της Σμαράγδας Μουλιάτη
Η κρουαζιέρα όταν λειτουργεί με συνέπεια είναι οικονομική δύναμη για το νησί μας με έμμεσο όφελος για όλους.
Προβλήματα υπάρχουν πάντα και διάφορα στην κρουαζιέρα. Π.Χ. ενώ οι επαγγελματίες περιμένουν, δεν πραγματοποιούνται προγραμματισμένες προσεγγίσεις λόγω καιρικών συνθηκών, μένουν αρόδο τα πλοία και μειώνεται ο χρόνος παραμονής των επιβατών στο νησί κ.ά. τα οποία γνωρίζουν πολύ καλά οι επαγγελματίες .
Τελευταία έχει προκύψει και ένα άλλο.
Από έγκυρη πηγή πληροφορηθήκαμε , ότι έχομε χάσει κρουαζιερόπλοια γιατί ενώ θέλουν να έρθουν με την προϋπόθεση να πλαγιοδετήσουν, το λιμεναρχείο
δεν τους αφήνει, γιατί το δρομολόγιο τους συμπίπτει με δρομολόγια των «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» και «ΣΤΑΥΡΟΣ» και επειδή οι καπετάνιοι των πλοίων αυτών ζητούν 200 μ. για να ελλιμενιστούν στην προβλήτα, και από το νόμο ως επιβατηγά έχουν προτεραιότητα, τα πκρουαζιερόπλοια δεν έρχονται και πηγαίνουν αλλού γιατί η προβλήτα μας δεν χωράει.
Το πιο πρόσφατο συνέβη την προηγούμενη εβδομάδα. Ήθελε ένα κρουαζιερόπλοιο να πλαγιοδετήσει, αλλά εξαιτίας των παραπάνω δεν του επέτρεψαν και πήγε Τουρκία.
Το θέμα αυτό ενέταξε μαζί με άλλα σε επιστολή που απέστειλε το Δ.Σ. της Ένωσης Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων στον Γ.Γ. Ναυτιλίας και Λιμένων Ευάγγελο Κυριαζόπουλο και περιμένει απάντηση .
Παρακάτω ολόκληρη η παρέμβαση γι αυτό στην επιστολή του Δ.Σ. της Ένωσης Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων στον Γ.Γ. Ναυτιλίας και Λιμένων Ευάγγελο Κυριαζόπουλο.
Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ της E.Ν.Π.Ε.Ν.
Αξιότιμε κ. Γενικέ,
Στο νησί της Πάτμου παρατηρείται το φαινόμενο ότι συχνά καταπλέουν πλοία ακατάλληλα για τις λιμενικές υποδομές, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η υποδοχή και διαχείριση κρουαζιερόπλοιων – ενός από τους σημαντικότερους παράγοντες ενίσχυσης της τοπικής οικονομίας.
Η διαχείριση αυτή, που βασίζεται σε προσωπικές αποφάσεις πλοιάρχων ή την ευκολία συγκεκριμένων δρομολογίων, χωρίς να λαμβάνονται υπ όψιν οι ανάγκες του νησιού και του τουριστικού του χαρακτήρα με αποτέλεσμα να οδηγεί σε απώλεια πολύτιμου συναλλάγματος. Τα κρουαζιερόπλοια, σε πολλές περιπτώσεις, επιλέγουν τουρκικά λιμάνια με καλύτερη εξυπηρέτηση, εγκαταλείποντας ελληνικούς προορισμούς – με όλα τα συνεπακόλουθα στην τοπική οικονομία.
Η Πάτμος, ως προορισμός με ιδιαίτερη πνευματική και ιστορική σημασία, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην κρουαζιέρα. Το γεγονός ότι οι φορείς διαχείρισης και κάποιες λιμενικές Αρχές βρίσκονται προσκολλημένοι σε γραφειοκρατικούς κανονισμούς και πρωτόκολλα, καταλήγουν
να αγνοούν την πραγματικότητα και τις ιδιαιτερότητες του λιμένος και αυτό αποτελεί σοβαρή παράλειψη σε συνδυασμό με την αδυναμία προσαρμογής στις τουριστικές ανάγκες του νησιού.
Συγκεκριμένα κατανοούμε ότι τα πλοία της γραμμής «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» και «ΣΤΑΥΡΟΣ» έχουν βάσει νομοθεσίας προτεραιότητα στον ελλιμενισμό, αλλά οι πλοίαρχοι τους πρέπει να κατανοήσουν ότι το λιμάνι είναι ένα μικτής χρήσης και δεν μπορούν να έχουν την απαίτηση, όταν εισπλέουν να μην ελλιμενίζεται άλλο πλοίο στο λιμάνι της Πάτμου. Και τα περασμένα χρόνια κατέπλεαν πλοία της γραμμής και μεγαλύτερα από τα προαναφερθέντα και οι πλοίαρχοι τους μεριμνούσαν να καταλαμβάνουν μόνο τα απαραίτητα μέτρα για την ασφαλή αγκυροβολία τους αφήνοντας τα υπόλοιπα μέτρα του προβλήτα για τα κρουαζιερόπλοια. Το αποτέλεσμα αυτής της αδιαλλαξίας των πλοιάρχων αυτών είναι να πλήττεται, σοβαρά η προοπτική ανάπτυξης και ευημερίας του νησιού. ……..
Θα πρέπει να επανεξεταστεί άμεσα η διαδικασία χωροθέτησης και αγκυροβολίας των πλοίων της γραμμής στην Πάτμο με στόχο τη δημιουργία ενός πλαισίου που να εξυπηρετεί τις ανάγκες τόσο της τοπικής κοινωνίας όσο και της εθνικής τουριστικής πολιτικής.
Η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων – Λιμενικών Ταμείων, Υπουργείων, πλοιοκτητών και τουριστικών παραγόντων – είναι επιβεβλημένη για την επίλυση του προβλήματος ,ώστε να διατηρήσουμε την κορυφή του παγκοσμίου cruising και yachting, που τα τελευταία πέντε χρόνια με σκληρή δουλειά κατακτήσαμε.
Να σημειωθεί ότι, όπως πληροφορηθήκαμε, ο Δήμαρχος της Πάτμου επικοινώνησε με τον πλοιοκτήτη των προαναφερόμενων πλοίων της γραμμής, για να μεσολαβήσει και να λυθεί το θέμα, αλλά μέχρι σήμερα συνεχίζεται η ίδια απαράδεκτη κατάσταση ο προβλήτας να χρησιμοποιείται μόνο από τους
πλοιάρχους αυτούς, όταν τα πλοία τους καταπλέουν στην Πάτμο. Επιπρόσθετα αναφέρουμε ότι ο Οργανωτικός Γραμματέας της Ένωσής μας αναλαμβάνει να καλύψει τα έξοδα του ρυμουλκού που υπάρχει στο λιμένα, ώστε να παρέξει συνδρομή, εφόσον απαιτηθεί, χωρίς δηλαδή οικονομική επιβάρυνση της εταιρείας που διαχειρίζεται τα εν λόγω δρομολογημένα πλοία.
Η Ένωση Ναυτικών Πρακτόρων Ελληνικών Νήσων περιμένει την απάντηση του Γ.Γ. Ναυτιλίας και Λιμένων γι αυτό και άλλα θέματα που περιλαμβάνονται στην επιστολή.