«Ιπποκράτεια 2024»: Ποιητικός Εσπερινός | Δ. Βοναπάρτης σε συνεργασία με τον Π.Ο. Κώων «Ο ΦΙΛΗΤΑΣ»

7
4587

Καταχειροκροτηθηκε ο Ποιητικός Εσπερινός σε συνεργασία με τον Π.Ο. ΚΩΩΝ «Ο ΦΙΛΗΤΑΣ»  τη Δευτέρα 22 Ιουλίου στο Ρωμαϊκό ωδείο Κω, στο πλαίσιο των θερινών Ιπποκρατειων 2024.
Πρόκειται για Διαχρονική ελληνική ποίηση με μουσική υπόκρουση σε παραγωγή Δημήτρη Βοναπάρτη. Ποιήματα απήγγειλαν η Μαρία Τουλαντα Παρισιδη, η Σέβη Μπιλλη και ο Δημήτρης Βοναπάρτης.
Συμμετείχαν μουσικά: Η Ιωάννα Αμπατζιδου στα πλήκτρα , ο Γιώργος Κασσιώτης Βοναπάρτης στο βιολί, στο τραγούδι ο Μιχαλαγγελος Λαδικός και η Θωμαής  Κασσιώτη.
Χαιρετισμό απηύθυναν,  ο  Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π Ιωακείμ Οικονομικος, η αντιδήμαρχος πολιτισμού Ματίνα Βουκελατου Χριστοδουλίδη , ο πρόεδρος του ΤΕΕ Κω  Γιώργος Χρυσουλακης, ο κοινοτικός σύμβουλος Παναγιώτης Βασιλείου Δημόπουλος.

                ΣΗΜΕΙΩΜΑ Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΡΙΣΙΔΗ –ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ Π.Ο.Κ. Ο  ΦΙΛΗΤΑΣ

Η πρόταση του κ. Δημήτρη Βοναπάρτη,  να συνεργαστούμε για την αποψινή βραδιά στα πλαίσια  των Ιπποκρατείων 2024, δεν μας άφησε ασυγκίνητους, γιατί δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε απολαύσει δημιουργίες του σε συνεργασία με άλλους φορείς, αλλά και  συμπολίτες μας. Τελευταία με τη ΜΑΡΙΑ ΒΟΥΝΑΡΑ, ΤΟ ΧΟΡΟ ΤΩΝ ΚΡΙΝΩΝ   κ. άλλα, όπως και για πρώτη φορά με ένα μικρό δικό μου  θεατρικό  ΤΟ ΞΥΠΝΗΜΑ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΗ με μαθητές Λυκείου, μας έμεινε αξέχαστη η ποιότητα και συνεργασία . Μπορώ να πω , πως πρόκειται για ένα χαρισματικό συμπολίτη μας. Το βέβαιο είναι ότι ο Δημήτρης είναι πολυτάλαντος και με ικανοποίηση παρατηρούμε  ν’ ακολουθούν τα βήματά του και τα άλλα μέλη  της οικογένειας του.

Για το έργο, τη ζωή και το ήθος του Δημήτρη Βοναπάρτη, θα μπορούσε κανείς να γράψει και να πει πολλά, αλλά είναι δίκαιο να σταθούμε  σε έργα- δημιουργήματα του συγγραφέα- ποιητή, που πολλά απ’ αυτά τα γνωρίζουμε όπως «παίχτηκαν» με διδασκαλία και σκηνοθεσία του ιδίου  , αλλά και στο εξωτερικό  στους συλλόγους της Ομογένειας.

Με θεατρικές ομάδες, τα έργα ΑΝΤΙΓΟΝΗ(Σοφοκλή), Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ(Κ. Βάρναλη), Ο ΦΩΤΕΙΝΟΣ (Γ. Κατηφόρη), ΑΙΤΗΣΗ ΣΕ ΓΑΜΟ(Αντ. Τσέχωφ),ΜΗΔΕΙΑ (Ευρυπίδη), Ο ΕΑΥΤΟΥΛΗΣ ΜΟΥ (Δημ. Ψαθά), Η ΕΒΡΑΙΑ (Μπρεχτ), ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ- ΤΑ ΛΟΥΣΤΙΚΑ  της Αργ. Κατσίλλη, όπως και το δικό μου θεατρικό το ΞΥΠΝΗΜΑ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΗ  που σκηνοθέτησε και το ζωντάνεψε με τη μουσική και τα τραγούδια του.

