Τέλος στις ουρές χιλιομέτρων και τις πολύωρες αναμονές, διευκολύνονται τα ταξίδια και ο city break τουρισμός – Προβληματισμός για τις επιχειρήσεις των παραμεθόριων περιοχών, καθώς είναι φθηνότερη η αγορά στη γειτονική χώρα
Ακόμα και οι νταλίκες, που παλαιότερα σχημάτιζαν ουρές χιλιομέτρων, απλώς κόβουν ταχύτητα για να περάσουν από τους άλλοτε ασφυκτικά γεμάτους διαδρόμους των εξαντλητικών συνοριακών ελέγχων που μετέτρεπαν ένα απλό ταξίδι -είτε αναψυχής είτε μεταφοράς αγαθών- σε μαρτυρική δοκιμασία.
Οι καθυστερήσεις έφταναν πολλές φορές μέχρι και τις 20 ώρες, ακόμη και παραπάνω, αναγκάζοντας συχνά τους οδηγούς να κοιμούνται μέσα στο αυτοκίνητό τους, γιατί αλλιώς θα έχαναν τη σειρά τους. Ετσι, πολλές φορές ένα Σαββατοκύριακο ή ένα τριήμερο μίνι διακοπών μετατρεπόταν σε τρομακτική δοκιμασία. Ακόμη χειρότερα, όμως, πολλά φορτία με ευπαθή προϊόντα καταστρέφονταν προκαλώντας σημαντική ζημιά στους παραγωγούς και τους μεταφορείς.
![Τι άλλαξε στα σύνορα με τη Βουλγαρία: Σφύζει από Έλληνες η αγορά στο Σαντάνσκι, ανησυχία για την οικονομική αιμορραγία](https://i1.prth.gr/images/w880/jpg/files/2025-02-03/efimerida_26_28_1.jpg)
![Τι άλλαξε στα σύνορα με τη Βουλγαρία: Σφύζει από Έλληνες η αγορά στο Σαντάνσκι, ανησυχία για την οικονομική αιμορραγία](https://i1.prth.gr/images/w880/jpg/files/2025-02-03/efimerida_26_28.jpg)
Η εικόνα που επικρατεί και στους έξι σταθμούς των ελληνοβουλγαρικών συνόρων, από την 1η Ιανουαρίου άλλαξε. Και «υπαίτια» γι’ αυτό είναι η πλήρης ένταξη από την Πρωτοχρονιά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη Ζώνη Σένγκεν. Μια κίνηση που ανέμεναν επί 13 ολόκληρα χρόνια οι γείτονες Βούλγαροι και Ρουμάνοι, αλλά τη στερούνταν εξαιτίας ενός σταθερού -και αξεπέραστου- βέτο της Αυστρίας, που φοβόταν την αύξηση των μεταναστευτικών ροών από την Τουρκία μέσω Βουλγαρίας. Χρειάστηκε να δοθούν πολύ ισχυρές εγγυήσεις από τη Σόφια ότι κάτι τέτοιο θα αποφευχθεί, με εμφατική αύξηση των ελέγχων στα σύνορα Βουλγαρίας – Τουρκίας, για να πουν οι Αυστριακοί το πολυπόθητο πλήρες «ναι».
Το είχαν πει μερικώς, έξι μήνες νωρίτερα, όταν είχαν αρθεί οι περιορισμοί των μετακινήσεων από και προς τα αεροδρόμια και τα λιμάνια των δύο χωρών. Μια κίνηση της οποίας τα ευεργετικά αποτελέσματα φάνηκαν αμέσως. Οι πολύωρες αναμονές εξαφανίστηκαν μεμιάς. Βεβαίως έλεγχοι πραγματοποιούνται από τις Αρχές στο ύψος των κοντινότερων στον Προμαχώνα διοδίων και από τις δύο πλευρές των συνόρων. Ωστόσο, είναι πλέον δειγματοληπτικοί και επιλεκτικοί. Ωστόσο, η Αστυνομία είναι παρούσα και πρέπει και να το δείχνει αυτό γιατί η παραβατικότητα παραμονεύει.
