Γιατί η Παπουτσάνης πήρε το «Αρκάδι»

0
952

Η πορεία της εταιρείας της οικογένειας Μαλικούτη που με «αιχμή» το πράσινο σαπούνι και το αφήγημα της «αγνότητας» των πρώτων υλών κατάφερε να εξελιχθεί σε μία υπολογίσιμη και ανερχόμενη δύναμη

Έχουν περάσει δεκαετίες από τότε που το πράσινο σαπούνι ελαιολάδου χρησιμοποιούνταν επί το πλείστον απ’ τα ελληνικά νοικοκυριά. Παρ’ όλα αυτά η «Γ. Μαλικούτης ΕΒΣ ΑΕ», η εταιρεία της οικογένειας Μαλικούτη που είναι γνωστή στο ευρύ κοινό με το όνομα του brand «Αρκάδι» κατάφερε όχι μόνο να κρατηθεί στην επιφάνεια αλλά με την εξέλιξη της συνταγής του πράσινου σαπουνιού σε νέα προϊόντα να μετατραπεί σε μία επιχείρηση που διεκδικεί περισσότερα στην αγορά των απορρυπαντικών. Ως επιστέγασμα αυτής της προσπάθειας ήρθε και το ντιλ που ανακοινώθηκε χθες βάσει του οποίου η επιχείρηση της οικογένειας Μαλικούτη, που ξεκίνησε το 1946 απ’ το Ρέθυμνο, θα περάσει στα χέρια μίας άλλης ιστορικής σαπωνοποιίας της χώρας, της Παπουτσάνης.

Μία συμφωνία που ξεκινά απ’ την δεδηλωμένη επιδίωξη της διοίκησης της Παπουτσάνης υπό τον κ. Μενέλαο Τασόπουλο να επεκταθεί και στο χώρο των απορρυπαντικών ρούχων αλλά και την προθυμία των παιδιών και εγγονών του ιδρυτή της σαπωνοποιίας Μαλικούτη, Γιώργου, να πουλήσουν σε μία περίοδο που το «Αρκάδι» μπορεί να έλαβε σημαντική οικονομική ώθηση, όπως και το σύνολο του κλάδου, στα χρόνια του Covid19, εν τούτοις έχει να αντιμετωπίσει το πληθωριστικό σπιράλ και τις έντονες πιέσεις στις πρώτες ύλες, τα υλικά συσκευασίας, τις μεταφορές και φυσικά την ενέργεια.

Το αντίτιμο προκειμένου να δώσουν τις μετοχές τους στην Παπουτσάνης η Μαρία Μαλικούτη, που εκτελεί χρέη Προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, η Χριστίνα Μαλικούτη, η Κατερίνα Μαλικούτη και ο Ζαχαρίας Μαλικούτης δεν έχει γίνει έως τώρα γνωστό. Σημειωτέον πως οι τρεις γυναίκες, κόρες του Νικόλαου και εγγονές του Γιώργου Μαλικούτη, έχουν τον πλήρη διοικητικό έλεγχο και το 50% του μετοχικού κεφαλαίου. Ο θείος τους, Ζαχαρίας, γιος του Γεωργίου Μαλικούτη, έχει το υπόλοιπο 50% του μετοχικού κεφαλαίου.

Η κα. Μαρία Μαλικούτη

To «Αρκάδι» διατηρεί σήμερα σημαντική θέση στις εξειδικευμένες υποκατηγορίες των απορρυπαντικών και κυρίως στα λεγόμενα vegan – φυτικά απορρυπαντικά. Τα τελευταία χαρακτηρίζονται έτσι διότι δεν φέρουν κανενός είδους ζωικό παράγωγο, συσκευάζονται σε χώρους που δε γίνεται επεξεργασία ζωικών προϊόντων ενώ τόσο η διαδικασία παραγωγής όσο και τα ίδια τα τελικά προϊόντα δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον αφού περιέχουν 100% φυτικής προέλευσης βιοαποικοδομήσιμα συστατικά. Κάτι που τα έχει φέρει ψηλά πρωτίστως στη ζήτηση νοικοκυριών με βρέφη ή μικρά παιδιά!

Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις η Γ. Μαλικούτης ΕΒΣ ΑΕ είχε το 2020 αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 40%, χάρη στην αυξημένη ζήτηση που πυροδότησε η έναρξη της πανδημίας Covid19, φθάνοντας τα 2,46 εκατ. ευρώ. Μάλιστα η διοίκηση της εταιρείας εκτιμούσε ότι για το 2021 θα κατέγραφε αύξηση εργασιών κατά 70% «με την συνεχή ένταξη αυτών των νέων δραστηριοτήτων και νέων προϊόντων της μάρκας ΑΡΚΑΔΙ στα είδη προσωπικής υγιεινής και καθαριότητας τα οποία είναι ήδη εγκεκριμένα από τους αρμόδιους φορείς και έτοιμα προς διάθεση, υγρό πράσινο σαπούνι με ήπια αντιβακτηριακή δράση καθώς και σειρά προϊόντων βρεφικής και παιδικής υγιεινής», όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις.

