Ελληνική Λύση: Απάντηση Υπ. Πρ. Πολίτη για τα καταφύγια στην Κω & για δομή στη Ρόδο

0
2437

Απάντηση για τα καταφύγια στην Κω

 

ΘΕΜΑ: Απάντηση    στην   από   18-12-2024    με αριθμό    2266   Ερώτηση   του   Βουλευτή κ. Κ. ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΥ.

 

Σε απάντηση του ανωτέρω μέσου κοινοβουλευτικού ελέγχου, σας γνωρίζουμε ότι, με σχετική Απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, σε έκαστη Περιφερειακή Ενότητα αρμοδιότητάς του, συγκροτούνται Επιτροπές, με τριετή θητεία και αντικείμενο την εξεύρεση και επισήμανση νέων χώρων, κατάλληλων να χρησιμοποιηθούν ως καταφύγια. Περαιτέρω, σημειώνεται ότι οι συγκεντρωτικές καταστάσεις των χώρων καταφυγίων, όπως αυτές διαμορφώνονται από τις αρμόδιες Επιτροπές, αποστέλλονται από τις Περιφερειακές Ενότητες στην Υπηρεσία Παλλαϊκής Άμυνας – Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτου Ανάγκης του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

Ως προς τα αιτούμενα αριθμητικά στοιχεία, αναφέρεται ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου υπέβαλε, το έτος 2022, επικαιροποιημένες καταστάσεις χώρων που δύνανται να χρησιμοποιηθούν, ως καταφύγια, για όλες τις Περιφερειακές Ενότητες δικαιοδοσίας της, σύμφωνα με τις οποίες, στο νησιωτικό σύμπλεγμα Δωδεκανήσου έχουν χαρακτηριστεί, ως καταφύγια, συνολικά -107- ιδιωτικοί χώροι, εκ των οποίων -22- στη νήσο Κω. Διευκρινίζεται ότι υπεύθυνοι για τη συντήρηση των ιδιωτικών χώρων -οι οποίοι, σημειωτέον, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για άλλους λόγους, πλην κατοικίας, με την προϋπόθεση ότι, εφόσον απαιτηθεί, εξασφαλίζεται, εντός 24 ωρών, η προετοιμασία και η επιχειρησιακή τους χρήση για τη φιλοξενία άμαχου πληθυσμού- είναι οι ιδιοκτήτες τους, ενώ για τη συντήρηση των δημόσιων χώρων είναι οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Τέλος, επισημαίνεται ότι στελέχη της Β’ Διεύθυνσης Αστυνομίας Δωδεκανήσου συμβάλλουν στις ανωτέρω διαδικασίες, αφενός ως μέλη των προαναφερόμενων Επιτροπών, στο πλαίσιο των οποίων διενεργούν περιοδικούς ελέγχους στα ήδη καταγεγραμμένα καταφύγια, παράλληλα με τις ενέργειες ανεύρεσης νέων χώρων και αφετέρου με τη συμμετοχή τους τόσο σε εκπαιδεύσεις που αφορούν σε θέματα Παλλαϊκής Άμυνας – Πολιτικής Σχεδίασης Εκτάκτου Ανάγκης, όσο και σε εθνικές ασκήσεις («ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ», «ΑΝΤΙΟΧΟΣ») που διεξάγονται, ετησίως, υπό τον συντονισμό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας.

 

Περαιτέρω, κατόπιν εκπόνησης ετήσιων προγραμμάτων επιμόρφωσης από την ως άνω Διεύθυνση, τα οποία εγκρίνονται από την οικεία Περιφερειακή Ενότητα, τα εν λόγω στελέχη προβαίνουν στην ενημέρωση των πολιτών επί συναφών ζητημάτων.

 

 

O ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΑΝΔΡΕΑΣ ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

 

Απάντηση για δομή στη Ρόδο

ΘΕΜΑ : Απάντηση   στην   από   18-12-2024    με αριθμό    2312   Ερώτηση   του   Βουλευτή κ. Κ. ΧΗΤΑ.

