Δ. Πέτρου: Μήπως πρόκειται περί αλλοίωσης της τοπικής πολιτισμικής μας ταυτότητας;

9
799

 

Μήπως πρόκειται περί αλλοίωσης της τοπικής πολιτισμικής μας ταυτότητας;

Σκέψεις και προβληματισμοί του Δημήτρη Πέτρου

Παρακολουθώ πολύ στενά όλα αυτά τα χρόνια κάθε εκδήλωση που διοργανώνουν οι τοπικοί μας φορείς, είτε αυτοί προέρχονται από τον χώρο του αθλητισμού είτε είναι αμιγώς πολιτισμικοί, είτε πρόκειται για μουσικούς, είτε από σχολές χορού που τελευταία δραστηριοποιούνται στο νησί μας.

Λίγο η ευαισθησία μου για το νησί μας, λίγο η εμπειρία μου λόγω της ενασχόλησης μου με την παραδοσιακή μας μουσική, λίγο οι ανησυχίες μου σχετικά με το τουριστικό προϊόν που σαν τουριστικός προορισμός πασχίζουμε όλοι να διαμορφώσουμε, συνδράμουν στο να προβληματίζομαι στο αν τελικά με όλα τα ετερογενή με την Κω μουσικά ή χορευτικά σχήματα οδηγούμαστε σε μια αλλοίωση της τοπικής πολιτισμικής μας ταυτότητας.

Πιο συγκεκριμένα :

Η πολιτισμική κληρονομιά του ανθρώπου αποτελείται από τη μια από άυλα στοιχεία όπως είναι η λαϊκή παράδοση και οι μουσικές δημιουργίες, και από την άλλη από τα μνημεία. Το σύνολο της πολιτισμικής κληρονομιάς αντιπροσωπεύει την πολύτιμη πείρα που έχει συσσωρεύσει ο άνθρωπος ανά τους αιώνες, χωρίς την οποία ο καθένας μας θα αντιμετώπιζε άοπλος το παρόν και το μέλλον. Αντιπροσωπεύει ακόμα την ιστορία μας, και το πιο σημαντικό την ταυτότητά μας. Στο σχόλιό μου εδώ θα αναφερθώ στην ανησυχία μου για το αν η ολοένα και πιο συχνή εμφάνιση μουσικών και χορευτικών σχημάτων που δεν έχουν αμιγή σχέση με την παραδοσιακή μας μουσική και τους κώτικους χορούς μας διαβρώνει, αλλοιώνει αργά αυτό το άυλο αγαθό του νησιού μας που λέγεται πολιτισμική κληρονομιά.
Συμπαθώ ιδιαίτερα και πολύ εκτιμώ την προσπάθεια και το έργο κάθε ενός χωριστά συλλόγου που στην Κω επιθυμεί να κρατήσει τα στοιχεία (γλωσσικά ιδιώματα, παραδοσιακές στολές, παραδοσιακή μουσική, παραδοσιακούς χορούς κ.α.) του τόπου καταγωγής των μελών του (Πελοπόννησος, Θράκη, Πόντος, Κρήτη κτλ), και με όλη μου τη ψυχή υποστηρίζω και επικροτώ. Δεν είναι άλλωστε λίγοι οι φίλοι μου και οι γνωστοί μου που δραστηριοποιούνται σε αυτούς.

Θα επιθυμούσα όμως στα πλαίσια κάθε δημόσιας εκδήλωσης, να υπάρχει σε ξεκάθαρα κεντρικό ρόλο η Κώτικη μουσική και οι κώτικοι χοροί, ειδικότερα αν συνοδεύονται με κώτικα χορευτικά σχήματα (που δεν είναι και λίγα). Παραδείγματος χάριν και για να γίνω πιο σαφής : Αν σε μια εκδήλωση ενός αθλητικού σωματείου στο νησί μας τον κεντρικό (και καμιά φορά τον μοναδικό) ρόλο κατέχει η κρητική παραδοσιακή μουσική και εμφανίζονται κρητικά χορευτικά σύνολα τότε θεωρώ ότι διαβρώνεται στα αυτιά των παρευρισκομένων η συνέχεια της τοπικής μας μουσικής και στα μάτια και στις αισθήσεις τους οι τοπικοί μας χοροί. Όχι, προς Θεού δεν θα ήθελα να μην εκφράζονται τέτοια σχήματα, αλλά τουναντίον να συνυπάρχουν πάντα με αμιγώς τοπικά.

