Τομεάρχη Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σχετικά με τα βασικά σημεία του Νομοσχεδίου του ΥΝΑΝΠ που ήρθε για συζήτηση στη Βουλή
Θέμα: «Ν. Σαντορινιός: Το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας είναι ένα συνονθύλευμα πρόχειρων και ρουσφετολογικών διατάξεων και νεοφιλελεύθερων εμμονών».
Στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ήρθε χθες, για συζήτηση το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας «Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου για τις θαλάσσιες ενδομεταφορές και άλλες διατάξεις». Ο αρμόδιος Τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ και εισηγητής από τη πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευση υπογράμμισε ότι το πολυδιαφημισμένο τελικά νομοσχέδιο του Υπουργείου, δεν είναι τίποτα άλλο, στο μεγαλύτερο μέρος του, παρά μια συρραφή διατάξεων που δεν προσφέρουν τίποτα το ουσιαστικό, ενώ πολλά άρθρα του έρχονται επικουρικά να στηρίξουν ρυθμίσεις της προηγούμενης Κυβέρνησης. Αγκάθια αποτελούν όμως σημαντικές αλλαγές σε ζητήματα της Ναυτιλίας, του ΛΣ και της Ακτοπλοΐας που κρύβουν ρουσφετολογικούς σκοπούς και νεοφιλελεύθερες εμμονές.
Ένα Νομοσχέδιο πολύ μακριά από τις επικοινωνιακές προσδοκίες που είχε δημιουργήσει το Υπουργείο
«Το Νομοσχέδιο δεν έχει καμία «εκσυγχρονιστική» λογική. Είναι γεμάτο με σκόρπιες διατάξεις, χωρίς στρατηγική και με αμφισβητούμενα αποτελέσματα. Οι ρυθμίσεις που περιέχονται σε αυτό διακρίνονται σε τέσσερεις κατηγορίες: Ρυθμίσεις που είχαν προετοιμαστεί από τη δική μας Κυβέρνηση αλλά αυτή τη φορά έρχονται λειψές και με τροποποιήσεις που εξυπηρετούν συγκεκριμένα συμφέροντα, ρυθμίσεις ρουσφετολογικού χαρακτήρα, σκανδαλώδεις ρυθμίσεις νεοφιλελεύθερης ιδεολογικής εμμονής και ρυθμίσεις διαδικαστικού χαρακτήρα».
«Είναι ένα Νομοσχέδιο πολύ μακριά από τις προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί και δεν κομίζει καμία θετική μεταρρύθμιση, ενώ, σε αρκετές περιπτώσεις, αποτελεί ξεκάθαρα αντιμεταρρύθμιση με τα μάτια στραμμένα στο παρελθόν».
Για την ακτοπλοΐα
«Ο περίφημος «εκσυγχρονισμός του πλαισίου για την ακτοπλοΐα», αποδεικνύεται, ότι είναι μια φοβική και περίεργη συρραφή διατάξεων, χωρίς σχέδιο και προοπτική για τις θαλάσσιες ενδομεταφορές. Το Νομοσχέδιο της ΝΔ, στα ζητήματα της ακτοπλοΐας, είναι προσανατολισμένο στην εξυπηρέτηση των ταχυπλόων, εις βάρος των συμβατικών πλοίων που αποτελούν και τη ραχοκοκαλιά του ακτοπλοϊκού δικτύου και διασφαλίζουν χειμώνα- καλοκαίρι τη σύνδεση των νησιών».
«Ο 2932/2001 είναι ένα βασικός Νόμος για την ακτοπλοΐα που όμως χρειάζεται αλλαγές με βάση τα σύγχρονα δεδομένα. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, είχε προχωρήσει σε μία ολοκληρωμένη πρόταση τροποποίησης του, μετά από εντατική διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς και ιδιαίτερα το ΣΕΕΝ, η οποία είχε περάσει τα στάδια της διαβούλευσης και είχε κατατεθεί στη Βουλή, αλλά δεν πρόλαβε να ψηφιστεί. Εκείνες οι νομοθετικές ρυθμίσεις του ΣΥΡΙΖΑ αποτελούσαν ένα συμπαγές πλαίσιο αναδιάρθρωσης του ακτοπλοϊκού δικτύου και σκοπό είχαν την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού και την εξυπηρέτηση των νησιωτών».