 

Σε απάντηση του ανωτέρω μέσου κοινοβουλευτικού ελέγχου και σε ό,τι μας αφορά, σας γνωρίζουμε ότι το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα, προκειμένου να αντιμετωπίζεται ουσιαστικά το ζήτημα των αυξημένων προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών, με απόλυτο σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και το κράτος δικαίου. Στην κατεύθυνση αυτή, αναλαμβάνονται όλες οι αναγκαίες πρωτοβουλίες και εκδηλώνονται οι προβλεπόμενες από την ισχύουσα νομοθεσία ενέργειες και τα απαιτούμενα μέτρα, προκειμένου να διασφαλίζεται αφενός μεν ο απόλυτος σεβασμός στα δικαιώματα των παράτυπων μεταναστών και προσφύγων, αφετέρου δε ο έλεγχος της νομιμότητάς τους στη χώρα μας και η σύννομη κυκλοφορία/διακίνησή τους στον ενιαίο χώρο Schengen.

Επισημαίνεται ότι, προς το σκοπό του αποτελεσματικότερου ελέγχου των εξωτερικών συνόρων μας και της αρτιότερης διαχείρισης των εισερχόμενων μεικτών μεταναστευτικών ροών, αξιοποιείται στο έπακρο το ανθρώπινο δυναμικό, ο διαθέσιμος υλικοτεχνικός εξοπλισμός και η αποκτηθείσα επιχειρησιακή εμπειρία, με στόχο την πρόληψη, αποτροπή ή/και -σε συντρέχουσα περίπτωση- την κατασταλτική αντιμετώπιση τυχόν έκτακτων καταστάσεων, στις οποίες παρουσιάζεται εντεινόμενη πίεση.

Υπό αυτό το πρίσμα, οι αρμόδιες περιφερειακές Υπηρεσίες του Αρχηγείου εφαρμόζουν ένα συνεκτικό πλέγμα δράσεων για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης και τη σύλληψη των αλλοδαπών που δεν πληρούν τις οριζόμενες εκ του νόμου προϋποθέσεις παραμονής τους στη χώρα και προβαίνουν στις επιβαλλόμενες ενέργειες αρμοδιότητάς τους, δρομολογώντας τις σχετικές διαδικασίες απομάκρυνσης – επιστροφής των μη νόμιμων αλλοδαπών στις χώρες προέλευσής τους.

Παράλληλα, πλέον της υλοποίησης αμιγώς εθνικών δράσεων, η χώρα μας διατηρεί σε υψηλό επίπεδο την επιχειρησιακή συνεργασία με τον Οργανισμό Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (Frontex), προκειμένου να επιτυγχάνεται ο βέλτιστος συντονισμός στον τομέα της προστασίας των εξωτερικών συνόρων των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.). Συγκεκριμένα, οι Κοινές Επιχειρήσεις του Frontex, που

 

 

διεξάγονται στην ελληνική επικράτεια, αποσκοπούν στην παροχή ανθρώπινου δυναμικού και επιχειρησιακής συνδρομής στις ελληνικές Αρχές για τον έλεγχο της παράνομης μετανάστευσης, την αντιμετώπιση του διασυνοριακού εγκλήματος και την ενίσχυση της ευρωπαϊκής συνεργασίας στη φύλαξη των συνόρων.

Περαιτέρω, αναφέρεται ότι, στο πλαίσιο της διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών, λειτουργούν τα Προαναχωρησιακά Κέντρα Κράτησης Αλλοδαπών (ΠΡΟ.ΚΕ.Κ.Α.), για την εν γένει λειτουργία των οποίων, αρμόδια τυγχάνει η Ελληνική Αστυνομία. Γίνεται μνεία ότι οι διαμένοντες στα ΠΡΟ.ΚΕ.Κ.Α., στην επικράτεια, είναι κρατούμενοι με διαταγή της Αρχής, εφόσον έχουν εκδοθεί σε βάρος τους αποφάσεις απέλασης/επιστροφής και για τη διοικητική κράτηση αυτών εφαρμόζονται οι διατάξεις των νόμων 3386/2005 (Φ.Ε.Κ. Α’ – 212), 3907/2011 (Φ.Ε.Κ. Α’ – 7) και 4939/2022 (Φ.Ε.Κ. Α’ – 111), ως ισχύουν. Στα εν λόγω Κέντρα κρατούνται, επίσης, όσοι κατάγονται από χώρες στις οποίες είναι εφικτός ο επαναπατρισμός και οι Πρεσβείες τους στη χώρα μας συνεργάζονται για την έκδοση ταξιδιωτικών εγγράφων. Σημειωτέον δε ότι πρόκειται για αλλοδαπούς που έχουν εισέλθει και διαμένουν κατά τρόπο μη νόμιμο στη χώρα μας, είναι πλήρως ταυτοποιημένοι και δεν σχετίζονται με αυτούς που κρατούνται στα Σωφρονιστικά Καταστήματα για διάπραξη ποινικών αδικημάτων.