Σφύζει από Ελληνες η αγορά στο Σαντάνσκι
Εικόνα δεύτερη: λίγη ώρα αργότερα, μεσημέρι Σαββάτου, στο Σαντάνσκι, 20 λεπτά από τον Προμαχώνα, μια πόλη 30.000 κατοίκων που σφύζει από ζωή. Χτισμένο στους πρόποδες του Πιρίν, θεωρείται η πλέον ηλιόλουστη πόλη της Βουλγαρίας, αποτελώντας διαχρονικά δημοφιλή προορισμό τόσο για τα ιαματικά λουτρά και τα πολυτελή spa που λειτουργούν εκεί όσο και για την αγορά του. Ενα απέραντο βουλγαρικό mall. Χωρίς υπερβολή. Με τον εμβληματικό κεντρικό πεζόδρομο της πόλης να σφύζει από ζωή νυχθημερόν.
Στα δεκάδες καταστήματα της αγοράς του, πολλά από τα οποία ανήκουν μάλιστα σε Ελληνες, τα ελληνικά ακούγονται παντού. Ελληνες επισκέπτες από κάθε γωνιά της Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης ψωνίζουν τα πάντα. Ρούχα, παπούτσια, οικιακά είδη, ακόμα και τρόφιμα. Και φυσικά βάζουν βενζίνη, καθότι είναι πολύ πιο φθηνή απ’ ό,τι στα ελληνικά πρατήρια.
Το έκαναν και παλαιότερα. Επί μνημονιακής κρίσης, μάλιστα, είχε αυξηθεί και ο αριθμός των Ελλήνων που βρήκαν καταφύγιο διαμονής και δουλειάς στη γείτονα. Ακόμα και συνταξιούχων, καθώς στις αρχές της περασμένης δεκαετίας το ενοίκιο σε ένα μικρό αλλά αξιοπρεπές διαμέρισμα στο Σαντάνσκι ήταν μόλις 100 ευρώ τον μήνα. Το κόστος ζωής ήταν ανέκαθεν πολύ μικρότερο στη Βουλγαρία, το ίδιο και οι μισθοί, αλλά η συγκριτική αναλογία πάντα ήταν σε βάρος της Ελλάδας. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι, λοιπόν, που έκαναν το ταξίδι προς την άλλη πλευρά των συνόρων παρά τις ουρές στα σύνορα για να ψωνίσουν φθηνότερα, συνδυάζοντας τις αγορές και με μια βόλτα.
Τα καμπανάκια των επαγγελματιών
Ωστόσο, η καταλυτικού χαρακτήρα διευκόλυνση της μετακίνησης ανθρώπων και αγαθών δημιουργεί νέα δεδομένα στο εμπόριο και την κατανάλωση, που περιέχουν μεν σημαντικές ευκαιρίες, αλλά κρύβουν παράλληλα και πολλές παγίδες για τη χώρα μας.
Το πρώτο, πάντως, συναίσθημα για πολλούς Ελληνες επαγγελματίες των κοντινών στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα περιοχών είναι η ανησυχία ότι η εξέλιξη αυτή θα αυξήσει την οικονομική αιμορραγία προς τη γείτονα. Οτι οι τοπικές αγορές θα υποστούν αξιοσημείωτο πλήγμα, καθώς ακόμα περισσότεροι Ελληνες θα ενθαρρυνθούν να ταξιδέψουν στη Βουλγαρία για να ψωνίσουν φθηνότερα.
Η εικόνα των τιμών
Υπάρχουν πολλές παράμετροι που θα κρίνουν το τελικό αποτέλεσμα. Πρώτον, οι τιμές των αγαθών. Το σημείο όπου υπερτερούν εμφανώς οι γείτονες είναι τα φθηνά καύσιμα. Πιο συγκεκριμένα, ο Ιανουάριος έκλεισε με την αμόλυβδη βενζίνη (95 οκτανίων) στη Βουλγαρία στα 2,50 λέβα ανά λίτρο, δηλαδή 1,28 ευρώ, ενώ η μέση τιμή της στην Ελλάδα ήταν γύρω στα 1,78-1,80 ευρώ/λίτρο. Αυτή η διαφορά τιμής, πάνω από μισό ευρώ/λίτρο, καθιστά ελκυστικό για τους Βορειοελλαδίτες οδηγούς το να γεμίζουν τα ντεπόζιτά τους στα βουλγαρικά πρατήρια.
