Κ. Σβύνου στον «Σ»: Δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να πούμε ότι σταματά η δημιουργία ξενοδοχειακών κλινών

1
53

«Συνεχίζεται η είσοδος στην αγορά κλινών βραχυχρόνιας μίσθωσης, όταν σε όλη την Ελλάδα οι κλίνες της βραχυχρόνιας ξεπερνούν τις ξενοδοχειακές, καθιστώντας το στεγαστικό ένα εκ των μεγαλύτερων κοινωνικών προβλημάτων»

«Υπάρχει μεγάλη πολυπλοκότητα επιστημονικά στο κεφάλαιο «φέρουσα ικανότητα» ενός προορισμού, τέτοια που πάντα θα είναι αμφισβητούμενη ως έννοια»

«Αν παρουσιαστεί μια επένδυση ξενοδοχειακής επιχείρησης ή γενικότερα επιχείρησης φιλοξενίας, η οποία παράγει τις δικές της ανάγκες σε νερό, σε ενέργεια, σε διαχείριση απορριμμάτων, με μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα γιατί να απαγορευτεί;»

«Οφείλουμε να είμαστε σοβαροί και μετρημένοι, να τοποθετούμαστε με σύνεση και γνώση και να προχωρήσουμε σε ένα σχέδιο με αριθμούς, όχι με κάθετες και ιδεοληπτικές αποφάσεις, με στόχο έναν προορισμό βιώσιμο και αειφόρο»

«Το τουριστικό μας προϊόν είναι όλη μας η οικονομία. Δεν πρέπει να το πυροβολούμε όπως συνηθίζουμε να κάνουμε με κάθε τι που επιτυγχάνει»

«Η ανάπτυξη στον ιδιωτικό τομέα προχώρησε με ταχύτατους ρυθμούς, ενώ οι επενδύσεις σε υποδομές ήταν ανακόλουθες.  Βεβαίως, εάν χρειαστεί να πούμε ότι θα πρέπει να σταματήσει η ανάπτυξη κλινών, θα βγούμε και θα το πούμε»

«Οι απαλλοτριώσεις φρενάρουν για φέτος παρεμβάσεις στον «Σκλαβενίτη» και συνολικά το έργο στο επαρχιακό οδικό δίκτυο – Εξετάζεται η περίπτωση να σπάσουν σε υποέργα – Αποτελεί στόχο το έργο να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος αυτής της θητείας»

«Υπάρχουν κάποια ρέματα τα οποία πρέπει πάντα να καθαρίζονται δύο φορές τον χρόνο όπως για παράδειγμα, είναι αυτά στο Ψαλίδι. Σε αυτά τα ρέματα πρέπει να γίνουν κάποια τεχνικά έργα από πλευράς του δήμου, για τα οποία οι τεχνικές υπηρεσίες του επαρχείου έχουν στείλει σχετικό έγγραφο και έχουμε ενημερώσει»

«Σε κάποιες περιπτώσεις έχουν βρεθεί και λύματα μέσα σε ρέματα, τα οποία δεν επιτρέπουν στον εργολάβο να ολοκληρώσει το καθάρισμά τους»

