Επίθεση Νικητιάδη στη Βουλή κατά δύο Υπουργών της Κυβέρνησης για ΦΠΑ και Μεταφορικό Ισοδύναμο στα νησιά μας
Συντονισμένη διπλή κοινοβουλευτική επίθεση κατά της κυβέρνησης εξαπέλυσε ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ και τ. Υφυπ. Πολιτισμού – Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης, για τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στη Δωδεκάνησο με την εξαίρεση της Ρόδου και τις τραγικές καθυστερήσεις στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, κατά τη συζήτηση των δύο σχετικών Επίκαιρων Ερωτήσεων του στη Βουλή. Ο Βουλευτής αντιπαρατέθηκε ευθέως με δύο μέλη της κυβέρνησης, τον Υφυπ. Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γεώργιο Κώτσηρα και τον Υφυπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανο Γκίκα, στη συζήτηση των δύο Επίκαιρων Ερωτήσεών του που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου 2025, απαιτώντας καθαρές δεσμεύσεις, συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και σεβασμό στους νησιώτες στην πράξη.
Επίκαιρη Ερώτηση για το ΦΠΑ στη Δωδεκάνησο και την εξαίρεση της Ρόδου
Ο κ. Νικητιάδης κατήγγειλε ως κατάφωρη αδικία το «πληθυσμιακό όριο» που αφήνει εκτός μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ τη Ρόδο, δηλαδή περίπου το 60% των Δωδεκανησίων, υπογραμμίζοντας ειδικότερα ότι : «Εξαιρείτε 120.000 κατοίκους της Ρόδου. Εξαιρείτε 50.000 ξενοδοχοϋπαλλήλους και εργαζόμενους στον επισιτισμό. Αφαιρείτε τη δυνατότητα στις ξενοδοχειακές μας επιχειρήσεις της περιοχής που έχουν βασικό ανταγωνιστή την Τουρκία, να ευρίσκονται σε ισότιμη διαπραγματευτική θέση».
Ο Δωδεκανήσιος Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, υπενθύμισε ότι Κως και Λέρος είχαν ήδη μειωμένους συντελεστές λόγω των δομών φιλοξενίας μεταναστών με αποτέλεσμα το «νέο μέτρο» που διαφημίζει η κυβέρνηση να αγγίζει στην πράξη μόνο το 18% των Δωδεκανησίων ζητώντας για μία ακόμη φορά καθολική επαναφορά των μειωμένων συντελεστών σε ΟΛΗ τη Δωδεκάνησο μαζί με τη Ρόδο. Ο κ. Νικητιάδης ανέδειξε ιδιαιτέρως το ανεξήγητο του ορίου των 20.000 αναφερόμενος ειδικώς στην Κάλυμνο και λέγοντας: «Η Κάλυμνος δηλαδή, αν αυξήσει τον πληθυσμό της από τις 18.000 στις 20.000 θα τιμωρηθεί. Εσείς δε στηρίζετε όπως και εμείς τη λύση του δημογραφικού; Τι θα πείτε στους Καλύμνιους, σταματήστε να αυξάνεστε;»
Ο Βουλευτής ζήτησε επίσης δημοσιοποίηση του πραγματικού δημοσιονομικού κόστους ανά νησί και συνολικώς από τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ, υπογραμμίζοντας πως : «Στοιχειώδης δημοκρατική ευαισθησία σας υποχρεώνει να μας πείτε ποιο είναι το κόστος. Στοιχειώδης ευαισθησία απέναντι στην Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου. Τη μεγαλύτερη της χώρας. Απέναντι στο Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, απέναντι στους 49 νησιωτικούς Δήμους της ΠΕΔ. Απέναντι στους Απόδημους Έλληνες. Μέχρι και από εκεί λάβατε μηνύματα». Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησης του ο Υφυπ. Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γεώργιος Κώτσηρας μετά την πίεση που του ασκήθηκε από τον κ. Νικητιάδη αναγνώρισε πως «η απόσταση που χωρίζει το ΦΠΑ από τη Ρόδο είναι άνω των 200 εκατ. ευρώ»
Επίκαιρη Ερώτηση για το Μεταφορικό Ισοδύναμο