Για ένα όχημα, π.χ., με ρεζερβουάρ 50 λίτρων, το κόστος πλήρους ανεφοδιασμού είναι στη γείτονα 64 ευρώ (1,28 ευρώ/λίτρο × 50 λίτρα), ενώ στην Ελλάδα 90 (1,80 ευρώ/λίτρο × 50 λίτρα). Αρα εξοικονομούν 26 ευρώ ανά πλήρη ανεφοδιασμό. Στα τρόφιμα η εικόνα είναι μεικτή. Τόσο στα (όχι και πολύ κοντά στα σύνορα) βουλγαρικά σούπερ μάρκετ όσο και στα μικρά παντοπωλεία οι Ελληνες επισκέπτες βρίσκουν τιμές σε άλλα προϊόντα φθηνότερες, σε άλλα ακριβότερες και σε πολλά παραπλήσιες σε σχέση με την Ελλάδα.
![Τι άλλαξε στα σύνορα με τη Βουλγαρία: Σφύζει από Έλληνες η αγορά στο Σαντάνσκι, ανησυχία για την οικονομική αιμορραγία](https://i1.prth.gr/images/w880/2/jpg/files/2024-05-06/promaxonas2.jpg)
Φθηνότερες, λιγότερο ή περισσότερο είναι στα γιαούρτια, ελαιόλαδο, ηλιέλαιο, αναψυκτικά, κρασιά, μπίρες, ορισμένα φρούτα (μπανάνες, φράουλες, μήλα) και λαχανικά (ντομάτες, πιπεριές, αγγούρια). Στο λάδι, μάλιστα, όταν πέρυσι οι τιμές στην ελληνική αγορά ήταν απολύτως ανεξέλεγκτες, οι ουρές Ελλήνων για αγορές σε βουλγαρικά καταστήματα ήταν εντυπωσιακές, όχι όμως και φέτος. Ακριβότερες οι τιμές στη Βουλγαρία είναι σε λίγα είδη τροφίμων, όπως βούτυρο, μπισκότα, σοκολάτες, λεμόνια. Ενώ παραπλήσιες είναι σε αρκετά, όπως τα κρέατα παντός είδους, τα αυγά, το μαλακό κίτρινο τυρί κ.ά.
Απεναντίας, στα είδη ρουχισμού, υποδήματα, οικιακής χρήσης και καλλυντικά, οι διαφορές τιμών είναι αισθητές. Η ελληνική αγορά είναι σαφώς ακριβότερη. Υπάρχει, όμως, κι εδώ ένας κρίσιμος αστερίσκος, αυτός της ποιότητας των ειδών, όπου τα βουλγαρικής παραγωγής σαφώς είναι υποδεέστερα των ελληνικών. Ωστόσο, δεν είναι λίγοι οι Ελληνες καταναλωτές που θυσιάζουν την ποιότητα του προϊόντος που αγοράζουν στον βωμό της χαμηλότερης τιμής.
Στην ίδια αξιολογική προσέγγιση, της σχέσης τιμής/ποιότητας, τίθεται και το θέμα των μικρών αισθητικών επεμβάσεων, όπως και οδοντιατρικών εργασιών, ακόμα και τοποθέτησης εμφυτευμάτων, που στη Βουλγαρία, όπως και σε Αλβανία και Σκόπια, έχουν αισθητά μικρότερο κόστος απ’ ό,τι στη χώρα μας. Αλλά ποιο αποτέλεσμα προσφέρουν;
Η υπεροχή των χιονοδρομικών κέντρων
Σημαντική ζημιά πάντως, κατά πάσα βεβαιότητα, θα προκύψει για τον εγχώριο χειμερινό τουρισμό, όπου οι Βούλγαροι κινούνται με όρους που διαλύουν τον ανταγωνισμό. Ισως κάποιοι να θυμούνται την περυσινή εκτεταμένη καμπάνια στην Ελλάδα, του Βουλγαρικού Οργανισμού Τουρισμού, που επικέντρωνε στις πιο φθηνές χειμερινές διακοπές σε μαγευτικούς προορισμούς παγκόσμιας κλάσης.
Δεν ήταν υπερβολή. Για παράδειγμα, πώς θα σταθούν ανταγωνιστικά τα χιονοδρομικά κέντρα της Βόρειας Ελλάδας, όχι μόνο του Φαλακρού Δράμας και του Λαϊλιά Σερρών, αλλά και της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας όταν το ταξίδι Θεσσαλονίκη – Μπάνσκο, σε ένα κορυφαίο χιονοδρομικό κέντρο, γίνεται πλέον σε 2,5 ώρες με την κατάργηση των συνοριακών ελέγχων; Με το κόστος ενός δίκλινου δωματίου σε πολυτελή καταλύματα στα 60-70 ευρώ ανά διανυκτέρευση και ανάλογα φθηνά γεύματα και ενοικίαση εξοπλισμού; Διόλου τυχαία, άλλωστε, το μεγαλύτερο κατάστημα αυτής της κατηγορίας στο κορυφαίο βουλγαρικό θέρετρο ανήκει σε Ελληνα επιχειρηματία.
