Μεγάλο αριθμό καταγγελιών, οι οποίες ολοένα και συσσωρεύονται το τελευταίο διάστημα και αφορούν την καταβολή υπέρογκων προστίμων στον ΔΕΔΔΗΕ για περιπτώσεις ρευματοκλοπής ή την επιβολή προστίμων χωρίς οι διαδικασίες να είναι απολύτως διαφανείς, όπως ισχυρίζονται οι καταγγέλλοντες, καταγράφει το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών (Νέο ΙΝΚΑ).
Ειδικότερα, μιλώντας στο ethnos.gr ο υπεύθυνος Τύπου του Νέου ΙΝΚΑ και δικηγόρος, Παναγιώτης Γεωργιάδης, σημείωσε ότι τα πρόστιμα είναι υπερβολικά, αφού ο μέσος όρος τους κυμαίνεται από 1.500 έως 5.000 ευρώ και σε καμία περίπτωση δεν είναι χαμηλότερα των 1.000 ευρώ.
Ο ίδιος τόνισε ακόμα ότι δεν υπάρχει ξεκάθαρο πλαίσιο στον τρόπο που διεξάγονται οι έλεγχοι από κλιμάκια του ΔΕΔΔΗΕ, στην προσπάθειά τους να εντοπίσουν περιπτώσεις ρευματοκλοπής.
«Μία μειοψηφία από αυτούς που εντοπίζονται και καλούνται να πληρώσουν πρόστιμα, είναι σίγουρα υπαίτιοι ρευματοκλοπής. Να αναφέρω ως παράδειγμα την περίοδο που ίσχυε η ρήτρα προσαρμογής και έφταναν κυρίως σε επιχειρήσεις υπέρογκοι λογαριασμοί ρεύματος.
Τότε κάποιοι καταναλωτές μπήκαν στον πειρασμό να κλέψουν ρεύμα και μάλιστα είχε εντοπιστεί και ένα ολόκληρο κύκλωμα ηλεκτρολόγων που προχωρούσε σε παρανομίες. Ωστόσο, μία πολύ μεγάλη μερίδα καταναλωτών δεν έχει προχωρήσει σε καμία ρευματοκλοπή.
Βλέπεις κάποιους συνταξιούχους, στους οποίους επιβάλλονται υπέρογκα πρόστιμα για ρευματοκλοπή και αντιλαμβάνεσαι ότι οι άνθρωποι δεν έχουν την παραμικρή ιδέα, ούτε καν για το πώς μπορεί να γίνει αυτή», αναφέρει στο ethnos.gr ο κ. Γεωργιάδης.
Χρεώνουν ρευματοκλοπή για ασήμαντες αφορμές
Κατά τον εκπρόσωπο τύπου του Νέου ΙΝΚΑ, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις, κατά τις οποίες καταναλωτές κατηγορούνται για ρευματοκλοπή, χωρίς, ωστόσο, να είναι ξεκάθαρο ότι έγινε οποιαδήποτε δόλια επέμβαση στο μετρητή. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, μπορεί ένας ηλεκτρολόγος να έχει κάνει μία… στραβοκατσαβιδιά πάνω στην εργασία του, να αποκτήσει μία μικρή ζημιά από αυτήν ο μετρητής και ο καταναλωτής να κατηγορηθεί για ρευματοκλοπή.
«Πρόβλημα αποτελεί και το γεγονός ότι τα αποτελέσματα των εργαστηριακών ελέγχων, προκειμένου να εξακριβωθεί το ενδεχόμενο ρευματοκλοπής, μπορεί να βγουν ακόμα και μετά από μήνες.
Επίσης, είναι δυσλειτουργική και η πλατφόρμα για την υποβολή παραπόνων και καταγγελιών από την πλευρά των καταναλωτών. Σε μεγάλο ποσοστό οι απαντήσεις δίνονται επίσης μετά από αρκετούς μήνες. Το χειρότερο απ’ όλα είναι ότι δεν υπάρχουν τα εχέγγυα ότι οι έλεγχοι γίνονται με το σωστό τρόπο και κανένας δεν μπορεί να πει με σιγουριά σε ποιο χρονικό διάστημα έγινε η ενδεχόμενη ρευματοκλοπή.
Είναι αδιανόητος ο τρόπος που υπολογίζουν την κατανάλωση και έτσι, μπαίνει το πρόστιμο κατά προσέγγιση, το οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις είναι πολύ υψηλό, αν και για εκείνο το χρονικό διάστημα μπορεί ο καταναλωτής να έλειπε από το σπίτι του ή να έκαψε ελάχιστο ρεύμα», λέει ο κ. Γεωργιάδης.
Ο ίδιος ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει καταναλωτές, οι οποίοι άλλαξαν το ρεύμα του σπιτιού τους από απλό σε τριφασικό και από αμέλεια δεν το δήλωσαν. Θεωρήθηκε ότι αυτοί προχώρησαν σε ρευματοκλοπή και κλήθηκαν να πληρώσουν ως πρόστιμα υπέρογκα ποσά.
Το ύψος των προστίμων
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο τύπου του Νέου ΙΝΚΑ, ο μέσος όρος των προστίμων που καλούνται να πληρώσουν οι καταναλωτές για περιπτώσεις ρευματοκλοπής, κυμαίνεται από 1.500 έως 5.000 ευρώ, με τη χαμηλότερη χρηματική ποινή να μην πέφτει κάτω από τα χίλια ευρώ.
«Σε αυτά τα ποσά, όμως, θα πρέπει να προσθέσουμε και άλλα περίπου 250-300 ευρώ για τη διαδικασία του ελέγχου, ενώ, αν κάποιος θεωρηθεί ότι έκλεψε ρεύμα, βρίσκεται αντιμέτωπος και με ποινικές ευθύνες πέρα από το χρέος», λέει ο κ. Γεωργιάδης.
Τέλος, ο ίδιος αναφέρει ότι έχει αντιμετωπίσει περιπτώσεις, κατά τις οποίες καταναλωτές κατηγορήθηκαν για ρευματοκλοπή και επειδή το πρόστιμο ήταν πολύ υψηλό, προχώρησαν σε διακανονισμό για την αποπληρωμή του.
Αν και αποπλήρωναν κανονικά τις δόσεις, μετά από δύο-τρεις μήνες τους κάλεσε εταιρεία διαχείρισης απαιτήσεων, η οποία τους απείλησε ότι, αν δεν πληρώσουν άμεσα ολόκληρο το πρόστιμο, θα κινηθούν νομικά εναντίον τους.