Αξίζει να επισημανθεί ότι, προς το σκοπό της εξασφάλισης κατάλληλων συνθηκών υποδοχής και παραμονής στα ΠΡΟ.ΚΕ.Κ.Α. της χώρας, σε ένα αξιοπρεπές περιβάλλον, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα διαβίωσης σε κλειστά Κέντρα και πάντοτε με σεβασμό στην αξία του ανθρώπου, από το Υπουργείο μας και το Αρχηγείο αναλαμβάνονται, κατά λόγο αρμοδιότητας, όλες οι αναγκαίες πρωτοβουλίες, ενώ παράλληλα, έχουν δοθεί κατευθυντήριες εντολές και οδηγίες τόσο για την τήρηση των απαραίτητων κανόνων υγιεινής και ασφάλειας, όσο και για την προστασία των δικαιωμάτων των κρατούμενων.

Ως προς το διαλαμβανόμενο στην εν θέματι Ερώτηση ζήτημα, καθίσταται γνωστό ότι, από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Αρχηγείου εκδηλώνονται οι ενδεδειγμένες, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, ενέργειες για τη στέγαση των περιφερειακών του Υπηρεσιών σε κατάλληλες κτιριακές υποδομές με σύγχρονους, άνετους και υγιεινούς χώρους. Στο πλαίσιο αυτό, από τη Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης του Αρχηγείου διενεργούνται

-κατά λόγο αρμοδιότητας- επιτόπιες αυτοψίες σε όλη την επικράτεια, με στόχο την εξεύρεση κατάλληλων χώρων για τη στέγαση αστυνομικών Υπηρεσιών, συμπεριλαμβανόμενων σε αυτές και των ΠΡΟ.ΚΕ.Κ.Α.. Ειδικότερα δε σε ό,τι αφορά στη μνημονευόμενη ίδρυση ΠΡΟ.ΚΕ.Κ.Α. στην περιφερειακή ενότητα Ρόδου, διευκρινίζεται ότι η Διεύθυνση Οργάνωσης και Νομικής Υποστήριξης του Αρχηγείου δεν κατέστη (έως την 14-02-2025) αποδέκτης σχετικού αιτήματος.

Πλέον των ανωτέρω, τονίζεται ότι από το Αρχηγείο λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα αφενός μεν για την αύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των αστυνομικών Υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ελέγχου των εξωτερικών συνόρων της χώρας και της διαχείρισης των μεταναστευτικών ροών, αφετέρου δε για την εξασφάλιση της αναγκαίας, προς τούτο, χρηματοδότησης. Στην κατεύθυνση αυτή, με μέριμνα της Διεύθυνσης Προστασίας Συνόρων και μέσω χρηματοδότησης τόσο από τον τακτικό προϋπολογισμό, όσο και από ευρωπαϊκούς πόρους (Ευρωπαϊκό Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας και Μέσο Χρηματοδοτικής Στήριξης για τη Διαχείριση των Συνόρων και την Πολιτική Θεωρήσεων του Ταμείου για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Συνόρων), υλοποιούνται

 

 

δράσεις που περιλαμβάνουν την ενίσχυση του προσωπικού, καθώς και την προμήθεια – συντήρηση του εξοπλισμού και των τεχνικών μέσων, που απαιτούνται για την επιχειρησιακή ανταπόκριση των ως άνω Υπηρεσιών.

