Β΄ ΕΛΜΕ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ
belmedwd@gmail.com αρ. πρωτ: 28/ 15-10-2025
Μετατροπή Σχολείων σε Ωνάσεια Σχολεία σημαίνει:
Κατάργηση σχολείων της γειτονιάς, με τρομακτικές συνέπειες για μαθητές
και εκπαιδευτικούς των περιοχών αυτών.
Τα δημόσια σχολεία γίνονται ΄΄ δωράκι ΄΄ σε επιχειρήσεις , ομίλους , ιδρύματα.
Υποβάθμιση και διάλυση του δημόσιου σχολείου.
Ένα βήμα πιο πέρα στην κατηγοριοποίηση των σχολείων προχώρησε η κυβέρνηση, με την ψήφιση από πέρυσι του νόμου που επιτρέπει την μετατροπή Γυμνασίων και Λυκείων σε «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία» (ΔΗΜ.Ω.Σ.). Το βασικό επιχείρημα της κυβέρνησης είναι ότι τα σχολεία αυτά θα χρηματοδοτούνται από το ίδρυμα Ωνάση και έτσι θα αναβαθμιστούν και θα στηριχτούν οι ευάλωτες περιοχές των σχολείων αυτών.
Πρόκειται για ανοιχτή εμπλοκή ιδιωτών στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη δημιουργία ενός κυριολεκτικά άλλου σχολείου, για λίγους και εκλεκτούς και όχι για τα παιδιά των ευάλωτων περιοχών, με δικό του πλαίσιο λειτουργίας, διαφορετική πηγή χρηματοδότησης, διαφορετικό τρόπο εισαγωγής, διαφορετικό ανώτερο αριθμό παιδιών στην τάξη (25 και όχι 27-29 που ισχύει για όλα τα άλλα), διαφορετικό απολυτήριο, ακόμα και διαφορετικό ωράριο λειτουργίας (μέχρι και θερινά μαθήματα), διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα και διδακτικό ωράριο για τους εκπαιδευτικούς!
Μάλιστα, φτάνουν στο σημείο να αναφέρουν πως “Ρητά συμφωνείται ότι οι όροι της παρούσας Σύμβασης Δωρεάς υπερισχύουν κάθε αντίθετης διάταξης της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας και κανονιστικού πλαισίου”
Πετώντας μάλιστα με κυνικό τρόπο τα παιδιά έξω από το σχολείο της γειτονιάς τους, αφού η εισαγωγή στα ΔΗ.ΜΩ.Σ. θα γίνεται με εξετάσεις, ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής, όπως στα Πρότυπα! Άρα, για ποια στήριξη των ευάλωτων περιοχών μιλούν, αφού οι μαθητές των περιοχών αυτών θα αποκλειστούν από το σχολείο τους; Επιπλέον καταργούν και την οργανική θέση από τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι για χρόνια υπηρετούν με αφοσίωση το Δημόσιο Σχολείο και τα παιδιά αυτά.
Αντί να σκύψει η κυβέρνηση και να λύσει τα ζωτικά προβλήματα όλων των σχολείων, με αύξηση της χρηματοδότησης, να δημιουργήσει πραγματικά ισότιμους όρους για όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως, να ικανοποιήσει το σύγχρονο δικαίωμά τους στην ολόπλευρη μόρφωση, επιλέγει να οξύνει τους ταξικούς κόφτες για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, θεσμοθετώντας σχολεία διαφορετικών ταχυτήτων με τη λογική των Πρότυπων και τώρα των ΔΗΜ.Ω.Σ.
Την ίδια ώρα σερβίρουν το παιδαγωγικό αυτό έγκλημα με την γνωστή γαρνιτούρα περί «ίσων ευκαιριών» για τους μαθητές! Το έργο το έχουμε ξαναδεί! Περικόπτεται η κρατική στήριξη και χρηματοδότηση, που δεν φτάνει ούτε στο ελάχιστο, λαμβάνεται το ένα αντιπαιδαγωγικό μέτρο πίσω από το άλλο (συμπτύξεις τμημάτων), τα κενά σε διδακτικό προσωπικό καλά κρατούν, προκειμένου να καλλιεργηθεί το έδαφος πως η μόνη ελπίδα βρίσκεται στην εμπλοκή του σωτήρα-ιδιώτη.
Η αρνητική εγχώρια και διεθνής πείρα από την εφαρμογή της «πολυτυπίας» των σχολείων είναι αποκαλυπτική:
- Ο σκληρός ανταγωνισμός των εξετάσεων για μια από τις λίγες θέσεις στα Πρότυπα Σχολεία (πέρσι οι θέσεις που προσφέρονταν αντιστοιχούσαν μόλις στο 19% των αιτήσεων), ήδη έχει δημιουργήσει μια ολόκληρη κοστοβόρα φάμπρικα φροντιστηρίων ακόμα και από το δημοτικό, στην οποία δεν μπορεί να ανταπεξέλθει η μέση λαϊκή οικογένεια, αποτελώντας έτσι προνόμιο λίγων. Στην ίδια λογική θα λειτουργήσουν τα ΔΗΜ.Ω.Σ.
