Η λαμπερή ημέρα Κυριακή της Ορθοδοξίας (Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη)

14
1605
Ψαλίδι / Άγ. Γαβριήλ / Εξοχή, Κως

Με μεγάλη λαμπρότητα και ιδιαίτερη κατάνυξη, γιορτάστηκε και εφέτος σε όλους τους Ιερούς Ναούς, η Κυριακή της         Ορθοδοξίας. Ακολούθησε  η  καθιερωμένη λιτάνευσης των Ιέρων Εικόνων, γύρω από τον περίβολο των Εκκλησιών.

Η πρώτη Κυριακή της Σαρακοστής, είναι αφιερωμένη στην αναστήλωση των Ιερών Εικόνων και λέγεται και Κυριακή της Ορθοδοξίας.

Σύμφωνα με την Ιστορία,  θα ανατρέξουμε σε εκείνη την ταραγμένη περίοδο του Βυζαντίου, όπου στις σελίδες της αναφέρεται πως  έλαβε χώρα,  η εικονομαχία και η εικονολατρία.

Κατά την εικονομαχία (726-843 μ.Χ.) υπήρχε διάστασης απόψεων, με το τι ακριβώς εκπροσωπούν οι Εικόνες και πόσο  θαυματουργές μπορεί να είναι.

Τότε, είχαν φτάσει οι εικονολάτρες σε  ειδωλολατρικές συμπεριφορές,  όπως π.χ. να ξύνουν την μπογιά και να γδέρνουν το ξύλο των εικόνων, για να το έχουν μαζί τους σαν θαυματουργή  βοήθεια.

Στην ουσία λάτρευαν τα αντικείμενα και δεν προσκυνούσαν τα πρόσωπα των Αγίων.

Αυτή η ακραία συμπεριφορά, οδήγησε μαζί και με άλλα  αιρετικά θέματα  στην εικονομαχία.

Όταν αποκατεστάθη  η λατρεία των Εικόνων, το( 843 μ. Χ. ) από την Αυτοκράτειρα Θεοδώρα του Βυζαντίου, τότε μπήκαν τα  πράγματα ξανά  στην σωστή τους διάσταση.

Η κάθε Εικόνα, σύμφωνα με την Θεολογία,  απεικονίζει την μορφή στο πρόσωπο του κάθε Αγίου και ο ζωγράφος αποκαλείται Αγιογράφος. Η Ορθόδοξη Εκκλησία μας, δίνει τόση αξία στις Ιερές Εικόνες,  για αυτό  και τιμάει την   αναστήλωση τους  την Κυριακή της Ορθοδοξίας.

Η παρουσία κάθε Αγίου στην Εικόνα, είναι κυρίως πνευματική και έτσι τρέπει να τιμάται. Δεν είναι υλική, αφού προσκυνώντας την Εικόνα, δείχνουμε ευλάβεια στον απεικονιζόμενο Άγιο.

Ξύνοντας ή γδέρνοντας την για να φάμε την μπογιά, τότε προσκυνάμε το ξύλο ή τα χρώματα και όχι την μορφή του Αγίου. Φυσικά δεν είναι θαυματουργή η ύλη, ούτε και οι χρωστικές ουσίες.

Βέβαια υπάρχουν και εξαιρέσεις όπου ορισμένες Εικόνες θεωρούνται για ένα ανεξήγητο τρόπο θαυματουργές, όπως αυτές   που φιλοτέχνησε ο Ευαγγελιστής Λουκάς.

Μια από όλες, είναι και η Μεγαλόχαρη της Παναγιάς της Τήνου.

Θαυματουργή, είναι η δύναμης και η ευλογία, που αποπνέουν οι Εικόνες, από την απεικόνιση του Χριστού,

της Παναγίας  ή  κάθε Αγίου όπως και του Τιμίου Σταυρού.

