Ποιες ποινές επιβλήθηκαν από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά στους ενόχους για το τραγικό συμβάν της 28ης Δεκεμβρίου του 2014, που είχε προκαλέσει τον θάνατο 12 ανθρώπων και την εξαφάνιση άλλων 18
Μετά από σχεδόν έξι χρόνια από το μοιραίο δρομολόγιο του φορτηγού πλοίου Norman Atlantic, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 12 άνθρωποι και 18 θεωρούνται έως και σήμερα αγνοούμενοι, όταν ξέσπασε φωτιά κατά το ταξίδι από την Πάτρα στην Ανκόνα, ανοιχτά της Ηγουμενίτσας, βγήκε η απόφαση της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Πειραιά, καταδικάζοντας την διοίκηση της ΑΝΕΚ, αλλά και τους Έλληνες αξιωματικούς του πλοίου, ενώ αθώωσε κατώτερα στελέχη του.
Συγκεκριμένα το δικαστήριο αποφάσισε την ενοχή των 5 από τους συνολικά 11 κατηγορούμενους, μεταξύ των οποίων ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΝΕΚ, αλλά και οι αξιωματικοί που επέβαιναν στο πλοίο, κατά περίπτωση για τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, του εμπρησμού από αμέλεια και των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία πλοίων από αμέλεια.
Το δικαστήριο επέβαλε στον πρόεδρο και τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΝΕΚ συνολική ποινή φυλάκισης 16 ετών στον καθένα, εκ των οποίων εκτιτέα είναι τα πέντε έτη. Στον υπεύθυνο της ΑΝΕΚ που επέβαινε στο πλοίο, επέβαλε ποινή φυλάκισης 14 ετών, ενώ σε δύο ναυτικούς υπεύθυνους στη φόρτωση επέβαλε ποινή 6 ετών και 5 ετών και 2 μηνών στον καθένα.
Το χρονικό
Τα ξημερώματα της 28ης Δεκεμβρίου του 2014 ξέσπασε φωτιά στο πλοίο Norman Atlantic με ιταλική σημαία, που είχε αναχωρήσει από την Πάτρα με 499 άτομα εκ των οποίων 487 επιβάτες και 55 μέλη του πληρώματος, με προορισμό το λιμάνι της Ανκόνα. Βρισκόταν ανοιχτά της Ηγουμενίτσας και συγκεκριμένα στα 32 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά των Οθωνών.
Οι εκατοντάδες επιβάτες έζησαν εφιαλτικές στιγμές εγκλωβισμένοι στο κατάστρωμα του πλοίου, αντιμέτωποι με το κρύο, τη δυνατή βροχή, τους θυελλώδεις ανέμους και το πύρινο δάπεδο. Για περισσότερες από 40 ώρες τα σωστικά συνεργεία προσπαθούσαν να απεγκλωβίσουν τους επιβάτες και το πλήρωμα.
Από την έκθεση των Ιταλών εμπειρογνωμόνων προέκυψε ότι η φωτιά ξέσπασε στο γκαράζ 4 από φορτηγό μεταφοράς ψαριών που είχε σε λειτουργία το ντιζελοτροφοδοτούμενο μοτέρ του για συνεχή οξυγόνωση του θαλάμου μεταφοράς του φορτίου. Αυτό δεν αποσυνδέθηκε όπως έπρεπε και δεν συνδέθηκε σε πρίζα του πλοίου.
Σύμφωνα με όσα έγιναν οι παραλείψεις του Ιταλού πλοίαρχου ήταν εγκληματικές, όπως το ότι καθυστέρησε να αντιδράσει τις πρώτες ενδείξεις καπνού, ενώ τα σύστημα πυρόσβεσης ενεργοποιήθηκε σε λάθος κατάστρωμα και επιπλέον, δεν δόθηκαν οδηγίες στο ιταλικό και ελληνικό πλήρωμα ώστε να εφαρμοστεί σχέδιο έκτακτης ανάγκης, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει έλεγχος και καθοδήγηση των επιβατών που αναζητούσαν μόνοι τους σωσίβια και εξόδους διαφυγής.