Πόρισμα καταπέλτης για τα Τέμπη: Η έκρηξη προκλήθηκε από ύποπτα καύσιμα – Εγκληματική αμέλεια, αδιαφορία και ολιγωρία των κυβερνήσεων ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ

8
5969

Η έκρηξη προκλήθηκε από ύποπτα καύσιμα – Εγκληματική αμέλεια, αδιαφορία και ολιγωρία των κυβερνήσεων ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, επί σειρά ετών – Προκύπτουν πολιτικές και ποινικές ευθύνες υπουργών και όλων των εμπλεκομένων ανώτερων στελεχών, κρατικών και ιδιωτικών εταιρειών

Του Νίκου Γεωργιάδη

Η έκθεση διερεύνησης του δυστυχήματος στα Τέμπη αποτελεί πλέον διαχρονικό κόλαφο κατά της λειτουργίας του Ελληνικού Κράτους και κομβικό στοιχείο για την διαχρονική εγκληματική αμέλεια και συστηματική υπονόμευση κανονισμών και δεσμεύσεων της Ελληνικής Πολιτείας έναντι των Πολιτών της.

Συστηματική και εκούσια υπονόμευση της ανάπτυξης του Σιδηροδρόμου στην Ελλάδα. Συστηματική και εκούσια υπονόμευση εκτέλεσης δεσμεύσεων όπως την ολοκλήρωση της σύμβασης 717. Διαχρονική ανεπάρκεια σε ειδικευμένο προσωπικό. Συστηματική αγνόηση των τρόπων και μεθόδων λειτουργίας των σιδηροδρόμων στις χώρες μέλη της ΕΕ. Εγκληματική καθυστέρηση στην σύσταση και λειτουργία της Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Προφανής εγκληματική αμέλεια συντήρησης των στοιχείων στ0ν τόπο της τραγωδίας μέχρις σημείου προσωπικής εγκληματικής ευθύνης των αρμοδίων αρχών. Απίστευτη ανικανότητα, ανεπάρκεια και πλημμελής εκπαίδευση των Σταθμαρχών του Δικτύου. Πλημμελής εκπαίδευση Μηχανοδηγών. Ανυπαρξία συστηματικών ελέγχων στο Δίκτυο.

Όλα τα παραπάνω και μία σειρά από επιπρόσθετα σφάλματα και διαπιστωμένες ελλείψεις, προκάλεσαν την τραγωδία στα Τέμπη και θα προκαλέσουν στο μέλλον και άλλες τραγωδίες.

Χωρίς αμφιβολία προκύπτουν ποινικές και πολιτικές ευθύνες για ανθρωποκτονία από αμέλεια, συστηματική παραβίαση κανονισμών και διατάξεων, εγκληματική καθυστέρηση στην λήψη αποφάσεων, εγκληματική καθυστέρηση στην ολοκλήρωση δεσμεύσεων, εγκληματική καθυστέρηση στην εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων ασφαλείας.

Οι κατηγορίες αυτές προφανώς και απευθύνονται στο πολιτικό και διοικητικό ανώτατο και ανώτερο προσωπικό της Πολιτείας και των εμπλεκομένων θεσμών και εταιρειών, δημοσίου ή ιδιωτικού Δικαίου. Προφανώς και το έγκλημα κατά περίπτωση είναι διαχρονικό και όχι στιγμιαίο. Πρόφανώς οι κατηγορίες αυτές αφορούν τους Υπουργούς που διαχειρίστηκαν την υλοποίηση της σύμβασης 717, Σπίρτζη και Καραμανλή, του αρμόδιους Υφυπουργούς, του CEO της ΤΡΕΝΟΣΕ , της ΡΑΣ, της Hellenic Trains. Επί του πεδίου τώρα. Οι κατηγορίες που αφορούν την εξαφάνιση στοιχείων, πλημμελή άσκηση καθηκόντων από τους αρμόδιους φορείς, στρέφονται κατά των στελεχών της Πυροσβεστικής, της ΕΛΑΣ , της ΕΥΠ και εκείνων των αρμόδιων δικαστικών αρχών που δεν έσπευσαν να διασφαλίσουν την ακεραιότητα του χώρου της Τραγωδίας, ο οποίος όπως προκύπτει είναι και χώρος εγκλήματος. Τέλος ακέραια πολιτική ευθύνης φέρει ο νυν πρωθυπουργός αφού επί της δικής του πολιτικής βάρδιας έγινε το δυστύχημα αλλά και μέρος πολιτικής ευθύνη φέρει και ο προηγούμενος πρωθυπουργός ο οποίος δεν φρόντισε επί των ήμερων του να δρομολογήσει απαιτούμενες ενέργειες.

Η Πυρόσφαιρα

Είναι σαφές. Η τεράστια έκρηξη που σημειώθηκε μετά την σύγκρουση δεν οφείλεται στους μετασχηματιστές. Ούτε σε έλαια σιλικόνης ούτε σε κάποια μπουκάλα υγραερίου. Κατά του ερευνητές οφείλεται πιθανώς στην ύπαρξη κάποιου υπόπτου καυσίμου. Όλη η κυβερνητική φιλολογία που αναπτύχθηκε και όλη η προσπάθεια αποσιώπησης των πραγματικών συνθηκών που οδήγησαν στο δυστύχημα τελικά οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην επιβάρυνση του πολιτικού και ποινικού κατηγορητηρίου κατά των αρμοδίων πολιτικών ,πολιτειακών και διοικητικών υπευθύνων.

Τέλος, οι ευθύνες των κατωτέρων παραγόντων σε αυτήν την τραγωδία, του Σταθμάρχη και του Μηχανοδηγού, είναι αυταπόδεικτες. Το έγκλημα είναι στιγμιαίο. Για τον Μηχανοδηγό δεν θα μάθουμε ποτέ. Για τον Σταθμάρχη τα ξέρουμε ήδη όλα.