Πολλές φορές μέσα από τις Εικόνες, διαβάζουμε την πορεία της σύντομης ζωής του Χριστού, στη Γη και από τις παραστάσεις στις Εικόνες,  βλέπουμε τα φρικτά μαρτύρια των Αγίων.

Για αυτό η τιμητική θέση των Αγίων εικόνων, είναι πάντα ψηλά στους τοίχους ή στα ψηλότερα ράφια του γραφείου μας και ποτέ χαμηλά ή πίσω από την πλάτη μας. Φυσικά  δεν νοείται τις Ιερές Εικόνες, να τις πετάμε στα σκουπίδια, μαζί με κάθε βρώμικο αντικείμενο.

Το ίδιο ισχύει και για την Σημαία μας, που φέρει τον Σταυρό και αποτελεί  το Ιερό Εθνικό μας σύμβολο.

Τα παλιά τα χρόνια, όταν αγόραζαν μια εικόνα την έδιναν στον ιερέα και την ‘Σαράντιζε.’ Ήταν για σαράντα ημέρες μέσα στο Ιερό Βήμα.  Αν κάποιες Εικόνες για τους δικούς μας λόγους δεν τις θέλουμε, είτε  γιατί είναι φθαρμένες είτε γιατί είναι  πολύ παλιές και δεν ξέρουμε να τις συντηρήσουμε,  υπάρχει  η λύση.Θα μπορούσαμε να τις παραδώσουμε στην Ιερά Μητρόπολη.

Εκεί θα ξεχωρίσουν, αν μπορούν οι ειδικοί  να τις συντηρήσουν και να τις κρατήσουν ή αν θα τις κάψουν, για να τις  καταστρέψουν και όχι να πετάξουν τις μορφές των Αγίων, στα βρώμικα σκουπίδια.

Βέβαια  κάτι που  δεν το χρειαζόμαστε, δεν το παρατάμε στα Εξωκλήσια λες και τα μικρά

Εκκλησάκια, είναι αποδέκτες κάθε ιερής Εικόνας, ή βιβλίου που νομίζουμε ότι  μας πιάνει χώρο.

Σεβαστή η κάθε  άποψη και τα πιστεύω, όποιων δεν αποδέχονται τα ιερά σύμβολα της Θρησκείας μας  ή δεν σέβονται την ιερότητα των Αγίων εικόνων. Οι εικόνες δεν είναι απλές φωτογραφίες, άλλα εκπροσωπούν την νοερά παρουσία των Αγίων.

Άλλωστε ο σεβασμός προς τους Ιερούς χώρους και τα Θρησκευτικά αντικείμενα,  είναι υποκειμενικός, για  αυτό και ούτε επιβάλλεται ούτε διδάσκεται. Απλά θα πρέπει να  δείχνουμε περισσότερη σοβαρότητα και  σεβασμό, στα Όσια και τα Ιερά και κυρίως προς τις  Εικόνες μας,  που αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα  της Ορθόδοξης Χριστιανικής  μας πίστης.

Ξανθίππη Αγρέλλη.   (20/3/2021)

14 ΣΧΟΛΙΑ

  1. These are old photes for the article. Thanks. ….Αυτές είναι παλιές φωτογραφίες για το άρθρο. Ευχαριστώ……

  2. Φωναξες και συ καλη μου πρωην γειτονισσα τρις φορές ανάθεμα?

    ας μην ξεχάσουμε οτι εινα η μερα που παει το Χριστεπωνυμο πληθος να ακουει τους τραγους να αναθεματιζουν τους Ελληνες και φωναζουν αναθεμα τρις τα βοδια απο κατω, μεχρι που ο Στεφανοπουλος τους το εκοψε….
    2ος Αναθεματισμός
    Απ τα βοδια που πιστευουν χωρις να ερευνησουν ,κανενας δεν καταλαβαινει οτι αλλο τα ματια του λαγου,αλλα της κουκουβαγιας.
    3ος Αναθεματισμος
    βαλτε κανεναν στιχο μπας και καταλαβουν οι πιστοι ,τι λεμε..

