεχνικής ή χωροταξικής ομάδας. Αναφορικά με τις κοινότητες, έκανε λόγο για «μπάχαλο» στη συνεδρίαση της Κοινότητας Κω, υποστηρίζοντας ότι η διαδικασία ήταν άκυρη λόγω έλλειψης απαρτίας και αλλοίωσης των πρακτικών. Τέλος, υποστήριξε ότι ο κανονισμός τσουβαλιάζει τις οργανωμένες εταιρείες (που διαθέτουν GPS και ελέγχουν ταχύτητες και στάθμευση) με τους ιδιώτες, ζητά ανύπαρκτα δικαιολογητικά από τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας και κινδυνεύει να εκπέσει νομικά από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Για τους λόγους αυτούς, ο κ. Σιφάκης δήλωσε ότι η παράταξή του καταψηφίζει το θέμα και ζητά την αναβολή του, ώστε να υπάρξει πραγματική διαβούλευση και μια μονοετής πιλοτική εφαρμογή.
Υπεραμύνθηκε της κανονιστικής ρύθμισης ο αντιδήμαρχος κ. Παναγιώτης Χατζηχριστοφής, τονίζοντας ότι αυτή δεν προέκυψε τυχαία αλλά γεννήθηκε από τα πραγματικά και ανεξέλεγκτα προβλήματα των τελευταίων ετών. Αφού ευχαρίστησε θερμά την ομάδα εργασίας (τις κ.κ. Μαρία Κρητικού, Στέλλα Σούλλη, Διονυσία Κασσιώτη, τον κ. Δημήτρη Παριανό και την κ. Σαπουλίδου) για τη συνέπειά της, ο κ. Χατζηχριστοφής επεσήμανε ότι η κατάσταση δεν μπορεί να παραμείνει χωρίς κανόνες, καθώς έχουν ήδη καταγραφεί σοβαροί κίνδυνοι για τη δημόσια ασφάλεια, όπως ανήλικοι χωρίς κράνος, υπερβολικές ταχύτητες σε πεζόδρομους και άναρχη στάθμευση. Υπογράμμισε ότι σε ένα νησί με στενό οδικό δίκτυο και έντονη τουριστική κίνηση, πρώτη προτεραιότητα του Δήμου είναι η προστασία της ανθρώπινης ζωής, των πεζών και των ΑμεΑ. Ο κ. Χατζηχριστοφής διευκρίνισε ότι ο κανονισμός δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα ούτε απαγορεύει τα Ε.Π.Η.Ο., αλλά στοχεύει στην ασφαλή συνύπαρξη όλων, στη διατήρηση της αισθητικής του νησιού και στην αποσυμφόρηση της καθημερινότητας μέσω του καθορισμού συγκεκριμένων θέσεων στάθμευσης. Κλείνοντας, ανέφερε ότι η εμπειρία άλλων δήμων δείχνει πως οι σαφείς κανόνες βελτιώνουν τη μικροκινητικότητα, καταλήγοντας πως η Δημοτική Αρχή δεν είναι απέναντι στα πατίνια, αλλά απέναντι στην αναρχία και την έλλειψη κανόνων.
Γιώργος Κοκαλάκης (Δημοτικός Σύμβουλος): Ο κ. Γιώργος Κοκαλάκης ξεκαθάρισε αρχικά ότι η συζήτηση αφορά αποκλειστικά τις εταιρείες εκμίσθωσης και τα ενοικιαζόμενα οχήματα (που διαθέτουν συστήματα ελέγχου) και όχι τα ιδιωτικά πατίνια, επισημαίνοντας ότι τα πρόσφατα θανατηφόρα ατυχήματα στη χώρα αφορούσαν ιδιώτες. Κατηγόρησε τη Δημοτική Αρχή ότι καταστρατηγεί τις αποφάσεις των κοινοτήτων, φέρνοντας ως παράδειγμα την Κοινότητα Κεφάλου που γνωμοδότησε αρνητικά, καθώς και την έλλειψη έγκυρης απόφασης από την Κοινότητα Ασφενδιού . Παρότι ευχαρίστησε τον κ. Δημήτρη Παριανό για τη μεγάλη προσπάθεια που κατέβαλε μόνος του, δήλωσε ότι καταψηφίζει το θέμα, κάνοντας λόγο για μια πρόχειρη απόφαση («πάμε κι όπου βγει») που δεν λαμβάνει υπόψη τους επαγγελματίες και κινδυνεύει να εκπέσει νομικά.