«Το πλαίσιο των διατάξεων του ΣΥΡΙΖΑ, που είχε τη σύμφωνη γνώμη των φορέων στο μεγαλύτερο μέρος του, αποτελεί και σήμερα, τη βάση, για τις αποσπασματικές, όμως, διατάξεις που καταθέτει η Κυβέρνηση της ΝΔ. Το Υπουργείο επέλεξε να θέσει σε διαβούλευση λιγότερο από το 1/3 των αρχικών ρυθμίσεων που είχαμε προβλέψει εμείς, δημιουργώντας προφανή νομοθετικά κενά».
«Το πιο εντυπωσιακό, όμως, είναι, ότι από τις ρυθμίσεις που κατατέθηκαν στη διαβούλευση, εξαφανίστηκαν, ως διά μαγείας, αυτές που έθεταν περιορισμούς σε αθέμιτες πρακτικές και που σήμερα ταλαιπωρούν το σύνολο της ακτοπλοΐας:
Παραδείγματος χάρη, εξαφανίστηκε η διάταξη που απαιτούσε την ύπαρξη Πιστοποιητικού Αξιοπλοΐας εν ισχύ, κατά την προηγούμενη δρομολογιακή περίοδο, προκειμένου να θεωρηθεί έγκυρη η δήλωση της δρομολόγησης. Ποιος ο λόγος απομάκρυνσης ενός τέτοιου άρθρου; Μήπως κάποιοι θέλουν να συνεχίσουν να δηλώνουν δρομολογιακές γραμμές με πλοία φαντάσματα, πλοία τα οποία είναι απενεργοποιημένα εδώ και χρόνια, μόνο και μόνο για να κλείνουν γραμμές και θέσεις στα λιμάνια, εμποδίζοντας τον ανταγωνισμό;
Επίσης, για ποιο λόγο απαλείφθηκε ο όρος ότι όποιος εκδίδει εισιτήρια, για μη εγκεκριμένα δρομολόγια, θα του επιβάλλεται πρόστιμο 100.000 €; Γιατί όποιος εκτελεί μη εγκεκριμένα δρομολόγια και ακόμα χειρότερα, εκδίδει εισιτήρια για μη εγκεκριμένα δρομολόγια, νοθεύει τον ανταγωνισμό και διαπράττει πειρατεία, αδίκημα, που κατά τη γνώμη μας θα πρέπει να τιμωρείται και ποινικά, όχι να μην του επιβάλλεται κανένα πρόστιμο!
Ακόμη, για ποιο λόγο σε κάποιον που δεν εκπληρώνει την υποχρέωση εκτέλεσης δρομολογίων που του έχουν ανατεθεί το πρόστιμο μειώθηκε 30.000 €- χάδι δηλαδή; Η Κυβέρνηση της ΝΔ, φαίνεται δεν κατανοεί ότι η ακτοπλοΐα είναι ένα δημόσιο αγαθό το οποίο ανατίθεται η παροχή σε ιδιώτες με κανόνες και προϋποθέσεις. Η αθέτηση εκτέλεσης δρομολογίων νοθεύει τον ανταγωνισμό και υποβαθμίζει τη ποιότητα της ακτοπλοΐας».
Σοβαρές αντί-μεταρρυθμίσεις για τη Ναυτιλία και τα Λιμάνια
- «Με το άρθρο 10 του νομοσχεδίου, η Ν.Δ., επαναφέρει πλήρως και στη πρότερη κατάσταση το καθεστώς ελέγχου ασφάλειας πλοίων, το οποίο η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε τροποποιήσει μετά το Αγία Ζώνη ΙΙ».
«Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε σαν κίνητρο την εξυγίανση του κλάδου και την ορθότερη λειτουργία της διαδικασίας ελέγχου και έκδοσης πιστοποιητικών, ενός ιδιαίτερα κρίσιμου τομέα για την ασφαλή ναυσιπλοΐα και για την αποφυγή ναυτικών ατυχημάτων. Η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στην οποία είχαμε προχωρήσει, υπαγορεύθηκε από την αρχή, ότι δεν μπορεί ο Ελεγκτής να είναι και Ελεγχόμενος. Δεν μπορούσε δηλαδή ο Κλάδος Επιθεώρησης Πλοίων να εκδίδει πιστοποιητικά από τη μια, και από την άλλη να ελέγχει την ισχύ αυτών των πιστοποιητικών. Οι αποφάσεις του 2017 αργότερα, κρίνοντας από τη λειτουργία των πραγμάτων, τροποποιήθηκαν με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία του κλάδου και των τοπικών κλιμακίων, τα οποία με τις σημερινές ρυθμίσεις, ουσιαστικά καταργούνται».