«Έχουμε αρχίσει πάρα πολύ νωρίς να καθαρίζουμε τα ρέματα και συνεχίζουμε. Έχουμε ολοκληρώσει κάποια που βρίσκονται στο Πλατάνι, έχουμε  περάσει από Λάμπη,  από  Ψαλίδι, από Πυλί και τώρα προχωράμε προς Κέφαλο» δήλωσε στον «Σ» η έπαρχος Κω – Νισύρου Κωνσταντίνα Σβύνου, τονίζοντας πως είναι ικανοποιημένη από το έργο του εργολάβου, ενημερώνοντάς μας παράλληλα πως, έληξε η σύμβασή του – βρίσκεται σε καθεστώς παράτασης – αλλά προχωρά με γοργούς ρυθμούς η νέα εργολαβική σύμβαση. Σημειώνει πως, υπάρχουν πάρα πολλά ρέματα στο νησί μας και επειδή είναι αδύνατον όλα να καθαριστούν, γίνεται κατηγοριοποίηση ανάλογα με την επικινδυνότητά τους. Δεν παραλείπει να αναφερθεί και στις ευθύνες ημών των πολιτών. «Υπάρχουν ρέματα στα οποία βρήκαμε από μπάζα μέχρι και παλιά έπιπλα… σε κάποιες περιπτώσεις έχουν βρεθεί και λύματα τα οποία δεν επιτρέπουν στον εργολάβο να ολοκληρώσει το καθάρισμά τους» σημειώνει χαρακτηριστικά.  Αναφέρεται και σε περιπτώσεις ρεμάτων, λ.χ. στο Ψαλίδι, όπου καθαρίζονται δυο φορές το χρόνο.  «Σε αυτά τα ρέματα πρέπει να γίνουν κάποια τεχνικά έργα από πλευράς του δήμου, για τα οποία οι τεχνικές υπηρεσίες του επαρχείου έχουν στείλει σχετικό έγγραφο και έχουμε ενημερώσει» δηλώνει.

Όσον αφορά στο έργο της επαρχιακής οδού στο ύψος «Σκλαβενίτη», αλλά και στη συνολική μελέτη για τον επαρχιακό, αναφέρει πως, επειδή περιλαμβάνονται απαλλοτριώσεις υπάρχει πρόβλημα στην εκτέλεσή τους. Για το έργο στου Σκλαβενίτη εξετάζεται η περίπτωση να «σπάσει» σε δύο τμήματα, ενώ για το συνολικό, του οποίου τελικά η μελέτη προβλέπει  δώδεκα κόμβους και μια παράκαμψη, να σπάσει σε υποέργα.

Εν κατακλείδι, φέτος δεν θα γίνουν οι αναμενόμενες παρεμβάσεις, όμως, όπως δηλώνει, «είναι ένα έργο που αποτελεί στόχο να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος αυτής της θητείας».

Σχετικά με τα ζητήματα που τίθενται συνεχώς για τον αριθμό των κλινών στο νησί και τις απόψεις τοπικών παραγόντων, όπως και του κινήματος πολιτών «Βιώσιμη Κως», ότι πρέπει να μπει ένα «στοπ», αλλά και το σήριαλ με τη μελέτη φέρουσας ικανότητας, η έπαρχος δηλώνει: «Μελέτες έχουν γίνει στο παρελθόν αλλά όλες μπήκαν στο συρτάρι και καμία δεν αξιοποιήθηκε.  Όμως δεν πρέπει επ’ ουδενί να προχωράμε σε αυθαίρετα συμπεράσματα χωρίς να εκτιμήσουμε τους πραγματικούς αριθμούς. Άλλωστε υπάρχει μεγάλη πολυπλοκότητα επιστημονικά στο κεφάλαιο «φέρουσα ικανότητα» ενός προορισμού, τέτοια που πάντα θα είναι αμφισβητούμενη ως έννοια». Αναφέρει ότι σε προσωπικό επίπεδο έχει κάνει αρκετές κουβέντες με την ομάδα της «Βιώσιμης Κω» και ότι, κινούνται στον ίδιο άξονα.  «Εκεί που διαφωνώ είναι σε κάποιες μεμονωμένες, αυθαίρετες και ανυπόστατες διατυπώσεις που μπορεί να έχουν ακουστεί (τύπου 100.000 ξενοδοχειακές κλίνες, «υπερτουρισμός στην Κω») οι οποίες ενέχουν μια επικινδυνότητα ως προς το τουριστικό μας προϊόν» τονίζει, σημειώνοντας πως «το τουριστικό μας προϊόν είναι όλη μας η οικονομία. Δεν πρέπει να το πυροβολούμε όπως συνηθίζουμε να κάνουμε με κάθε τι που επιτυγχάνει».