Κατερίνα Χατζηθωμά (Αντιδήμαρχος): Η κ. Κατερίνα Χατζηθωμά τάχθηκε υπέρ της ψήφισης, τονίζοντας ότι ο κανονισμός καλύπτει ένα σημαντικό κενό που δημιουργούσε προβλήματα ασφάλειας και προσβασιμότητας λόγω της ραγδαίας αύξησης των Ε.Π.Η.Ο. Διευκρίνισε ότι το πλαίσιο δεν απαγορεύει τη μικροκινητικότητα, αλλά προστατεύει τους κοινόχρηστους χώρους, τις πλατείες και τα άτομα με αναπηρία, βάζοντας παράλληλα κανόνες στις επιχειρήσεις. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην ιστορική ταυτότητα της Κω ως «νησί του ποδηλάτου», υπογραμμίζοντας ότι τα ηλεκτρικά πατίνια πρέπει να λειτουργούν συμπληρωματικά και να μην αλλοιώνουν αυτό το παραδοσιακό τουριστικό προϊόν. Κλείνοντας, συνεχάρη τον κ. Δημήτρη Παριανό και την ομάδα έργου, επισημαίνοντας ότι ο κανονισμός αποτελεί ένα πρώτο αναγκαίο βήμα, ανοιχτό σε μελλοντικές διορθώσεις.
Μηνάς Κιάρης (Ανεξάρτητος Δημοτικός Σύμβουλος): Ο κ. Μηνάς Κιάρης υπενθύμισε ότι είχε ζητήσει την αναβολή του θέματος, καθώς θεωρεί θεσμικά και πολιτικά αδιανόητο να ψηφίζεται μια κανονιστική διάταξη για όλο το νησί χωρίς να υπάρχουν γνωμοδοτήσεις από όλες τις δημοτικές κοινότητες. Στην ουσία του θέματος, αναγνώρισε την επιτακτική ανάγκη να μπουν κανόνες στα πατίνια, υποστήριξε όμως ότι η αποσπασματική ψήφιση ενός κανονισμού αποτελεί στρατηγικό λάθος που «εθελοτυφλεί μπροστά στη μεγάλη εικόνα». Όπως εξήγησε, η Δημοτική Αρχή προσπαθεί να θεραπεύσει ένα σύμπτωμα αντί για την ίδια την ασθένεια, η οποία είναι η έλλειψη μιας συνολικής και σύγχρονης αρχιτεκτονικής για τη λειτουργία της πόλης. Για τον λόγο αυτό, συμπλήρωσε την πρότασή του τονίζοντας την ανάγκη ύπαρξης ενός ενοποιημένου και επικαιροποιημένου κυκλοφοριακού πλαισίου με καθαρούς κανόνες για όλους, ώστε να προστατευθεί αποτελεσματικά ο δημόσιος χώρος του νησιού.