Ο δημιουργός της σαπωνοποιίας Αρκάδι, Γεώργιος Μαλικούτης

Τα προσαρμοσμένα EBITDA της εταιρείας ήταν στα 237.516 ευρώ και τα κέρδη μετά τους φόρους ήταν 98.219,41 ευρώ. Το σύνολο των υποχρεώσεων στις 31 Δεκεμβρίου 2020 ήταν 1,85 εκατ. ευρώ και το σύνολο της καθαρής θέσης στα 1,74 εκατ. ευρώ.

Η σαπωνοποιία Αρκάδι ήρθε στη ζωή το 1946 από τον Γεώργιο Μαλικούτη, εγγονό του Νικόλαου Μαλικούτη, οπλαρχηγού ανατολικών επαρχιών του Νομού Ρεθύμνου που αποτέλεσε ιστορική και ηρωική μορφή του νησιού.

Ο Γεώργιος Μαλικούτης έζησε στην Κρήτη μέχρι την ηλικία των 18 ετών όταν και μπάρκαρε με ένα καΐκι και βρέθηκε στη Μασσαλία, την πόλη του σαπουνιού. Αν και σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός στο πανεπιστήμιο της Γκρενόμπλ και εμπόριο-οινολογία στην École Supérieure de Commerce στο Μονπελιέ, τελικά το σαπούνι είναι αυτό που θα τον κερδίσει ξεκινώντας την προσπάθεια του στη μεταπολεμική Κρήτη. Ονόμασε την εταιρεία του Αρκάδι, από τη μία για να τιμήσει την ιστορική Μονή Αρκαδίου και από την άλλη ως ένα σύμβολο της προέλευσης των προϊόντων του, αφού το Ρέθυμνο ήταν (και είναι) διάσημο για την ελαιοπαραγωγή του.

Η εταιρεία ξεκίνησε φτιάχνοντας, από τα ελαιόλαδα της περιοχής που έμεναν αδιάθετα, λόγω υψηλής οξύτητας λευκό σαπούνι σε μεγάλες άσπρες πλάκες γνωστό ως «Ταμπακάς». Έτσι σε μια εποχή που η παραγωγή αποτελούνταν κατά κύριο λόγο από πράσινο σαπούνι η σαπωνοποιία Αρκάδι διαφοροποιήθηκε.

Λίγα χρόνια μετά, το 1951 ο Γιώργος Μαλικούτης λανσάρει το Αρκάδι Τρίμμα Πράσινου Σαπουνιού. Από μια ροκάνα στην οποία τριβόταν ο Ταμπακάς, με άπλωμα σε τελάρα για ξήρανση ξεκινά η παραγωγή του Τριμμένου Πράσινου Σαπουνιού. Το Αρκάδι Τρίμμα συσκευάζεται σε πάνινα σακουλάκια και κάνει το πλύσιμο των ρούχων ευκολότερο στα νέα πλυντήρια της εποχής.

Το 1970 την εταιρεία αναλαμβάνουν τα δύο παιδιά του, ο Νικόλαος και ο Ζαχαρίας Μαλικούτης. Πιστοί στο όραμα και στη φιλοσοφία που κληρονόμησαν, έκαναν τα σαπούνια “Αρκάδι” γνωστά στην ευρύτερη ελληνική αγορά διευρύνοντας τη διάθεση των προϊόντων Αρκάδι από τα καταστήματα «εδώδιμα & αποικιακά» στο διαρκώς εξελισσόμενο οργανωμένο λιανεμπόριο.

Τη δεκαετία του ‘80 γίνεται πραγματικότητα η μετεγκατάσταση της παραγωγής σε ιδιόκτητο χώρο στον Ασπρόπυργο με πλήρη ανανέωση όλου του μηχανολογικού εξοπλισμού.

Τη δεκαετία του ’90 λανσάρονται νέες συσκευασίες για τη χρήση του σαπουνιού σε νιφάδες και παράλληλα η εταιρεία θέτει ως προτεραιότητα την προώθηση των προϊόντων στις νέες μαμάδες. Παράλληλα με αυξημένη παραγωγική δυνατότητα η Γ. Μαλικούτης ΕΒΣ ΑΕ προχωρά σε συνεργασίες με άλλες ελληνικές εταιρείες και δημιουργεί από κοινού προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας , με σύνθεση βασισμένη στο σαπούνι, τεχνογνωσία που η εταιρεία και το προσωπικό της κατέχει άριστα.

Τη δεκαετία του 2000 η εταιρεία επιχειρεί ένα μεγάλο ανασχεδιασμό της στρατηγικής της προκειμένου να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις της εποχής και καθώς η ελληνική αγορά αλλάζει. Οι αλλαγές στη στρατηγική, που περιλαμβάνουν και την επέκταση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου της εταιρείας, συνοδεύονται τότε και απ’ την εναλλαγή των γενεών στο τιμόνι της εταιρείας, αφού πλέον οι θυγατέρες του Νικόλαου Μαλικούτη θα αναλάβουν τη διοίκηση. Έτσι ξεκινά και μία νέα εποχή μεγαλύτερης εξωστρέφειας. Το 2019 θα γίνουν και οι πρώτες εξαγωγές προϊόντων της εταιρείας στην Πολωνία.

Πηγή: newmoney.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