Στην ΚΩ η Έκθεση ΜΝΗΜΗΣ «για την Ανάσα Μου» της Ίριδας Μαυράκη | Tο πρώην Σανατόριο Δωδεκανήσου 1947-1970

0
10

Στην ΚΩ η Έκθεση ΜΝΗΜΗΣ ΄΄για την Ανάσα Μου΄΄ της Ίριδας Μαυράκη                                       για το πρώην Σανατόριο Δωδεκανήσου 1947-1970.

Η Έκθεση εντάσσεται στα ΘΕΡΙΝΑ ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΑ ΚΩ  2025, από 9 έως και 17 Σεπτεμβρίου στο Ιστορικό Λαογραφικό Μουσείο Δήμου Κω ΄΄Το ΧΑΝΙ΄΄.                                                             Στηρίζουν το: Τμήμα Πολιτισμού Δήμου Κω, ο Ιατρικός Σύλλογος Κω και η «ΔΡ.Ε.Π.ΠΟ «ΦΑΙΝΑΡΕΤΗ»-ΔΡΑΣΕΙΣΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ-ΠΑΙΔΕΙΑΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ. Λεπτομέρειες για Χορηγούς και Χορηγούς Πικοινωνίας θα ανακοινωθούν σύντομα.   Μετά την απρόσμενη επισκεψιμότητα την έντονη συγκίνηση και το ενδιαφέρον του κοινού, στην Έκθεση της Ίριδας Μαυράκη για το πρώην Σανατόριο 24 Απριλίου-5 Μαίου 2025 στη Νέα Πτέρυγα του Νεστορίδειου Μελάθρου του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου η Έκθεση θα ταξιδέψει εκτός Ρόδου στα νησιά  μας με πρώτο σταθμό την Κώ. Στο Σανατόριο της Ελούσας στη Ρόδο, νοσηλεύτηκαν συνάνθρωποί από την Κω, άλλα νησιά της Δωδεκανήσου και τη Βόρεια Ελλάδα και εργάστηκαν εκεί σε δύσκολες εποχές όπου ΄΄το χτικιό ΄΄η φυματίωση θέριζε στην κυριολεξία. Η Έκθεση της Ίριδας που επί τρία χρόνια συγκέντρωνε υλικό με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου  της ΄΄το χτικιό το Σανατόριο της Ελεούσας στη Ρόδο΄΄ από τις Εκδόσεις Παπαζήση,  έφερε στο φως πληροφορίες και στοιχεία που σχεδόν κανείς δεν γνώριζε, ανασύροντας και δημιουργώντας έντονα συναισθήματα  και εικόνες στους επισκέπτες  που τίμησαν με την παρουσία τους όλη τη διάρκεια της Έκθεσης, για το λησμονημένο και αποσιωπημένο κεφάλαιο της Νεότερης Ιστορίας της Δωδεκανήσου που αφέθηκε να χαθεί μαζί με τα κτίρια που σχεδόν καταρρέουν. Η επιμονή της Ίριδας μέσα απ’ την έρευνά της, το σεβασμό και την αγάπη της για τον συνάνθρωπο μας είχε και έχει ένα στόχο. Να σπάσει το φράγμα του στίγματος. Από την Αγγλία όπου ζεί, θέλησε να ρίξει φώς σε κρυφές και ξεχασμένες γωνιές που δεν είχε μέχρι τώρα αγγίξει κανείς. Χωρίς τα επίσημα αρχεία του Ιδρύματος να έχουν βρεθεί, μέσα από άρθρα εφημερίδων και τα Γενικά Αρχεία του Κράτους της Ρόδου, κατάφερε να προσθέσει ένα μικρό κομμάτι στον πίνακα των αναζητήσεων της. Με την εμπιστοσύνη που εισέπραξε από άγνωστα άτομα που της φανέρωσαν ένα κομμάτι της ζωής τους, τη συνδρομή φίλων και συλλεκτών που της παραχώρησαν έγγραφα, αντικείμενα και φωτογραφίες που βγήκαν από σκονισμένα άλμπουμ, δημιούργησε το υπόβαθρο για ένα διάλογο μεταξύ του χθές και του σήμερα για ένα κόσμο χωρίς στοχοποίηση και στιγματισμό. Πιο δίκαιο για όλους με ενσυναίσθηση και πολύτιμο σύμμαχο την Ιατρική Επιστήμη. Πάνω απ’όλα η Ίρις μας δείχνει το δρόμο πως όταν κάποιος θέλει πραγματικά να κάνει κάτι, μπορεί, αρκεί να το πιστεύει.Τονίζει πως δεν είναι μόνο ο προορισμός αλλά και το ταξίδι που έχει σημασία. Πως αυτό εξελίσσεται όταν είσαι ανιχνευτής και οδοιπόρος στο χθές με αφετηρία το παρόν κυττώντας το μέλλον. Πόσο επηρεάζεται η ψυχή μας μπροστά σε ανθρώπινες ιστορίες καλυμμένες μ’ ένα τρομερό στίγμα και πόσο αγγίζει πτυχές της κοινωνίας σήμερα και σ’ άλλα θέματα. Εκτός όμως από την προσπάθεια ανάδειξης του ξεχασμένου κεφαλαίου της Ιστορίας του Σανατορίου 1947-1970 είναι  και η εκστρατεία της για ευαισθητοποίηση για τα Ιστορικά κτίρια της Ρόδου της περιοχής του Καμποκιάρο και  την δημιουργία ενός Μουσείου για το Σανατόριο και το Κοιμητήριο των ξεχασμένων Φυμτικών.  Είναι η αναφορά και σε εκείνους που ρίσκαραν  τη ζωή τους προσφέροντας υπηρεσίες στους  συναθρώπους τους.

