Την στιγμή που η κυβέρνηση διαφημίζει την εφαρμογή «ΜyCoast» ως ένα εργαλείο με το οποίο «οι πολίτες μπορούν να ελέγχουν αν στις παραλίες στις οποίες βρίσκονται, τηρείται η νομιμότητα των όρων παραχώρησης και να υποβάλλουν σχετική καταγγελία σε περίπτωση υπέρβασης των παραχωρήσεων ή αυθαίρετης κατάληψης», καταγράφονται ακραία παραδείγματα παραβατικότητας και κρατικής αδιαφορίας. Οπως χαρακτηριστικά καταγγέλλει το «Δίκτυο Ομπρέλα», μια πρωτοβουλία πολιτών από την Ρόδο, και σε αυτή την σεζόν υπήρξαν αυθαίρετες και παράνομες κατασκευές επάνω στον αιγιαλό και παραλία, αυθαίρετες καταλήψεις που καταλαμβάνουν εκτάσεις πολλαπλάσιες της τυπικά παραχωρηθείσας, παρακώλυση της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών, παραλίες που τελούν «υπό κατάληψη» με την ανοχή των αρμόδιων υπηρεσιών, επιχειρήσεις που σφραγίζονται τον Οκτώβριο και λειτουργούν το επόμενο καλοκαίρι σαν να μην συνέβη τίποτα – συνθέτουν μια εικόνα κατάφωρης παραβίασης της νομιμότητας. Συγκεκριμένα αναφέρεται σε χαρακτηριστικά – όχι όμως μεμονωμένα – παραδείγματα που αφορούν την παραλία Ελλη:
- Επιχείρηση AZUL – πρώην ΒΑΙΑ: Σύμφωνα με στοιχεία από την εφαρμογή my-coast, η παραχώρηση με κωδικό 2515 (175493) αφορά αποκλειστικά «απλή χρήση αιγιαλού». Παρ’ όλα αυτά, λειτουργεί επιχείρηση υγειονομικού ενδιαφέροντος με μόνιμες κατασκευές, οι οποίες υπερβαίνουν τα 400 τ.μ.. Για τις κατασκευές αυτές η Κτηματική Υπηρεσία Δωδεκανήσου έχει ήδη εκδώσει Πρωτόκολλα Κατεδάφισης Αυθαίρετων, Κατασκευών. Επιπλέον, ενώ η μίσθωση αφορά σε 704,13 τ.μ., η πραγματικά κατειλημμένη και εκμεταλλευόμενη από την επιχείρηση έκταση υπερβαίνει τα 2.100 τ.μ., με εξαιρετικά πυκνή ανάπτυξη ομπρελοκαθισμάτων.
- Επιχείρηση Ronda: Σύμφωνα με επικαιροποιημένα στοιχεία από την εφαρμογή my-coast, η παραχώρηση με κωδικό 2504 (175495) αφορά απλή χρήση αιγιαλού για έκταση 439,37 τ.μ., ενώ η παραχώρηση για το 2024 με κωδικό 2533 (175511), επίσης για απλή χρήση, αναφέρεται σε έκταση 999,47 τ.μ. Ωστόσο, έχουν κατασκευαστεί μόνιμες αυθαίρετες κατασκευές επί της παραλίας, όπως πέργολες μεγάλων διαστάσεων, εξωτερικό μπαρ και άλλες εγκαταστάσεις, οι οποίες υπερβαίνουν εμφανώς την παραχωρηθείσα χρήση. Ο συνδυασμός αυτών των κατασκευών με φυτοφράκτες αποκόπτει πλήρως την οπτική επαφή με τη θάλασσα.
Από έγγραφα της Κτηματικής Υπηρεσίας Δωδεκανήσου προκύπτει σειρά παραβάσεων μεγάλης κλίμακας. Παράλληλα, αεροφωτογραφίες αποτυπώνουν σημαντική αυθαίρετη κατάληψη δημόσιου χώρου, με την εκμεταλλευόμενη έκταση να υπερβαίνει τα 2.000 τ.μ..
Για τα παραπάνω παραδείγματα φέρει τεράστιες ευθύνες η ίδια η ΕΤΑΔ ΑΕ. Ιδιαίτερα καθώς στα ιδιωτικά συμφωνητικά μίσθωσης τμήματος αιγιαλού μεταξύ της ΕΤΑΔ ΑΕ και των μισθωτριών επιχειρήσεων, υπάρχουν άρθρα που ρυθμίζουν την χρήση του μίσθιου και τις υποχρεώσεις της μισθώτριας και θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη λύση της σύμβασης.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Για ποιο λόγο η ΕΤΑΔ ΑΕ δεν προχώρησε άμεσα σε λύση των ανωτέρω μισθώσεων δεδομένου ότι παραβιάζουν κατάφωρα τους όρους της μίσθωσης. Πως θα εξασφαλίσετε ότι δεν θα πραγματοποιηθεί οποιαδήποτε νέα μίσθωση στις εν λόγω θέσεις εάν προηγουμένως δεν έχουν κατεδαφιστεί όλες οι αυθαίρετες κατασκευές επί του αιγιαλού και της παραλίας.
- Σε τι μέτρα θα προχωρήσει το Υπουργείο έτσι ώστε να μην ζήσουμε ξανά την αδράνεια τόσο της ΕΤΑΔ όσο και των υπηρεσιών του Υπουργείου μπροστά σε τέτοια περιστατικά αυθαιρεσίας και συγκεκριμένων και τεκμηριωμένων καταγγελιών από τους πολίτες;
Ο ερωτών βουλευτής
Αθανάσιος (Νάσος) Ηλιόπουλος