Όλα τα παραπάνω τα γνωρίζουμε, ανεπίσημα, από την πρώτη στιγμή. Ο αρμόδιος Υπουργός παραιτήθηκε για να «διευκολύνει τον πρωθυπουργός του, αλλά κοινή συναινέσει διεκδίκησε εκ νέου το χρίσμα στις βουλευτικές εκλογές και είναι μέλος της Βουλής των Ελλήνων. Πρόκειται για 6τον Κώστα Καραμανλή τον νεότερο. Ο κ. Σπίρτζης σιωπά καθώς και η πολιτική δομή στην οποία ανήκει. Φέρει την ευθύνη που του αναλογεί. Πολιτική και Ποινική.

Τέλος τα ανώτατα στελέχη των εμπλεκομένων κρατικών, ιδιωτικών, θεσμικών και εξωθεσμικών φορέων ήδη θα έπρεπε να κρατούνται μέχρι νεωτέρας , δηλαδή ,μέχρι να ολοκληρωθεί το πόρισμά της κύριας ανάκρισης. Εφθασε η ώρα και την απονομής ευθυνών σε εκείνους τους δικαστικού παράγοντες που αμέλησαν να επιβάλουν τους κανόνες διεξαγωγής άρτιας διερεύνησης του δυστυχήματος και όχι μόνον στα Τέμπη αλλά και στους χώρους φόρτωσης των βαγονιών και επί του συνόλου του Σιδηροδρομικού Δικτύου.

Όλα δείχνουν πώς 24 ώρες πριν την μαύρη επέτειο, βιώσαμε στην κυριολεξία μία περιγραφή νεκροτομής ενός προαναγγελθέντος και προδιαγεγραμμένου εγκλήματος. Δεν υπάρχει πλέον χώρος για συγνώμες αφού από τότε που εφευρέθηκε η συγνώμη πέθανε το φιλότιμο. Εδώ μιλάμε για πολιτικές και ποινικές ευθύνες και εμπλοκή του πολιτικού συστήματος σε ένα έγκλημα. Μιλάνε για ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΓΟΣ.

Πόρισμα Τέμπη: Δείτε όλο το κείμενο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στα αγγλικά για την τραγωδία

Η 178 σελίδων έκθεση καταδεικνύει το μείγμα των παθογενειών που οδήγησαν στην τραγωδία – Τα ευρήματα αποκαλύπτουν σοβαρές ελλείψεις ασφαλείας στον ΟΣΕ

Πόρισμα Τέμπη: Δείτε όλο το κείμενο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στα αγγλικά για την τραγωδία

Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ – Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, αποτυπώνει με λεπτομέρεια τις αιτίες που οδήγησαν στο δυστύχημα των Τεμπών, όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι.

Η 178 σελίδων έκθεση για τα Τέμπη καταδεικνύει το μείγμα των παθογενειών που οδήγησαν στην τραγωδία και σε αυτήν συμπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων η διαχρονική αδιαφορία κυβερνήσεων για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, την σειρά των ανθρωπίνων λαθών, τις ελλείψεις σε εξοπλισμό και συντήρηση υποδομών που έφεραν την τραγωδία.

Το πόρισμα σημειώνει ότι η προέλευση της πυρόσφαιρας που καταγράφηκε μετά τη σύγκρουση δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί και απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση από εξειδικευμένα επιστημονικά κέντρα του εξωτερικού. Θεωρείται ότι βρέθηκε άγνωστης προέλευσης καύσιμο, ενώ 5 έως 7 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους όχι από τη σύγκρουση αλλά από την έκρηξη.  Εν τω μεταξύ, το γερμανικό ινστιτούτο που μελετά την επιβραδυντική ικανότητα των υλικών των βαγονιών δεν έχει ακόμα ολοκληρώσει την έρευνά του.

Δείτε το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ στα Αγγλικά

Τα ευρήματα αποκαλύπτουν σοβαρές ελλείψεις ασφαλείας στον ΟΣΕ, ανεπάρκειες στην εκπαίδευση και αξιολόγηση του προσωπικού, καθώς και δυσλειτουργίες της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία έχει εποπτική αρμοδιότητα.

Όπως αναφέρει στην σύνοψή του το πόρισμα, ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτοματοποιημένη μέθοδο προκειμένου να ορίσει τη διαδρομή για τον συρμό IC-62 για να φύγει από τον σταθμό Λάρισας προς τα βόρεια, προς Νέους Πόρους, βάσει της οποίας θα είχαν ρυθμιστεί σωστά όλες οι αλλαγές. Αντίθετα, χειρίστηκε τις μεμονωμένες αλλαγές χειροκίνητα και, ενώ το έκανε, ξέχασε να τοποθετήσει τις αλλαγές 118 A/B στην «κύρια» θέση, οδηγώντας έτσι τον συρμό IC-62 προς την αντίθετη κατεύθυνση από την κανονική διαδρομή. Αυτό το λάθος εξακολούθησε να περνάει απαρατήρητο από τον σταθμάρχη μετά από την αναχώρηση του IC-62.

