του Παναγιώτη Κ. Μυλωνά, οικονομολόγου
Σε μια πρόσφατη ανάρτηση στο f/b, π’ επικολλώ εδώ με το σύνδεσμο που έπεται:
https://www.facebook.com/share/p/19wTJNL4Fp/
είχα αναρωτηθεί για το εξής:
<<Μήπως η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία -εκτός του ΟΠΕΚΕΠΕ- μπορεί να εξετάσει και την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Με πολλαπλάσιο το αντικείμενο διαφθοράς της, απ’ τη συγκάλυψη του αθέμιτου ανταγωνισμού που επιβάλλουν τα ολιγοπωλιακά και ολιγοψωνιακά, Καρτέλ της γερμανικής TUI, στη χώρα;>>
Στα σχόλια που ακολούθησαν την ανάρηση, μου έκανε την τιμή να παρεμβληθεί -με αφορμή και τις ανταλλαγές ευχών στη διαδικτυακή κοινή ημερομηνία, 15ης Αυγούστου, στην ονομαστική μας γιορτή- και η τέως Πρύτανης, με πολυετείς θητείες (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) η Κα Maria Negreponti-Delivanis,
– Στην σχολαστική της παρέμβαση, η αγαπητή Κα Καθηγήτρια, σημείωσε τα ακόλουθα, ακριβώς ως εξής:
<<Καταρχήν Χρόνια σας πολλά με υγεία, χαρές και δημιουργικότητα. Αν μου εξηγήσετε με απλοϊκό τρόπο, το πρόβλημα της TUI, θα το καταγγείλω με άρθρο μου.>>.
-Αμέσως μετά και μετά και τις δικές μου ευχές για την ονομαστική της εορτή, με τα απαντητικά μου σχόλια, απάντησα, όπως κι εγώ μπόρεσα, με τα εξής:
<<… Επιθυμώ να σας ευχαριστήσω θερμά, για την πρόσεξη που επιδείξατε και στα δικά μου αρθρογραφικά πονήματα, για την οικονομία του ελληνικού τουρισμού. Όσον αφορά την εξήγηση, με “απλοϊκό τρόπο”, που μου ζητήσατε, για το “πρόβλημα της TUI ” -εντελώς επιγραμματικά- σας αναφέρω τα ακόλουθα. Το πρόβλημα του ελληνικού τουρισμού -σύμφωνα και με τη σχολαστικά επιμελημένη ερευνητική μου αρθρογραφία, περισσότερων από 70 άρθρων μου, από το 2015 και έως σήμερα- κατέδειξε και πέραν κάθε αμφιβολίας, ότι, υπήρξε η τεράστια ανάπτυξη, κατ’ αντίθεση προς την αποανάπτυξη της περιόδου των Μνημονίων στη χώρα μας και με ταυτόχρονη τη στρέβλωση των οικονομικών αποδόσεων του τουρισμού, συγκριτικά με τις διεθνείς τουριστικές εξελίξεις και με τις παλαιότερες αποδόσεις του κλάδου, από την έναρξη των μνημονίων και μέχρι σήμερα. Με αρνητικές τις οικονομικές αποδόσεις, πολλών ετών, από το 2010, έως κι σήμερα, όπου, η τουριστική επέκταση, ιδίως στην ποιοτική κατηγορία καταλυμάτων, σημείωσε εκρηκτική επέκταση, με τη διοχέτευση αφύσικα μεγάλων τουριστικών επενδύσεων, στην χρονική περίοδο της οικονομικής μας δυσπραγίας, της εποχής των Μνημονίων και της παθητικής διαχείρισης και των επίμονων ζημιών των τουριστικών μας επιχειρήσεων, που κατέστησαν τον κλάδο τον πιο χρεωμένο, τραπεζικά, κλάδο της χώρας. Τα αποτελέσματα των συνεχόμενων αρνητικών αποδόσεων και των τεράστιων στρεβλόσεων της ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού, μόνο σε εξαιρετικές αιτίες μπορούσαν να αποδοθούν και να ερμηνευθούν με οικονομολογικές αναλύσεις.