«Εμείς, υπερασπιζόμαστε τη διαφανή και ανεξάρτητη παροχή υπηρεσιών ελέγχου και πιστοποίησης από διαφορετικούς φορείς και από εξειδικευμένο προσωπικό και υψηλά κριτήρια, προκρίνοντας στην ασφάλεια στη θάλασσα και την πάταξη φαινομένων αισχροκέρδειας. Για αυτό το λόγο, εκπεφρασμένη θέση μας είναι η δημιουργία ενός Ελληνικού Φορέα Πιστοποίησης, ως μια Ανεξάρτητη Αρχή, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, που θα προωθήσει την προσέλκυση πλοίων και θα προσδώσει στη χώρα κύρος».
«Η διάταξη της ΝΔ, μας οδηγεί πίσω, αντί να γίνεται ένα βήμα εμπρός με τη δημιουργία ενός Ανεξάρτητου Ελληνικού Οργανισμού, ο οποίος αξίζει στην πρώτη παγκόσμια ναυτική δύναμη».
- «Κυρίαρχη αντί- μεταρρύθμιση είναι επίσης και το άρθρο με το οποίο συρρικνώνονται οι αρμοδιότητες του Λιμενικού Σώματος και επιστρέφει ο έλεγχος του αιγιαλού και της παραλίας στην Ελληνική Αστυνομία. Δική μας θέση, στην οποία νομίζω όλοι θα συμφωνήσουν, είναι ότι το έγκλημα και η παραβατικότητα δεν σταματούν εκεί που σταματά το κύμα. Η επέκταση των αρμοδιοτήτων που είχαμε νομοθετήσει αντιμετώπιζε καλύτερα τα περιστατικά παρανομίας και διευκόλυνε τις λιμενικές αρχές στη δίωξη του εγκλήματος».
«Με την κατάργηση της διάταξης αυτής, θα χαθεί το αίσθημα ασφάλειας, αφού για ό,τι γίνεται στην παραλία, ο πολίτης θα καλέσει το Λιμενικό. Οι δυνάμεις του ΛΣ μπορούσαν πιο έγκαιρα να καλύψουν αυτές τις περιοχές, σε σχέση με την Αστυνομία. Περαιτέρω, ένα χρόνο πριν, γιορτάσαμε τα 100 χρόνια από την ίδρυση του Λιμενικού Σώματος, το οποίο όταν ιδρύθηκε από τον Ελευθέριο Βενιζέλο, είχε σαφείς αρμοδιότητες επί του αιγιαλού και της παραλίας. Η αρμοδιότητα αυτή καταργήθηκε επί Χούντας για να ενισχυθεί η Χωροφυλακή και σήμερα καταργείται για δεύτερη φορά από την ΝΔ».
- Σκανδαλώδης δε είναι η, με άρθρο, αλλαγή της σύνθεσης της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, όπου οι υπηρεσιακοί παράγοντες αντικαθίστανται από τους Γενικούς Γραμματείς των Υπουργείων. Η ΕΣΑΛ είναι ένα σημαντικό διυπουργικό όργανο αποτελούμενο από υπηρεσιακούς αρμόδιοι φορές οι οποίοι έδιναν έγκριση για νέα λιμενικά έργα και Master Plan. Για πρώτη φορά η ΝΔ το μετατρέπει σε ένα κομματικό και πολιτικό όργανο, προφανώς γιατί μέχρι στιγμής η Επιτροπή έχει αναμετρηθεί με συμφέροντα και έχει προτάξει τη νομιμότητα, όπως στην περίπτωση της μη αδειοδότησης των επιπλέον επενδύσεων της ΟΛΠ AE και οι οποίες θα προκαλούσαν πολλά προβλήματα στις κοινωνίες της Δραπετσώνας και του Περάματος. Η ΝΔ εφαρμόζει πολιτικές με λογική όταν «πονάει το κεφάλι», «κόβει το κεφάλι», αποδεικνύοντας ότι δεν υπερασπίζεται ένα σοβαρό Κράτος και έναν υγιή ανταγωνισμό. Αυτές είναι λογικές οι οποίες μας οδηγούν πολύ πίσω».
