Social media: Τι μπορούμε να γράφουμε και τι κόβει ο αλγόριθμος

0
10

Μετά την απόφαση του Μαρκ Ζούκερμπεργκ να καταργήσει τους ελεγκτές γεγονότων (fact checkers) και να ακολουθήσει τη γραμμή Μασκ, έρχονται αλλαγές στα όσα μπορούμε να γράφουμε και να ανεβάζουμε σε Facebook, Instagram, Χ και ΤikTok

«Ο λογαριασμός σας έχει απενεργοποιηθεί προσωρινά για παραβίαση των Ορων Χρήσης». Αυτό το μήνυμα αποτελεί έναν από τους… εφιάλτες των δισεκατομμυρίων χρηστών κοινωνικών δικτύων σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Οσο οι άνθρωποι έκαναν τη ζωή τους ολοένα περισσότερο εξαρτημένη από τα social media, τόσο τα «μπαν», τα «μπλοκ» και η διαγραφή του λογαριασμού εξελίχθηκαν σε καθημερινότητα και κύριο πρόβλημα γι’ αυτούς.

Το ζήτημα των «μπαναρισμένων» λογαριασμών δεν ήρθε στην επικαιρότητα απλώς επειδή ο CEO της Meta (μητρική των Facebook, Instagram, Threads, WhatsΑpp) Μαρκ Ζούκερμπεργκ αποφάσισε να καταργήσει το σύστημα των fact checkers, δηλαδή των τρίτων ομάδων που λειτουργούν ως λογοκριτές στα κοινωνικά του δίκτυα. Αλλά και επειδή στα τέλη του έτους, στις ΗΠΑ αναφέρθηκε ένα μεγάλο κύμα χρηστών των οποίων η πρόσβαση στους λογαριασμούς τους απαγορεύθηκε (συχνά χωρίς προφανή λόγο), με αποτέλεσμα αυτοί να μετακινηθούν προς το ανταγωνιστικό Χ (πρώην Twitter) του Ιλον Μασκ. Αυτό, σε συνδυασμό με την πίεση που δέχεται ο Ζούκερμπεργκ να «εναρμονιστεί» με το επερχόμενο σύστημα Τραμπ, έφερε και τις αλλαγές στο σύστημα «ελέγχου περιεχομένου» της Meta.

Social media: Τι μπορούμε να γράφουμε και τι κόβει ο αλγόριθμος

Το πόσο συχνό είναι το φαινόμενο της προσωρινής απενεργοποίησης ή οριστικής διαγραφής ενός λογαριασμού δεν είναι δυνατό να το γνωρίζουμε, καθώς οι κύριες πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων, δηλαδή Facebook, Instagram, TikΤok, X, αλλά και YouTube δεν δημοσιεύουν σχετικά στοιχεία. Γνωρίζουμε, για παράδειγμα, ότι το Facebook έχει περισσότερους από 2,9 δισεκατομμύρια χρήστες ανά τον κόσμο και ότι έχει εντοπίσει περισσότερους από 100 εκατομμύρια κακόβουλους λογαριασμούς (για απάτες, σπαμ κ.λπ.). Ανά εξάμηνο, το συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο διαγράφει περίπου 1,5 δισεκατομμύριο (!) λογαριασμούς που χαρακτηρίζει ως fake (ψεύτικους). Υπολογίζεται ότι μόνο σε αυτό το κοινωνικό δίκτυο, οι «μπαναρισμένοι» (όπως είναι η έκφραση για τον προσωρινά απενεργοποιημένο λογαριασμό στην αργκό του Διαδικτύου) ανέρχονται σε «μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια» ανά ημέρα.

Γιατί με «μπάναραν»;

Αυτή η ερώτηση είναι μια από τις συχνότερες στις μηχανές αναζήτησης. Οι χρήστες πολύ συχνά πέφτουν θύματα… παρεξηγήσεων, με τον αλγόριθμο να τους «κατεβάζει» τους λογαριασμούς για φωτογραφίες τις οποίες εκλαμβάνει ως πορνογραφικές ή για φράσεις που «μεταφράζει» ως ρατσιστικό ή κακοποιητικό λόγο. Υπάρχουν περιπτώσεις δημοσιεύσεων φωτογραφιών έργων τέχνης που κατέβηκαν ως… γυμνό περιεχόμενο, ή φράσεων όπως «δεν καταλαβαίνω καλά τα κροατικά».