![Τι άλλαξε στα σύνορα με τη Βουλγαρία: Σφύζει από Έλληνες η αγορά στο Σαντάνσκι, ανησυχία για την οικονομική αιμορραγία](https://i1.prth.gr/images/w880/jpg/files/2025-02-03/efimerida_26_28_2.jpg)
Η παραβατικότητα
Μια άλλη αρνητική συνέπεια της άρσης των συνοριακών ελέγχων αφορά τον κίνδυνο παράνομης εισαγωγής διαφόρων προϊόντων στη χώρα μας. Πρωτίστως, επικίνδυνων φυτοφαρμάκων, προερχόμενων από τρίτες χώρες, όπως η Τουρκία, θέμα για το οποίο εκφράζουν ανησυχίες οι αρμόδιοι φορείς. Προβληματισμός υπάρχει, επίσης, και από την πλευρά των Ελλήνων κτηνοτρόφων για τις αθρόες εισαγωγές αμνοεριφίων, ειδικά την περίοδο του Πάσχα, και για το αν αυτά θα ελληνοποιηθούν παράνομα, όπως και πού θα καταλήξουν στην ελληνική αγορά. Θα αρκέσουν, άραγε, οι ένθεν κακείθεν των συνόρων δειγματοληπτικοί έλεγχοι από τις Αρχές;
Πάντως, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα παραβατικότητας, λαθρεμπορίας και παραεμπορίου, η ΑΑΔΕ έχει ήδη προχωρήσει στην οργανωτική αναβάθμιση των τελωνείων Νέας Ορεστιάδας, Κομοτηνής, Ξάνθης και Δράμας, με την ίδρυση και τη λειτουργία νέου τμήματος με έδρα τις συνοριακές διαβάσεις και με αρμοδιότητες Δίωξης Λαθρεμπορίου. Παράλληλα, με απόφαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ξεκίνησε και η υλοποίηση προγράμματος κτιριακής και τεχνολογικής αναβάθμισης των βασικών χερσαίων συνοριακών σταθμών.
Φυγή επιχειρήσεων
Ακόμη μία ανησυχητική παράμετρος είναι το κατά πόσο θα ενισχυθεί το κλίμα της εξόδου ελληνικών επιχειρήσεων προς τη Βουλγαρία και δευτερευόντως και προς Ρουμανία, που αποτελούν προσώρας φορολογικά καταφύγια, με πολύ μικρότερους συντελεστές κερδών και γενικότερα ευνοϊκότερο επενδυτικό περιβάλλον (άμεση έναρξη επιχειρήσεων, υψηλές επιδοτήσεις, εύκολος και φθηνότερος τραπεζικός δανεισμός, μικρότερο εργατικό και ενεργειακό κόστος κ.ά.).
Αν και ένα μεγάλο μέρος της φυγής ελληνικών επιχειρήσεων προς τη Βουλγαρία συνέβη επί μνημονίων, ο αριθμός τους εκεί φτάνει σήμερα τις 18.500, καταγράφοντας ετήσιο κύκλο εργασιών 3,9 δισ. ευρώ. Σχεδόν το 46% των ελληνικών επιχειρήσεων βρίσκεται στο Μπλαγκόεβγκραντ, στη νοτιοδυτική Βουλγαρία, και κυρίως στις περιοχές πλησίον των συνόρων, ενώ το 39% στη Σόφια, όπου βρίσκονται συγκεντρωμένες οι κατά τεκμήριο μεγαλύτερες σε μέγεθος και εντάσεως κεφαλαίου, τεχνολογίας και εργασίας ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεις, σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Επιχειρηματικού Συμβουλίου στη Βουλγαρία (HBCB) και της ICAP Bulgaria.
Το μισογεμάτο ποτήρι
Την ίδια ώρα, βεβαίως, το ποτήρι των εξελίξεων που ακολουθούν την άρση των συνοριακών ελέγχων μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας μπορεί -και πρέπει- να αποδειχθεί μισογεμάτο, ανοίγοντας νέα κανάλια οικονομικής, ενεργειακής, εμπορικής και τουριστικής συνεργασίας. Μεγάλες και μεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις μεγαλουργούν στη γείτονα, όπως και στη Ρουμανία, κατασκευαστικές και ενεργειακές εταιρείες αναλαμβάνουν σημαντικά projects, ενώ οι τράπεζες ξαναχτίζουν την παρουσία τους. Και όλα αυτά με το παρόν τοπίο να είναι μεταβατικό, καθώς παράλληλα έχει ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την ένταξη της Βουλγαρίας στην Ευρωζώνη, άρα και για την ώρα που το ευρώ θα ακριβύνει και σε αυτήν.