- Οι ίδιες οι στατιστικές δείχνουν ότι σε χώρες του εξωτερικού (π.χ. Μ. Βρετανία) στιςοποίες έχει προχωρήσει αυτή η πολιτική, στα σχολεία «α΄ κατηγορίας» τελικά καταλήγουν σχεδόν αποκλειστικά τα παιδιά των πλούσιων και ανώτερου μορφωτικού επιπέδου οικογενειών, ενώ στα σχολεία «χαμηλότερης κατηγορίας» συνήθως φοιτούν τα παιδιά εργατικών και φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Πρόκειται δηλαδή για μια πλήρως ταξική πολιτική που αναπαράγει και εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες που ήδη υπάρχουν.
- Σε σχολεία «αριστείας», τα παιδιά των πλουσίων διδάσκονται σε βάθοςτα γνωστικά αντικείμενα και προετοιμάζονται να στελεχώσουν τα ανώτερα ερευνητικά, οικονομικά, πολιτικά, κρατικά κλιμάκια, ενώ στα σχολεία των λαϊκών στρωμάτων το πρόγραμμα επικεντρώνεται σε επιφανειακές γνώσεις και δεξιότητες για φτηνό εργατικό δυναμικό. Τέτοια διαφοροποιημένα προγράμματα έχουν τα Πρότυπα και θα έχουν και τα ΔΗΜ.Ω.Σ.
Αυτή την πολιτική στον χώρο της Παιδείας έρχονται να στηρίξουν έμπρακτα ιδιωτικοί φορείς όπως το ίδρυμα Ωνάση, προσβλέποντας βεβαίως σε άμεσα και έμμεσα οφέλη. Γιατί είναι επιλογή τους η στρατηγική του κατηγοριοποιημένου σχολείου, δηλαδή η δημιουργία ενός χάρτη με σχολεία που από τη μία θα ενισχύονται στοχευμένα με κάθε μέσο και από την άλλη τα υποβαθμισμένα σχολεία για τα περισσότερα παιδιά του λαού, που η ολόπλευρη μόρφωσή τους θεωρείται κόστος και πέρα από τις «δημοσιονομικές αντοχές».
Τα Ωνάσεια Σχολεία αποτελούν μία σημαντική τομή για να προχωρήσει αυτή η στρατηγική, πλευρά της οποίας είναι και η συμμετοχή φορέων, όπως το Ίδρυμα Ωνάση στη διοίκηση σχολείων, μέσα από τη δημιουργία της παντοδύναμης Διοικούσας Επιτροπής ΔΗ.ΜΩ.Σ. που αποφασίζει για τα πάντα. Ανοίγει δηλαδή και η πόρτα για την είσοδο της λογικής του management στη λειτουργία των σχολείων, της λειτουργίας τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Αν ήθελε πραγματικά η κυβέρνηση να ενισχύσει ουσιαστικά τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, θα προχωρούσε στην κατάργηση των φοροαπαλλαγών που απολαμβάνουν εφοπλιστές, με στόχο να εξασφαλιστούν χρήματα για την Παιδεία. Τώρα και καθεστώς φορολογικής ασυλίας έχουν και αναγορεύονται σε ευεργέτες που εθελοντικά και δήθεν άδολα «δίνουν τον οβολό τους», αποκτώντας λόγο και ρόλο στη λειτουργία των σχολείων και τον προσανατολισμό της εκπαίδευσης.
Οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς, οι μαθητές, όλος ο λαός, πρέπει να σταθούν απέναντι σε αυτή την αντιδραστική εξέλιξη! Πρόκειται για το μέλλον των παιδιών μας και της ίδιας της κοινωνίας!
Καλούμε τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες κάθε σχολείου της περιοχής μας να είναι σε ετοιμότητα , όπου επιχειρηθεί μετατροπή του σχολείου τους σε Ωνάσειο να πάρουν όλες τις απαραίτητες αγωνιστικές πρωτοβουλίες ώστε:
- Να μην περάσει στην πράξη καμία μετατροπή σχολείου σε Ωνάσειο.
- Να μην προχωρήσει η ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων.
- Να απαιτήσουμε άμεση ουσιαστική ενίσχυση του δημόσιου σχολείου και να καταργηθεί κάθε επιχειρηματική δράση στην Εκπαίδευση.
Αυτό το κάλεσμα απευθύνουμε και στους γονείς και στους μαθητές.
Η Β΄ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου το άμεσο επόμενο διάστημα θα προχωρήσει σε δράσεις ενημέρωσης σχετικά με τα ζητήματα αυτά .