Στην ίδια σύνοψη σημειώνεται «αυτές οι ενέργειες και οι αποφάσεις του σταθμάρχη πρέπει να γίνουν κατανοητές στο δύσκολο επιχειρησιακό πλαίσιο το οποίο είχε να αντιμετωπίσει εκείνο το βράδυ. Δεδομένων των διαθέσιμων στοιχείων, είναι πολύ απίθανο ο σταθμάρχης να είχε την πρόθεση να βάλει τον συρμό IC-62 στην αντίθετη τροχιά. Ο πίνακας ελέγχου που έπρεπε να χρησιμοποιήσει για τον απομακρυσμένο χειρισμό των αλλαγών μπορεί να είναι εύκολος στη χρήση από πιο έμπειρους σταθμάρχες, αλλά μπορεί να οδηγήσει σε σύγχυση όταν ο σταθμάρχης δεν είναι αρκετά έμπειρος. Αυτό ίσχυε για τον σταθμάρχη εκείνης της βάρδιας, καθώς ο πίνακας ελέγχου περιείχε χρήσιμες πληροφορίες σε διαφορετικά σημεία, χρησιμοποιήθηκαν εναλλακτικά διαφορετικοί τρόποι λειτουργίας των αλλαγών και δεν υπήρχαν σαφείς γραπτές οδηγίες».

Παράλληλα σημειώνεται ότι λόγω των ελλείψεων, υπήρχε μεγάλος φόρτος εργασίας στους μηχανοδηγούς. «Επιπλέον, ο κανονικός φόρτος εργασίας του επιβαρύνθηκε ιδιαίτερα από μια σειρά πρόσθετων παραγόντων. Υπήρξε μια σειρά από τεχνικές βλάβες, τόσο προσωρινές όσο και πιο μόνιμες, οι οποίες δημιούργησαν πρόσθετες αρμοδιότητες ή δυσχέραναν τα καθήκοντά του. Έπρεπε να αντιμετωπίσει έναν άνευ προηγουμένου αριθμό επικοινωνιών, πολλές από τις οποίες δεν είχαν άμεση σχέση με το καθήκον του να ελέγχει την κυκλοφορία των τρένων. Επιπλέον, ο σχεδιασμός του περιβάλλοντος εργασίας, λόγω της θέσης των διαφόρων μέσων που χρησιμοποιούνται, δεν επιτρέπει τη διεξαγωγή συνομιλιών και ταυτόχρονα την παρακολούθηση της κυκλοφορίας των τρένων. Τέλος, την προσοχή του και την συναισθηματική του κατάσταση, επηρέασε η διόρθωση ενός λάθους που έκανε, όταν προηγουμένως καθόρισε τη διαδρομή για ένα άλλο εισερχόμενο, τοπικό τρένο» αναφέρεται.

Ακολούθως, η άδεια για την αμαξοστοιχία IC-62, να αναχωρήσει από τον σταθμό Λαρίσης προς βορρά, δόθηκε προφορικά από τον σταθμάρχη Λάρισας και δεν επιβεβαιώθηκε μέσω επανάληψης από τους μηχανοδηγούς της IC-62. Αυτό έμεινε χωρίς αντίδραση από τον σταθμάρχη, αφήνοντας ασαφές το πώς έγινε κατανοητό το μήνυμα από τους μηχανοδηγούς. Αυτή η αλληλουχία δραστηριοτήτων επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τη γενική έλλειψη αυστηρής εφαρμογής της προδιαγεγραμμένης μεθοδολογίας δομημένης επικοινωνίας. Επιπλέον, η μεθοδολογία που ορίζεται στους ελληνικούς κανονισμούς είναι ξεπερασμένη σε σύγκριση με τα πιο πρόσφατα διεθνή πρότυπα. Τέλος, η χρήση ενός ανοιχτού καναλιού ραδιοεπικοινωνίας, όπως συνηθίζεται στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, δεν επιτρέπει άμεσες και χωρίς διακοπή επικοινωνίες ασφαλείας μεταξύ σταθμάρχων και μηχανοδηγών.

Όπως καταλήγει το πόρισμα αναφορικά με τους αιτιώδεις παράγοντες που οδήγησαν στην τραγωδία, «Εν τέλει ξεπεράστηκε το πιθανό (χρονικό) όριο, στο οποίο οι μηχανοδηγοί του IC-62 θα μπορούσαν να αντιδράσουν στις αντικρουόμενες πληροφορίες μεταξύ της θέσης των αλλαγών και της χορηγηθείσας άδειας κυκλοφορίας. Αν και ήταν αναμενόμενο να σταματήσουν μπροστά από τις λανθασμένα ρυθμισμένες αλλαγές 118 A/B και να επικοινωνήσουν με τον σταθμάρχη για να λάβουν σαφείς οδηγίες, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι οι μηχανοδηγοί της αμαξοστοιχίας IC-62 αντέδρασαν στη θέση των αλλαγών, η οποία δεν ήταν συμβατή με τη ληφθείσα εντολή. Ο κύριος παράγοντας που μπορεί να το εξηγήσει αυτό, είναι ότι ήταν συνηθισμένο φαινόμενο να κατευθύνονται οι μηχανοδηγοί στην αντίθετη γραμμή. Αυτό είχε συμβεί και νωρίτερα την ίδια ημέρα στο επίμαχο τμήμα, μεταξύ Λάρισας και Νέων Πόρων. Επίσης, οι εμπλεκόμενοι μηχανοδηγοί οδήγησαν στην αντίθετη γραμμή για να φτάσουν στο σταθμό Λαρίσης, από το Παλαιοφάρσαλο».

Οι υποκείμενοι παράγοντες – Οι διαχρονικές παθογένειες των σιδηροδρόμων

Όσον αφορά στους υποκείμενους παράγοντες, «ο ελληνικός σιδηροδρομικός τομέας υπέφερε πολύ από τις οικονομικές κρίσεις που ξεκίνησαν στα τέλη του 2009 και κορυφώθηκαν το 2010. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την κακή συντήρηση και την όλο και πιο υποβαθμισμένη υποδομή και μια διαρθρωτική έλλειψη προσωπικού, απαραίτητου για να συνεχίσει να παρέχει τις συνήθεις υπηρεσίες. Το σιδηροδρομικό σύστημα δεν είχε ανακάμψει από αυτή την κατάσταση μέχρι τις αρχές του 2023».