Προχωρώντας παραπέρα, αναφέρεται στις υποδομές λέγοντας «η ανάπτυξη στον ιδιωτικό τομέα προχώρησε με ταχύτατους ρυθμούς, ενώ οι επενδύσεις σε υποδομές ήταν ανακόλουθες» στοχοποιώντας και τη βραχυχρόνια μίσθωση, οι κλίνες της οποίας ξεπερνούν τις ξενοδοχειακές, «καθιστώντας το στεγαστικό ένα εκ των μεγαλύτερων κοινωνικών προβλημάτων».

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Ερ: Κυρία Σβύνου, πόσο έτοιμοι είμαστε να υποδεχτούμε το χειμώνα, όσον αφορά στις υποχρεώσεις της περιφέρειας; Ο καθαρισμός των ρεμάτων σε ποιο επίπεδο βρίσκεται;

Κ.Σ.: Έχουμε αρχίσει πάρα πολύ νωρίς και συνεχίζουμε τους καθαρισμούς.

Έχουμε ολοκληρώσει κάποια ρέματα που βρίσκονται στο Πλατάνι, έχουμε  περάσει από Λάμπη,  από  Ψαλίδι όπου έχουμε ολοκληρώσει τα ρέματα. Έχουμε πάει στο Πυλί όπου έχουμε καθαρίσει το ρέμα της Αγίας Παρασκευής, στο Λινοπότι το ρέμα πλησίον του Αγίου Παύλου, και τώρα προχωράμε προς Κέφαλο για να καθαρίσουμε και εκεί δυο ρέματα.

Ερ: Πότε λήγει η σύμβαση με τον νυν εργολάβο;

Κ.Σ.: Αυτή τη στιγμή η σύμβαση βρίσκεται σε παράταση άρα βαδίζει προς το τέλος της. Πριν όμως ολοκληρωθεί, οι μηχανικοί μας έχουν εργαστεί σε αυτή την κατεύθυνση, έχουν στοιχειοθετήσει τις ανάγκες, τις έχουν κοστολογήσει έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε όλες τις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις και να περάσουμε το συντομότερο δυνατό σε νέα εργολαβική σύμβαση. Ήδη στην περιφερειακή επιτροπή της 16ης Οκτωβρίου πρόκειται να περάσει η έγκριση της νέας χρηματοδότης ώστε να προχωρήσουμε στη διαδικασία.

Θα μου επιτρέψετε να τονίσω το εξής: Εμείς είμαστε έτοιμοι και τα συνεργεία μας είναι εκεί προκειμένου να κάνουν τη δουλειά που οφείλουν να κάνουν. Από εκεί και πέρα όμως, χρειάζεται μεγάλη προσοχή και από τους πολίτες μας. Αυτό το λέω γιατί υπάρχουν ρέματα στα οποία βρήκαμε από μπάζα μέχρι και παλιά έπιπλα. Θέλει πρώτα εμείς να σεβόμαστε τα ρέματα και ευρύτερα το περιβάλλον και το νησί μας,  να είμαστε πολύ προσεκτικοί, γιατί αυτό που κάνουμε μπορεί να επιστρέφει με επικινδυνότητα στις ίδιες μας τις ιδιοκτησίες.

Ερ: Κυρία Σβύνου, θεωρώ ότι κανένας δεν αμφισβητεί και τις ατομικές ευθύνες.

Έχουμε ευθύνες οι πολίτες, αλλά από την άλλη, είναι και υποχρέωση και του δήμου και της περιφέρειας να προλαμβάνουν με τους καθαρισμούς.

Κ.Σ.: Σαφέστατα. Απλά να γνωρίζει ο κόσμος ότι, ο καθαρισμός που γίνεται από την περιφέρεια στα ρέματα αφορά σε αντιπλημμυρικές δράσεις. Απαγορεύεται ρητά να

πετάμε τα απορρίμματά μας, τα μπάζα μας, τα έπιπλά μας μέσα στο ρέμα το οποίο με μια μεγάλη καταιγίδα μπορεί να πλημμυρίσει και να έχουμε άσχημα αποτελέσματα. Έχουμε δει όλοι αντίστοιχες καταστάσεις.