Η μεταφορά της Λήθης στη Μνήμη.                                                                                                                         Στο Σανατόριο Δωδεκανήσου (1947-1970) νοσηλεύτηκαν 1581 ασθενείς                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Έρευνα και επιμέλεια  Έκθεσης Ίρις Μαυράκη.

 

 

 

 

 

Σύντομο Βιογραφικό.

Γεννημένη στην Αφρική από Ρόδιο πατέρα και Αυστριακή μητέρα, άρχισε να ταξιδεύει σε ηλικία μόλις ενάμιση ετών κάτι το οποίο θα παίξει σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση του χαρακτήρα της, στον χάρτη των πολλαπλών αναζητήσεων της ως άνθρωπος και την επαφή της με διάφορα μουσικά ρεύματα και τραγούδια από πολλές χώρες του κόσμου. Ήρθε στη Ρόδο πολύ μικρή. Παρακολούθησε μαθήματα κλασσικού πιάνου και κλασσικό τραγούδι στο παράρτημα του Εθνικού Ωδείου Ρόδου, Ελληνικού Ωδείου Ρόδου και ήταν μέλος της Δημοτικής Χορωδίας Ρόδου. Παρακολούθησε για ένα μικρό διάστημα μαθήματα στη Σχολή Δοξιάδη. Πήρε μέρος σε παραστάσεις του Θεατρικού Ομίλου Ρόδου το ΤΡΕΧΑΝΤΗΡΙ. Ήταν ιδρυτικό μέλος του Σωματείου Μουσικών Ρόδου. Έχει δώσει συναυλίες σε Γερμανία Βέλγιο Γαλλία Ολλανδία Τσεχία Ελβετία Τουρκία Βρετανία. Στη Ρόδο, στα νησιά της Δωδεκανήσου με τον τραγουδοποιό Τάκη Βούη, Αγαπητό Πάχο, ΜΙΚΡΕΣ ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΕΙΣ, Λάκη Χαλκιά. Στο Νομό Ηρακλείου Κρήτης. Συμμετείχε στα Μουσικά βραβεία ΑΡΙΩΝ (FM records). Ήταν υπεύθυνη Οργάνωσης, Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων της ΄΄ΜΠΙΕΝΑΛΕ-Διεθνούς Έκθεσης Γελοιογραφίας Ρόδου΄΄ στο πλευρό του εμπνευστή της Ρόδιου Σκιτσογράφου Βαγγέλη Παυλίδη το 2002 2004 και 2006. Για τις Δημόσιες Σχέσεις και Γραμματειακή Υποστήριξη του Ναυτικού Ομίλου Ρόδου ΝΟΡ.  Είχε επαφές με τον Nick Mason και David Gilmour το 1981 στο Λονδίνο στο Britannia Row, αποσπώντας θετικά σχόλια από τα διάσημα μέλη των PINK FLOYD και τον γνωστό παραγωγό Nick Griffiths για την δυνατότητα παραγωγής δισκογραφικού υλικού, ο τελευταίος είχε προτείνει τη συμμετοχή της Ιριδας στην Eurovision με τραγούδι του Βαγγέλη Παπαθανασίου. Ηχογράφησε στο Λονδίνο δικά της τραγούδια αλλά επέστρεψε στην Ελλάδα για προσωπικούς λόγους.