Δεν είναι μόνο οι προσωπικοί λογαριασμοί αλλά και οι επαγγελματικοί. Υπάρχουν παραδείγματα (πολύ) μεγάλων εμπορικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα των οποίων οι λογαριασμοί απενεργοποιήθηκαν στο Facebook, αλλά ακόμα και ΜΜΕ που «μπαναρίστηκαν» στα κοινωνικά δίκτυα. Οι παραπάνω περιπτώσεις και πολλές ακόμα έχουν μια κοινή συνισταμένη: ότι δεν δίνεται καμία προειδοποίηση και καμία εξήγηση. Εκτός από ένα ξερό μήνυμα από το κοινωνικό δίκτυο, ότι «διαπιστώθηκε παράβαση των όρων χρήσης». Και από εκεί και πέρα, εάν κάποιος δεν είναι τόσο «τυχερός» ώστε να ξανανοίξει ο λογαριασμός του, θα πρέπει είτε να δημιουργήσει έναν καινούριο είτε να… ζήσει χωρίς πρόσβαση στο social από το οποίο έχει αποκλειστεί.

Social media: Τι μπορούμε να γράφουμε και τι κόβει ο αλγόριθμος

Υπάρχει, βέβαια, η διαδικασία της «ένστασης». Απευθύνεται δηλαδή ο χρήστης που έχει αποκλειστεί, μέσω μιας ειδικής πλατφόρμας, στην ομάδα βοήθειας του κοινωνικού δικτύου, εκφράζοντας τις ενστάσεις του. Σπάνια έως ποτέ, ωστόσο, θα εξεταστούν στην πραγματικότητα αυτές οι ενστάσεις. Γιατί;

Την απάντηση σε αυτό τη δίνουν οι αριθμοί. Αν χρησιμοποιήσουμε ως παράδειγμα το δημοφιλέστερο (σε αριθμό χρηστών) μέσο κοινωνικής δικτύωσης στον πλανήτη, το Facebook, υποθέτοντας ότι το 10% των χρηστών του απευθύνεται στην ομάδα βοήθειας, αυτό σημαίνει ότι οι περίπου 83.000 υπάλληλοι της Meta θα πρέπει να εξετάσουν και ν’ απαντήσουν 290 εκατομμύρια αιτήματα υποστήριξης ετησίως. Αυτό, όπως αντιλαμβάνεται κάποιος, είναι αδύνατο να συμβεί…

Οι βασικοί κανόνες

Γιατί όμως μπορεί να αποκλειστεί κάποιος; Οι λόγοι προσωρινού ή μόνιμου αποκλεισμού είναι δεκάδες και, συχνά, διαφορετικοί ανά μέσο κοινωνικής δικτύωσης . Υπάρχουν ωστόσο και οι κοινοί, βασικοί κανόνες. Σκληρή γραμμή έχουν, για παράδειγμα, όλα τα social media, Facebook, Instagram, Threads, TikΤok, X, YouTube κ.ά. για ζητήματα που αφορούν παιδιά. Οι αλγόριθμοι έχουν εστιάσει στο να εντοπίζουν και να κατεβάζουν με απόλυτη προτεραιότητα περιεχόμενο το οποίο μπορεί να σχετίζεται με παιδική πορνογραφία και κακοποίηση παιδιών.