«Ο διαχειριστής υποδομής ΟΣΕ δεν προβαίνει σε προληπτική συντήρηση των υποδομών ελέγχου, τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Παρεμβάσεις πραγματοποιούνται όταν αποτυγχάνουν (κρίσιμα) στοιχεία, ακόμη και για έργα ανάταξης που παραδίδονται εν μέρει σε χρήση. Επιπλέον, ο τρόπος με τον οποίο ο ΟΣΕ διαχειρίζεται τις ικανότητες των σταθμαρχών του δεν εγγυάται ότι είναι ικανοί για τις εργασίες που σχετίζονται με την ασφάλεια για τις οποίες είναι υπεύθυνοι και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Επίσης, δεν είχε πραγματοποιηθεί μεθοδευμένη παρακολούθηση της απόδοσης κανενός από τους σταθμάρχες, με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να μην έχει εικόνα για την όποια επιδείνωση στην ποιότητα εκτέλεσης εργασιών που σχετίζονται με την ασφάλεια», σημειώνεται στο πόρισμα.

Όπως αναφέρεται, «δεν λαμβάνονταν υπόψη από τον ΟΣΕ οι απαραίτητες αλληλεπιδράσεις μεταξύ ανθρώπων και άλλων στοιχείων ενός κοινωνικοτεχνικού συστήματος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο χρησιμοποιούμενος εξοπλισμός, οι απαιτούμενες εργασίες, το διαθέσιμο περιβάλλον εργασίας και οι γενικές οργανωτικές ρυθμίσεις να εξαντλούν τα όρια του επιχειρησιακού προσωπικού πέρα από αυτό που είναι ανθρωπίνως αποδεκτό με βιώσιμο τρόπο. Επικρατούσε μια ισχυρή πεποίθηση ότι όλοι οι λειτουργικοί κίνδυνοι μπορούν να ελεγχθούν με την αυστηρή εφαρμογή κανόνων, υπό όλες τις συνθήκες».

Αυτό είχε επίσης αντίκτυπο στους μηχανοδηγούς, οι οποίοι αντιμετώπιζαν αλλαγές λόγω συνεχών εργασιών στη γραμμή ή/και βλαβών σε καθημερινή βάση, κάτι που απαιτούσε συνεχή εγρήγορση και υψηλό επίπεδο ανθεκτικότητας. Στο πλαίσιο αυτό, η Hellenic Train δεν μπόρεσε να αποδείξει ότι παρείχε συνεχή εκπαίδευση στους μηχανοδηγούς της, ιδίως για επικοινωνίες που σχετίζονται με την ασφάλεια και για σχετικές μη τεχνικές.

Σχέδιο αναβάθμισης του σιδηροδρόμου

Η έκθεση συνοδεύεται από προτάσεις για την αποτροπή παρόμοιων δυστυχημάτων. Από την τραγωδία και έπειτα, έχουν σημειωθεί βελτιώσεις, όπως η εγκατάσταση ευρωπαϊκών συστημάτων ασφαλείας (ETCS), η αναδιοργάνωση των φορέων του ΟΣΕ και η αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης. Παράλληλα, έχουν υιοθετηθεί νέα μέτρα ασφαλείας, όπως η τοποθέτηση 300 καμερών ασφαλείας και η αναθεώρηση των διαδικασιών επικοινωνίας.

Η σύσταση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ το 2023, σχεδόν δύο δεκαετίες μετά την υποχρέωση της Ελλάδας να το πράξει βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας, αποτελεί κρίσιμο βήμα για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Ωστόσο, η στελέχωση του οργανισμού με εμπειρογνώμονες έγινε μόλις μετά το δυστύχημα, γεγονός που υπογραμμίζει τη διαχρονική καθυστέρηση στη λήψη μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Ειδήσεις σήμερα:

Μαρινάκης: Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αποδεικνύει ότι δεν έγινε συγκάλυψη

«Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ λέει «καμία εντολή από κανένα κυβερνητικό στέλεχος». Ο κ. Ανδρουλάκης που έδινε συνέντευξη χωρίς να διαβάσει το πόρισμα τι έχει να πει;» σχολίασε, επίσης, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος

Μαρινάκης: Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αποδεικνύει ότι δεν έγινε συγκάλυψη

Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη «απαντά κατηγορηματικά με ένα όχι στη συγκάλυψη» δήλωσε το μεσημέρι της Πέμπτης ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.

Όπως είπε ο κ. Μαρινάκης αυτό προκύπτει «πρώτον από την ίδια την ύπαρξη και τη στελέχωση ενός ανεξάρτητου οργανισμού. Κατηγορία που εμείς θέλουμε να απορρίψουμε και το κάνουμε με μεγάλη ένταση, είναι αυτή της συγκάλυψης. Κυβέρνηση που θέλει να συγκαλύψει δεν συστήνει και στελεχώνει αυτόν τον οργανισμό. Έκαναν συστάσεις που είναι παρακαταθήκη. Το «ποτέ ξανά» που είναι αίτημα που για να έχει νόημα πρέπει να έχει και συγκεκριμένες συστάσεις για ασφαλή σιδηρόδρομο».

«Το δεύτερο είναι η αναφορά στη σελίδα 116 του πορίσματος που απαντά στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης και ειδικά του ΠΑΣΟΚ για «μπάζωμα με δόλο». Στο πόρισμα αναφέρεται ότι «όλοι λειτουργούσαν με ρόλο παρατηρητή, χωρίς κανείς να δίνει εντολές». Είναι δεδομένο ότι το πόρισμα εντοπίζει αστοχίες ή ενδεχόμενες αστοχίες στο πεδίο που δείχνουν κακό συντονισμό επιχειρησιακά. Η κατηγορία που απορρίπτουμε δεν είναι η διερεύνηση των χειρισμών στο πεδίο, η κατηγορία της αντιπολίτευσης μιλά για μπάζωμα με δόλο μετά τη συγκάλυψη».