Δεν θα ξεχάσουμε τα έργα του , όπως Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ, Ο ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ, Ο ΔΙΑΣ ΘΕΟΣ ΤΩΝ  ΘΕΩΝ, ΤΑ ΤΣΑΚΙΣΜΑΤΑ, Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ, Ο  ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ ΙΠΠΟΚΡΑΤΗ, Ο ΠΑΤΣΑΣ, Ο ΚΟΥΛΟΥΚΑΣ, ΤΑ ΟΜΟΡΦΑ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ, ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ, ΑΙΓΑΙΟ ΣΠΙΤΙ ΠΑΤΡΙΚΟ, ΕΥΧΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΑ.  Κ. άλλα. Επίσης δεν παρέλειψε  να κάνει σημαντικές παρουσιάσεις βιβλίων, όπως του Μανόλη Γλέζου  ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ.

Πληρέστερο βιογραφικό θα διαβάσετε στο τέλος του βιβλίου  ΟΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΚΡΙΝΩΝ-ΕΚΔΟΣΗΣ  ΚΕΝΤΡΟΥ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2023.

Να είναι καλά  κι εκείνος και η οικογένεια του, γιατί όπως θα δείτε απόψε, μαζί με την κόρη και το γιο του  αποτελούν μια άξια οικογένεια καλλιτεχνών που  έχει ανάγκη ο τόπος μας.

 

 

Η ποίηση κατά τον Αριστοτέλη  είναι φιλοσοφικότερη από την ιστορία.

Μαρία Τουλαντά Παρισίδη

Πρόεδρος του Π.Ο.Κ. Ο ΦΙΛΗΤΑΣ

 

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ –ΗΘΟΠΟΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΒΟΝΑΠΑΡΤΗ

Τέτοια εποχή, το 1974,  πριν 50 χρόνια, τις πρώτες μέρες της μεταπολίτευσης, με μια ομάδα φοιτητών μας, αγόρια και κορίτσια, αρχίσαμε την πρώτη προσπάθεια πολιτιστικών δράσεων στο νησί, που από την επτάχρονη  δικτατορία , τέτοιες εκδηλώσεις  είχαν τεθεί   σε λογοκρισία και αποκλεισμό. Ανεβάσαμε τότε στον Ορφέα την ΑΝΤΙΓΟΝΗ του Σοφοκλή, σε διασκευή Ζαν Ανούιγ, με ενθουσιασμό κι ελπίδα ,ότι το θέατρο,  που είναι ο μεγάλος δάσκαλος της κοινωνίας,  ευχής έργο θα ήταν κάθε περιοχή να έχει τη δική της _έστω ερασιτεχνική-  μικρή θεατρική ομάδα. Πράγματι με την πάροδο των χρόνων, αφού  συχνά -πυκνά  ανεβάζαμε   έργα , όπως ο ΦΩΤΕΙΝΌΣ –σε συνεργασία πάλι με το ΦΙΛΗΤΑ,  « Ο ΤΟΠΟΣ  ΜΑΣ» , «Η ΜΗΔΕΙΑ» « Ο ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ» κ.α.,  σιγά -σιγά  ο σπόρος αυτός  κάρπισε  και η Κως και τα  χωριά  διατηρούν  σήμερα τα  δικά  τους αυτοφυή  θεατρικά σχήματα, με αξιόλογες παρουσίες.  Στο διάστημα αυτό των πενήντα χρόνων, ευτυχίσαμε να παρουσιάσουμε στο αγαπητό μας κοινό, δράσεις θεάτρου, μουσικής , παράδοσης , εθνικές εκδηλώσεις όπως «ΕΑΛΩ Η ΠΟΛΙΣ»  η «ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ»   ,διάφορα βιβλία κλπ.Το 1993 στη μεγάλη «ΠΑΓΚΩΑΚΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ» και στον «ΚΩΤΙΚΟ ΓΑΜΟ», στο Κάστρο, που συμμετείχαν μουσικοί και τραγουδιστές, απ΄όλο το νησί,( που  τότε σ΄όλη του την έκταση είχε ένα μόνο σαντούρι), διαλαλούσαμε-ως σύνθημα- « εμπρός να βγάλουμε καινούργιους σαντουριέρηδες,  καινούργιους βιολιτζήδες, καινούργιους λαουτιέρηδες, καινούργιους μερακλήδες» . Αυτό σήμερα συμβαίνει σ΄ όλο το νησί, πολλά νέα παιδιά , κορίτσια κι αγόρια κατέχουν κάποιο όργανο και τραγουδούν  νησιώτικα, παραδοσιακά, και άλλα τραγούδια, συνεχίζοντας το έργο που μας άφησαν παρακαταθήκη οι πρώτοι βιωματικοί κι αυτοδίδακτοι στυλοβάτες των παραδόσεών μας.