Οργανικές Θέσεις
«Με άρθρο στο νομοσχέδιο προβλέπεται η αύξηση των οργανικών θέσεων του Σώματος. Η ΝΔ τη θετική αυτή διάταξη την έχει αναγάγει σε επικοινωνιακή σημαία. Η αλήθεια όμως είναι ότι η Ν.Δ. το 2014, εφαρμόζοντας σκληρές μνημονιακές πολιτικές, κατήργησε τις κενές οργανικές θέσεις και σήμερα με την άνεση που της δίνει το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έβγαλε τη χώρα από τα μνημόνια, τις αυξάνει κατ’ ελάχιστο, κατά 1.500 θέσεις, αποκρύπτοντας το «αμαρτωλό» παρελθόν της και το γεγονός ότι αυτές οι οργανικές δεν ανταποκρίνονται σε πραγματικές θέσεις στο Σώμα».
«Η αλήθεια επίσης είναι ότι η πρώτη Κυβέρνηση που έφερε αξιοκρατία και σταθερή ροή ανανέωσης του στελεχιακού δυναμικού του Λιμενικού Σώματος είναι ο ΣΥΡΙΖΑ, νομοθετώντας τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, ως τρόπο εισαγωγής στο ΛΣ- ΕΛΑΚΤ, μέσω των οποίων θα μπαίνουν 130 νέα στελέχη κάθε χρόνο και εφαρμόζοντας για πρώτη φορά κριτήρια ΑΣΕΠ στους διαγωνισμούς προλήψεων. Η μόνη ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος που έγινε τα τελευταία χρόνια έγινε από τη Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με εισαγωγή 534 στελεχών διαφόρων ειδικοτήτων. Ακόμα και οι σημερινές προκηρύξεις για Αξιωματικούς και Λιμενοφυλάκων είχαν προετοιμαστεί από τη δική μας Κυβέρνηση».
Μεταφορικό Ισοδύναμο
«Καλωσορίζουμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, που μετά την καταψήφιση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου και τις αντιφατικές δηλώσεις για την αξία του στη ζωή των νησιωτών και των επιχειρήσεων, αντιλαμβάνεται πλέον την αξία του Μέτρου φέρνοντας κάποιες λίγες προσθήκες ήσσονος σημασίας. Κάλλιο αργά παρά ποτέ». «To MI έχει πάνω από 60εκ απορρόφηση μέχρι στιγμής, στον 1,5 χρόνο εφαρμογής του, ενώ κάθε φορά διπλασιάζεται ο αριθμός των επιχειρήσεων που υποβάλλουν αίτηση εισαγωγή στο μέτρο».
«Έστω και καθυστερημένα, ακόμη, έγινε αντιληπτό από την ΝΔ ότι θα έπρεπε να είχε επεκτείνει, από τα τέλη κιόλας του 2019, τη πιλοτική εφαρμογή του μέτρου των καυσίμων για αυτό άλλωστε και φέρνει ρύθμιση για την αναδρομική εφαρμογή. Σε αυτό το σημείο, επισημαίνουμε όμως ότι βάζοντας ως όριο τις 30/4, με τη δυνατότητα παράτασης για άλλους τέσσερις μήνες, θέτετε το τέλος του πυλώνα αυτού του μέτρου τον Αύγουστο. Το να σταματήσει η πιλοτική εφαρμογή της επέκτασης του ΜΙ στα καύσιμα, μέσα στην καρδιά της τουριστικής σεζόν, θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα».
«Σε κάθε περίπτωση πρέπει να σταματήσει η αμφισβήτηση του μέτρου και να γίνει επέκταση αυτού του ΜΙ και όλων των πυλώνων του σε όλα τα νησιά».
μαζέψτε το σύντροφό το Δημήτρη το Ραπιδη
η γελοιότητα έχει όρια