Fraport Greece: Τα πρώτα μηνύματα για το τουριστικό 2024

0
5928

Ποιοι παράγοντες θα καθορίσουν το μέλλον του ελληνικού τουρισμού

Στη διαχείριση των προκλήσεων της επόμενης ημέρας με στόχο τη διατήρηση των υψηλών επιδόσεων που καταγράφει ο ελληνικός Τουρισμός τα τελευταία χρόνια εστίασε ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, Γιώργος Βήλος, στο πλαίσιο ενημέρωσης για την πορεία των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) που διαχειρίζεται η εταιρεία, δίνοντας, παράλληλα, τον τόνο για τη σεζόν του 2024.

«Η επιβατική κίνηση φέτος στα 14 αεροδρόμια ήταν πολύ καλή. Όμως, είναι λάθος να εφησυχάζουμε. Δεν γίνεται κάθε χρονιά να έχουμε ρεκόρ στον Τουρισμό. Είναι απλά μαθηματικά. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί για την επόμενη ημέρα. Υπάρχουν πολλές προκλήσεις μπροστά μας τις οποίες αν δεν τις διαχειριστούμε εγκαίρως, τότε πολύ φοβάμαι ότι μπορεί να δούμε χρονιά με αρνητικό πρόσημο», είπε χαρακτηριστικά.

Ένα από τα μείζονα προβλήματα που ταλανίζουν τον κλάδο, σύμφωνα με τον Γ. Βήλο, είναι η έλλειψη προσωπικού, η οποία σε συνδυασμό με τις αυξήσεις που καταγράφονται σε επίπεδο τιμών οδηγούν στην… εξασθένηση της σχέσης ποιότητας-τιμής.

«Περίπου 80-100 χιλιάδες άτομα απουσιάζουν από τον κλάδο του Τουρισμού. Ταυτόχρονα βλέπουμε αυξήσεις τιμών σε όλο το εύρος της τουριστικής αλυσίδας, κάποιες είναι δικαιολογημένες λόγω πληθωρισμού και κάποιες όχι.

Αρα, από τη μία πέφτει το επίπεδο της ποιότητας της υπηρεσίας κατά κανόνα λόγω έλλειψης προσωπικού και από την άλλη αυξάνονται οι τιμές, κάτι που διαταράσσει τη σχέση ποιότητας – τιμής και σε αυτό πρέπει να είμαστε πολύ προσεχτικοί, γιατί δεν είμαστε μόνοι μας στον Τουρισμό. Έχουμε ανταγωνισμό.

Όλοι θέλουν ν’ αυξήσουν το μερίδιό τους στην πίτα του τουρισμού. Πρέπει να δώσουμε μεγάλη προσοχή στο πώς θα προσελκύσουμε κόσμο να εργαστεί στον Τουρισμό», τόνισε.

Ο επικεφαλής Ανάπτυξης της Fraport Greece αναφέρθηκε επίσης στο φαινόμενο του υπερτουρισμού και στην ανάγκη επιμήκυνσης της σεζόν ούτως ώστε να επιτευχθεί αποσυμφόρηση των προορισμών κατά τους μήνες υψηλής ζήτησης. «Τα δύο κίνητρα που δίνουμε εμείς, για παράδειγμα στις αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να “τραβήξουμε” κίνηση στους περιφερειακούς μήνες βοηθούν στην αντιμετώπιση του υπερτουρισμού. Πρέπει να γίνουν επενδύσεις σε υποδομές, ιδιωτικού και δημοσίου τομέα. Δεν αναφέρομαι μόνο στα ξενοδοχεία, αλλά στα δίκτυα αποχέτευσης, ύδρευσης, στη διαχείριση απορριμμάτων, στα οδικά δίκτυα», επισήμανε.