Στη σημερινή εκδήλωση  « σαν ώριμοι από καιρό»  αποτολμήσαμε το ζωντάνεμα  της ποίησης. Του φιλοσοφώτερου και ανώτερου επιτεύγματος του άνθρωπου ,όπως την χαρακτηρίζουν οι θεμελιωτές της φιλοσοφίας, τόσο στην κλασική περίοδο, όσο και στην μετέπειτα εξέλιξή της.  Επιλέξαμε χαρακτηριστικά έργα ποιητών, που σημάδεψαν εποχές. Η ποίηση, «η λαλιά που δεν ξέρει από ψέμα» και που «η σκάλα  της είναι πολύ  υψηλή». Η ποίηση, που με αυτήν κάμνει την εμφάνισή  της η  μουσοπλασμένη  η  Ελλάδα, στο στερέωμα της ιστορίας του Κόσμου. Με τα μεγάλα τραγούδια του γενάρχη μας Ομήρου, με μουσική, χορό και τραγούδι, ξεμυτίζει σαν ανοιξιάτικο λουλούδι ένα έθνος «απέραντο  σε έκταση χρόνου», και «που ανώτερό του δεν υπάρχει» (Ψυχάρης). «Και τη βαθιά κιθάρα του σαν πήρε ο θεϊκός τραγουδιστής, τους ξύπνησε τον πόθο στο διπλοτσάκιστο χορό και στο γλυκό τραγούδι»(Οδύσσεια). Αυτήν λοιπόν την ανώτερη όλων  άϋλη  αξία ,αποτολμήσαμε να παραστήσουμε απόψε εδώ στο φιλόξενο χώρο του Ρωμαϊκού Ωδείου, με μια σειρά ποιημάτων, έτσι ώστε  να στέκεται κάποιος κορμός  και να νομιμοποιείται και να ερείδεται καλλιτεχνικά ένας νοητός ιστός με αρχή, μέση και τέλος. Ελπίζουμε η προσπάθειά μας να έχει διαυγές αποτέλεσμα, με την ανάδειξη της «αλληλουχίας των κρυφών νοημάτων», και να μη φύγει κανείς από δω με την απορία  « τι θέλει να πει ο ποιητής». Ο ποιητής που είναι ποιητής, η ποίηση που είναι ποίηση, διαθέτουν κρυστάλλινη,  λαγαρή γλώσσα, που  δεν είναι ποτέ αδιανόητη, ποτέ ακατανόητη. Και κανένας ποιητικός στίχος δεν είναι ποτέ ακαταλαβίστικος. Αν απόψε συμβεί, η δική σας ικανοποίηση να συνάδει με τη δική μας, θα έχουμε πετύχει  το σκοπό μας ,σύμφωνα με την ανάλυση του  Αριστοτέλη που υπογράφει «το χαίρειν τοις μιμήμασι πάντας».   Μόνο έτσι θα πάει χαλάλι  ο πολύτιμος χρόνος που διαθέσατε  για να μας τιμήσετε με την παρουσία  και την προσοχή σας.

Σας ευχαριστώ πολύ .    Δημήτρης Βοναπάρτης

ΣΗΜΕΙΩΜΑ Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΡΙΣΙΔΗ –ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ Π.Ο.Κ. Ο  ΦΙΛΗΤΑΣ

Η πρόταση του κ. Δημήτρη Βοναπάρτη,  να συνεργαστούμε για την αποψινή βραδιά στα πλαίσια  των Ιπποκρατείων 2024, δεν μας άφησε ασυγκίνητους, γιατί δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε απολαύσει δημιουργίες του σε συνεργασία με άλλους φορείς, αλλά και  συμπολίτες μας. Τελευταία με τη ΜΑΡΙΑ ΒΟΥΝΑΡΑ, ΤΟ ΧΟΡΟ ΤΩΝ ΚΡΙΝΩΝ   κ. άλλα, όπως και για πρώτη φορά με ένα μικρό δικό μου  θεατρικό  ΤΟ ΞΥΠΝΗΜΑ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΗ με μαθητές Λυκείου, μας έμεινε αξέχαστη η ποιότητα και συνεργασία . Μπορώ να πω , πως πρόκειται για ένα χαρισματικό συμπολίτη μας. Το βέβαιο είναι ότι ο Δημήτρης είναι πολυτάλαντος και με ικανοποίηση παρατηρούμε  ν’ ακολουθούν τα βήματά του και τα άλλα μέλη  της οικογένειας του.

Για το έργο, τη ζωή και το ήθος του Δημήτρη Βοναπάρτη, θα μπορούσε κανείς να γράψει και να πει πολλά, αλλά είναι δίκαιο να σταθούμε  σε έργα- δημιουργήματα του συγγραφέα- ποιητή, που πολλά απ’ αυτά τα γνωρίζουμε όπως «παίχτηκαν» με διδασκαλία και σκηνοθεσία του ιδίου  , αλλά και στο εξωτερικό  στους συλλόγους της Ομογένειας.