  3. Σε όσους προτιμούν την ανόητη λεγόμενη σοφία των εκτός [χριστιανισμού] φιλοσόφων και ακολουθούν τους δασκάλους τους και δέχονται τις μετεμψυχώσεις των ανθρώπινων ψυχών, ή ότι αυτές [οι ψυχές] χάνονται ομοίως με των άλογων ζώων και ξεπέφτουν στην ανυπαρξία και για αυτό αθετούν την ανάσταση, την κρίση και την ανταπόδοση σύμφωνα με όσα βίωσαν, τρεις φορές ανάθεμα.
    7 Φορές Ανάθεμα,μωρέ μπράβο υποκρισία……..Δόξασιν,τω Κυρίω δεηθώμεν….

    • Απάντηση στις συκοφαντίες τού Νεοπαγανισμού
      Φυσικά αποκρύπτουν ότι τον καιρό που γράφτηκε το Συνοδικό της Ορθοδοξίας, όχι μόνο δεν είχαν ακόμα υπάρξει οι Έλληνες ως έθνος, αλλά ότι και η ίδια η λέξη: «Έλληνας», είχε την έννοια «Ειδωλολάτρης». Και τέλος, αποκρύπτουν ότι το Συνοδικό της Ορθοδοξίας απευθύνεται σε Χριστιανούς, ανεξαρτήτως έθνους!
      http://www.oodegr.com/neopaganismos/sykofanties/synodiko1.htm

  4. Εδώ πάλι δεν αναφέρεται πουθενά ο όρος Έλληνας αλλά προστίθεται εκ των υστέρων! Ας είμαστε σοβαροί. Στο κάτω κάτω το κείμενο αναφέρεται στην μετεμψύχωση και σε όσους αρνούνται την ανάσταση. Αν τώρα αυτοί είναι Έλληνες, Ινδοί, Χριστιανοί, Πολυθεϊστές και δεν ξέρω ‘γώ τι άλλο, δεν έχει σημασία. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ. Εφόσον το ανάθεμα σημαίνει αποκοπή και αποβολή από το σώμα της Εκκλησίας, η επιβολή του σαν ποινή έχει νόημα μόνο εφ’ όσον εφαρμόζεται σε μέλη της Εκκλησίας. Δεν έχει νόημα να αναθεματιστεί κάποιος Μουσουλμάνος, Εβραίος ή Δωδεκαθεϊστής αφού δεν είναι μέλη της Εκκλησίας, από τι θα αποκοπούνε από κάτι από το οποίο δεν ήταν ποτέ συνδεδεμένοι; Όχι φυσικά.
    Επομένως με τα παραπάνω δείξαμε ότι το ανάθεμα αναφέρεται σε όσους είναι ήδη Χριστιανοί και νοθεύουν την πίστη τους με δοξασίες ξένες προς την πίστη τους όπως ειδωλολατρικές ή οι αιρετικές. ΤΑ ΑΝΑΘΕΜΑΤΑ ΑΠΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΣΕ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ.

    • Mπα, γιατί τότε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ.Στεφανόπουλος,τους κατάργησε;

      Αφού δεν απευθύνονται σε Έλληνες, γιατί σήκωσαν τόση θύελλα εκ μέρους των πολιτών;αλλά το θέμα είναι ότι απ την μια γυρίζεις και το άλλο μάγουλο σ αυτόν που σε ράπησε,απ την άλλη αναθεματίζει όσους έχουν ιστορία πριν από εσένα… κοινώς ΥΠΟΚΡΙΣΊΑ.