Παράλληλα, δε, ανέδειξε την ανάγκη ανάπτυξης του Τουρισμού πέρα από το κλασικό μοντέλο «ήλιος-θάλασσα», δεδομένου ότι πλέον προτεραιότητα των νέων ταξιδιωτών είναι οι εμπειρίες, αλλά και την ανάγκη στροφής σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο τουρισμού.

Αναφερόμενος στις γεωπολιτικές εξελίξεις και στις επιπτώσεις στον ελληνικό Τουρισμό των δύο πολέμων που μαίνονται σε Ουκρανία και Ισραήλ, ο Γ. Βήλος τόνισε: «Οι γεωπολιτικές εξελίξεις δημιουργούν ένα δυναμικό περιβάλλον που ενδεχομένως να δημιουργήσει νέες συνθήκες και αναλόγως να επηρεαστεί και η επιβατική κίνηση όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε όλη τη λεκάνη της Μεσογείου.

Θα επηρεαστούμε σίγουρα, αλλά δεν είμαστε σε θέση αυτή τη στιγμή να το ποσοτικοποιήσουμε. Κάποια επίδραση θα υπάρξει. Τώρα δεν μπορούμε να μιλήσουμε για απώλειες λόγω του πολέμου στο Ισραήλ γιατί συνέπεσε με το τέλος της σεζόν που ούτως ή άλλως φθίνει η κίνηση».
Πάντως, όπως επεσήμανε, σε ετήσια βάση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια ταξιδεύουν περίπου 700 χιλιάδες τουρίστες από το Ισραήλ και άλλες 700 χιλιάδες ταξιδιώτες προέρχονται από Ρωσία, Ουκρανία και Λευκορωσία.

«Ακόμη κι αν δημιουργηθεί κάποιο κενό, θα καταφέρουμε να το καλύψουμε, όπως κάναμε στη Θεσσαλονίκη, η οποία ήταν βασικός προορισμός Ρώσων, Ουκρανών και Λευκορώσων.

Καλύψαμε την απουσία των συγκεκριμένων αγορών με τουρίστες από την Αλβανία, την Κροατία, το Λουξεμβούργο, τη Νορβηγία, που δεν ταξίδευαν στη Θεσσαλονίκη μέχρι να ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, και επίσης από την αύξηση των μεριδίων αγοράς από την Ιταλία, την Αυστρία, την Ελβετία, την Ουγγαρία, την Ηνωμένο Βασίλειο και τη Ρουμανία. Καλύψαμε επιτυχώς και το κενό που δημιουργήθηκε από την έλλειψη των Σκανδιναβών στα Χανιά κατά την πανδημία. Είναι, πάντως, πολύ νωρίς να αξιολογήσουμε τη συνολική επίδραση του πολέμου».

Ο επικεφαλής της Fraport Greece αναφερόμενος στο 2024, τόνισε πως «τα μηνύματα που λαμβάνουμε μέχρι στιγμής, χωρίς να μπορούμε να αξιολογήσουμε την επίδραση του πολέμου Ισραήλ, είναι ότι το capacity (αεροπορικές θέσεις των εταιρειών) θα είναι στο ίδιο επίπεδο με το 2023. Ίσως σε κάποιους προορισμούς δούμε λίγες παραπάνω θέσεις και σε κάποιους άλλους, λίγες παρακάτω. Το μήνυμα που παίρνουμε από τις αεροπορικές είναι ότι βούλησή τους είναι να βάλουν τον ίδιο αριθμό αεροπορικών σε σχέση με φέτος που είναι μια καλή εξέλιξη γιατί δεν γίνεται κάθε χρονιά να καταγράφουμε ρεκόρ».

Σε ό,τι αφορά το επενδυτικό πλάνο της Fraport Greece, αυτή την περίοδο εξετάζεται η περαιτέρω επέκταση του τερματικού σταθμού της Σαντορίνης, ο οποίος πλέον είναι τριπλάσιος σε σχέση με το 2017. «Κάθε χρόνο επενδύουμε περί τα 50 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των 14 αεροδρομίων. Επίσης, ανάλογα με την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης και τις προβλέψεις σχεδιάζουμε νέες επεκτάσεις για το μέλλον», είπε χαρακτηριστικά ο γενικός διευθυντής ανάπτυξης της εταιρείας.