Η περαιτέρω παραμονή του προηγούμενου καθεστώτος θα αποτελούσε όχι μόνο παραφωνία, αλλά και ουσιαστικό ανάχωμα, στην άνθιση αυτών των σχέσεων, την ώρα που σχεδιάζονται και υλοποιούνται μείζονος γεωπολιτικής αξίας ενεργειακοί διάδρομοι από Ελλάδα προς Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, μέσω Βουλγαρίας, η οποία επιπροσθέτως αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγικό προορισμό για την Ελλάδα, παρότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας της Βουλγαρίας, το 2023 οι εξαγωγές μας παρουσίασαν μείωση κατά 17,79%, ανερχόμενες σε 3,462 δισ. ευρώ έναντι 4,211 δισ. του 2022, ενώ οι εισαγωγές στην Ελλάδα από τη Βουλγαρία αυξήθηκαν κατά 7,27%, στα 2,803 δισ. έναντι 2,613 δισ. του 2022 και οι ελληνικές άμεσες επενδύσεις στη γείτονα αυξήθηκαν σε 3,570 δισ. ευρώ έναντι 2,958 δισ. το 2022.
Οι ελληνικές άμεσες ξένες επενδύσεις (ΑΞΕ) στη Βουλγαρία είναι μάλιστα ακόμη μεγαλύτερες, διότι μεγάλο μέρος των εισροών επενδυτικών κεφαλαίων ελληνικών επιχειρήσεων προέρχεται από Λουξεμβούργο, Κύπρο και Ολλανδία.
Στην πρώτη πεντάδα των εξαγόμενων ελληνικών προϊόντων στη Βουλγαρία περιλαμβάνονται το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης, προϊόντα χαλκού, φωτοβολταϊκά στοιχεία, φυσικό αέριο και πλαστικά παιχνίδια. Αντιστοίχως, τα κορυφαία προϊόντα στις βουλγαρικές εξαγωγές προς Ελλάδα είναι σιτάρι, σίκαλη, ηλιέλαιο, λευκή ζάχαρη και καλαμπόκι. Εντυπωσιακή είναι και η πορεία των εμπορικών σχέσεων Ελλάδας – Ρουμανίας.
Η χώρα μας ανέβηκε ήδη στην 5η θέση μεταξύ των χωρών-επενδυτών στη Ρουμανία το 2023, από 8η το 2022. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ρουμανικής Υπηρεσίας Εμπορικού Μητρώου (ONRC), οι συνολικές ελληνικές επενδύσεις έφτασαν στα 2,44 δισ. ευρώ, έναντι 1,5 δισ. ευρώ το 2022, με την αύξηση κατά 59,5% να αποδίδεται κυρίως στην εξαγορά της Enel Romania από τη ΔΕΗ. Σε 8.624 ρουμανικές εταιρείες συμμετέχουν, μάλιστα, ελληνικά κεφάλαια.
Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2023 οι ελληνικές εξαγωγές στη Ρουμανία ανήλθαν σε 1,826 δισ. ευρώ έναντι 1,835 δισ. το 2022, ενώ οι εισαγωγές ρουμανικών προϊόντων στη χώρα μας έφτασαν στα 1,041 δισ. ευρώ έναντι 1,044 δισ. το 2022.
Με Ρουμανία
Τα κυριότερα εξαγόμενα προϊόντα από την Ελλάδα στη Ρουμανία είναι παιχνίδια, προϊόντα πετρελαίου, προϊόντα βιομηχανίας κατασκευών, χημικής βιομηχανίας, πλαστικών κ.λπ. Αντίστοιχα, τα κυριότερα εισαγόμενα προϊόντα στην Ελλάδα από τη Ρουμανία είναι σύρματα και καλώδια, επιβατικά αυτοκίνητα, μετρητές αερίων, αιγοειδή, έπιπλα κ.ά.