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών από τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπo κ. Παύλο Μαρινάκη (27/2/25)

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος υπογράμμισε, επίσης, ότι «ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ λέει «καμία εντολή από κανένα κυβερνητικό στέλεχος». Ο κ. Ανδρουλάκης που έδινε συνέντευξη χωρίς να διαβάσει το πόρισμα τι έχει να πει;»

«Το πόρισμα κάνει μια σειρά από παραδοχές για την πυρόσφαιρα, αφήνει ανοιχτό το ζήτημα ύπαρξης κάποιου υλικού. Αλλά δεν παίρνει θέση, το αφήνει ανοιχτό. Αυτό λέει και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ ότι πρέπει να διερευνηθεί. Ποια είναι η κατηγορία; Ότι υπάρχει καύσιμο από λαθρέμπορο και αυτόν τον λαθρέμπορο τον συγκαλύπτει η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός. Εγώ δεν διάβασα κάτι τέτοιο» συνέχισε ο κ. Μαρινάκης.

Όπως συμπλήρωσε «εμείς δεν βιαζόμαστε, πρέπει να το δούμε, να το μελετήσουμε. Το κυριότερο που πρέπει να μελετήσει η κυβέρνηση είναι οι συστάσεις. Εχουν γίνει πράγματα, ο κ. Σταϊκούρας απάντησε χθες στη Βουλή. Το ξαναλέω ότι το πόρισμα πρέπει να μας προβληματίσει και κυρίως τους κυβερνώντες για το ότι πέραν του ανθρώπινου λάθους που περιγράφεται αναλυτικά, είναι και η συνδρομή παθογενειών του ελληνικού κράτους».

Μιλώντας, δε, για την μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε πως «εκείνη τη μοιραία νύχτα συναντήθηκαν μια σειρά από μοιραία ανθρώπινα λάθη με σωρεία πολύ μεγάλων, διαχρονικών και κρίσιμων αδυναμιών, παθογενειών, παραλείψεων του κράτους. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα που ένας ψύχραιμος παρατηρητής βγάζει. Αυτό το πόρισμα, όπως και κάθε πόρισμα, θα το αξιολογήσει η δικαιοσύνη. Να μην πολιτικολογούμε επί συμπερασμάτων. Αδικεί την προσπάθεια των επιστημόνων να προσπαθούμε όσοι δεν είμαστε ειδικοί να ερμηνεύουμε κατά το δοκούν τα συμπεράσματά τους».

Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος

Στην έκθεση των 178 σελίδων, ο ΕΔΟΑΣΑΑΜ παρουσιάζει πληθώρα ευρημάτων από το σημείο του δυστυχήματος

Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Η έκθεση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), δημοσιοποιήθηκε σήμερα, και σε αυτήν αναλύονται με λεπτομέρεια οι διαχρονικές παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων η αλληλουχία ανθρώπινων λαθών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, όπου 57 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους.

Στην έκθεση 178 σελίδω
ν που παρουσιάστηκε σήμερα στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ, δύο χρόνια μετά την τραγωδία, υπάρχει πληθώρα ευρημάτων, προσομοιώσεων και αναλύσεων με στόχο ένα τελικό συμπέρασμα. Η έκθεση παρουσιάστηκε σήμερα από τον πρόεδρο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστο Παπαδημητρίου, τον προϊστάμενο μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ Κώστα Καπετανίδη, καθώς και τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης και στελέχη της ERA, Bart Accou και Fabrizio Carpinelli.

Ένα από τα βασικά θέματα της έκθεσης αφορά την πυρόσφαιρα που προκλήθηκε μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων. Όπως αναφέρθηκε, οι προσομοιώσεις και οι ειδικές αναλύσεις υποδεικνύουν την πιθανή ύπαρξη άγνωστου καυσίμου, γεγονός που απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση. Σύμφωνα με την εκτίμηση των ειδικών, από τα 57 θύματα, 5 έως 7 πιθανότατα έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση.

Σε μια συγκεκριμένη εικόνα μάλιστα (66) φαίνονται στοιχεία καύσης δύο διαφορετικών καυσίμων. Το ένα αφήνει μαύρο και το άλλο λευκό υπόλειμμα.

Ολες οι εικόνες και τα ευρήματα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που παρουσιάζονται στο πόρισμα

Δειτε αναλυτικά:

Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σιδηροδρομικός χάρτης με τους σταθμούς Παλαιοφάρσαλο, Λάρισα και Νέοι Πόροι
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχέδιο των σιδηροδρομικών γραμμών στο σταθμό Λάρισας, όπως απεικονίζεται στον πίνακα ελέγχου στο σταθμό της Λάρισας
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Χάρτης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λάρισας (από Google Maps, 04/2023)
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Απασχόληση διαχειριστών υποδομών στην Ευρώπη και την Ελλάδα (πηγή: ERA)
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Δαπάνες συντήρησης στην Ευρώπη και την Ελλάδα (πηγή: ERA)
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Επενδύσεις σε σιδηροδρομικές και οδικές υποδομές στην Ευρώπη και την Ελλάδα (2001-2021) – (πηγή: ERA)
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Η τελική θέση των 3 μηχανών και ορισμένων επιβατικών και εμπορευματικών βαγονιών.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Δορυφορική εικόνα της σύγκρουσης, με την αρχική πρόσκρουση και το φαινόμενο του καταπέλτη. (Τα SP1,2,3 είναι χαλύβδινες πλάκες και επίσης καταπλακώθηκαν)
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Ο τόπος του δυστυχήματος.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Οι μηχανές 120-022 και 120-012 της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 μετά το ατύχημα. Μπροστινή όψη, από το δρόμο.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Η πρώτη μηχανή της εμπορικής αμαξοστοιχίας (120-022) παρουσιάζει εκτεταμένες ζημιές από την πολύ βαριά μετωπική σύγκρουση με την μηχανή (120-023) της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Κίνηση της μηχανής της επιβατικής αμαξοστοιχίας 120-023 πάνω και μέσα από την οροφή της μηχανής της εμπορικής αμαξοστοιχίας 120-022
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Μπροστινή όψη της μηχανής 120-022, η οροφή λείπει.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τμήμα (σασί) της πλήρως κατεστραμμένης μηχανής 120-023 της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Εκτιμώμενη περιοχή δεύτερης σύγκρουσης για την εμπορική αμαξοστοιχία (προσομοιωμένη εικόνα πίσω από το βίντεο).
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Απομεινάρια της πρώτης πλατφόρμας που μετέφερε χαλύβδινες πλάκες.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Λείπει το οπίσθιο άκρο της μηχανής 120-012
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Υπολείμματα του βαγονιού με το εστιατόριο (αριστερά) σε σχήμα S όπως βρέθηκε επί τόπου, και δεξιά η πλατφόρμα του ίδιου βαγονιού στη θέση Κουλούρι
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Απομεινάρια των πάνω χαλύβδινων πλακών και η τελική θέση των τριών σειρών με τις χαλύβδινες πλάκες
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Υπολείμματα του βαγονιού Β2
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τα απομεινάρια του βαγονιού Β3
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Γραμμική πρόσκρουση χαλύβδινων πλακών στην πλευρά του βαγονιού Β4.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Συνολική προσημειωμένη εικόνα του μηχανισμού δυστυχήματος με τους αντίστοιχους χρόνου. Η εικόνα 2 δείχνει την πρώτη πρόσκρουση. Η εικόνα 4 δείχνει την δεύτερη πρόσκρουση και οι εικόνες 5 και 6 δείχνουν την κίνηση μέχρι την ακινητοποίηση.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Πρώτο στάδιο, λάμψη ανάφλεξη. Ο πράσινος κύκλος δείχνει τη θεωρητική ακτίνα της αρχικής ανάφλεξης.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Πρώτο (αριστερά) και δεύτερο (δεξιά) στάδιο της πυρόσφαιρας.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Διευκρίνιση της ακολουθίας του δυστυχήματος με το αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Φωτιές τύπου Pool Fire #1 και #2 (σε «λίμνη» από καύσιμα)
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Φωτιά που σιγοκαίει στο εσωτερικό του βαγονιού εστιατορίου για 12 ώρες.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Μια άλλη πυρκαγιά ξεκίνησε στο μπροστινό μέρος του βαγονιού Β2
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Φωτογραφία που δείχνει τις ισχυρές πυρκαγιές στην περιοχή του εστιατορίου (πίσω) και στο βαγόνι Β2 (μπροστά, πάνω) (Πηγή: EDAPO).
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Φωτογραφίες με την εξέλιξη των πυρκαγιών και τους χρόνους τους (πηγή: EDAPO)
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Η αίθουσα ελέγχου κυκλοφορίας με τους σταθμάρχες στο σταθμό της Λάρισας.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Ο πίνακας ελέγχου στο σταθμό της Λάρισας
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Ο «αυτόματος πιλότος» της διαδρομής για ένα τρένο, όπως εξηγείται στο εγχειρίδιο του πίνακα ελέγχου
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Θέση και κίνηση των συρμών, εδώ στο τμήμα ΕΤ2 που απεικονίζεται στον πίνακα ελέγχου του σταθμού Κατερίνης
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Χρήσιμες πληροφορίες
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Οι θέσεις των σταθμαρχών όταν βλέπουν προς τον πίνακα ελέγχου (επάνω) και όταν επικοινωνούν (κάτω) με τον σταθμό Λάρισας
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Η θέση των σταθμαρχών που έχουν προσαρμόσει το δικό τους γραφείο (σταθμός Αφίδναι)
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Διακόπτες 101 Α/Β
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Ανάλυση του φόρτου εργασίας επικοινωνίας ως κινδύνου που πρέπει να ληφθεί υπόψη για το πόρισμα