Δευτερευόντως, το ίδιο ισχύει και για το πορνογραφικό, χαρακτηριζόμενο ως γυμνό ή προκλητικό, περιεχόμενο, αλλά και την εκμετάλλευση και εμπορία ανθρώπων.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν επιτρέπουν επίσης τις εκφράσεις μίσους, απειλές ή ευθείες επιθέσεις σε άτομα ή ομάδες και το bullying γενικότερα, καθώς και περιεχόμενο με σκηνές υπερβολικής βίας. Επίσης, δεν επιτρέπουν τα ψεύτικα προφίλ -καθώς αυτά συχνά χρησιμοποιούνται ως «οχήματα» για απάτες- όπως και το σπαμ. Αυτονόητο είναι ότι διαγράφεται φυσικά και το περιεχόμενο υπερβολικής βίας.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσπαθούν να αφαιρούν από τις πλατφόρμες τους το περιεχόμενο που προωθεί ή εκθειάζει τρομοκρατικές, παραθρησκευτικές και άλλες οργανώσεις, ώστε να μη χρησιμοποιηθούν ως μέσα προπαγάνδας και διακίνησης ψευδών πληροφοριών και ειδήσεων. Αν και αυτό το τελευταίο «σηκώνει» συζήτηση…

Social media: Τι μπορούμε να γράφουμε και τι κόβει ο αλγόριθμος

Ολα άλλαξαν το 2016

Ελεγχος υπήρχε πάντα στα social, όμως η πολιτική σκληρής παρεμβατικότητας στις αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ουσιαστικά ξεκίνησε από το 2016 και τις ΗΠΑ. Η αποκάλυψη της CIA και του FBI για «εργοστάσια fake news» και δάκτυλο της Ρωσίας στις αμερικανικές εκλογές, η οποία φερόταν να χρηματοδότησε Βούλγαρους χάκερ και σπάμερ, ήρθε να «δέσει» με το σκάνδαλο της Cambridge Analytica και των τρόπων με τον οποίο αυτή φαίνεται να χρησιμοποίησε τα κοινωνικά δίκτυα και κυρίως το Facebook για να χειραγωγήσει τους Αμερικανούς και να επηρεάσει την ψήφο τους.

Ως «απάντηση» στην απόδειξη ότι ήταν ευάλωτα σε εκτεταμένα προγράμματα παραπληροφόρησης, τα κοινωνικά δίκτυα λάνσαραν τις ομάδες fact checking. Δηλαδή, τρίτα μέρη, τα οποία έρχονταν να προστεθούν στις «εσωτερικές» ομάδες διαχείρισης και ελέγχου των δικτύων και αναλάμβαναν να καταπολεμήσουν τον καταιγισμό των fake news. Ταυτόχρονα με αυτό που λάνσαραν οι Facebook και Twitter, η Meta προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, υποχρεώνοντας τους πολιτικούς οργανισμούς οι οποίοι ήθελαν να διαφημιστούν στις πλατφόρμες της, να παρέχουν προς δημοσιοποίηση λεπτομερή στοιχεία για να ανεβάσουν διαφημίσεις. Στις Ηνωμένες Πολιτείες εισήχθη ο όρος «πιστοποιημένος οργανισμός» για όσους κατέθεταν σε Facebook και Instagram στοιχεία όπως αριθμό μητρώου της Ομοσπονδιακής Εκλογικής Επιτροπής, Αριθμό Φορολογικού Μητρώου ή κυβερνητική διεύθυνση στο Διαδίκτυο.

Αυτή η πρακτική γρήγορα εφαρμόστηκε και στον υπόλοιπο κόσμο, ενώ τα κοινωνικά δίκτυα εξέλισσαν όλο και ισχυρότερους αλγόριθμους, οι οποίοι αναλάμβαναν να κάνουν τη «βρόμικη δουλειά». Αυτό άρχισε να εφαρμόζεται και για το fact checking, αλλά και για τις άλλες παραβιάσεις των όρων χρήσης.

Ο,τι πει ο αλγόριθμος

Αυτό που εφαρμόζεται, λοιπόν, από ένα (χρονικό) σημείο και μετά είναι η αυτοματοποιημένη διαχείριση με βάση παραμέτρους που έχουν δοθεί στον αλγόριθμο. Εάν, για παράδειγμα, το κείμενο που διαβάζετε αυτή τη στιγμή χαρακτηριστεί ως «ψευδές ή παραπλανητικό» από τους fact checkers του Διαδικτύου, κάθε φορά που θα κοινοποιείται από τους χρήστες θα «κατεβαίνει» με τη σχετική ειδοποίηση προς τους χρήστες. Αυτή η πρακτική χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον την εποχή της πανδημίας, σε σχέση με την προέλευση του COVID-19 και τους εμβολιασμούς.

