Ο γνωστός ξενοδόχος της Κω, ιδρυτής του Ομίλου GAIA (ξενοδοχεία Gaia Palace, Gaia Royal, Gaia In Style, Gaia Village, Gaia Garden), Πάκης Χριστοδουλίδης μιλάει στη «δ» για την πορεία της φετινής χρονιάς, για τις ιδιαιτερότητες και τις τάσεις στον τουρισμό, για τις αναγκαίες παρεμβάσεις, ενώ ως χορηγός του Διεθνούς Ιπποκρατείου Ιδρύματος Κω αναφέρεται στα έργα και τις προσπάθειες ενδυνάμωσης της διαδραστικότητας του Ιδρύματος, αλλά και στη στήριξη κοινωνικών και πολιτιστικών προσκλήσεων του τόπου για την ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου της Κω.
Ο πολιτικός μηχανικός κι επιχειρηματίας Πάκης Χριστοδουλίδης, έκτισε το πρώτο ξενοδοχείο στην περιοχή Λάμπη της Κω το 1986, όταν και επέστρεψε στο νησί από την Αφρική. Στα χρόνια που ακολούθησαν συνεχίσθηκε η επενδυτική πορεία της εταιρίας με νέα ξενοδοχεία στο Τιγκάκι και στο Μαστιχάρι, ενώ τη συνέχιση του έργου του ιδρυτή έχουν αναλάβει τα παιδιά του, Μανώλης και Άσπα Χριστοδουλίδη.
Σημειώνεται ότι ο κ. Χριστοδουλίδης αποτελεί ένα από τα φωτεινά παραδείγματα πλούσιας κοινωνικής προσφοράς στο νησί, καθώς διαχρονικά βγαίνει μπροστά και ανταποκρίνεται στη στήριξη αιτημάτων και μία σειρά δράσεων (βάψιμο σχολείων κι ενίσχυση εξοπλισμού των μονάδων, παρεμβάσεις στο σωφρονιστικό κατάστημα, στο ΚΥΤ, προμήθειες σίτισης και φιλοξενίας πυροσβεστών κατά τη διάρκεια της πρόσφατης πυρκαγιάς, στήριξη πολιτιστικών εκδηλώσεων, παραχώρηση χρήσης των γηπέδων μπάσκετ στο ξενοδοχείο Gaia Garden για την εκγύμναση των παιδικών τμημάτων των αθλητικών ομάδων του νησιού, τοποθέτηση του Σταυρού στο εξωκκλήσι του Αγίου Μηνά, κατασκευή ξυλόγλυπτων στασιδιών και πέργκολας σε παρεκκλήσι στην Ταξιαρχία, ενίσχυση ενδυματισμού και εξοπλισμού της Π.Υ. κ.α). Αναλυτικά η συνέντευξη: • Κύριε Χριστοδουλίδη, όλες οι ενδείξεις δείχνουν αύξηση των αφίξεων σε σχέση με την περσινή χρονιά και μία από τις καλύτερες χρονιές στον τουρισμό. Αυτή η εικόνα αντικατοπτρίζεται και στα έσοδα των ξενοδοχείων;
Ναι, σίγουρα. Οι εισπράξεις μας είναι 20% πάνω από πέρυσι και οι τιμές που πήραμε φέτος ήταν οι καλύτερες. Αυτό που κάναμε φέτος είναι ότι πουλάμε περισσότερους τύπους δωματίων: πχ πέρα από τα μονόκλινα, δίκλινα, έχουμε δίκλινα λουξ, σουίτες, ενώ έχουμε αναπτύξει σε δύο κατηγορίες το all inclusive. Σε απλό και σε ultra, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες μας να επιλέξουν το πακέτο της διαμονής τους. Με βάση τα ενδεικτικά στοιχεία έχουμε 20% άνοδο, άρα οι πληρότητες των ξενοδοχείων που κυμαίνονται στον δικό μας Όμιλο από 3%-15% συμβαδίζουν με την αποτύπωση των αφίξεων.
Το σημαντικό είναι ότι και για την επόμενη τουριστική σεζόν οι ενδείξεις είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρες, δείχνουν δηλαδή ότι η τάση ανόδου των αφίξεων θα καταγραφεί και τη σεζόν του 2025.