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Η διαδρομή για την είσοδο της αμαξοστοιχίας 2597.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Λεπτομέρεια του κλειδιού τριών θέσεων για το χειρισμό των διακοπτών 118 στον πίνακα ελέγχου της Λάρισας.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Λεπτομέρεια του πίνακα ελέγχου του σταθμού στη Λάρισα με μια διαδρομή που έχει οριστεί σε θέση παράκαμψης
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Το τμήμα EA3 (που υποδεικνύεται EA στα αριστερά του EA2 στην εικόνα) του πίνακα ελέγχου υποδεικνύει λανθασμένα μια λειτουργία.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Ασυνέπειες του χρονοδιαγράμματος των ελέγχων κατά τη διάρκεια των εργασιών ελιγμών της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 63503.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Χρονοδιάγραμμα της κίνησης της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 63503
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Ψηφιοποιημένη αίθουσα ελέγχου κυκλοφορίας στο σταθμό της Λάρισας, με έμπειρο προσωπικό, το 2025.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Φωτογραφίες του πληρώματος των θέσεων των μηχανοδηγών και εναλλακτικές
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Καταγραφέας δεδομένων TELOC επί του οχήματος, αμαξοστοιχία 63503, μηχανή 120-022, που ανακτήθηκε από δικαστικούς εμπειρογνώμονες στις 05.03.2023
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Αρχικές και τελικές εκτιμώμενες θέσεις των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους, απεικονισμένες στο τμήμα του IC-62 που χτυπήθηκε, καθώς και επί τόπου.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Διαδρομές αυτοεκκένωσης των επιβατών πριν από την άφιξη των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης στον τόπο του δυστυχήματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Εξέλιξη της πυρκαγιάς στο βαγόνι Β2 (από δεξιά προς τα αριστερά, σε λεπτά). (Πηγή: EDAPO)
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Εκτιμώμενο σημείο αρχικής ανάφλεξης
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 59: Η ακολουθία της πυρκαγιάς από το σημείο σύγκρουσης έως το τελικό στάδιο
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 60: Το βαγόνι του εστιατορίου καίγεται δίπλα στην μηχανή του επιβατικού τρένου, με τη θέση του μετασχηματιστή με κόκκινο χρώμα.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 61: Περισσότερες εικόνες από την τοποθεσία του βαγονιού του εστιατορίου , της επιβατικής μηχανής και του μετασχηματιστή της
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Πυρκαγιά που κινείται προς την φωτιά τύπου Pool Fire #2, όπως παρατηρήθηκε από την κάμερα «Μαλιακός-Κλειδί»
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τοποθεσία και κατά προσέγγιση μέγεθος των πυρκαγιών #1 και #2.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 64: Πυρκαγιά στο εσωτερικό του μετασχηματιστή της εμπορικής αμαξοστοιχίας ως δευτερογενές αποτέλεσμα της πυρκαγιάς στην pool fire #1.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 65: Επί τόπου πυρκαγιά μέσα και έξω από τον σπασμένο μετασχηματιστή της πρώτης μηχανής της εμπορική αμαξοστοιχίας, 40 λεπτά μετά το ατύχημα
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 66: Στοιχεία καύσης δύο διαφορετικών καυσίμων στην Pool fire #1, το ένα αφήνει μαύρο και το άλλο λευκό υπόλειμμα.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 67: Μεγάλες ρωγμές του μετασχηματιστή που εξακολουθεί να είναι συνδεδεμένος κάτω από την μηχανή 120-022 (αριστερά). Προβλήματα, σχισίματα και μεγάλες ρωγμές του εναπομείναντος μετασχηματιστή της μηχανής 120-023 (δεξιά). Βλέπε επίσης σχήμα 61.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 68: Απεικόνιση ορισμένων αποτελεσμάτων της έρευνας ψυχολογικών επιπτώσεων.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 69: Πρώτη μηχανή, Siemens Hellas Sprinter 120-022. Κινητήρας NVR: 91 73 212 0 022-7. Τελευταία συντήρηση «I1» 23/02/2023, Θεσσαλονίκη.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 70: Δεύτερη μηχανή, Siemens Hellas Sprinter 120-012- NVR Κινητήρας: 91 73 212 0 012-8. Τελευταία συντήρηση «I1» 15/02/2023, Θεσσαλονίκη. (https://www.railpictures.net/photo/832753/)
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 71: Τύπος πλατφόρμας στήριξης των χαλύβδινων πλακών (Για τις χαλύβδινες πλάκες: WAGON 31 65 xxx MZ , https://hellas#express.eu/viewtopic.php?f=15&t=43&p=1162&hilit=454#p1162)
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 72: Τύπος πλατφόρμας στήριξης των εμπορευματοκιβωτίων (p. vgenopoulos, https://hellas-express.eu/viewtopic.php?
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 73: Επιβατική μηχανή 120-023.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 74: Επιβατικό βαγόνι Α1 πρώτης θέσης
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχημα 75: Βαγόνι εστιατορίου.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 76: Επιβατικό βαγόνι δεύτερης θέσης, μοντέλο Pullman.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 77: Θέση 1) Siemens Hellas Sprinter 120-022- NVR Κινητήρας: 91 73 212 0 022-7. Εκτεταμένες ζημιές στο μπροστινό μέρος, η οροφή λείπει και το πίσω μέρος έχει υποστεί σοβαρές ζημιές από την οπίσθια σύγκρουση με τη συνημμένη μηχανή 120-012. Πίσω όψη στην εικόνα 14.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 78: Θέση 2) Μηχανή 120 012, βαριές ζημιές στο μπροστινό μέρος (με την μηχανή 120-022) και στο πίσω μέρος, σημάδια πρόσκρουσης στο πρώτο εμπορευματοκιβώτιο, χωρίς την πίσω καμπίνα που λείπει.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Σχήμα 79: Θέση 3) πλατφόρμα αριθ. 1 που μεταφέρει χαλύβδινες πλάκες, το μπροστινό μισό καταστράφηκε ολοσχερώς από τη σφοδρή πρόσκρουση με το βαγόνι εστιατορίου.
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος
Τραγωδία στα Τέμπη: Δείτε τους 88 πίνακες, γραφήματα και φωτογραφίες του πορίσματος

