Κυριακή 5 Ιανουαρίου προ των Φώτων, παραμονή Θεοφανείων, εορτή Αγίων Θεόπεμπτου και Θεωνά των Μαρτύρων και Οσίας Συγκλητικής, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κώου και Νισύρου κ. Ναθαναήλ χοροστάτησε στον Όρθρο και προεξήρχε της Θείας λειτουργίας στον ΙΝ Αγίου Παύλου Κω με συλλειτουργό τον Ιερατ. Προϊστάμενο του ιερού ναού π. Περικλή Κιάρη.’
Έψαλλε χορός ιεροψαλτών υπό τον πρωτοψάλτη Γιάννη Πεταλά, Κώστας Αυγουλάς, Μανώλης Βασιλώττος και Γιώργος Κιάρης.
Αμέσως μετά την Θεία λειτουργία τελέστηκε από τον Σεβασμιώτατος ο Μεγάλος Αγιασμός ή «Πρωτάγιαση» ή «Φώτιση» που γίνεται την παραμονή των Θεοφανίων . Με την Πρωτάγιαση, ο ιερέας γυρίζει όλα τα σπίτια και με το Σταυρό και ένα κλωνί βασιλικό «αγιάζει» ή «φωτίζει» (ραντίζει) τους χώρους των σπιτιών για να φύγει μακριά κάθε κακό και δαιμονική ενέργεια. Ο Αγιασμός που τελείται την παραμονή και ανήμερα της γιορτής των Θεοφανείων είναι ακριβώς ο ίδιος (τον πίνουμε και ραντίζουμε, σπίτι, δέντρα, ζώα, φυτά κλπ).
«Και εξεπορεύετο προς αυτόν πάσα η Ιουδαία χώρα … και εβαπτίζοντο … εξομολογούμενοι τας αμαρτίας αυτών».
Κυριακή προ των Φώτων, παραμονή της μεγάλης εορτής των Θεοφανείων, και η Εκκλησία μας μας μετέφερε σήμερα με το ευαγγελικό ανάγνωσμα στον Ιορδάνη ποταμό, εκεί όπου αύριο θα δούμε τον Κύριό μας βαπτιζόμενο από τον άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο και θα λάβουμε μαζί με τον Αγιασμό την καθαρτική της υπερουσίου Τριάδος ενέργεια.
Μας μετέφερε όμως στον Ιορδάνη για να μας υπενθυμίσει και το έργο του Τιμίου Προδρόμου, ο οποίος, αφού έζησε με άσκηση και νηστεία επί χρόνια στην έρημο του Ιορδάνη, στη συνέχεια ανέλαβε την αποστολή για την οποία τον είχε επιλέξει ο Θεός, να γίνει πρόδρομος του Χριστού και να προετοιμάσει τους ανθρώπους με το κήρυγμά του για να δεχθούν και να πιστεύσουν στον Σωτήρα Χριστό.
Το κήρυγμα του Τιμίου Προδρόμου ήταν κήρυγμα μετανοίας, καλούσε δηλαδή τους ανθρώπους να μετανοήσουν για τις αμαρτίες τους. Ποιο είναι όμως το νόημα της μετανοίας που ζητούσε ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος και ποια η σχέση της μετανοίας με την παρουσία του Χριστού και το κήρυγμά του;
Η εξομολόγηση των αμαρτιών και η μετάνοια είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να καθαρίσει ο άνθρωπος την ψυχή του. Και η καθαρή καρδιά είναι προϋπόθεση για να ακούσει και να δεχθεί μέσα της τον λόγο του Θεού. Διότι όπως ο Θεός είναι καθαρώτατος και δεν εισέρχεται σε χώρους ακάθαρτους και μολυσμένους από την αμαρτία, έτσι και ο λόγος του, ο οποίος είναι καθαρός και άμωμος δεν μπορεί παρά να αναζητά καθαρές καρδιές και ψυχές για να εισέλθει και να καρποφορήσει.
Ας θυμηθούμε τη γνωστή σε όλους μας παραβολή του Σπορέως. Τι λέγει εκεί ο Χριστός;
Αυτοί των οποίων η καρδιά έμοιαζε με το πετρώδες έδαφος, ήταν αυτοί που εύκολα παρασυρόταν στην αμαρτία, έτσι ώστε ο σπόρος που έπεφτε στην ψυχή δεν μπορούσε να βλαστήσει.