Ασκώντας έντονη κριτική, η κ. Βάσω Πη χαρακτήρισε τη διαδικασία διάτρητη, σημειώνοντας ότι το θέμα συζητείται χωρίς να υπάρχει η γνωμοδότηση της Κοινότητας Κω, καθώς η σχετική απόφαση καταψηφίστηκε και προσβλήθηκε από τον ίδιο τον Πρόεδρό της. Στην ουσία του θέματος, χαρακτήρισε τα ηλεκτρικά πατίνια «σκοτώστρες» και οχήματα άκρως ανασφαλή, εκφράζοντας τον φόβο ότι σύντομα θα θρηνήσουμε θύματα, ειδικά λόγω της χρήσης τους από μεθυσμένους τουρίστες και της αδυναμίας διενέργειας αλκοτέστ από τη Δημοτική Αστυνομία. Κατήγγειλε τη Δημοτική Αρχή ότι φέρνει το θέμα καθαρά για λόγους επικοινωνιακής δημοσιότητας («πιασάρικο θέμα») επειδή το ζήτημα αναδείχθηκε πανελλαδικά μετά από θανατηφόρα ατυχήματα ανηλίκων. Πρόσθεσε ότι ο Δήμος θα έπρεπε να περιμένει την ολοκλήρωση του σχετικού κυβερνητικού νομοσχεδίου, ενώ αντιπαρέβαλε την απόφαση του Δήμου Αθηναίων που απαγόρευσε πλήρως τα πατίνια σε ιστορικούς δρόμους. Τέλος, τόνισε ότι αγνοήθηκαν οι επιχειρηματίες και εκτίμησε ότι η απόφαση αυτή δεν πρόκειται να εφαρμοστεί ποτέ στην πράξη.
Γεωργία Κασσιώτη (Αντιδήμαρχος): Η κ. Γεωργία Κασσιώτη αναγνώρισε τη ραγδαία αύξηση των Ε.Π.Η.Ο. και συντάχθηκε με την άποψη ότι η ύπαρξη κανονιστικής διάταξης είναι επιβεβλημένη για να μετριαστούν οι κίνδυνοι και τα ατυχήματα που ανέφερε η κ. Πη. Υπογράμμισε ότι ο σχεδιασμός αυτός δεν ξεκίνησε από το πουθενά, καθώς ο Δήμος έχει ήδη επενδύσει στη βιώσιμη κινητικότητα μέσα από δύο χρηματοδοτούμενα προγράμματα που η ίδια έτρεξε κατά την προηγούμενη θητεία της: το ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) και το ΣΑΠ (Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας). Συμπλήρωσε ότι ο νέος κανονισμός εναρμονίζεται πλήρως με αυτούς τους στόχους, σεβόμενος την παράδοση της Κω ως «νησί του ποδηλάτου». Απαντώντας στις αγωνίες των επιχειρηματιών για τη βιωσιμότητα των εταιρειών τους, τις οποίες εξέφρασαν και στην ηλεκτρονική πλατφόρμα διαβούλευσης, η Αντιδήμαρχος ξεκαθάρισε ότι η κανονιστική διάταξη δεν είναι στατική. Κατέληξε ότι η εφαρμογή της θα αξιολογηθεί στην πράξη και ο Δήμος θα προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες βελτιώσεις στο μέλλον.
Παναγιώτης Αβρίθης (Δημοτικός Σύμβουλος): Ασκώντας έντονη κριτική στο πολιτικό σκεπτικό της εισήγησης, ο κ. Παναγιώτης Αβρίθης ξεκαθάρισε ότι η διαφωνία του δεν αφορά το έργο των συντακτών, αλλά την ουσία των ρυθμίσεων. Εστιάζοντας στο Κεφάλαιο 2 (Άρθρο 6), εξέφρασε τη ριζική και πλήρη διαφωνία του με το ανώτατο όριο ταχύτητας των 25 χλμ./ώρα για τα Ε.Π.Η.Ο., καθώς και με την πρόβλεψη να κυκλοφορούν σε οδούς με όριο έως 50 χλμ./ώρα, πράγμα που ανοίγει τον δρόμο για την κυκλοφορία τους ακόμη και στο επαρχιακό δίκτυο. Χαρακτήρισε ανεφάρμοστα τα όρια αυτά για την πόλη της Κω, φέρνοντας ως παράδειγμα την οδό Βασιλέως Γεωργίου, όπου η κατάσταση είναι ήδη επιβαρυμένη με τους σερβιτόρους να διασχίζουν συνεχώς τον δρόμο.Παράλληλα, κατήγγειλε την καταστρατήγηση των δημοκρατικών θεσμών, τονίζοντας ότι είναι λυπηρό να εισάγεται προς ψήφιση ο κανονισμός χωρίς να υπάρχει έγκυρη απόφαση από την Κοινότητα Κω. Τέλος, προειδοποίησε ότι οι εταιρείες εκμίσθωσης έχουν ήδη βρει εναλλακτικούς τρόπους δράσης, τοποθετώντας και ενοικιάζοντας τα πατίνια μέσω εφαρμογών απευθείας μέσα από τις αυλές των ξενοδοχείων. Εκτίμησε ότι ο Δήμος δεν διαθέτει τους απαραίτητους ελεγκτικούς μηχανισμούς και ότι ο κανονισμός απλώς θα αναδείξει το υπάρχον «μπάχαλο», ενώ υπενθύμισε στο σώμα ότι για την έγκριση της διάταξης απαιτείται απόλυτη πλειοψηφία.