Και η συστηματική και χρόνια έρευνα, ολόκληρης σειράς δεικτών και παραμέτρων των σχετικών στοιχείων, από τις αντιφατικές τουριστικές μας επιδόσεις, άφησαν μόνο μια αιτία, ως δυνατή για να προκαλέσει τις αρνητικές αυτές εξελίξεις. Κι η αιτία εντοπίσθηκε στον ασκούμενο, αθέμιτο ανταγωνισμό, από Tour Operators, που ασκούσαν τις εναρμονισμένες πολιτικές τους. Πολιτικές νόθευσης τ’ υγιούς ανταγωνισμού στην ελληνική τουριστική αγορά. Με πολιτικές όπου, με την εφαρμογή Μνημονίων στην Ελλάδα μόχλευαν τις -υπερβολικά αφύσικα- τουριστικές επενδύσεις, σε βαθμό ώστε, το προκύπτον δυναμικό του αποθέματος προσφοράς των κλινών στη χώρα να είναι, κατά τι, μεγαλύτερο της ζήτησης και των αυξημένων, διαρκώς, αφίξεων τουριστών στη χώρα, ακόμα και στην περίοδο της υψηλής σεζόν. Ώστε, να πέφτουν κι οι τιμές, ιδίως στα 5άστερα, που αποτελούν οδηγό διαμόρφωσης των τιμών των τουριστικών πακέτων σ’ όλες τις κατηγορίες αστέρων των καταλυμάτων, με την υποκλιμάκωση της διαμόρφωσης των τιμών σε αυτά. Και η μόχλευση αυτή ήταν το γεγονός που επιτυγχάνετο με ποικίλους τρόπους & πολλούς υπόγειους, τους οποίους έχω περιγράψει στην αρθρογραφία μου. Μια συνθήκη η οποία είχε και παράπλευρες συνέπειες, με προοδευτική και τη στρεβλωση του παραγωγικού μας μοντέλου, που οδήγησε στη τουριστική μονοκαλλιέργεια που διακονούμε, αναπόδραστα πλέον. Την αναγκαία και ικανή αυτή μόχλευση των τουριστικών μας υπερεπενδύσεων, μόνο οι Tour Operators που κατείχαν τη δεσπόζουσα θέση στην τουριστική μας αγορά, θα μπορούσαν να οργανώσουν και να υποστηρίξουν αποφασιστικά. Ωστόσο, οι στόχοι των τουριστικών Καρτέλ της γερμανικής TUI, δεν θα μπορούσαν να είναι επιτεύξιμοι, χωρίς συντονισμό & παράλληλη διαχρονική υποστήριξη μαζί και με τον έλεγχο της στρόφιγγας των αφιξαναχωρήσεων, ο οποίος έγινε δυνατοός, με εξαγορά -από το 2016- των 14 αεροδρομίων της χώρας μας, από την επίσης γερμανική Fraport… Ενώ νέα ώθηση σε τουριστικές υπερεπενδύσεις -από την έναρξη της πανδημίας του Covid-19- έδωσε η ημιπαράνομη εγκύκλιος της εγκάθετης, Τροϊκανής και γερμανοέμπνευστης, Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. και με κωδικό αριθμό:
ΠΟΛ. Α 1150/20-6-2020, με την οποία, εγκύκλιο, απαλλάχθηκαν οι Επενδύσεις στο τουρισμό -απ’ τον ΦΠΑ (24%)- από τον Ιούνη του 2020, έως το 2027. Κι όπου, η εγκύκλιος, είχε ως συνέπεια -εκτός από την απώλεια περισσότερων του ενός δισ. €, των φορολογικών μας εσόδων, ετησίως, απ’ τον κλάδο του τουρισμού και απορρόφηση του 80%, του συνόλου, των χρηματοδοτήσεων κι επιχορηγήσεων, των τελευταίων αναπτυξιακών νόμων, απ’ τον τουρισμό, σε βάρος των άλλων κλάδων και τομέων παραγωγής (σύμφωνα και με πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού, κ. Τάκη Θεοδωρικάκου).