Με θεατρικές ομάδες, τα έργα ΑΝΤΙΓΟΝΗ(Σοφοκλή), Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ(Κ. Βάρναλη), Ο ΦΩΤΕΙΝΟΣ (Γ. Κατηφόρη), ΑΙΤΗΣΗ ΣΕ ΓΑΜΟ(Αντ. Τσέχωφ),ΜΗΔΕΙΑ (Ευρυπίδη), Ο ΕΑΥΤΟΥΛΗΣ ΜΟΥ (Δημ. Ψαθά), Η ΕΒΡΑΙΑ (Μπρεχτ), ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ- ΤΑ ΛΟΥΣΤΙΚΑ  της Αργ. Κατσίλλη, όπως και το δικό μου θεατρικό το ΞΥΠΝΗΜΑ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΗ  που σκηνοθέτησε και το ζωντάνεψε με τη μουσική και τα τραγούδια του.

Δεν θα ξεχάσουμε τα έργα του , όπως Ο ΤΟΠΟΣ ΜΑΣ, Ο ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ, Ο ΔΙΑΣ ΘΕΟΣ ΤΩΝ  ΘΕΩΝ, ΤΑ ΤΣΑΚΙΣΜΑΤΑ, Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ, Ο  ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ ΙΠΠΟΚΡΑΤΗ, Ο ΠΑΤΣΑΣ, Ο ΚΟΥΛΟΥΚΑΣ, ΤΑ ΟΜΟΡΦΑ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ, ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ, ΑΙΓΑΙΟ ΣΠΙΤΙ ΠΑΤΡΙΚΟ, ΕΥΧΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΑ.  Κ. άλλα. Επίσης δεν παρέλειψε  να κάνει σημαντικές παρουσιάσεις βιβλίων, όπως του Μανόλη Γλέζου  ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ.

Πληρέστερο βιογραφικό θα διαβάσετε στο τέλος του βιβλίου  ΟΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΚΡΙΝΩΝ-ΕΚΔΟΣΗΣ  ΚΕΝΤΡΟΥ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2023.

Να είναι καλά  κι εκείνος και η οικογένεια του, γιατί όπως θα δείτε απόψε, μαζί με την κόρη και το γιο του  αποτελούν μια άξια οικογένεια καλλιτεχνών που  έχει ανάγκη ο τόπος μας.

 

 

Η ποίηση κατά τον Αριστοτέλη  είναι φιλοσοφικότερη από την ιστορία.

Μαρία Τουλαντά Παρισίδη

Πρόεδρος του Π.Ο.Κ. Ο ΦΙΛΗΤΑΣ

 

7 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Ούτε να διαβάσει μπορεί η κ. Αντιδήμαρχος ….άκου Μαρία Παπαγκίκα ….μάλλον πρέπει πρώτα να διαβάζει καλά πριν βγει στο πλατό

    • Μη μας μειώνεις την κ.Αντιδήμαρχο μας.
      Μια αντιδήμαρχο έχουμε επιπέδου,με εκπαίδευση παιδείας..»όπως δηλώνει δημόσια η ίδια…
      Μη της το χαλάτε»Νιώθει υπερήφανη που μεγαλουργεί για το νησί μα
      μας»
      Εψαξε πολύ να την ανακαλύψει ο Νικηταράς?

      • Γενικά στον τομέα Παιδεία είχε τους καλύτερους, εξαιρετικά μορφωμένους και έντιμους συνεργάτες….

  2. πώς ΄΄χάθηκαν΄΄ τόσες τραγωδίες καί τόση αρχαιοελληνική γραμματεία ; νά βγαινει καί ΄΄διασώστης΄΄ ο ναζιανζηνος . . . ΄΄παλίμψηστο δηλαδή.΄΄

    • . Περί το 1229 ο κώδικας υπέστη επεξεργασία, η γραφή σβήστηκε, τα φύλλα του αναδιατάχθηκαν, διπλώθηκαν στη μέση έτσι ώστε ένα παλιό φύλλο να αποτελέσει δύο ενός καινούργιου κώδικα, και επάνω τους γράφτηκαν λειτουργικά κείμενα. Η απόξεση δεν ήταν ολοκληρωτική, με αποτέλεσμα υπό ευνοϊκές συνθήκες να διαφαίνεται το προηγούμενο κείμενο.

  3. . Περί το 1229 ο κώδικας υπέστη επεξεργασία, η γραφή σβήστηκε, τα φύλλα του αναδιατάχθηκαν, διπλώθηκαν στη μέση έτσι ώστε ένα παλιό φύλλο να αποτελέσει δύο ενός καινούργιου κώδικα, και επάνω τους γράφτηκαν λειτουργικά κείμενα. Η απόξεση δεν ήταν ολοκληρωτική, με αποτέλεσμα υπό ευνοϊκές συνθήκες να διαφαίνεται το προηγούμενο κείμενο.———————————-

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