Ερ: Αυτό αφορά βέβαια σε ένα συγκροτημένο κράτος, σε ένα συγκροτημένο δήμο – περιφέρεια, με ενημερωμένους και ώριμους πολίτες. Είμαστε πολύ μακριά σαν χώρα από αυτό, δυστυχώς.

Κ.Σ.: Εγώ θα έλεγα ότι είμαστε και ενημερωμένοι και ώριμοι και δεν μπορεί μια δυο περιπτώσεις να χαρακτηρίσουν το σύνολο. Θεωρώ όμως θεμιτό το να επισημαίνουμε στον κόσμο ότι θα πρέπει να είναι προσεκτικός όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τα απορρίμματά του.

Ερ: Για να κλείσουμε το θέμα με τα ρέματα, πείτε μου, σε ποίο ποσοστό έχουν καθαριστεί, μέχρι βέβαια να ξαναγεμίσουν…

Κ.Σ.:  Οφείλω να πω πως είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με τη ποιότητα της εργασίας που επιτελεί ο εργολάβος μας.  Φυσικά θα ήθελα να έχουμε περάσει από όλα τα ρέματα του νησιού. Όμως ας μην ξεχνάμε ότι, ένα από τα χαρακτηριστικά του νησιού μας είναι ότι έχει πάρα πολλά ρέματα και είναι αδύνατο να μπορέσουμε να περάσουμε από παντού. Διαχωρίζουμε πάντα αυτά τα οποία μπορεί να θεωρηθεί ότι υπάρχει μία επικινδυνότητα σε περίπτωση κακών καιρικών φαινομένων.

Να προσθέσω ότι, οι πολίτες μπορούν να κάνουν αιτήματα στο τμήμα των τεχνικών υπηρεσιών του επαρχείου και οι μηχανικοί μας με πολύ μεγάλη σοβαρότητα θα προχωρήσουν στην κατηγοριοποίηση των προτεραιοτήτων. Υπάρχουν δε, κάποια ρέματα τα οποία πρέπει πάντα να καθαρίζονται δύο φορές τον χρόνο όπως για παράδειγμα, είναι αυτά στο Ψαλίδι. Σε αυτά τα ρέματα πρέπει να γίνουν κάποια τεχνικά έργα από πλευράς του δήμου, για τα οποία οι τεχνικές υπηρεσίες του επαρχείου έχουν στείλει σχετικό έγγραφο και έχουμε ενημερώσει.

Είμαι βέβαιη, έχοντας ως δεδομένο την εργατικότητα και τη γνώση τόσο του Σταμάτη Καμπουράκη όσο και του Παναγιώτη Χατζηχριστοφή αλλά και του Κώστα Ζαχαρού, ότι θα προχωρήσουν άμεσα σε αυτά. Για παράδειγμα, σε ένα γεφυράκι που διέρχεται ρέμα άλλη διάμετρο έχει η μια του πλευρά και διαφορετική η άλλη. Επίσης να πω ότι, σε κάποιες περιπτώσεις έχουν βρεθεί και λύματα μέσα σε ρέματα, τα οποία δεν επιτρέπουν στον εργολάβο να ολοκληρώσει το καθάρισμά τους

Ερ: Δυστυχώς, αυτό το «φαινόμενο» των λυμάτων μέσα σε ρέματα, κρατάει χρόνια…

Πάμε τώρα στο περιβόητο τμήμα της επαρχιακής οδού στο ύψος «Σκλαβενίτη».  Υπάρχει κάποια εξέλιξη; Το ρωτάω διότι μου είχατε δηλώσει πως ήταν ένας από τους βασικότερους στόχους σας να ολοκληρωθεί το έργο μέσα στο 2025.

Κ.Σ.: Έχουν κατατεθεί προτάσεις οι οποίες δεν ήταν εύκολο να εφαρμοστούν και αυτό γιατί περιείχαν απαλλοτριώσεις. Είχαμε ζητήσει να γίνουν κάποιες αλλαγές.