΄΄Ο ανήσυχος άνθρωπος που μας έρχεται από τη Ρόδο, καλλιτέχνης με πολλές ανησυχίες όχι μόνο για ιδεολογικά και Ανθρωπιστικά θέματα μας έχει εκπλήξει πολλές φορές και με τις διάφορες τάσεις και ερμηνευτικές της ικανότητες αλλά και οράματα και οργανωτικές ικανότητες΄΄ έγραφε ο γνωστός Δημοσιογράφος Κώστας Μπετινάκης για την Ίριδα στο ηλεκτρονικο περιοδικό ΣΤΥΞ με αφορμή τη γνωριμία τους στη Διεθνή Έκθεση Γελοιογραφίας Ρόδου.  Η Ιρις δημιούργησε σημαντική Πολιτιστική Γέφυρα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας με αφετηρία την Ρόδο φέρνοντας στη σκηνή Έλληνες  και Τούρκους μουσικούς σε πολλές πόλεις.  Εμφανίστηκε ως Σολίστ ερμηνεύτρια με τραγούδια Ελλήνων και Τούρκων Συνθετών και Ποιητών στη Σμύρνη, Άγκυρα, Εσκι Σεχίρ, Μπόντρουμ, Προύσα, Μαρμαρίς, Γυαλί Καβάκ, Μερσίνα, Μούγλα, Ρόδο, Σάμο, Δίδυμα, Φέτιγιε, με: τη Συμφωνική Ορχήστρα του Πανεπιστημίου της Σμύρνης DESO, την Κρατική Συμφωνική Ορχήστρα της Σμύρνης, την Συμφωνική Ορχήστρα του Μητροπολιτικού Δήμου Εσκί Σεχίρ, την Προεδρική Συμφωνική Ορχήστρα της Άγκυρας CSO, την Ορχήστρα Δωματίου Μαρμαρίς, την Κρατική Συμφωνική Ορχήστρα της Προύσας, την Ορχήστρα Δωματίου του Μαρμαρίς, την Ακαδημαϊκή Ορχήστρα Δωματίου του Πανεπιστημίου της Μερσίνας, την Ακαδημαϊκή Συμφωνική Ορχήστρα του Πανεπιστημίου της Μερσίνας, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου των Μούγλων. Τις Ορχήστρες διηύθυναν οι Μαέστροι: Ibrahim Yazici, Ender Sakpinar, Burak Tuzun, Munif Akalin. Με τον Μαέστρο Hakan Sensoy και την Istanbul Philarmonia Orchestra για την ζωντανή ηχογράφηση του άλμπουμ ΄΄Reversing Time΄΄ των Dreamtone & Iris Mavraki’s NEVERLAND. Με τον διάσημο Τούρκο συνθέτη Ζουλφί Λιβανελί στο Φεστιβάλ για την Ειρήνη  στα Δίδυμα. Τιμήθηκε από το Εμπορικό Επιμελητήριο του Bodrum, του Μαρμαρίς, τον Οργανισμό  Kalimerhaba, τον Οργανισμό για την Όπερα και Μπαλλέτο της Μεσογείου AKOB, το Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό για την σύσφιξη των Ελληνο-Τουρκικών σχέσεων ΛΥΣΣΙΣΤΡΑΤΗ στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, το Φεστιβάλ Οικολογικού Κινηματογράφου του Μπόντρουμ, τη Νομαρχία Σάμου, το Μητροπολιτικό Δήμο της Προύσας, το Μητροπολιτικό Δήμο του Εσκι Σεχίρ.  