Στην πορεία, ωστόσο, κάπου τα πράγματα άρχισαν να ξεφεύγουν από τον έλεγχο και να δικαιολογούν τους Ρεπουμπλικανούς που κατήγγειλαν λογοκρισία. Για παράδειγμα, από το Facebook κατέβηκαν επιστημονικές έρευνες, αλλά ακόμα και δήλωση του Τζο Μπάιντεν σχετικά με την προέλευση του ιού, καθώς κρίθηκε ότι «έχρηζαν περαιτέρω διερεύνησης».

Social media: Τι μπορούμε να γράφουμε και τι κόβει ο αλγόριθμος

Το ανεξάρτητο πρόγραμμα ελέγχου γεγονότων που λάνσαρε η Meta στις πλατφόρμες της το 2016, στον απόηχο των ισχυρισμών ότι απέτυχε να σταματήσει ξένους λογαριασμούς από το να αξιοποιούν τις πλατφόρμες της για να διαδίδουν παραπληροφόρηση μεταξύ των Αμερικανών, περιελάμβανε τη δημιουργία από την εταιρεία ομάδων ασφαλείας, την εισαγωγή αυτοματοποιημένων προγραμμάτων για να φιλτράρει ή να μειώνει την ορατότητα των ψευδών ισχυρισμών και τη θέσπιση ενός είδους ανεξάρτητου «Ανώτατου Δικαστηρίου» για δύσκολες αποφάσεις συντονισμού, που είναι γνωστό ως Συμβούλιο Εποπτείας. Ετσι, άρχισε να καταργεί με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα περιεχόμενο από την πλατφόρμα της που έκρινε ως παραπληροφόρηση σχετικά με τις εκλογές, τους εμβολιασμούς, τη βία και τη ρητορική μίσους. Και κάπως έτσι άρχισε η συζήτηση να εστιάζεται στο αν εξυπηρετείται η ελευθερία του λόγου, η δημοκρατία και ο δημόσιος λόγος με αυτόν τον τρόπο.

Ο τυφώνας Μασκ

«Οχι», είπε ο Ιλον Μασκ το 2022, όταν εξαγόρασε το Twitter, μετονομάζοντάς το σε Χ. Διατρανώνοντας το επιχείρημα ότι οι fact checkers είχαν ως δουλειά να λογοκρίνουν τους χρήστες με βάση τις προσωπικές τους εκτιμήσεις, τους ξήλωσε από το κοινωνικό δίκτυο το οποίο είχε μόλις αποκτήσει. Φυσικά, δεν θα μπορούσε να μείνει ανεξέλεγκτη η πλατφόρμα. Ετσι, εφαρμόστηκε η πρακτική των σημειώσεων κοινότητας. Οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να προσθέσουν (ορατές στους υπόλοιπους) σημειώσεις επάνω σε δημοσιεύματα και αναρτήσεις, επισημαίνοντας εάν είναι αναληθή ή περιέχουν ανακρίβειες. Αυτή είναι και η μοναδική μέθοδος διόρθωσης ψευδών ειδήσεων στο Χ και, για όσο έχει χρησιμοποιηθεί, φαίνεται πως αποδίδει πολύ καλά, καθώς οι χρήστες ενημερώνονται για τις παραπλανητικές αναρτήσεις, χωρίς όμως να λογοκρίνεται κανείς.