Οι αλλαγές αυτές έγιναν και μας έχει παραδοθεί μία νέα μελέτη όπου κοιτάζουμε τώρα να δούμε κατά πόσο είναι εφικτή η εφαρμογή της.

Ερ: Θα μου επιτρέψετε να σας διακόψω. Δεν είμαι ειδική και γι αυτό θέλω να σας ρωτήσω, πώς είναι δυνατόν να γίνεται μια μελέτη για ένα έργο που να μην περιλαμβάνει όλα τα στραβά κι ανάποδα και να προτείνει λύσεις; Ομολογώ δυσκολεύομαι να το κατανοήσω.

Κ.Σ.: Το έργο έχει μελετηθεί πάρα πολύ καλά και από πολύ σοβαρούς ανθρώπους εξειδικευμένους πάνω σε αυτό το κομμάτι. Αλλά όταν, για παράδειγμα, περιλαμβάνονται απαλλοτριώσεις, αυτό είναι κάτι το οποίο μπορεί να καθυστερήσει κατά πολύ την εφαρμογή του έργου ή και να την καταστήσει αδύνατη. Το ζητούμενο από τη δική μας την πλευρά είναι να γίνει κάτι το οποίο θα φέρει αποσυμφόρηση και άμεσα. Μία αποσυμφόρηση όμως, μπορεί να προκαλέσει άλλα «τραύματα» εντός εισαγωγικών, επιβαρύνοντας μία άλλη περιοχή. Είναι μεγάλο το έργο και θέλει πάρα πολύ μεγάλη προσοχή και γι αυτό το λόγο εξετάζουμε ακόμα και την περίπτωση να «σπάσει» σε δύο τμήματα, ώστε να μπορέσουμε άμεσα να προχωρήσουμε σε εφαρμογή.

Ερ: Με λίγα λόγια, φέτος θα έχουμε μία από τα ίδια ή θα προλάβετε να κάνετε μία παρέμβαση;

Κ.Σ.: Φέτος δεν θα προλάβουμε. Όταν θα καταλήξουμε στον τρόπο με τον οποίο θα λυθεί το πρόβλημα, μετά πρέπει να γίνει δημοπράτηση και όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες ώστε να ξεκινήσει το έργο.

Ερ: Άρα, φέτος θα αντιμετωπίσουμε το ίδιο πρόβλημα.

Κ.Σ.: Αυτό που θα πω είναι ότι, οι γραφειοκρατικές διαδικασίες πολλές φορές, δυστυχώς, υπερκαλύπτουν τις προθέσεις.

Ερ: Ας έρθουμε και στη συνολική μελέτη για τον επαρχιακό, όπου, όπως μου είχατε πει τον περασμένο Μάιο, προβλέπονται 10 κόμβοι, 13 τεχνικά έργα κλπ. Είχατε δε τονίσει πως, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί με τα τεύχη δημοπράτησης πολύ πριν την προβλεπόμενη ημερομηνία. Σήμερα, λοιπόν, μέσα του Οκτώβριου, πού βρισκόμαστε;

Κ.Σ.: Έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η μελέτη. Γίνονται διαδοχικές συσκέψεις με τους μηχανικούς των τεχνικών υπηρεσιών της περιφέρειας προκειμένου να μπορέσουν να διευθετηθούν κάποια κομμάτια και να γίνει ένας συγκερασμός απόψεων. Πάλι έχουμε το θέμα κάποιων σημείων όπου απαιτούνται απαλλοτριώσεις.  Προσπαθούμε να δούμε πώς μπορούν να γίνουν όσο το δυνατόν λιγότερες,  προκειμένου να προχωρήσει το έργο. Και σε αυτό το έργο κοιτάζουμε το ενδεχόμενο  να σπάσει σε υποέργα. Να σας πω ότι, βάσει της μελέτης δημιουργούμε δώδεκα κόμβους και μια παράκαμψη της επαρχιακής οδού. Είμαστε τώρα στο δια ταύτα, προκειμένου να οριστικοποιηθεί από άκρη σε άκρη το τι θα γίνει στην επαρχιακή οδό για να μπορέσουμε πια να προχωρήσουμε στη δημοπράτηση του έργου.