Η επαφή του κοινού με την πολιτισμική μας κληρονομιά μπορεί να επιτυγχάνεται μέσα από την ιστορική γνώση, την αισθητική απόλαυση και τις συναισθηματικές εμπειρίες που η μουσική και ο χορός δημιουργούν. Η δημιουργική επαφή μαζί τους μπορεί να ολοκληρωθεί μόνο με την ένταξή τους στην καθημερινή ζωή, ιδιαίτερα στο γλέντι, στη διασκέδαση που οι άνθρωποι είναι πιο χαλαροί και δεκτικοί.

Με την ευχή να κριθώ επιεικώς για τα σχόλια μου και να μην θεωρηθούν αρνητικά στο έργο που επιτελείται και στην προσφορά των συλλόγων άλλων περιοχών της χώρας μας, σας ευχαριστώ για την φιλοξενία.

Δημήτρης Πέτρου

petrou-violi

9 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Φίλε Δημήτρη έχεις απόλυτο δίκιο.Θεωρώ οτι είναι τελείως απαραδεκτο σε κάθε εκδήλωση που γίνεται στο νησί μας να παρουσιάζονται συνεχώς τραγούδια και χοροί από άλλα μέρη της χώρας μας πράγμα το οποίο πράγματι διαβρωνει την τοπική Πολιτισμική μας ταυτότητα. Δόξα το Θεό το νησί μας διαθετει πλούσια Κωτικη παραδοσιακή μουσική και γι’αυτο όλοι μας οφειλουμε να την διαφυλαξουμε και να την παραδωσουμε αργότερα και στις επόμενες γενιές.

  2. Δημητρη πολυ ωραιος ο προβληματισμος που θετεις αλλα δν λυνεται με μια απλη συζητηση.. συμφωνω σε πολλα σημεια το θεμα ομως ειναι οτι πρεπει πρωτα να ορισουμε τι ειναι παραδοση δλδ μιλας για τα κρητικα (που ουτως η αλλως στοιχεια της κρητιλης μουσικης υπαρχουν στην μουσικη της Κω βλ. Σουστα,κωτικο πεντοζαλη, κεφαλιανες Σιες κτλπ), αλλα δν μιλας για τον τροπο που παιζουν τα συγχρονα βιολια της Κω με τα κυκλαδιτικα συρτα να εχουν τον πρωτο λογο κ με το υφος του βιολιου να ξεφευγει ολο κ περισσοτερο απο το Κωτικο βιολι κ να μην περασω στο θεμα της εναρμονισης των σκοπων που εκει δν θα μας φτασει μια μερα ολοκληρη να αναλυουμε. Υπαρχουν πολλα που πρεπει να συζητηθουν για την μουσικη της Κω αλλα η αληθεια ειναι πως κ εμεις οι ιδιοι η μουσικοι φταιμε για την σημερινη κατασταση.φιλια απο Χανια Κοκκαλακης Βασιλης

  3. Δυστυχώς αυτό είναι μια πραγματικότητα σταμάτησα να πηγαίνω σε πανηγύρια, γιατί δεν παίζονται τα παραδοσιακά μας τραγούδια και το μεγαλύτερο μέρος καταλαμβάνουν τα κρητικά. Το αποτέλεσμα και τα παραδοσιακά Κώτικα δεν ακούμε και κακοπαιγμένα κρητικά μας μπουχτίζουνε

  4. ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΥΜΦΩΝΩ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΣΤΗΡΙΖΟΥΜΕ ΠΑΝΩ ΑΠ’ΟΛΑ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΛΛΩΣΤΕ ΣΤΗΝ ΚΩ ΓΕΝΝΗΘΗΚΑΜΕ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΩ ΖΟΥΜΕ.

  5. Για ποια παράδοση μας μιλάει ο κύριος Πέτρου όταν ο ίδιος παίζει σε ελληνικές βραδιές στην φαντασία με αρμόνιο και ντραμς;;;

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