Για το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ο κ. Νικητιάδης μίλησε για θεσμική αποτυχία: «Από το 2019 μέχρι σήμερα έχουν κατατεθεί πενηνταμία ερωτήσεις και αναφορές. Πενηνταμία. Οι 23 από αυτές, σχεδόν οι μισές, από εμάς – από το ΠΑΣΟΚ. Οι πέντε μόνο από μένα προσωπικώς». Επεσήμανε ότι έχει πληρωθεί περίπου το 40% των οφειλομένων του β’ εξαμήνου 2022, ενώ για τα έτη 2023 – 2024 «δεν επιτρέπεται ακόμη η κατάθεση αιτήσεων, οι αιτήσεις δεν έχουν καν ανοίξει στην ώρα τους», κρατώντας ομήρους επιχειρήσεις και επαγγελματίες σε όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου. Στο ίδιο πλαίσιο, ενέταξε και την ακόλουθη αιχμηρή αποστροφή προς την κυβέρνηση: «Δεν τολμάω να μιλήσω για το 2025… Μπαταξήδες είστε. Ξέρετε τι σημαίνει μπαταξήδες; Θα πληρώσετε τόκους υπερημερίας άραγε;»
Με σύγκριση στις ευρωπαϊκές πρακτικές, ο Βουλευτής Δωδεκανήσου πρόσθεσε: «Μεταφορικό Ισοδύναμο εφαρμόζουν και άλλες χώρες με προεξάρχουσα την Ισπανία. Μόνο σε εμάς εμφανίζονται αυτά τα προβλήματα. Στη Δωδεκάνησο πήρατε 50%. Ξεχάστε το. Δεν θα σας “μαυρίσουν” μόνον οι χαμηλόμισθοι, η μεσαία τάξη και οι χαμηλοσυνταξιούχοι, αυτή τη φορά θα σας “μαυρίσουν” και οι επιχειρηματίες που καταλαβαίνουν πόσο πραγματικά νοιάζεστε για τα νησιά και την υγιή επιχειρηματικότητα. Και φροντίστε να μην… εκατοστήσετε τις ερωτήσεις: δεν θα περιποιεί τιμή, ούτε σε εσάς προσωπικώς, να ανέχεστε τέτοια κατάσταση».
Ο κ. Νικητιάδης ζήτησε άμεση εξόφληση όλων των εκκρεμοτήτων, σαφές χρονοδιάγραμμα πληρωμών, άνοιγμα και ομαλοποίηση των αιτήσεων για 2023 – 2024 – 2025, και διατήρηση του οριζόντιου χαρακτήρα του μέτρου με εγγυήσεις διαφάνειας και προβλεψιμότητας.
Αμέσως μετά τη συζήτηση των Επίκαιρων Ερωτήσεων ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ δήλωσε:
«Η Κυβέρνηση επιτέλους μετά από τις αφόρητες πιέσεις που ασκήσαμε, έδωσε ένα πρώτο στοιχείο για το ύψος του Φ.Π.Α. που αποτελεί το δημοσιονομικό κόστος της κυβέρνησης για το οποίο δε δόθηκαν οι μειωμένοι συντελεστές Φ.Π.Α. στη Ρόδο. Ο κ. Κώτσηρας που απάντησε σε Επίκαιρη Ερώτηση μου στη Βουλή ανέφερε πως το ποσό αυτό αγγίζει τα 200 εκατ. ευρώ. Επιφυλάσσομαι να πιστοποιήσω το ακριβές ποσό του κ. Υπουργού.
Σε ότι σχετίζεται με το μεταφορικό ισοδύναμο θέλω να πιστεύω ότι το επόμενο διάστημα θα ολοκληρωθούν οι καταβολές του 2022 και θα αρχίσουν οι διαδικασίες για τα επόμενα χρόνια. Δυστυχώς τίποτα δεν προχωράει αν δε πιέζουμε διαρκώς.»
Video:
Στέφανος Γκίκας: «Η Κυβέρνηση ενισχύει ποικιλοτρόπως την νησιωτικότητα.»
«Νέες πληρωμές 26.500.000 ευρώ για το Μεταφορικό Ισοδύναμο.»

Απαντώντας από το βήμα της Βουλής των Ελλήνων, στο πλαίσιο της διαδικασίας του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, σε Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ, κ. Γιώργος Νικητιάδης, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Στέφανος Γκίκας, παρείχε αναλυτική ενημέρωση για την πορεία αποπληρωμής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου (ΜΙ) προς επιβάτες και επιχειρήσεις. Τονίζοντας, την σταθερή προσήλωση της Κυβέρνησης στη στήριξη της νησιωτικότητας με πράξεις και συνέπεια.
Συγκεκριμένα, ο κ. Γκίκας ανέφερε ότι μέσα στον Νοέμβριο θα ολοκληρωθεί η εξόφληση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου Επιβατών για το 2024, συνολικού ύψους περίπου 12.200.000 ευρώ, ενώ τον ίδιο μήνα θα καταβληθεί και το Μεταφορικό Ισοδύναμο Επιχειρήσεων για το Β’ Εξάμηνο του 2022, ύψους περίπου 10.000.000 ευρώ. Επιπλέον, ο κ. Γκίκας ενημέρωσε ότι εντός του Δεκεμβρίου θα ολοκληρωθεί η εξόφληση του Μεταφορικού Ισοδύναμου Καυσίμων για το 2024, συνολικού ύψους περίπου 4.300.000 ευρώ, ενώ τόνισε ότι στις αρχές Δεκεμβρίου θα ανοίξει η διαδικασία υποβολής δηλώσεων για το Μεταφορικό Ισοδύναμο Επιχειρήσεων του 2023.