Ενώ, ταυτόχρονα, οι Tour Operators, εκτός του ρόλου τους, ως ολιγοψώνια (στη ζήτηση της τουριστικής μας αγοράς), ήταν και στη θέση της τουριστικής προσφοράς των τουριστικών μας πακέτων (και μέσω συμπράξεων, π.χ. της TUI, με άλλους ξενοδοχειακούς ομίλους, όταν και το 2019, η ίδια η TUI καμάρωνε, με δημοσιεύματά της, για τα 50, δικά της, 5άστερα ξενοδοχεία, που την καθιστούσαν ως το μεγαλύτερο τουριστικό όμιλο στη χώρα) και με συνέπεια, τον αρνητικό επηρεασμό των τουριστικών τιμών, επιδρώντας στις δύο όχθες του τουριστικού ανταγωνισμού (ζήτησης και προσφοράς). Καθιστώντας το νόμο “ζήτησης & προσφοράς”, που διαμορφώνει τις τιμές τ’ ελληνικού τουρισμού, ως το πιο σύντομο ανέκδοτο, του: “Γιάννης κερνά και Γιάννης πίνει”. Και βεβαίως, έχουν συμπράξει κι άλλοι Tour Operators, εκτός της TUI, στις εναρμονισμένες πρακτικές για νόθευση του υγιούς ανταγωνισμού στην τουριστική μας αγορά. Ωστόσο, δεν θα ήταν δυνατή κι επιτυχημένη, η άσκηση του αθέμιτου ανταγωνισμού π’ εφαρμόστηκε στην τουριστική αγορά της Ελλάδας, χωρίς την αδιαμφισβήτητη σύμπραξη της γερμανικής TUI, η οποία δεσπόζει όχι μόνο εγχωρίως, αλλά και παγκοσμίως στον τουρισμό. Μέσω και διαπλοκής της με πολιτικές ηγεσίες, Γερμανίας & Ελλάδας. Ώστε να ασκήσει τις αθέμιτες πολιτικές της με εναρμονισμένες πρακτικές Καρτέλ. Αξιοποιώντας, ιδίως και την αδιαμφισβήτητη θέση της, ως δεσπόζουσα, στην τουριστική μας αγορά, αλλά & διεθνώς (έχοντας και το πλεόνασμα των ξενοδοχειακών κλινών της χώρας μας, ως το διεθνή ανασχετικό εκείνο παράγοντα, για τη συγκράτηση των τιμών, στα τουριστικά μας πακέτα, σε όλες τις τουριστικές χώρες της Μεσογείου, τουλάχιστον, στις οποίες δραστηριοποιούνται, επίσης, στον τουρισμό…
Τα αδιαμφισβήτητα δεδομένα των τουριστικών μας εξελίξεων στη χώρα, κατά την τελευταία 15ετία, είναι πολλαπλασίως διαυγέστερα κι απ’ τα στοιχεία εκείνα που ορίζουν & την κλιματική αλλαγή. Ενώ απειλούν, ήδη, να μας αφανίσουν ως χώρα, πολύ ενωρίτερα και από την επερχόμενη κλιματική κρίση…
(Συγνώμη που δεν μπόρεσα να είμαι περισσότερο σύντομος στην περιγραφή μου.)>>.
Όσον αφορά την οικονομική αποδοτικότητα του ελληνικού τουρισμού, με βάση τις επιδόσεις του τουρισμού 2024, αποκαλυπτικό είναι πρόσφατο άρθρο, με τίτλο:
“Το μοντέλο τουριστικοποίησης των Καρτέλ της TUI & το 2024, οδηγεί σε ολοσχερή καταστροφή”,
το οποίο και το επικολλούμε αμέσως εδώ:
https://aegeanews.gr/…/montelo-touristikopoiisis…/…
Για άλλα άρθρα του κ. Μυλωνά πατήστε εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ εδώ εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, κι εδώ.
Πραγματεία για τον τουριστικό κλάδο της οικονομίας μας, πατήστε εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, κι εδώ.
Πηγη: https://new-economy.gr/