Στο πλαίσιο αυτό, οι Δ.Α. του νοτίου Αιγαίου ενισχύονται με -774- Συνοριακούς Φύλακες Ορισμένου Χρόνου (Σ.Φ.Ο.Χ.), ενώ εξασφαλίστηκε και η απαιτούμενη χρηματοδότηση για την πρόσληψη -150- Σ.Φ.Ο.Χ., οι οποίοι θα διατεθούν σε Υπηρεσίες των Α’ και Β’ Δ.Α. Δωδεκανήσου που εδρεύουν στις νήσους Ρόδου, Κω, Λέρο, Κάρπαθο και Πάτμο. Επίσης, η Α’ Δ.Α. Δωδεκανήσου ενισχύεται, κατόπιν σχετικών διαταγών του Αρχηγείου, με -49- αστυνομικούς.

Παρέπεται να λεχθεί ότι οι ανωτέρω δράσεις έχουν διαρκή χαρακτήρα, αξιολογούνται – επικαιροποιούνται, σε τακτική βάση, αναλόγως των υφιστάμενων συνθηκών και θα συνεχιστούν συστηματικά και με αμείωτη ένταση, σε συνεργασία με συναρμόδιες Υπηρεσίες και Φορείς τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, για την αρτιότερη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών και τον ουσιαστικό έλεγχο των εξωτερικών συνόρων, με γνώμονα τη διασφάλιση της νομιμότητας και τη διαμόρφωση του επιδιωκόμενου περιβάλλοντος ασφάλειας, εν γένει.

Πέραν αυτών, σημειώνεται ότι η διασφάλιση του υψηλότερου δυνατού επιπέδου απόδοσης των αστυνομικών Υπηρεσιών αποτελεί διαρκή επιδίωξη του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας. Τονίζεται ότι η ουσιαστική αντιμετώπιση των αναφυόμενων ζητημάτων αστυνομικής φύσης και η αναβάθμιση της ποιότητας αστυνόμευσης όλων των περιοχών εξαρτάται από έναν συνολικό, συστηματικό και υπεύθυνο σχεδιασμό της οργανωτικής δομής των αστυνομικών Υπηρεσιών, ανά την επικράτεια, καθώς και από την ορθολογικότερη και αποδοτικότερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και του υλικοτεχνικού εξοπλισμού.

Υπό αυτό το πρίσμα, από το Αρχηγείο καταβάλλονται προσπάθειες για την πλέον επαρκή στελέχωση των περιφερειακών αστυνομικών Υπηρεσιών, αξιοποιώντας όλες τις παρεχόμενες δυνατότητες που προκύπτουν από την ισόρροπη κατανομή της συνολικής δύναμης του Σώματος, σε συνάρτηση με τις ειδικές προβλέψεις του κανονισμού που διέπει τις μεταθέσεις και τις εν γένει μετακινήσεις του ένστολου προσωπικού. Ενταύθα, γίνεται μνεία ότι τα ζητήματα των τοποθετήσεων, μεταθέσεων, αποσπάσεων και λοιπών μετακινήσεων του αστυνομικού προσωπικού και των ειδικών φρουρών ρυθμίζονται με τις διατάξεις των π.δ/των 100/2003 (Φ.Ε.Κ. Α’ – 94) και 211/2005 (Φ.Ε.Κ. Α’ – 254), ως ισχύουν, αντίστοιχα, πάντοτε με γνώμονα τη διασφάλιση της αξιοκρατίας και της διαφάνειας, την προστασία των δικαιωμάτων του προσωπικού και την εύρυθμη λειτουργία των Υπηρεσιών.