Social media: Τι μπορούμε να γράφουμε και τι κόβει ο αλγόριθμος
Οι αλλαγές στο σύστημα ελέγχου περιεχομένου της Meta λέγεται ότι είναι αποτέλεσμα των πιέσεων που δέχεται ο Ζούκερμπεργκ να εναρμονιστεί με το σύστημα Τραμπ

Τι αλλάζει τώρα

Αυτό είναι που αλλάζει τώρα και στο Facebook, με τον Ζούκερμπεργκ να λέει ότι «φτάσαμε σε ένα σημείο όπου υπάρχουν πολλά λάθη και πολλή λογοκρισία» και να ακολουθεί τα «βήματα» του Ιλον Μασκ. Το σύστημα των σημειώσεων κοινότητας φέρνει τώρα και η Meta σε Facebook, Instagram και Threads, αρχής γενομένης από τις ΗΠΑ, όπου τερματίζεται η συνεργασία της με τρίτους ελεγκτές γεγονότων και καθιερώνει παρόμοιες κοινοτικές σημειώσεις σε όλες τις πλατφόρμες της. Προς το παρόν, δεν καταργούνται οι fact checkers στην Ευρώπη, αν και αναμένεται ότι πολύ γρήγορα θα εφαρμοστεί το σύστημα των σημειώσεων κοινότητας στις πλατφόρμες της σε όλο τον κόσμο.

Η εταιρεία καταργεί επίσης τους περιορισμούς περιεχομένου για ορισμένα θέματα, όπως η μετανάστευση και η ταυτότητα φύλου, και καταργεί τα όρια σχετικά με το πόσο πολιτικό περιεχόμενο βλέπουν οι χρήστες στις ροές τους.

Η Meta θα αναπροσαρμόσει επίσης τον αλγόριθμο που ανιχνεύει παραβιάσεις των όρων κοινότητας σε θέματα πολιτικής, στα οποία, όπως λέει, είχαν ως αποτέλεσμα να λογοκριθεί «πάρα πολύ περιεχόμενο που δεν έπρεπε να λογοκριθεί». Τα συστήματα θα επικεντρωθούν πλέον στον έλεγχο μόνο για παράνομες και «υψηλής σοβαρότητας» παραβιάσεις, όπως η τρομοκρατία, η σεξουαλική εκμετάλλευση παιδιών, τα ναρκωτικά, οι απάτες. Αλλες ανησυχίες θα πρέπει να αναφέρονται από τους χρήστες πριν η εταιρεία τις αξιολογήσει. Αν και όλες οι διαχειρίστριες εταιρείες των social media σε κάθε γωνιά του κόσμου έχουν κοινά σημεία σε αυτά που επιτρέπουν και δεν επιτρέπουν στους χρήστες τους, όπως ζητήματα βίας και σεξουαλικής εκμετάλλευσης ανηλίκων, απάτες και τρομοκρατία, κάθε μέσο έχει τη δική του πολιτική και τις δικές του «κόκκινες γραμμές». Το TikΤok, για παράδειγμα, δεν επιτρέπει καμία απολύτως αναφορά σε πολιτικά ζητήματα, σε αντίθεση με το Facebook που επιτρέπει πολιτικές συζητήσεις. Ποιες είναι λοιπόν οι κόκκινες γραμμές για κάθε social medium;

Μπαν για μία… λέξη

■ Facebook. Αυτό το social που σήμερα έχει τη σκληρότερη «επιτήρηση» στους χρήστες του είναι το Facebook. Επειδή ο αλγόριθμός του έχει σχεδιαστεί να «πιάνει» συγκεκριμένες λέξεις και να επιβάλλει περιορισμούς γι’ αυτές, οι χρήστες έχουν αναπτύξει τρόπους για να μένουν κάτω από το… ραντάρ, ώστε να μη βρίσκονται στη δύσκολη θέση να βλέπουν τους λογαριασμούς ή τις ομάδες τους να απενεργοποιούνται από ένα ρομπότ (όπως συμβαίνει συνήθως).

