Ξενοδοχεία: Νέο τοπίο στις ψηφιακές πωλήσεις- Τα «μηνύματα» στη Booking

0
2909

Νέα δεδομένα φέρνει στις διαδικτυακές κρατήσεις στα ξενοδοχεία μέσω τρίτων, σχετική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που δικαίωσε προσφυγή των γερμανών ξενοδόχων κατά της booking.com, η οποία έχασε την δικαστική μάχη.

Με βάση την απόφαση αλλά εκτιμήσεις της αγοράς πλέον ανοίγει ο δρόμος για ένταση του ανταγωνισμού και ενδεχόμενα σε χαμηλότερες τιμές, στα δωμάτια των ξενοδοχείων. «Η online διάθεση δωματίων ξενοδοχείων κυριαρχείται εδώ και χρόνια από μεγάλες πλατφόρμες κρατήσεων, όπως η Booking, γεγονός που έχει οδηγήσει σε ανισορροπία μεταξύ αυτών των πλατφορμών και των ίδιων των ξενοδοχείων. Η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στην υπόθεση C-264/23 αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για τον κλάδο της φιλοξενίας, καθώς αποκαθιστά την ισορροπία στην online διάθεση κλινών», δήλωσε, πριν λίγες, μέρες,  σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο πρόεδρος της Hotrec και του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός με αφορμή την απόφαση εξηγώντας ότι  το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας (rate parity), είτε ευρείες είτε στενές, οι οποίες απαγορεύουν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στους δικούς τους ιστότοπους από ό,τι στις πλατφόρμες κρατήσεων, δεν είναι απαραίτητες για τη διασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας αυτών των πλατφορμών.

Αυτό, τονίζει,  ανοίγει τον δρόμο για περισσότερη ελευθερία στις τιμολογιακές στρατηγικές των ξενοδόχων, επιτρέποντάς τους να διαχειρίζονται άμεσα τις τιμές και τις προσφορές τους χωρίς τους περιορισμούς που επέβαλαν οι ρήτρες ισοτιμίας. Η απόφαση αυτή αναμένεται να αλλάξει σημαντικά το τοπίο της διαδικτυακής διανομής στον ξενοδοχειακό κλάδο, προσφέροντας μεγαλύτερη αυτονομία στους παρόχους καταλυμάτων και ενισχύοντας τον ανταγωνισμό προς όφελος των καταναλωτών.

Η εικόνα

Να σημειωθεί ότι τον Ιούλιο η HOTREC έδωσε στη δημοσιότητα την έρευνα για τα κανάλια διάθεσης δωματίων ξενοδοχείων στην Ευρώπη το  2024, η οποία εξετάζει τις πρόσφατες εξελίξεις και τις τάσεις στον ευρωπαϊκό τομέα των καταλυμάτων και αποτυπώνει τους τρόπους με τους οποίους οι επισκέπτες  πραγματοποιούν κρατήσεις σε ξενοδοχεία. Εκεί αποτυπωνόταν η δεσπόζουσα θέση των πλατφορμών κρατήσεων αλλά και οι κίνδυνοι, ειδικά για τα μικρά ξενοδοχεία.

Η έρευνα διεξήχθη στις αρχές του 2024 σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Valais της Ελβετίας (HES-SO Valais Wallis). Πρόκειται για την έκτη έρευνα  σε  σειρά από το 2014, με στόχο την παρακολούθηση της εξέλιξης των καναλιών διάθεσης δωματίων των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων με ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο των διαδικτυακών ταξιδιωτικών πρακτορείων (OTAs).

Όπως ανέφερε, το ΞΕΕ, α κύρια ευρήματα της έρευνας επιβεβαίωναν την ανάγκη για την ορθή εφαρμογή της  Πράξης  για τις Ψηφιακές Αγορές(DMA), διασφαλίζοντας  μια πιο δίκαιη και  ισορροπημένη μεταχείριση των ξενοδόχων από τους Online Travel Agencies (OTAs).

Η έρευνα διεξήχθη στις αρχές του 2024 σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Valais της Ελβετίας (HES-SO Valais Wallis). Πρόκειται για την έκτη έρευνα  σε  σειρά από το 2014, με στόχο την παρακολούθηση της εξέλιξης των καναλιών διάθεσης δωματίων των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων με ιδιαίτερη έμφαση στο ρόλο των διαδικτυακών ταξιδιωτικών πρακτορείων (OTAs).

Τα βασικά συμπεράσματα της φετινής έρευνας είναι:

– Τα τελευταία 10 χρόνια, οι OTAs κέρδισαν μερίδιο αγοράς της τάξης του 10%  κατά μέσο όρο  στον ευρωπαϊκό ξενοδοχειακό τομέα, γεγονός που αναδεικνύει την αυξανόμενη επιρροή τους.

– Τα κανάλια πωλήσεων για τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία επιστρέφουν στις τάσεις που επικρατούσαν πριν από την πανδημία, όπου οι  απευθείας κρατήσεις συνεχίζουν να μειώνονται.

– Τα ξενοδοχεία βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε OTAs,  για κρατήσεις, ιδίως τα μικρότερα ξενοδοχεία με λιγότερα δωμάτια

– Οι δύο κυρίαρχοι παίκτες στην αγορά ξενοδοχειακών καταλυμάτων είναι η Booking Holdings και η Expedia Group. Η Booking κατέχει μερίδιο 71% στην αγορά OTAs, αυξημένο κατά 10% τα τελευταία 10 χρόνια. Η Expedia έχει μερίδιο αγοράς κοντά στο 15%, αυξημένο κατά 2% τα τελευταία 2 χρόνια.