Ειδικότερα, για τη στελέχωση της Α’ Δ.Α. Δωδεκανήσου προκηρύχθηκαν, στο πλαίσιο των τακτικών και συμπληρωματικών μεταθέσεων του έτους 2024, συνολικά -12- θέσεις αστυνομικού προσωπικού διαφόρων βαθμών, οι οποίες καλύφθηκαν στο σύνολό τους, ενώ στο πλαίσιο των τακτικών μεταθέσεων του τρέχοντος έτους, προκηρύχθηκαν -16- θέσεις αστυνομικού προσωπικού διαφόρων βαθμών. Επιπλέον, σύμφωνα με τα άρθρα 19 του π.δ/τος 100/2003 και 15 του π.δ/τος 211/2005, παρέχεται η δυνατότητα στον Γενικό Περιφερειακό Αστυνομικό Διευθυντή Νοτίου Αιγαίου, καθώς και στον Διευθυντή της ως άνω Δ.Α., να αποσπούν το προσωπικό τους μέχρι τον βαθμό του Αστυνόμου Α’, ανάλογα με τις εκάστοτε υπηρεσιακές ανάγκες. Σε κάθε περίπτωση, προβαίνουν σε όλες τις απαραίτητες

 

 

ενέργειες για την ορθολογική κατανομή του προσωπικού τους, προς εξυπηρέτηση του υπηρεσιακού και εν γένει δημοσίου συμφέροντος, ενώ αξιολογούν διαρκώς τις ανακύπτουσες κάθε φορά ανάγκες και μεριμνούν προκειμένου οι Υπηρεσίες τους να ανταποκρίνονται στα τακτικά αστυνομικά τους καθήκοντα, ενισχύοντας αυτές κατάλληλα εφόσον κρίνεται απαραίτητο, ώστε να εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις ομαλής και αποδοτικής λειτουργίας τους και ο πολίτης να απολαμβάνει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμά του στην ασφάλεια.

Παράλληλα, γνωρίζεται ότι το Υπουργείο μας και το Αρχηγείο, αναγνωρίζοντας τις αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες των Υπηρεσιών «πρώτης γραμμής» της Ελληνικής Αστυνομίας (Αστυνομικά Τμήματα, Τμήματα Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων, Τμήματα Τροχαίας κ.α.), επαναξιολογούν, συνεχώς, το ζήτημα των αποσπάσεων – προσωρινών μετακινήσεων προσωπικού και καταβάλλουν προσπάθειες προκειμένου, στο μέτρο του δυνατού, αυτές να ενισχύονται κατά προτεραιότητα.

Κατόπιν των προρρηθέντων, υπογραμμίζεται ότι, στην κατεύθυνση της ουσιαστικής αποτίμησης της αποτελεσματικότητας των προκαθορισμένων μεταρρυθμίσεων, επανεκτιμώνται οι ανάγκες όλων των περιφερειακών Υπηρεσιών του Σώματος και εκδηλώνονται, όπου αυτό απαιτείται, οι απαραίτητες τροποποιήσεις της οργανωτικής δομής ή/και η ανακατανομή των οργανικών θέσεων σε αυτές, πάντοτε προς το σκοπό της διασφάλισης του υψηλότερου δυνατού επιπέδου απόδοσής τους. Τονίζεται δε ότι αξιολογείται, όχι μόνον η επίτευξη των στόχων, αλλά και η εν γένει εικόνα και λειτουργία των Υπηρεσιών, η απόδοση και η συμπεριφορά του προσωπικού και γενικά, όλες οι παράμετροι και οι παράγοντες που συντελούν στην αντικειμενική και πλήρη αξιολόγηση, αναφορικά με τη διοικητική λειτουργία, την επιχειρησιακή δράση και τον βαθμό ανταπόκρισης κάθε Υπηρεσίας στις απαιτήσεις που συναρτώνται προς την εκπλήρωση της θεσμικής αποστολής της.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί και η επίσκεψη του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη στη Ρόδο, στο πλαίσιο της οποίας πραγματοποιήθηκαν συσκέψεις με αντικείμενο τα ζητήματα αστυνόμευσης και ασφάλειας στην εν λόγω νήσο [σχετ. το από 28-06-2024 Δελτίο Τύπου του Υπουργείου μας (www.minocp.gov.gr/2024/06/28/28-06-2024-episkepsi-tou-ypourgou- prostasias-tou-politi-michali-chrysochoidi-sti-rodo/)].

 

 

O ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΑΝΔΡΕΑΣ ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