Ακόμα και σε συζητήσεις για ιστορικά γεγονότα και τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, από σπάνια έως ποτέ δεν θα δει κανείς να αναγράφεται το όνομα «Χίτλερ». Καθώς ο αλγόριθμος συχνά δεν κατανοεί τι «πιάνει», αλλά απλά «βλέπει» τη λέξη (ή τη φωτογραφία) και απενεργοποιεί τον λογαριασμό που την έγραψε, οι χρήστες κάνουν ιστορικές συζητήσεις με μάλλον αστείες φράσεις, όπως «ο αποτυχημένος ζωγράφος», πρακτική η οποία χρησιμοποιείται και σε άλλους τομείς. Καθώς τα τελευταία χρόνια το Facebook έγινε ιδιαίτερα ευαίσθητο σε ζητήματα όπως ο σεξουαλικός προσανατολισμός, η ταυτότητα φύλου, αλλά και το Μεταναστευτικό, τα «μπαν» έπεφταν βροχή έως σήμερα.

Αλλος λόγος για τον οποίο μπορεί να «πέσει» ένας λογαριασμός στο Facebook είναι η μαζική αποστολή μηνυμάτων. Εάν, για παράδειγμα, ένας χρήστης είναι μέλος σε 10 ομάδες και κοινοποιήσει σε όλες το ίδιο link ή περιεχόμενο, πιθανότατα θα δεχθεί περιορισμό στις δημοσιεύσεις για ένα διάστημα. Ο αλγόριθμος τον βλέπει ως «σπαμ». Ιδιο αποτέλεσμα έχει και η μαζική αποστολή προσωπικών μηνυμάτων μέσω του Messenger, ενώ συνήθως πιο καταστροφικό αποτέλεσμα, που φτάνει έως και το οριστικό κλείσιμο του λογαριασμού, έχουν και οι αναφορές (reports) από άλλους χρήστες για παραβίαση των όρων.

Social media: Τι μπορούμε να γράφουμε και τι κόβει ο αλγόριθμος

Οι χρήστες καλούνται να παρέχουν αληθινά στοιχεία για την ταυτότητά τους. Σε περίπτωση που στις φωτογραφίες δεν φαίνεται το πρόσωπο και τα στοιχεία δεν συνάδουν με πραγματικό πρόσωπο (για παράδειγμα, κάποιος να έχει βάλει ότι έχει γεννηθεί το… 1901), ενδέχεται το Facebook να ζητήσει να αποσταλούν έγγραφα ταυτοποίησης ή και να γίνει βιντεοκλήση με μέλη του προσωπικού του για να μη διαγράψει τον λογαριασμό. Το ίδιο ισχύει και με τον έλεγχο ταυτοποίησης από άλλους παράγοντες, όπως π.χ. ο αριθμός κινητού τηλεφώνου. Η μέθοδος αυτή πάντως δεν λειτουργεί πάντα καλά, όπως έχουν αποδείξει οι αναρίθμητες απάτες από λογαριασμούς «κλώνους». Κακόβουλους χρήστες, δηλαδή, οι οποίοι κλέβουν τις φωτογραφίες και τα ονόματα χρηστών και, υποκρινόμενοι ότι είναι άλλοι, προχωρούν σε απάτες.

Πέρα από τα «βασικά» (παιδική πορνογραφία και εκμετάλλευση ανηλίκων, πορνογραφικό και γυμνό περιεχόμενο, τρομοκρατία και βία), το Facebook δεν επιτρέπει τη διευκόλυνση, την οργάνωση, την προώθηση ή την παραδοχή διάπραξης εγκληματικών ή επιβλαβών ενεργειών που έχουν ως στόχο ανθρώπους, επιχειρήσεις, περιουσιακά στοιχεία ή ζώα, τη συμπεριφορά μίσους, την παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας (τρίτων, αλλά και της Meta), αλλά και τις παραβιάσεις απορρήτου.

