Παρέμβαση του Βασίλη Α. Υψηλάντη για τον εξορθολογισμό και τη συγκράτηση του κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων από και προς τα Δωδεκάνησα

0
21

Παρέμβαση του Βασίλη Α. Υψηλάντη για τον εξορθολογισμό και τη συγκράτηση του κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων από και προς τα Δωδεκάνησα

Ο Κοσμήτορας της Βουλής και Βουλευτής Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας Βασίλης Α. Υψηλάντης, κατέθεσε σήμερα νέα κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων και τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, με θέμα «Εξορθολογισμός και συγκράτηση του κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων προς τα νησιά της Δωδεκανήσου».

Ο κ. Υψηλάντης επισημαίνει ότι η διαρκής αύξηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων από και προς τα νησιά της Δωδεκανήσου δημιουργεί σοβαρό κοινωνικό και οικονομικό πρόβλημα, ιδίως για τους μόνιμους κατοίκους, οι οποίοι δεν μπορούν να επωφεληθούν από τα περιορισμένα «πακέτα προσφορών» των αεροπορικών εταιρειών, όταν αναγκάζονται να ταξιδεύουν εκτάκτως για λόγους υγείας, εργασίας ή οικογενειακών υποχρεώσεων.

Όπως τονίζει, παρά την ελεύθερη λειτουργία της αγοράς, η Πολιτεία έχει υποχρέωση να παρακολουθεί, να εποπτεύει και να παρεμβαίνει όπου οι συνθήκες θίγουν την νησιωτική ισοτιμία και την κοινωνική δικαιοσύνη στις μεταφορές. Υπενθυμίζει μάλιστα ότι είχε ήδη θέσει το ζήτημα από το 2019 με κοινοβουλευτική του παρέμβαση, χωρίς μέχρι σήμερα να υπάρχει χειροπιαστή πρόοδος ή επίσημη ενημέρωση από τις αρμόδιες αρχές.

Στο πλαίσιο της νέας ερώτησης, ο Βουλευτής ζητά:

  • Τη δημιουργία μηχανισμού παρακολούθησης και δημοσιοποίησης των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων προς τα νησιά,
  • Τη θέσπιση ειδικής τιμολόγησης για μόνιμους κατοίκους, στα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών,
  • Την εξέταση μείωσης του ΦΠΑ στις εσωτερικές αερομεταφορές,
  • Και τη θεσμοθέτηση διαφανούς διαλόγου μεταξύ Πολιτείας, αεροπορικών εταιρειών και τοπικών φορέων, με στόχο τη συγκράτηση του κόστους και τη βελτίωση της συνδεσιμότητας των νησιών.

Ο κ. Υψηλάντης δήλωσε σχετικά:

«Η νησιωτικότητα δεν μπορεί να είναι θεωρητική αρχή, αλλά πρέπει να αποκτήσει πρακτικό περιεχόμενο. Οι κάτοικοι της Δωδεκανήσου έχουν δικαίωμα σε προσιτές μετακινήσεις και δίκαιη πρόσβαση στις υπηρεσίες και τις ευκαιρίες που απολαμβάνουν οι πολίτες της ηπειρωτικής Ελλάδας. Η Πολιτεία οφείλει να θεσπίσει μηχανισμούς διαφάνειας και ελέγχου, να εξετάσει στοχευμένα μέτρα και να διασφαλίσει ότι οι αεροπορικές μεταφορές εξυπηρετούν το κοινωνικό σύνολο.»

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:

Προς

  1. Τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων
  2. Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: Εξορθολογισμός και συγκράτηση του κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων προς τα νησιά της Δωδεκανήσου

Αθήνα, 10 Οκτωβρίου 2025

Κύριοι Υπουργοί,

Το υψηλό κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων, από και προς τα νησιά της Δωδεκανήσου —και ιδίως τη Ρόδο, την Κάλυμνο, την Κάρπαθο, την Κάσο, τη Λέρο και την Αστυπάλαια— αποτελεί σοβαρό εμπόδιο για τη μετακίνηση των κατοίκων και των επισκεπτών, επηρεάζοντας αρνητικά τόσο την κοινωνική συνοχή όσο και την οικονομική δραστηριότητα.

Διάφοροι παράγοντες δημιουργούν συνθήκες που επιβαρύνουν δυσανάλογα τις νησιωτικές περιοχές, χωρίς ωστόσο να υφίσταται μηχανισμός παρακολούθησης ή εξισορρόπησης των τιμών. Παρότι οι αεροπορικές εταιρείες λειτουργούν στο πλαίσιο της ελεύθερης αγοράς, η Πολιτεία έχει τη δυνατότητα, βάσει του εθνικού και κοινοτικού δικαίου, να διασφαλίζει τη διαφάνεια, την εποπτεία και την κοινωνική δικαιοσύνη στις μεταφορές.

