Γράφει ο Γιώργος Μπουμπούσης*
Τα σχολεία ξεκίνησαν εδώ και έναν μήνα και μαζί τους «άνοιξε» ένας μεγάλος κύκλος υποχρεώσεων για τους μαθητές. Βασικό κομμάτι της σχολικής ζωής είναι η δουλειά στο σπίτι. Οι γονείς αναρωτιούνται πώς μπορούν να βοηθήσουν στην απογευματινή μελέτη των παιδιών τους. Παρακάτω δίνονται ορισμένες χρήσιμες συμβουλές για να γίνει το διάβασμα για την επόμενη ημέρα όσο πιο αποτελεσματικό και λιγότερο χρονοβόρο γίνεται:
- Διασφαλίστε ένα ήρεμο περιβάλλον για το παιδί. Είναι σημαντικό ο χώρος που διαβάζει να είναι όσο λιγότερο θορυβώδης γίνεται. Γι αυτό φροντίστε να επιλέγετε ένα σημείο στο σπίτι που δεν φτάνει ο ήχος της τηλεόρασης, οι φωνές των μικρότερων αδερφών, η φασαρία του δρόμου. Αν πάλι αυτό δεν γίνεται, προσπαθήστε να περιορίσετε τις πηγές πρόκλησης θορύβων θέτοντας κανόνες «κοινής ησυχίας» την ώρα του διαβάσματος.
- Φροντίστε το παιδί σας να έχει έναν σταθερό χώρο μελέτης. Μπορεί να είναι το δωμάτιό του, το τραπέζι στο σαλόνι , το γραφείο σας κτλ. Έτσι, εκείνο θα ξέρει πως ο χώρος αυτός του ανήκει, είναι δικός του, προσωπικός και έχει μια συγκεκριμένη αποστολή: την μελέτη των μαθημάτων της επόμενης ημέρας.
- Μαζέψτε τα πολλά παιχνίδια, μολύβια, γόμες κτλ από το μέρος διαβάσματος του παιδιού και αρκεστείτε στα βασικά για το σχολείο. Έχει διαπιστωθεί ότι οι χώροι που είναι γεμάτοι με οπτικά ερεθίσματα δεν βοηθούν τα παιδιά στη συγκέντρωση.
- Αποφασίστε με το παιδί σας πότε περίπου θα αρχίζει και πότε θα τελειώνει το διάβασμά του ανά ημέρα. Καταγράψτε τις ώρες μελέτης σε ένα φύλλο χαρτί, κρεμάστε το σε εμφανές σημείο για να το βλέπει και ανατρέξτε σε αυτό, όταν δεν το ακολουθεί. Το πρόγραμμα πρέπει να είναι ευέλικτο και να λαμβάνει υπόψη κάθε εξωσχολική δραστηριότητά των μαθητών.
π.χ.
ΔΕΥΤΕΡΑ | ΤΡΙΤΗ |
14:00 Επιστροφή από το σχολείο. Φαγητό και λίγη τηλεόραση | 14:00 Επιστροφή από το σχολείο. Ξεκούραση |
14:45 Διάβασμα | 14:45 Διάβασμα |
16:00 Κολυμβητήριο | 16:00 Τέλος διαβάσματος, παιχνίδι |
17:30 Επιστροφή από κολυμβητήριο. Συνέχιση διαβάσματος ( ή παιχνίδι αν το διάβασμα τελείωσε ). |
- Μετριάστε τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Ένα παιδί που καθημερινά έχει κλείσει τα απογεύματά του με διάφορες δράσεις θα δυσκολευτεί να είναι αποδοτικό στη μελέτη της επόμενης ημέρας. Προτιμήστε να του μένει χρόνος για να παίζει μετά το διάβασμα. Αυτό λειτουργεί και ως κίνητρο για να το ολοκληρώσει γρηγορότερα.
- Μην διαβάζετε εσείς το παιδί σας. Η δική σας παρουσία είναι σημαντική στις πρώτες μικρές τάξεις του δημοτικού σχολείου, περισσότερο για να του εμπνεύσετε ένα αίσθημα ευθύνης απέναντι στις υποχρεώσεις της επόμενης ημέρας και να του προτείνετε παραγωγικούς-αποδοτικούς τρόπους μελέτης. Δείξτε εμπιστοσύνη στις δυνατότητές του, αφήστε το να αυτενεργήσει και επέμβετε μόνο όταν αντικειμενικά κάπου δυσκολευτεί. Στις μεγαλύτερες τάξεις τσεκάρετε απροειδοποίητα σε τακτά χρονικά διαστήματα τη μελέτη του, ελέγχοντας τα τετράδιά του ή κάνοντάς του ερωτήσεις κατανόησης σε διάφορα μαθήματα. Βοηθήστε το παιδί σας στις ασκήσεις αλλά μην τις λύνετε εσείς στη θέση του. Προσποιηθείτε ότι κάποια θέματα δεν τα γνωρίζετε κι αφήστε να γίνει εκείνο «δάσκαλος» και να σας εξηγήσει τι έχει μάθει στο σχολείο.
- Μέσα στην εβδομάδα αποφύγετε την έκθεση του παιδιού σε ηλεκτρονικά παιχνίδια, ακόμα κι αν εκείνο έχει διαβάσει. Αφήστε το τάμπλετ ή τα βιντεοπαιχνίδια αυστηρά για το Παρασκευοσαββατοκύριακο.
- Προκειμένου να είσαστε ήρεμοι ότι το παιδί σας μελετά αποδοτικά για την επόμενη ημέρα, να βρίσκεστε σε συχνή επικοινωνία με τον εκπαιδευτικό στις καθιερωμένες ώρες και ημέρες συνεργασίας. Ακούστε με προσοχή τις προτάσεις του και ζητήστε βοήθεια αν αισθάνεστε ότι δεν τα καταφέρνετε.
- Να είσαστε συνεπείς στις ενημερώσεις γονέων που κάνουν οι εκπαιδευτικοί. Μέσα σε μια ενημέρωση μπορείτε να καταλάβετε πώς θα κινηθεί ο δάσκαλος στα διάφορα μαθήματα κι έτσι να βοηθήσετε το παιδί σας στο σπίτι να διαβάζει αποτελεσματικότερα για το σχολείο.
- Αποφεύγετε μπροστά στο παιδί σας την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού ή των εργασιών που βάζει για το σπίτι. Εκφράσεις όπως: « Πολλά σας έχει βάλει σήμερα!», « Είναι αυστηρή η δασκάλα σου», « Θα είναι πολύ δύσκολο το τεστ αύριο!» κτλ χρησιμοποιούνται πολλές φορές ως άλλοθι από τα παιδιά για να χρονοτριβήσουν στη μελέτη τους.
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε όλοι ότι η ζωή δεν ξεκινά και τελειώνει στο σχολείο. Είναι απαραίτητο μέσα στη διάρκεια της χρονιάς το παιδί να παίζει, να έχει φίλους και να ασχολείται με δραστηριότητες που το σηκώνουν από την καρέκλα. Ένα παιδί που ζει την παιδική του ηλικία, έχει περισσότερη όρεξη και διάθεση για… σχολείο!!!
* O Γιώργος Μπουμπούσης είναι Παιδοψυχολόγος – Εκπαιδευτικός, Msc Σχολικής Ψυχολογίας
parents24.gr