– Οι OTAs διαμορφώνουν αυθαίρετα  τις τιμές  σε 4 από τις 10 περιπτώσεις. Επίσης, οι προσφορές τους  προέρχονται από πολλαπλές πηγές, καταχωρώντας τιμές και διαθεσιμότητες άλλων OTAs στη δική τους πλατφόρμα, επηρεάζοντας αρνητικά  1 στα 2 ξενοδοχεία στην Ευρώπη.

– Η ηλεκτρονική διάθεση δωματίων αντιπροσωπεύει το 45% των διανυκτερεύσεων που κλείνονται σε πραγματικό χρόνο μέσω διαδικτυακών καναλιών (διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μηχανές διαδικτυακών κρατήσεων στις ιστοσελίδες των ξενοδοχείων κ.λπ.).

Μάλιστα με αφορμή την έρευνα ο Πρόεδρος της HOTREC Αλέξανδρος Βασιλικός είχε κάνει την ακόλουθη δήλωση:

«Παρά τις μεγάλες προσπάθειες και τις επενδύσεις που κάνουν τα ξενοδοχεία στην Ευρώπη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους, σε πολλές περιπτώσεις εξακολουθούμε να μην έχουμε τον πλήρη έλεγχο των πωλήσεων του δικού μας προϊόντος. Εμείς επενδύουμε για να παρέχουμε όσο το δυνατόν ποιοτικότερες υπηρεσίες σε όσο το δυνατόν καλύτερες τιμές, εντούτοις πολλές φορές οι προσπάθειές μας πέφτουν στο κενό λόγω των τεχνολογικών κολοσσών  που μεσολαβούν και καθορίζουν αυθαίρετα τους όρους πώλησης κι αυτό αποβαίνει εις βάρος των καταναλωτών, των ξενοδοχείων και ειδικά των μικρότερων.  Χρειάζεται λοιπόν μια νέα σχέση ισορροπίας με τους Online Travel Agencies και προς αυτή την κατεύθυνση είναι πολύ σημαντικό ότι πετύχαμε να υποχρεωθούν σε συμμόρφωση με συγκεκριμένους κανόνες πλατφόρμες όπως η η Booking.  Συνεχίζουμε την προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκειμένου να εφαρμοστεί απαρέγκλιτα η Πράξη  για τις Ψηφιακές Αγορές(DMA) και να θεσπιστούν δίκαιοι ψηφιακοί κανόνες που θα εγγυώνται τον ελεύθερο ανταγωνισμό στην ευρωπαϊκή φιλοξενία.» 

Η ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου

Να σημειωθεί ότι στη ανακοίνωση του το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο με αφορμή την απόφασή του, τώρα, επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι οι ρήτρες καλύτερης τιμής δεν μπορούν, καταρχήν, να χαρακτηριστούν ως «παρεπόμενοι περιορισμοί» κατά την έννοια του δικαίου ανταγωνισμού της Ένωσης.

Παράλληλα το Δικαστήριο αναφέρει ότι η παροχή διαδικτυακών υπηρεσιών ξενοδοχειακών κρατήσεων από πλατφόρμες όπως η Booking.com έχει ουδέτερο ή ακόμη και θετικό αποτέλεσμα για τον ανταγωνισμό. Τούτο διότι οι εν λόγω υπηρεσίες επιτρέπουν, αφενός, στους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε μεγάλο αριθμό προσφορών καταλυμάτων και να συγκρίνουν με απλό και γρήγορο τρόπο τις προσφορές αυτές βάσει διαφόρων κριτηρίων και, αφετέρου, στους παρόχους καταλυμάτων να αποκτήσουν μεγαλύτερη προβολή. Αντιθέτως, δεν αποδεικνύεται ότι οι ρήτρες καλύτερης τιμής, είτε ευρείες είτε στενές, είναι, αφενός, αντικειμενικά αναγκαίες για την υλοποίηση της ανωτέρω κύριας πράξης και, αφετέρου, ανάλογες προς τον σκοπό που αυτή επιδιώκει. Συναφώς, όσον αφορά τις ευρείες ρήτρες καλύτερης τιμής, επιβάλλεται η διαπίστωση ότι οι ρήτρες αυτές, εκτός από το ότι ενδέχεται να μειώσουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των διαφόρων πλατφορμών ξενοδοχειακών κρατήσεων, ενέχουν τον κίνδυνο να εκτοπίσουν τις μικρές και τις νεοεισερχόμενες πλατφόρμες. Το ίδιο ισχύει και για τις στενές ρήτρες καλύτερης τιμής. Μολονότι, εκ πρώτης όψεως, περιορίζουν λιγότερο τον ανταγωνισμό και αποσκοπούν στην αντιμετώπιση του κινδύνου παρασιτισμού, δεν προκύπτει ότι είναι αντικειμενικά αναγκαίες για να διασφαλιστεί η οικονομική βιωσιμότητα της πλατφόρμας ξενοδοχειακών κρατήσεων.

Γιώργος Αλεξάκης

Πηγή: Reporter.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