Ερ: Μέχρι τώρα γνώριζα για 10 κόμβους. Τώρα λέτε για 12.

Κ.Σ.: Η μελέτη αυτή τη στιγμή μας δίνει 12 κόμβους

Ερ. Το πότε θα δούμε το έργο είναι το ερώτημα…

ΚΣ: Είναι ένα έργο μεγάλης σημασίας για την ασφάλεια του οδικού δικτύου, αλλά και για να μπορέσουμε να αναπροσαρμόσουμε και τα όρια ταχύτητας, όπου μπορεί να γίνει αυτό. Είναι ένα έργο που αποτελεί στόχο να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος αυτής της θητείας.

Ερ: Κυρία Σβύνου, να κλείσουμε τη σημερινή μας κουβέντα με ένα άλλο θέμα, ιδιαίτερα σημαντικό, για να μην πω, το σημαντικότερο. Γνωρίζετε πολύ καλά το κίνημα πολιτών «Βιώσιμη Κως» το οποίο κατά γενική ομολογία έχει επιδείξει και σοβαρότητα και επιστημονικότητα. Θέτει, λοιπόν, μέσω του ιδρυτικού μέλους της Χρήστου Μπάρδα, σημαντικά ζητήματα, όπως, η έλλειψη εξειδικευμένων στατιστικών στοιχείων και δεδομένων για την Κω. «Χωρίς επαρκή τοπικά δεδομένα, δεν μπορούμε να εξαγάγουμε κατάλληλα συμπεράσματα, ούτε να σχεδιάσουμε αποτελεσματικές πολιτικές σε τοπικό επίπεδο» αναφέρει, προτείνοντας τη δημιουργία εντός του DMMO ενός «Παρατηρητηρίου Τουρισμού» ή «Δεξαμενής Γνώσης», που θα συλλέγει, θα αναλύει και θα δημοσιοποιεί συστηματικά δεδομένα για την Κω. «Το ζητούμενο δεν είναι να μιμηθούμε άλλους, αλλά να διαμορφώσουμε μια αυθεντική ταυτότητα που θα ενσωματώνει την πολιτισμική ταυτότητα μας, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κοινότητας μας και τη βιωσιμότητα του νησιού» καταλήγει. Την ίδια ώρα, και ενώ υπάρχουν αντιδράσεις για νέες κλίνες στο νησί – και από εσάς την ίδια – και ενώ ακόμα περιμένουμε την περιβόητη μελέτη σκοπιμότητας, για να μην πω για το τοπικό πολεοδομικό σχέδιο…, στο Μαστιχάρι χτίζεται ένα νέο ξενοδοχείο 1.200 κλινών.  Ποιο το σχόλιό σας;

Κ.Σ.:  Καταρχήν να πούμε ότι το Παρατηρητήριο Τουρισμού προβλέπεται έτσι κι αλλιώς να λειτουργεί εντός του DMO. Προς αυτή την κατεύθυνση έχει ήδη υπογραφεί και αντίστοιχο μνημόνιο μεταξύ της υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη και του δήμου της Κω. Το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό αλλά εδώ και πολλά χρόνια μένουμε μόνο σε συζητήσεις. Μελέτες έχουν γίνει στο παρελθόν αλλά όλες μπήκαν στο συρτάρι και καμία δεν αξιοποιήθηκε.

Όμως δεν πρέπει επ’ ουδενί να προχωράμε σε αυθαίρετα συμπεράσματα χωρίς να εκτιμήσουμε τους πραγματικούς αριθμούς. Άλλωστε υπάρχει μεγάλη πολυπλοκότητα επιστημονικά στο κεφάλαιο «φέρουσα ικανότητα» ενός προορισμού, τέτοια που πάντα θα είναι αμφισβητούμενη ως έννοια.