Πλαισίωσε μουσικά την εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου Καλημέρχαμπα Σμύρνη του Τούρκου Συγγραφέα Τζαν Ερίουμλου. Με το ελληνοτουρκικό prog-metal συγκρότημα Dreamtone & Ιris Mavraki’s NEVERLAND στο IF Performance Hall-Άγκυρα, την Φώκαια, στο PROGPOWER EUROPE  Baarlo-Ολλανδία, στο COLORADO CLUB στη Ρόδο, με παρουσιαστή τον Ορφέα Σπηλιωτόπουλο από το Headbangers Ball  MTV GREECE και ROCK HARD. Ευρωπαϊκή περιοδεία με τους Dreamtone & Iris Mavraki’s NEVERLAND και τον Αμερικανό  JON OLIVA’S PAIN, σε Γερμανία, Βέλγιο, Γαλλία, Ελβετία, Τσεχία.  Με το ελληνοβρετανικό συγκρότημα RISE στην εκδήλωση του CND για τον Πυρηνικό Αφοπλισμό, στο New Mills, Stoke on Trent, Oldham, Birmingham, Mosley, Manchester, Leeds, την χορωδία OPEN VOICES, Greece Solidarity Campaign  στο Λονδίνο για τα 50 χρόνια απο το Πραξικόπημα της Χούντας  το 1967.  Έχει κυκλοφορήσει : 1.Μaxi single  WHY στίχοι-μουσική του Αντ. Παπασπύρου SAKARIS RECORDS. 2.Cd single ΓΕΥΣΗ ΠΕΛΑΓΟΥΣ στίχοι-μουσική Ίριδας Μαυράκη FM RECORDS. 3.Άλμπουμ RΕVERSING TIME Dreamtone &Iris Mavraki’s NEVERLAND AFM Records Germany. 4.Άλμπουμ OPHIDIA Dreamtone & Iris Mavraki’s NEVERLAND ΑFM Records Germany. Υπήρξε Μέλος του ΔΣ της ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗΣ για την Σύσφιξη των Σχέσεων μεταξύ Ελλάδας Τουρκίας των  χωρών της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, της Εθελοντικής Ομάδας Πρόληψης Καταστροφών και Ραδιοσυχνότητας Δωδ/σου ΕΟΠΚ, του Αντιπυρηνικού Παρατηρητηρίου της Μεσογείου, της Φιλοζωικής Ρόδου, του CND UK (Campaign for Nuclear Disarmament).Τον Νοέμβριο του 2021 κυκλόφορησε το πρώτο βιβλίο της στα Αγγλικά ΄΄The Unending Journey΄΄  από τις εκδόσεις TEXNH. Τον Νοέμβριο του 2023 κυκλοφόρησε το βιβλίο της ΤΟ ΧΤΙΚΙΟ-ΤΟ ΣΑΝΑΤΟΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΕΟΥΣΑΣ ΣΤΗ ΡΟΔΟ από τις Εκδόσεις ΠΑΠΑΖΗΣΗ. Η παρουσίαση του βιβλίου έγινε τον Ιούλιο του 2024 στην Ελεούσα της Ρόδου έξω από το πρώην Σανατόριο. Η Έκθεση Μνήμης ΄΄ για την Ανάσα μου΄΄  της Ίριδας , για το πρώην Σανατόριο  παρουσιάστηκε στη Ρόδο στη Νέα Πτέρυγα του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου.

 

 

 

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