Ερωτηθείς για τη διεκδίκηση της παραχώρησης των 22 αεροδρομίων από τη Fraport Greece, ο Γ. Βήλος τόνισε πως η εταιρεία, ως ειδικού σκοπού, δεν μπορεί να συμμετάσχει σε κανέναν διαγωνισμό.

«Οι μέτοχοι της εταιρείας προφανώς όταν θα υπάρξει διαγωνισμός, θα τον αξιολογήσουν ανάλογα με τα δεδομένα, όπως θα προκύψει τότε. Αξιολογούμε ανά περίπτωση», είπε χαρακτηριστικά.

Οι επιδόσεις του 2023
Ως προς τις επιδόσεις των 14 αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece, ο Γ. Βήλος τόνισε ότι, με βάση τις εκτιμήσεις, η επιβατική κίνηση θα διαμορφωθεί μέχρι το τέλος του έτους σε 33,8 εκατ. έναντι 31,2 εκατ. το 2022 και 30,2 εκατ. το 2019, το τελευταίο προ πανδημικό έτος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του 10μήνου, η συνολική επιβατική κίνηση στα 14 αεροδρόμια της χώρας ανήλθε σε 32,3 εκατ., αυξημένη κατά 8,4% σε σχέση με το 2022 και κατά 12% περίπου σε σύγκριση με το 2019. Τα 13 από τα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται η εταιρεία κατέγραψαν θετικό πρόσημο, με μοναδική εξαίρεση τη Μύκονο.

«Η Μύκονος είναι ένας προορισμός που είναι οριακά αρνητικός, στο -1,9%, σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πέρυσι, το 2022, η Μύκονος ήταν στο συν 11% σε σχέση με το 2019. Άρα, φέτος είναι μία συνέχεια μιας πολύ καλής χρονιάς», τόνισε. «Στη Σαντορίνη βλέπουμε ότι έχει καταγραφεί οριακή αύξηση 0,5%, αλλά το 2022 η Σαντορίνη ήταν στο συν 20%. Άρα και το +0,5% που βλέπουμε στη Σαντορίνη ως αύξηση είναι πολύ καλή απόδοση», προσέθεσε.

«Η Θεσσαλονίκη έχει καταγράψει σημαντική αύξηση σε σχέση με πέρυσι, διότι ήταν ο μόνος προορισμός που πέρυσι, το 2022, δεν κατάφερε να ανακάμψει 100% σε σχέση με το 2019.

Η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης το 2022 ήταν στο -15%, γιατί αφενός το α’ τρίμηνο του 2022 είχαμε ακόμη τους περιορισμούς για τον κορωνοϊό και αφετέρου καταγράψαμε τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία και στη Θεσσαλονίκη, καθώς υπάρχει σημαντική κίνηση από Ρωσία, Ουκρανία και Λευκορωσία. Αυτά λοιπόν επηρέασαν αρνητικά την απόδοση της Θεσσαλονίκης το 2022, αλλά φέτος βλέπουμε ότι έχουμε πλήρη ανάκαμψη και κινούμαστε στο 19,5%-20% σε σχέση με πέρυσι».

Συνολικά, στα 14 αεροδρόμια επιχειρούν 110 αεροπορικές εταιρείες από 42 αγορές και εκτελούν 900 δρομολόγια ετησίως. Το 2022 ξεκίνησαν 64 νέα δρομολόγια, εκ των οποίων τα 10 αφορούσαν τη Ρόδο, τα 8 τα Χανιά, τα 7 τη Θεσσαλονίκη, 7 την Κέρκυρα και 6 το Άκτιο, έναν ανερχόμενο προορισμό.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