Ερ: Κυρία Σβύνου, είναι γνωστά όλα αυτά. Ακούω τόσα χρόνια για την φέρουσα ικανότητα, ακούω διαπιστώσεις, ενίοτε και προτάσεις, αλλά μέχρι εκεί. Το θέμα είναι, υπάρχει τόλμη και πολιτική βούληση να γίνει επιτέλους αυτή η μελέτη, με όποιο αποτέλεσμα φέρει;

Κ.Σ.:  Όσον αφορά στο κομμάτι της πολιτικής βούλησης, να σας θυμίσω πως βασικός άξονας της πολιτικής της περιφέρειας Ν. Αιγαίου, αποτελεί η αειφόρος ανάπτυξη και απόδειξη αυτού αποτελεί το γεγονός ότι τα πρώτα GR-Eco νησιά βρίσκονται στη δική μας περιφέρεια και διαρκώς γίνονται προσπάθειες επέκτασης του δικτύου πράσινων νησιών. Πέραν τούτου, με το νέο οργανισμό δημιουργήθηκε διεύθυνση παρακολούθησης δεικτών της φέρουσας ικανότητας των νησιών όπως και γραφεία κλιματικής ουδετερότητας.

Τώρα, σε προσωπικό επίπεδο έχω κάνει αρκετές κουβέντες με την ομάδα της «Βιώσιμης Κω» και κινούμαστε όλοι στον ίδιο άξονα. Εκεί που διαφωνώ είναι σε κάποιες μεμονωμένες, αυθαίρετες και ανυπόστατες διατυπώσεις που μπορεί να έχουν ακουστεί (τύπου 100.000 ξενοδοχειακές κλίνες, «υπερτουρισμός στην Κω») οι οποίες ενέχουν μια επικινδυνότητα ως προς το τουριστικό μας προϊόν. Γιατί αυτό που πρέπει να αποτελεί κοινή μας παραδοχή είναι το εξής: Το τουριστικό μας προϊόν είναι όλη μας η οικονομία. Δεν πρέπει να το πυροβολούμε όπως συνηθίζουμε να κάνουμε με κάθε τι που επιτυγχάνει. Οφείλουμε όλοι να εργαστούμε στη βελτίωση των ποιοτικών τουριστικών υπηρεσιών, στη διάχυση των ωφελειών του τουρισμού στην τοπική μας κοινωνία και στην προστασία της ποιότητας ζωής των μόνιμων κατοίκων του νησιού. Και αυτό θα γίνει με επένδυση σε υποδομές. Η ανάπτυξη στον ιδιωτικό τομέα προχώρησε με ταχύτατους ρυθμούς, ενώ οι επενδύσεις σε υποδομές ήταν ανακόλουθες.  Και αυτή τη στιγμή συνειδητοποιούμε πως έχουμε μείνει πολύ πίσω και σαφέστατα θα πρέπει να προσέξουμε πάρα πολύ τα κομμάτια τα οποία είναι ζωτικής σημασίας, με πρώτο και βασικό άξονα την επάρκεια του νερού. Και βεβαίως, εάν χρειαστεί να πούμε ότι θα πρέπει να σταματήσει η ανάπτυξη κλινών, θα βγούμε και θα το πούμε. Δε μπορούμε όμως σε καμία περίπτωση να πούμε ότι σταματά η δημιουργία ξενοδοχειακών κλινών αλλά συνεχίζει η είσοδος στην αγορά κλινών βραχυχρόνιας μίσθωσης, όταν σε όλη την Ελλάδα οι κλίνες της βραχυχρόνιας ξεπερνούν τις ξενοδοχειακές, καθιστώντας το στεγαστικό ένα εκ των μεγαλύτερων κοινωνικών προβλημάτων.