Τι είναι το shadowban

TikΤok. Το κινεζικής προέλευσης social, το οποίο είναι εξαιρετικά δημοφιλές στις μικρότερες ηλικίες (και έχει εξαγγελθεί ότι θα σταματήσει να λειτουργεί στις Ηνωμένες Πολιτείες στα τέλη Ιανουαρίου), έχει εφαρμόσει το «shadowban». Ο «σκιώδης αποκλεισμός» ουσιαστικά είναι όταν η πλατφόρμα περιορίζει προσωρινά την προβολή του περιεχομένου του χρήστη χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση. Ετσι, χωρίς να το ξέρει ο χρήστης, εάν ο αλγόριθμος του κοινωνικού δικτύου κρίνει ότι υπάρχει ασυνήθιστη δραστηριότητα, παραβιάσεις όρων χρήσης ή για την αποφυγή ανεπιθύμητης αλληλογραφίας από bots, τα βίντεό του δεν προβάλλονται στις σελίδες «Για εσάς» (FYP) των ακολούθων του, αλλά και του υπόλοιπου κοινού. Αυτό εφαρμόζεται εναλλακτικά της αναστολής του λογαριασμού και είναι συνήθως ένα προσωρινό μέτρο «σίγασης» του χρήστη, του οποίου τα βίντεο η πλατφόρμα περιορίζει προσωρινά την ορατότητα.

Το TikΤok έχει πολύ σκληρή πολιτική σε περιεχόμενο που, όπως το χαρακτηρίζει, είναι ακατάλληλο για ανηλίκους κάτω των 18. Σε αυτό δεν περιλαμβάνεται μόνο το σεξουαλικό περιεχόμενο ή η βία, αλλά και μια σειρά άλλων συμπεριφορών, όπως η ρητορική μίσους, η προβολή επικίνδυνων δραστηριοτήτων και προκλήσεων (αν και αυτό… ξεφεύγει συχνά), η προβολή κατανάλωσης ναρκωτικών, αλκοόλ και καπνού. Κατεβάζει επίσης λογαριασμούς για ψευδείς ισχυρισμούς και ειδήσεις, ιδίως σε ζητήματα εκλογών, αλλά και το μη αυθεντικό περιεχόμενο.

Social media: Τι μπορούμε να γράφουμε και τι κόβει ο αλγόριθμος

Μπλόκο στο πολιτικό περιεχόμενο

Instagram. Εστιάζει περισσότερο στα βίντεο των χρηστών και σε trends, αλλά από φέτος άρχισε να περιορίζει το πολιτικό περιεχόμενο στα feed των χρηστών, σε μια προσπάθεια να σταματήσει την παραπληροφόρηση. Αν και οι χρήστες μπορούν να απενεργοποιήσουν το μπλόκο σε πολιτικό περιεχόμενο, η εταιρεία έχει σταματήσει «προληπτικά» να προτείνει τέτοιες αναρτήσεις από λογαριασμούς που ο χρήστης δεν ακολουθεί. Από το 2021 το Instagram έχει εφαρμόσει το «shadowban» με τρόπο όπως και το TikΤok ως προειδοποιητικό μέσο για χρήστες που παραβαίνουν τους όρους της κοινότητας. Κατά τα λοιπά, ισχύουν ακριβώς οι ίδιοι όροι για το Facebook, καθώς η μητρική εταιρεία Meta έχει κοινούς όρους χρήσης για όλα τα μέσα της.

AI και αποζημιώσεις

X. Η πλατφόρμα φέτος αλλάζει τους όρους χρήσης της, φέρνοντας ένα νέο μοντέλο το οποίο έχει προκαλέσει αντιδράσεις μεταξύ των χρηστών, καθώς από τη μία οι χρήστες τής παρέχουν δεδομένα για να εκπαιδεύονται τα μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης της πλατφόρμας, ενώ παράλληλα καθιστούν τους χρήστες υπεύθυνους για αποζημιώσεις οι οποίες φτάνουν έως και τα 15.000 δολάρια σε περίπτωση υπερβολικής χρήσης της!

Κατά τα λοιπά, το πρώην Twitter διατηρεί το δικαίωμα να αφαιρεί περιεχόμενο ή να καταργεί λογαριασμούς εάν σε αυτούς διαπιστώνεται ότι παραβιάζονται πνευματικά δικαιώματα ή εμπορικά σήματα, εάν είναι ψεύτικοι λογαριασμοί, ή αν διαπιστώνεται παράνομη συμπεριφορά (βία ανηλίκων, πορνογραφικό περιεχόμενο, προτροπή σε εγκληματικές πράξεις κ.ά.), αλλά και της παρενόχλησης.

Ειδήσεις σήμερα:

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