• Ποιες είναι οι ουσιαστικές διαφορές στον τομέα της ξενοδοχίας σε σχέση με το παρελθόν; Ποιες είναι οι νέες τάσεις και οι απαιτήσεις στον τουρισμό;
Η ουσιαστική διαφορά είναι ότι οι πελάτες ψάχνουν κάτι πιο ποιοτικό. Εξ ου και η ανάπτυξη των μορφών του all inclusive, αλλά αυτό έχει μία επίπτωση που σημαίνει ότι οι επισκέπτες αφήνουν λιγότερα χρήματα στην αγορά, σημειώνοντας δε ότι το πακέτο έχει επιβαρυνθεί και από το φόρο της κλιματικής αλλαγής. Ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι κάθε χρόνο έχουμε ολοένα και περισσότερους repeaters που πρακτικά σημαίνει ότι υπάρχει ικανοποίηση και από τη διαμονή τους τόσο στο δικό μας Όμιλο και τη φιλοξενία μας, όσο και στο νησί της Κω. • Η ιδιωτική πρωτοβουλία δηλαδή οι επενδύσεις π.χ. νέα ξενοδοχεία, ανακαινίσεις, έχουν μία ανοδική πορεία. Η Τ.Α. ακολουθεί τους ρυθμούς της αγοράς ή υστερεί;
Ναι, υστερεί, καθώς δε μπορεί να ακολουθήσει την ιδιωτική άνοδο. Οι συνθήκες έχουν αλλάξει, εμείς στις ιδιωτικές επιχειρήσεις αποφασίζουμε να τρέξουμε project που σε γρήγορους ρυθμούς αναπτύσσουμε, αφού μπορούμε να υπερβούμε τις δυσκολίες της γραφειοκρατίας, σε αντίθεση με το ελληνικό δημόσιο που δεν μπορεί να «τρέξει» τις διαδικασίες. Δηλαδή για παράδειγμα έχουμε εντυπωσιακές πεντάστερες μονάδες που όμως, οι οδικοί άξονες, χρήζουν βελτίωσης και είμαι σίγουρος πως γίνονται αναμφισβήτητα προσπάθειες αναβάθμισής τους. • Πόσο ανταγωνιστικό είναι το brand name της Κω; Είναι άλλωστε ο τέταρτος τουριστικός προορισμός στην Ελλάδα.
Η Κως κάθε χρόνο πάει και καλύτερα. Το brand name της Κω είναι το ίδιο της το όνομα. Κάθε χρόνο έχει και περισσότερους επισκέπτες. Είναι ένα νησί πολύ γνωστό που δεν έχει τίποτα να αποδείξει γι’ αυτό που είναι. Έρχονται κι επισκέπτες από νέες αγορές, όπως π.χ. οι Γάλλοι. • Τα τελευταία 15 χρόνια είναι τεράστια η συνεισφορά σας στο Διεθνές Ιπποκράτειο Ίδρυμα. Έχετε ξεκινήσει παρεμβάσεις για την ανακαίνιση του ιδρύματος και ως πολιτικός μηχανικός, αλλά και ως χορηγός την ευθύνη. Ποιες παρεμβάσεις είναι σε εξέλιξη;
Φέτος πχ ξαναβάφουμε όλη την είσοδο του κτηριακού συγκροτήματος, ενώ γίνονται παρεμβάσεις και στα υπόγεια, αλλά και στις αίθουσες. Κατασκευάσαμε έπιπλα για την ανάπτυξη της βιβλιοθήκης, νέα WC στο υπόγειο για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών, αλλάξαμε τα φωτιστικά κλπ. Όταν ξεκινήσαμε τις παρεμβάσεις, μετά από παρότρυνση του αείμνηστου υπουργού και Προέδρου του Ιδρύματος Αριστοτέλη Παυλίδη, μετατρέψαμε τη λειτουργικότητα του υπόγειου χώρου που ήταν γιαπί, σε σύγχρονο πλήρως ανακαινισμένο χώρο περίπου 600 τ.μ. και ως άτυπος τεχνικός σύμβουλος παρακολούθησα τις παρεμβάσεις που έγιναν με κονδύλια της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για την αναβάθμιση του Ιδρύματος, ενώ έχω αναλάβει τη συντήρηση του Ιδρύματος όταν προσκαλούμαι καθώς η σχέση μου είναι σε εθελοντική βάση υπό τη μορφή χορηγσού.