Γιώργος Θεοφιλίδης (Δημοτικός Σύμβουλος): Ο κ. Γιώργος Θεοφιλίδης συνεχάρη την Ομάδα Εργασίας για την απαιτητική δουλειά της, διευκρινίζοντας ότι ο κανονισμός αφορά το σύνολο των Ε.Π.Η.Ο. (ιδιωτικών και ενοικιαζόμενων). Εξήγησε ότι ο γενικός νόμος δεν μπορεί να προβλέψει τις κυκλοφοριακές ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής, καθιστώντας την τοπική κανονιστική απόφαση απολύτως αναγκαία για την Κω. Σημείωσε ότι το σχέδιο καλύπτει τέσσερις βασικούς άξονες: τον καθορισμό ασφαλών ζωνών κυκλοφορίας σε πεζόδρομους και πλατείες, την προστασία των πεζών και των παιδιών, τη ρύθμιση της στάθμευσης για την αποτροπή της εγκατάλειψης των οχημάτων, καθώς και τον έλεγχο. Κατέληξε ότι η διάταξη αυτή είναι απαραίτητη, καθώς δίνει τη νομική βάση στη Δημοτική Αστυνομία για να επιβάλλει πρόστιμα και να ασκεί αποτελεσματική αστυνόμευση.
Μιχάλης Γιωργαλλής (Δημοτικός Σύμβουλος): Θέτοντας ζήτημα θεσμικής τάξης, ο κ. Μιχάλης Γιωργαλλής ξεκαθάρισε ότι αρνείται να απαξιώσει το θεσμικό όργανο της Κοινότητας Κω. Τόνισε ότι για να μπορέσει να ψηφίσει, θεωρεί απαραίτητη την ύπαρξη επίσημης απόφασης ή γνωμοδότησης από την κοινότητα και, με απόλυτο σεβασμό στον θεσμό, δήλωσε ότι θα τοποθετηθεί επί της ουσίας μόλις αυτή κατατεθεί. Προς το παρόν, καταψήφισε το θέμα.
Η αντιδήμαρχος κ. Βλάχου έδωσε συγχαρητήρια στον κ. Δημήτρη Παριανό και σε όλα τα στελέχη των υπηρεσιών του Δήμου, εκφράζοντας περηφάνεια για την πρωτοποριακή σύνταξη του κανονισμού. Επεσήμανε ότι η μικροκινητικότητα είναι πλέον μέρος της καθημερινότητας και προειδοποίησε ότι στο μέλλον ο Δήμος θα κληθεί να διαχειριστεί και άλλα εναλλακτικά οχήματα (ηλεκτρικά ποδήλατα, τουκ-τουκ, μικροαυτοκίνητα). Χαρακτήρισε τον κανονισμό μια δυναμική διαδικασία που θα επιδέχεται μελλοντικές τροποποιήσεις, τονίζοντας ότι το πατίνι είναι όχημα που υπόκειται στον Κ.Ο.Κ. και όχι παιχνίδι. Υποστήριξε ότι η διάταξη προσαρμόζει τους κανόνες στα ιδιαίτερα μορφολογικά και αστικά χαρακτηριστικά του νησιού. Ως παράδειγμα ανέφερε την ανάγκη προστασίας των μνημείων (όπως τα αγάλματα των Ιπποκράτη, Κολοκοτρώνη, Καραϊσκάκη), προτείνοντας οι θέσεις στάθμευσης να μεταφερθούν λίγα μέτρα πιο πέρα για λόγους αισθητικής και ελεύθερης διέλευσης. Συμπλήρωσε ότι οι ψηφιακές εφαρμογές ελέγχου ταχύτητας και ο καθορισμός ζωνών θα αντιμετωπίσουν τα φαινόμενα άναρχης στάθμευσης και βανδαλισμών, προστατεύοντας παράλληλα την ξένη περιουσία. Κλείνοντας, σημείωσε ότι ο κανονισμός εναρμονίζεται με τις ευρωπαϊκές οδηγίες για τη βιώσιμη κινητικότητα και το ιστορικό κέντρο, χωρίς να πλήττει την τοπική αγορά, και υπερψήφισε το σχέδιο, δηλώνοντας έτοιμος για μελλοντικές βελτιώσεις.