Αυτοί των οποίων η ψυχή ήταν γεμάτη από αγκάθια και άλλα ζιζάνια, που αντιστοιχούν στις μέριμνες του βίου, τα ελαττώματα και τα πάθη, ενώ ακούουν τον λόγο του Θεού, ο σπόρος δεν μπορεί να καρποφορήσει, διότι τα αγκάθια και τα ζιζάνια καταπνίγουν τον σπόρο του θείου Λόγου και έτσι δεν προλαβαίνει να μεγαλώσει και να καρποφορήσει.
Η μόνη περίπτωση στην οποία καρποφορεί ο λόγος του Θεού είναι εκείνοι, των οποίων οι ψυχές παρομοιάζονται με τη γη την αγαθή, είναι δηλαδή αγνές και καθαρές, και έτσι μπορούν να δεχθούν τον λόγο του Θεού και να καρποφορήσει και να δώσει καρπούς αρετής.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το κήρυγμα του Τιμίου Προδρόμου προς τους Ισραηλίτες ήταν κήρυγμα μετανοίας, διότι, αν δεν καθάριζαν τις ψυχές τους με τη μετάνοια και με το δι᾽ ύδατος βάπτισμα, δεν θα ήταν σε θέση να δεχθούν τον λόγο του Ευαγγελίου που θα κήρυττε σε λίγο ο Χριστός.
Η κλήση σε μετάνοια και εξομολόγηση των αμαρτιών δεν ίσχυε όμως μόνο για τους ανθρώπους της εποχής εκείνης. Ισχύει πάντοτε, και ισχύει και για μας. Αν βλέπουμε τον εαυτό μας να μην προοδεύει πνευματικά, να μην έχει καρπούς αγαθούς, να μην αισθάνεται την παρουσία του Θεού, ας εξετάσουμε κατά πόσο τηρούμε την προϋπόθεση της μετανοίας και εξομολογήσεως και κυρίως κατά πόσο η μετάνοια και η εξομολόγησή μας είναι ειλικρινής, ώστε να καθαρίζει την καρδιά μας με τη βοήθεια και της χάριτος του Θεού που έχουμε στη διάθεσή μας μέσα από τα μυστήρια της Εκκλησίας μας. Διότι μόνο με τον τρόπο αυτά θα μπορέσουμε να ζήσουμε έχοντας στην ψυχή μας τον Χριστό, ο οποίος όχι μόνο γεννήθηκε ως βρέφος για τη δική μας σωτηρία, αλλά και αύριο θα κλίνει τον αυχένα ενώπιον του δούλου του, του Τιμίου Προδρόμου, για να μας οδηγήσει στη βασιλεία του.
Στον Άγιο Παύλο Κω, για την Ιερά Ακολουθία του Πρώτου Αγιασμού
με τον Δεσπότη κ. κ. Ναθαναήλ
(Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη) Κως- 5/1/2025-
Στο Ιερό Ναό του Αγίου Παύλου Κω, λειτούργησε ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης κ. κ. Ναθαναήλ, με συλλειτουργό τον εφημέριο του Ιερού Ναού, παπά Περικλή Κιάρη. Αμέσως μετά, τελέσθηκε η Ιερά Ακολουθία του Πρώτου Αγιασμού και της Θείας Βαπτίσεως, του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού, από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο και Βαπτιστή, στον Ιορδάνη ποταμό. Ακολούθως με το μοίρασμα του Αντίδωρου, οι πιστοί πήραν τον Πρώτο Αγιασμό, που θα τον σκορπίσουν στα σπίτια και στα κτήματά τους, ως ευλογία. Έπειτα η δραστήρια, Ενοριακή Αδελφότητα και η Επιτροπή, προσέφερε φιλόξενο πρωινό, στον Δεσπότη, στον Ιερέα, στους Υμνωδούς και στους ευλαβείς πιστούς. Η αίθουσα του Ιερού Ναού, με την μέριμνα της Ιεράς Μητροπόλεως, του Ιερέα και της Ενοριακής Επιτροπής, είναι πλήρως ανακαινισμένη και πολύ φροντισμένη. Μέχρι και γιορτινό δέντρο έχει, για το Πνεύμα των Χριστουγέννων. Κυρίως όμως δεσπόζουν και οι φωτογραφίες, των μακαριστών Ιερωμένων, που διακόνησαν με ζήλο, στον Ιερό Ναό, του Αγίου Παύλου πόλεως Κω. ‘Ο μήνας έχει σήμερα, πέντε Ιανουαρίου και όλοι μας εορτάζουμε, τα Φώτα του Κυρίου’. (Κάλαντα των Φώτων) – Χρόνια Πολλά – Ξανθίππη Αγρέλλη