• Είναι γνωστό ότι ανταποκρίνεστε στα αιτήματα της κοινωνίας της Κω και πολλάκις έχετε συνδράμει στις προσκλήσεις σε διάφορους τομείς (σχολεία κλπ). Έχετε επωμισθεί το βάρος για το «Παραδοσιακό μουσικοχορευτικό αντάμωμα Άννα Σαρρή-Καραμπεσίνη» που γίνεται κάθε χρόνο στο χωριό Ασφενδιού, ως ο μεγαλύτερος χορηγός. Τι προγραμματίζετε φέτος;
Ενισχύω οικονομικά τα τελευταία τρία χρόνια το «Παραδοσιακό μουσικοχορευτικό αντάμωμα Άννα Σαρρή-Καραμπεσίνη», ανταποκρινόμενος στην αυτονόητη υποχρέωση ότι οι επιχειρηματίες πρέπει να έχουμε άμεση σύνδεση με τον τόπο μας. Προσωπικά εκτιμώ ότι ένα από τα μεγάλα κεφάλαια της Κω, είναι η παραδοσιακή της διάσταση, δηλ τα ήθη και τα έθιμά της και η Άννα Καραμπεσίνη αποτελεί ένα λαμπρό όνομα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Έτσι, λοιπόν, όποτε μου ζητηθεί, ανταποκρίνομαι στα αιτήματα της κοινωνίας.
Είναι πολύ νωρίς για προβλέψεις για την επόμενη season, και ας μην λέμε μεγάλα λόγια.
Αυτό είναι το ένα σχόλιο και το δεύτερο είναι η Κως τείνει να έχει υπερτουριμό και υπάρχει αναντιστοιχεία με τις υποδομές, Νοσοκομείο, επαρχιακοί δρόμοι, ύδρευση-αποχέτευση, σύντομα θα έχουμε πρόβλημα νερού, τα νούμερα των αφίξεων και παραμονής τους να είναι τριπλάσιο απο τους μόνιμους κατοίκους. Αυτό ονομάζεται υπερ-τουρισμός και θα πρέπει να χαρακτηριστεί το Νησί της Κω ΚΟΡΕΣΜΕΝΟ και όχι νές ξενοδοχειακές άδειες, επιδοτήσεις , κτλ. κΑΙ Ας ΜΗΝ ΜΙΛΆΜΕ ΓΙΑ ΑΝΆΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΘΈΣΕΙς ΕΡΓΑΣΊΑς ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΉ ΠΟΥ ΥΠΆΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΕς ΚΕΝΕΣ ΘΈΣΕΙς ΣΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΔΗΛΑΔΗ ΕΧΟΥΜΕ ΕΛΕΙΨΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Είναι πολύ νωρίς για προβλέψεις για την επόμενη season, και ας μην λέμε μεγάλα λόγια.
Αυτό είναι το ένα σχόλιο και το δεύτερο είναι η Κως τείνει να έχει υπερτουριμό και υπάρχει αναντιστοιχεία με τις υποδομές, Νοσοκομείο, επαρχιακοί δρόμοι, ύδρευση-αποχέτευση, σύντομα θα έχουμε πρόβλημα νερού, τα νούμερα των αφίξεων και παραμονής τους να είναι τριπλάσιο απο τους μόνιμους κατοίκους. Αυτό ονομάζεται υπερ-τουρισμός και θα πρέπει να χαρακτηριστεί το Νησί της Κω ΚΟΡΕΣΜΕΝΟ και όχι νές ξενοδοχειακές άδειες, επιδοτήσεις , κτλ. κΑΙ Ας ΜΗΝ ΜΙΛΆΜΕ ΓΙΑ ΑΝΆΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΘΈΣΕΙς ΕΡΓΑΣΊΑς ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΉ ΠΟΥ ΥΠΆΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΕς ΚΕΝΕΣ ΘΈΣΕΙς ΣΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΔΗΛΑΔΗ ΕΧΟΥΜΕ ΕΛΕΙΨΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