Σε άλλες χώρες της Ε.Ε., όπως η Ισπανία και η Πορτογαλία, εφαρμόζονται επιτυχημένα συστήματα σταθερής ή επιδοτούμενης τιμολόγησης για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών, ενώ παράλληλα υπάρχουν μηχανισμοί παρακολούθησης του κόστους και διαφάνειας των τιμών που επιτρέπουν την έγκαιρη παρέμβαση των αρχών όταν διαπιστώνονται υπερβολικές αποκλίσεις.

Η Ελλάδα, ως κατεξοχήν νησιωτική χώρα, οφείλει να αναζητήσει αντίστοιχα εργαλεία, ώστε η αρχή της νησιωτικότητας να αποκτήσει ουσιαστικό περιεχόμενο και στην πράξη των αερομεταφορών.

Επισημαίνω ότι παρόμοια κοινοβουλευτική ερώτηση (υπ’ αριθ. πρωτ. 1754/07.11.2019) είχα υποβάλει και πάλι με θέμα «Η ακρίβεια των αεροπορικών εισιτηρίων στη γραμμή Ρόδου-Αθήνας, θέματα ανταγωνισμού προς εξέταση, πολιτική ανταγωνισμού στις αερομεταφορές». Η απάντηση δόθηκε, κατά παραπομπή από τον Υπουργό Ανάπτυξης, από τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ανάπτυξης και την υπ’ αριθμό πρωτ. 7504/20.11.2019 επιστολή του Προέδρου της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στην οποία επισημαίνεται ότι «…η πρακτική αυτή εξ απόψεως δικαίου του ανταγωνισμού θα μπορούσε να αφορά είτε παράβαση του άρθρου 1 του Ν. 3959/2011 ή και του άρθρου 101 ΣΛΕΕ, περί οριζόντιας σύμπραξης των αεροπορικών εταιρειών με την επιβολή υπερβολικών τιμών είτε του άρθρου 2 του νόμου 3959/2011 περί κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης ή/και του άρθρου 101 περί κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης. Στο πλαίσιο αυτό και συγκεκριμένα στο ζήτημα του τρόπου διαμόρφωσης των τιμών θα εντάξουμε και το περιεχόμενο της εν λόγω ερώτησης κατά το μέρος που εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στο πλαίσιο οποιασδήποτε σχετικής αυτεπάγγελτης έρευνας υπηρεσίας η οποία θα διενεργηθεί κατά τη σειρά των προτεραιοτήτων της. Σε κάθε περίπτωση σημειώνεται ότι ο κλάδος των αεροπορικών μεταφορών έχει απασχολήσει και απασχολεί την Επιτροπή Ανταγωνισμού…».

Μέχρι σήμερα, βεβαίως, τίποτα δεν μας έχει γνωστοποιηθεί πάνω στο θέμα αρμοδίως, ενώ το πρόβλημα παραμένει σε έξαρση, παρά τα πακέτα που επικαλούνται οι αεροπορικές εταιρείες υπέρ των καταναλωτών — τα οποία, σε κάθε περίπτωση, είναι ανενεργά για τον νησιώτη που για σοβαρούς λόγους πρέπει να ταξιδέψει τελευταία στιγμή.

Κατόπιν αυτών, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Προτίθεται η κυβέρνηση να δημιουργήσει μηχανισμό τακτικής παρακολούθησης και δημοσιοποίησης του κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων προς τα νησιά της Δωδεκανήσου, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ώστε να εντοπίζονται εγκαίρως υπερβολικές διακυμάνσεις;
  2. Εξετάζεται η δυνατότητα θέσπισης ειδικής τιμολόγησης για τους μόνιμους κατοίκους νησιών, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, με κάλυψη της διαφοράς τιμής από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους;
  3. Μπορεί να αξιολογηθεί η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στις εσωτερικές αεροπορικές μεταφορές από και προς τα νησιά, ως μέτρο ενίσχυσης της κινητικότητας και στήριξης της περιφερειακής συνοχής;
  4. Υπάρχει πρόθεση θεσμοθέτησης διαφανούς πλαισίου διαλόγου μεταξύ Πολιτείας, αεροπορικών εταιρειών και τοπικών φορέων, με στόχο τη συγκράτηση του κόστους και τη βελτίωση της συνδεσιμότητας των νησιών;

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