Όπως δήλωσε ο Υφυπουργός: «Η Κυβέρνηση, όλο αυτό το χρονικό διάστημα, καταβάλλει ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό για το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Θυμίζω ότι το καλοκαίρι καταβλήθηκαν 40.000.000 ευρώ, ενώ με τα 26.500.000 ευρώ που ανέφερα προηγουμένως, φτάνουμε συνολικά στα 66.500.000 ευρώ μέσα στο 2025. Το 2024 καταβλήθηκαν 68.000.000 ευρώ. Το 2023 καταβλήθηκαν 50.000.000 ευρώ, ενώ το 2022 το ποσό έφτασε τα 70.000.000 ευρώ.
Υπάρχει, λοιπόν, μια σταθερή ροή καταβολής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, και για τα τρία του σκέλη, προς όφελος των νησιωτών μας.»
Στη συνέχεια της απάντησής του, ο κ. Γκίκας επικεντρώθηκε στον εκσυγχρονισμό του μέτρου, επισημαίνοντας ότι δεν υπάρχει πρόθεση κατάργησής του. Αντιθέτως, στόχος της Κυβέρνησης είναι ο εξορθολογισμός του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, προκειμένου να καταστεί το μέτρο, ακόμα πιο αποτελεσματικό και ωφέλιμο για τους νησιώτες. Όπως ανέφερε: «Για εμάς, το Μεταφορικό Ισοδύναμο αποτελεί ένα ιδιαίτερα χρήσιμο μέτρο. Ένα ουσιαστικό εργαλείο ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής για τους νησιώτες μας. Συνεπώς, όχι μόνο δεν τίθεται θέμα κατάργησής του, αλλά αντιθέτως, πολύ σύντομα θα ανακοινώσουμε τον εξορθολογισμό του, ώστε να καταστεί ακόμη πιο αποτελεσματικό και ωφέλιμο για τους νησιώτες.»
Στο πλαίσιο του εξορθολογισμού του μέτρου, ο Υφυπουργός αναφέρθηκε ότι για τις επιχειρήσεις προβλέπεται κλαδική και χωρική εξειδίκευση, ενώ, όσον αφορά στους επιβάτες, η πρόθεση είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο να έχει άμεση απόδοση, αφαιρούμενο απευθείας από το κόστος του εισιτηρίου στο εκδοτήριο.
Εν συνεχεία, ο κ. Γκίκας υπογράμμισε ότι σύντομα θα υπάρξει ενημέρωση σχετικά με τα ευρήματα του εκτενούς αναδρομικού διοικητικού ελέγχου, που αφορά την υποβολή αιτήσεων χρηματοδότησης των επιχειρήσεων για τα έτη 2021-2022, καθώς και για τις επόμενες ενέργειες του Υπουργείου.
Ο Υφυπουργός τόνισε επίσης, ότι η Κυβέρνηση επιδιώκει στη συζήτηση για το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ, 2028-2034, να αποτυπωθούν συγκεκριμένες πολιτικές και χρηματοδοτήσεις, παρέχοντας ένα ουσιαστικό αντιστάθμισμα για τα νησιά. Υπογράμμισε ότι η χώρα βρίσκεται σε συνεχή επαφή με την ΕΕ προκειμένου να το πετύχει. Ενώ, παράλληλα, επεσήμανε την προσήλωση της Κυβέρνησης να ανάγει την λεγόμενη «ρήτρα νησιωτικότητας» σε κεντρική πολιτική επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στην κατακλείδα της ομιλίας του, ο Υφυπουργός διαβεβαίωσε πως οι πολιτικές της Κυβέρνησης ενισχύουν σημαντικά την νησιωτική ανάπτυξη. Όπως ο ίδιος ανέπτυξε: «θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι όλες οι πολιτικές της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, όπως η πρόσφατη ψήφιση του νόμου για τη μείωση του ΦΠΑ κατά 30% σε αρκετά νησιά, καθώς και η απαλλαγή των μικρών κοινοτήτων έως 1.500 κατοίκους από τον ΕΝΦΙΑ πρώτης κατοικίας, ή και η αύξηση των άγονων γραμμών, ενισχύουν σημαντικά την νησιωτική ανάπτυξη. Αυτά είναι στοιχεία που συμβάλλουν στην ενίσχυση της “ρήτρας νησιωτικότητας” και προωθούν την βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών.»