Τα λάθη του σταθμάρχη, τι δεν έκανε ο μηχανοδηγός

Το πόρισμα επισημαίνει και τα σημαντικά κενά σε προσωπικό και διαδικασίες ελέγχου. Όπως σημειώνεται, η καθυστέρηση στην εφαρμογή της σύμβασης 717, που αφορούσε την ανάπτυξη κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας, διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην τραγωδία.

Επιπλέον, το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είχε ήδη υποστεί σημαντικές επιπτώσεις από τις οικονομικές κρίσεις που ξεκίνησαν το 2009 και κορυφώθηκαν το 2010. Αυτή η κατάσταση οδήγησε σε χρόνια προβλήματα στη συντήρηση του δικτύου, στη συνεχή υποβάθμιση των υποδομών και στη διαρκή έλλειψη προσωπικού.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, το σύστημα δεν είχε καταφέρει να ανακάμψει πλήρως μέχρι τις αρχές του 2023, γεγονός που συνέβαλε στις συνθήκες που οδήγησαν στο δυστύχημα.

Όπως αναφέρει στην σύνοψή του το πόρισμα, ο σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε την αυτοματοποιημένη μέθοδο προκειμένου να ορίσει τη διαδρομή για τον συρμό IC-62 για να φύγει από τον σταθμό Λάρισας προς τα βόρεια, προς Νέους Πόρους, βάσει της οποίας θα είχαν ρυθμιστεί σωστά όλες οι αλλαγές. Αντίθετα, χειρίστηκε τις μεμονωμένες αλλαγές χειροκίνητα και, ενώ το έκανε, ξέχασε να τοποθετήσει τις αλλαγές 118 A/B στην «κύρια» θέση, οδηγώντας έτσι τον συρμό IC-62 προς την αντίθετη κατεύθυνση από την κανονική διαδρομή. Αυτό το λάθος εξακολούθησε να περνάει απαρατήρητο από τον σταθμάρχη μετά από την αναχώρηση του IC-62.

Στην ίδια σύνοψη σημειώνεται «αυτές οι ενέργειες και οι αποφάσεις του σταθμάρχη πρέπει να γίνουν κατανοητές στο δύσκολο επιχειρησιακό πλαίσιο το οποίο είχε να αντιμετωπίσει εκείνο το βράδυ. Δεδομένων των διαθέσιμων στοιχείων, είναι πολύ απίθανο ο σταθμάρχης να είχε την πρόθεση να βάλει τον συρμό IC-62 στην αντίθετη τροχιά. Ο πίνακας ελέγχου που έπρεπε να χρησιμοποιήσει για τον απομακρυσμένο χειρισμό των αλλαγών μπορεί να είναι εύκολος στη χρήση από πιο έμπειρους σταθμάρχες, αλλά μπορεί να οδηγήσει σε σύγχυση όταν ο σταθμάρχης δεν είναι αρκετά έμπειρος. Αυτό ίσχυε για τον σταθμάρχη εκείνης της βάρδιας, καθώς ο πίνακας ελέγχου περιείχε χρήσιμες πληροφορίες σε διαφορετικά σημεία, χρησιμοποιήθηκαν εναλλακτικά διαφορετικοί τρόποι λειτουργίας των αλλαγών και δεν υπήρχαν σαφείς γραπτές οδηγίες».

Όπως σημειώνεται στο πόρισμα: «Τελικά, το δυνητικό εμπόδιο, όπου οι μηχανοδηγοί του IC-62 θα μπορούσαν να αντιδράσουν στις αντικρουόμενες πληροφορίες μεταξύ της θέσης των διακοπτών και της χορηγηθείσας εξουσιοδότησης κίνησης, χάθηκε. Αν και θα αναμενόταν να σταματήσουν μπροστά από τους λανθασμένα τοποθετημένους διακόπτες 118 A/B και να επικοινωνήσουν με τον σταθμάρχη για να λάβουν σαφείς οδηγίες, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι οι μηχανοδηγοί της αμαξοστοιχίας IC-62 αντέδρασαν στη θέση των διακοπτών που δεν ήταν συμβατή με τη ληφθείσα εντολή. Ο κύριος παράγοντας που μπορεί να εξηγήσει αυτό, είναι ότι δεν ήταν ασυνήθιστο φαινόμενο για τους μηχανοδηγούς να κατευθύνονται στην αντίθετη γραμμή. Αυτό είχε συμβεί και νωρίτερα κατά τη διάρκεια της ημέρας στο εν λόγω τμήμα, μεταξύ Λάρισας και Νέων Πόρων, και για τους εμπλεκόμενους μηχανοδηγούς ακόμη και στο τμήμα που οδηγούσαν για να φτάσουν στο σταθμό Λάρισας, από το Παλαιοφάρσαλο».

Ειδήσεις σήμερα: 

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

8 ΣΧΟΛΙΑ

  1. ΜΕΣΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΑΘΙΚΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑ ΦΥΛΑΚΗ ΟΛΟΙ ΟΙ ΒΡΟΜΙΑΡΙΔΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΠΟΣΑ ΣΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΙΕΣ ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΕΥΡΩ ΔΕΝ ΕΧΑΣΑΝ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΤΟΥΣ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΓΙΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΚΑΝΑΝ ΕΛΛΗΝΕΣ ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΑΦΗΣΕΤΕ ΝΑ ΤΟΥΣ ΠΕΡΑΣΗ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΦΥΛΑΚΗ ΚΑΙ ΤΡΕΛΑ ΠΡΟΣΤΗΜΑ ΕΧΟΥΝ ΞΕΖΟΥΜΙΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΑΟ ΜΕΣΑ ΛΑΜΟΓΙΑ!!!!!!!

  2. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αδιαφόρησε. Παρέλαβε μια χώρα καταχρεωμένη μέσα στα μνημόνια επειδή τα προηγούμενα χρόνια φάγατε τα πόμολα με τις μίζες και τις απευθείας αναθέσεις. Το αίμα είναι στα χέρια σας κοπρίτες ψηφοφόροι της ΝΔ που μας φορτώσατε αυτούς που δεν δίστασαν με το Μάτι να γίνουν κυβέρνηση. Δεν φανταστήκατε ότι είναι ικανοί για όλα;

    • Εκεί που λέει διαχρονικά και αφορά όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις μαζί με Γιωργάκη γιατί και αυτός μέρος του προβλήματος είναι. Από το 1974 που αποκαταστάθηκε η «δημοκρατία» άρχισε το πρόβλημα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