Θεοδόσης Νικηταράς Δήμαρχος Κω: Κλείνοντας τη συζήτηση, ο Δήμαρχος Κω, κ. Θεοδόσης Νικηταράς, ξεκαθάρισε ότι ο κανονισμός είναι πλήρως ενταγμένος στο ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας). Σχετικά με τις ενστάσεις για τα όρια ταχύτητας, διευκρίνισε ότι αυτά καθορίζονται ρητά από τον Κ.Ο.Κ. και δεν αποτελούν απόφαση του Δήμου. Επεσήμανε ότι με το συγκεκριμένο πλαίσιο εξειδικεύονται οι χώροι και ο τρόπος διάθεσης των κοινόχρηστων εκτάσεων, ενώ παράλληλα εισάγονται αυστηροί μηχανισμοί για την ορθή λειτουργία της αγοράς. Τέλος, ο κ. Νικηταράς σημείωσε ότι το κέντρο της πόλης είναι ήδη ανακουφισμένο χάρη στις συντονισμένες παρεμβάσεις που έχουν γίνει στην κοινότητα και στο Δήμο,  σε συνεργασία με τη Δημοτική Αστυνομία και την Τροχαία.  Συνεχίζοντας την τοποθέτησή του, ο Δήμαρχος ξεκαθάρισε ότι η δημοτική αρχή κάλεσε σε συνάντηση όλους τους εμπλεκόμενους παρόχους και επιχειρηματίες του κλάδου, στους οποίους μάλιστα προσήλθαν και εκπρόσωποι εταιρειών από άλλες περιοχές εκτός της Κω. Χαρακτήρισε ως απολύτως ψευδή τον ισχυρισμό ότι ο ίδιος αρνήθηκε να τους δεχτεί, τονίζοντας ότι υπήρξε ανοιχτός διάλογος με όλους πριν τη λήψη των τελικών αποφάσεων.
4.Έγκριση 2ης αναμόρφωσης προϋπολογισμού Εσόδων – Εξόδων του Δήμου Κω οικονομικού έτους 2026 και τροποποίηση Τεχνικού Προγράμματος (Εισηγήτρια: Αντιδήμαρχος κα Κασσιώτη Γεωργία).
Στην εισήγηση της , η κ. Γεωργία Κασσιώτη ανέφερε ότι η Δημοτική Επιτροπή, με την υπ’ αριθμόν 221/2026 απόφασή της, ενέκρινε κατά πλειοψηφία τη 2η αναμόρφωση του προϋπολογισμού. Εξήγησε ότι η συγκεκριμένη αναμόρφωση κρίθηκε αναγκαία προκειμένου να ενισχυθούν συγκεκριμένοι κωδικοί των υπηρεσιών, οι πίνακες των οποίων έχουν ήδη κοινοποιηθεί σε όλα τα μέλη του σώματος. Κλείνοντας, προσδιορίστηκε ότι τα ποσά των εξόδων που τροποποιούνται ανέρχονται σε 254.541,37 ευρώ  ενώ το εναπομείναν υπόλοιπο του αποθεματικού διαμορφώνεται στις 214.896,70 ευρώ.

Πηγη: https://www.kostv.gr/

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