Ερ: Κυρία Σβύνου, σύμφωνα με κάποια στοιχεία του «Σ», τα οποία θα επισημοποιηθούν τις επόμενες ημέρες και θα δουν το φως της δημοσιότητας, η απόσταση της ποσότητας κατανάλωσης νερού μεταξύ χειμώνα και καλοκαιριού, είναι ιλιγγιώδης. Το γνωρίζουμε ήδη αυτό εδώ και χρόνια. Απλά τώρα θα το δούμε και με αριθμούς. Και να πω εδώ πως, τεράστιο πρόβλημα αντιμετωπίζει και ο πρωτογενής τομέας. Σε λίγα χρόνια, όπως εκτιμάται, δεν θα έχουμε καλλιέργειες στο νησί μας. Η κατάσταση οδεύει προς την τραγικότητα. Κι αυτό δεν το λέω εγώ. Το λένε οι επιστήμονες. Συγχωρήστε μου την ένταση, αλλά το θέμα με τη μελέτη φέρουσας ικανότητας που θα μας καταδείξει σε έναν μεγάλο βαθμό πού στο καλό πάμε, έχει καταντήσει ανέκδοτο. Εκτιμώ ότι, κάποιοι που έχουν συμφέρονται, όχι απλά δεν την θέλουν, αλλά βάζουν και «εμπόδια». Για να θεωρηθεί η Κως κορεσμένη περιοχή, ζητάτε και καλά κάνετε, στοιχεία. Ε, λοιπόν, γιατί δεν φροντίζουμε να τα βρούμε;

Κ.Σ.: Είναι σαφές και απόλυτα φυσιολογικό η κατανάλωση του νερού να είναι πολλαπλάσια το καλοκαίρι! Επίσης είναι γνωστό από τις σχετικές μελέτες ότι ο μεγαλύτερος καταναλωτής νερού είναι ο πρωτογενής τομέας και θα πρέπει άμεσα ο κλάδος να βοηθηθεί με ειδικές υποδομές αλλά και με εξειδικευμένα σεμινάρια, ίσως και με στροφή προς νέους τύπους καλλιέργειας ώστε να συμβάλλουμε στην εξοικονόμηση του νερού.  Αυτό όμως που δεν είναι φυσιολογικό είναι το να μην έχουμε φροντίσει να προχωρήσουμε σε υποδομές εξοικονόμησης, προστασίας και συλλογής του νερού, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου χάνεται στη θάλασσα!

Από τα λεγόμενα όλων έχει προαποφασιστεί ότι η Κως είναι κορεσμένη. Και; Υπάρχει κάποιο σχέδιο από όλους όσους το επιχειρηματολογούν; Εγώ θα κάνω το εξής ερώτημα ως παράδειγμα: Αν παρουσιαστεί μια επένδυση ξενοδοχειακής επιχείρησης ή γενικότερα επιχείρησης φιλοξενίας, η οποία παράγει τις δικές της ανάγκες σε νερό, σε ενέργεια, σε διαχείριση απορριμμάτων, με μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα γιατί να απαγορευτεί;

Έχοντας λοιπόν αυτό υπόψιν θα πω ότι οφείλουμε να είμαστε σοβαροί και μετρημένοι, να τοποθετούμαστε με σύνεση και γνώση και να προχωρήσουμε σε ένα σχέδιο με αριθμούς, όχι με κάθετες και ιδεοληπτικές αποφάσεις, με στόχο έναν προορισμό βιώσιμο και αειφόρο. Με τις υφιστάμενες επιχειρήσεις να βαδίζουν προς τον πράσινο μετασχηματισμό τους (εννοείται με κίνητρα που πρέπει να δοθούν), με τις υποδομές να βελτιώνονται (δε νοείται το νερό να ρέει και να πετάγεται στη θάλασσα) και με ιδιωτικές επενδύσεις μόνο με ειδικές πράσινες λειτουργικές προδιαγραφές.

ΠΗΓΗ: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ/ https://stathmosnet.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. μπράβο κ.Σβύνου που υπακούτε τον χατζημαρκο ή αν έχετε τέτοιες απόψεις για το νησάκι μας λυπάμαι που σας ψήφισα.
    Δεν θα ξανασυμβεί.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