      • Ο Κωστής Στεφανόπουλος ως Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε εκφράσει την άποψη ότι οι «πρέπει να παραλείπονται» για τον απλούστατο λόγο ότι οι σύγχρονοι Έλληνες άλλα ακούνε κι άλλα καταλαβαίνουν. Όπως συμβαίνει και με το «πάσαν νόσον και πάσαν …ακίαν»(=ασθένεια). Το ίδιο και η λέξη ιδιώτης που δανείστηκαν και οι αγγλόφωνοι (=ηλίθιος), σήμερα έχει τελείως διαφορετική έννοια. Ιδιωτεύω, είμαι ιδιωτικός υπάλληλος κτλ. Εφόσον λοιπόν το ανάθεμα σημαίνει αποκοπή και αποβολή από το σώμα της Εκκλησίας, η επιβολή του σαν ποινή έχει νόημα μόνο εφ’ όσον εφαρμόζεται σε μέλη της Εκκλησίας. Δεν έχει νόημα να αναθεματιστεί κάποιος Μουσουλμάνος, Εβραίος ή Δωδεκαθεϊστής αφού δεν είναι μέλη της Εκκλησίας, από τι θα αποκοπούνε από κάτι από το οποίο δεν ήταν ποτέ συνδεδεμένοι; Όχι φυσικά.
        Επομένως με τα παραπάνω δείξαμε ότι το ανάθεμα αναφέρεται σε όσους είναι ήδη Χριστιανοί και νοθεύουν την πίστη τους με δοξασίες ξένες προς την πίστη τους όπως ειδωλολατρικές ή οι αιρετικές. ΤΑ ΑΝΑΘΕΜΑΤΑ ΑΠΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΣΕ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ.

      • Που είδατε εσείς ότι μπορεί ο ΠτΔ να καταργεί αποφάσεις οικουμενικών συνόδων;

        Ο άνθρωπος είπε την άποψη του που έγινε σεβαστή από την εκκλησία, χωρίς την παραμικρή αντίδραση γιατί το τότε νόημα του αναθέματος μόνο ιστορική εκκλησιαστικά και θεολογική σημασία έχει. Τό ρῆμα «ἀναθεματίζω» τό βρίσκουμε καί σέ ἄλλες περιπτώσεις μέσα στήν Ἁγία Γραφή. Νά ὑπενθυμίσουμε : α) ὅτι ὁ Ἀπόστολος Πέτρος, μετά τήν ἄρνησή του, ἀπαντώντας στούς παρευρισκομένους, πού τόν ρωτοῦσαν, ἄν κι αὐτός ἦταν μαζί μέ τόν Ἰησοῦ, «ἤρξατο ἀναθεματίζειν καί ὀμνύναι ὅτι οὐκ οἶδα τόν ἄνθρωπον τοῦτον, ὅν λέγετε»[6], δηλ. «ἄρχισε νά καταριέται καί νά ὁρκίζεται ὅτι δέν ξέρω τόν ἄνθρωπο αὐτόν, πού λέτε», καί β) ὅτι κάποιοι Ἰουδαῖοι, πού κάνανε συνωμοσία ἐναντίον τῆς ζωῆς τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, ἀναθεμάτισαν μέ ἀνάθεμα τούς ἑαυτούς, ἐάν δέν σκότωναν τόν Ἀπόστολο. «Τινές τῶν Ἰουδαίων ἀνεθεμάτισαν ἑαυτούς, λέγοντες μήτε φαγεῖν μήτε πιεῖν ἕως οὗ ἀποκτείνωσι τόν Παῦλον»[7]. Καί λίγο παρακάτω : «ἀναθέματι ἀνεθεματίσαμεν ἑαυτούς μηδενός γεύσασθαι ἕως οὗ ἀποκτείνωμεν τόν Παῦλον»[8].

  5. ‘ΟΥΑΙ ΤΙΣ ΑΝΑΘΕΜΑΤΙΖΕΙΝ ΚΑΙ ΟΜΝΥΕΙΝ’ -ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ -ΔΗΛ ΑΛΟΙΜΟΝΟ ΣΕ ΑΥΤΟΝ ΠΟΥ ΑΝΑΘΕΜΑΤΙΖΕΙ ΚΑΙ ΟΡΚΙΖΕΤΑΙ.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