Στην κορυφή, ωστόσο, του ενδιαφέροντος, αναδεικνύεται η μεγάλη ευκαιρία ενίσχυσης του ελληνικού τουρισμού στο επόμενο διάστημα, καθώς οι καθυστερήσεις στις κυκλοφοριακές ροές μέσω των 6 μεθοριακών σταθμών αποτελούσαν μέχρι τώρα κρίσιμο ανασχετικό παράγοντα. Ιδίως σε ό,τι αφορά τα συντομότερα ταξίδια, τριημέρου ή τετραημέρου, αλλά και τα πιο διευρυμένα χρονικά. Υπόψη ότι στη Θάσο, κυρίως, αλλά και σε όλη σχεδόν την παραλιακή ζώνη από Θεσσαλονίκη – Χαλκιδική έως και Αλεξανδρούπολη, Βούλγαροι, κυρίως, αλλά και Ρουμάνοι οικογενειάρχες αλλά και επενδυτές έχουν ήδη προχωρήσει σε ευρύτατες αγορές ακινήτων.
Το όλο κλίμα για τον τουρισμό και το real estate αποδίδεται από πολλούς τοπικούς παράγοντες και συνολικοποιείται σε μια ευκαιρία για τη δημιουργία της Ριβιέρας της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, όσο φιλόδοξος κι αν ακούγεται σήμερα αυτός ο στόχος.
Ο αυξητικός, όμως, ρυθμός των επισκεπτών από Βορρά, από τις πύλες εισόδου από Βουλγαρία -πέραν και εκείνων από την Τουρκία- δίνει αφορμή για την υπόθεση ότι μόνο βασιμότητας δεν στερείται. Βάσει των τελευταίων στοιχείων του ΙΝΣΕΤΕ, οι οδικές αφίξεις στο 11μηνο του 2024 από τη Βουλγαρία αυξήθηκαν κατά 19,5%, έχοντας ήδη εκτοξευτεί στις 5.127.823 έναντι 4.289.675 για το σύνολο του 2023, ξεπερνώντας πλέον και τα επίπεδα του 2019.
Ειδικότερα, στο 11μηνο του 2024, από τον Προμαχώνα διήλθαν 2,843 εκατομμύρια οχήματα έναντι 2,660 εκατομμυρίων στο σύνολο του 2023. Από την Εξοχή (Δράμα) αντιστοίχως πέρασαν 378.879 οχήματα έναντι 360.019 στο σύνολο του 2023, από το Ορμένιο (Εβρος) 702.875 έναντι 666.003, από τον Κυπρίνο (Εβρος) 358.037 έναντι 135.443, από τον Αγιο Κωνσταντίνο (Ξάνθη) 100.445 έναντι 91.699 και από τη Νυμφαία (Ροδόπη) 744.457 φέτος έναντι 537.371.
Με την προϋπόθεση ομαλών ευρύτερα εξελίξεων, ο πήχης φέτος δεν έχει ταβάνι. Πέραν όμως αυτών, ορατός είναι και ο δρόμος για τον city break τουρισμό, κυρίως από Βούλγαρους επισκέπτες στη Θεσσαλονίκη. Με τα νέα δεδομένα, η απόσταση Σόφια – Θεσσαλονίκη καλύπτεται σε 3,5-4 ώρες (από 6-7 ή περισσότερες λόγω της αναμονής που υπήρχε στα σύνορα).
Λιγότερο χρόνο δηλαδή από εκείνον που θέλουν οι κάτοικοι της βουλγαρικής πρωτεύουσας για να φτάσουν στις παραλίες της Μαύρης Θάλασσας. Το ίδιο ισχύει προφανώς και για ταξίδια-αποδράσεις τριημέρου και σε άλλα παραλιακά θέρετρα της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Μια πρώτη ενδεικτική εικόνα του τι θα συμβεί αναμένεται στα μέσα της άνοιξης, καθώς από τότε αναμένονται μαζικότερες αφίξεις επισκεπτών οδικώς από Βουλγαρία.
Τι προσδοκούν οι γείτονες
Η πλήρης ένταξη των δύο γειτονικών μας χωρών στη Ζώνη Σένγκεν σημαίνει το τέλος της οργανικής απομόνωσής τους από τις λειτουργίες εσωτερικής διακίνησης της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Μιλάμε για δυο χώρες-αγορές αθροιστικά 25,5 εκατομμυρίων ανθρώπων: 6,5 εκατομμύρια οι Βούλγαροι και 19 οι Ρουμάνοι. Στη Ζώνη Σένγκεν σήμερα είναι ενταγμένες πλέον οι 25 από τις 27 χώρες-μέλη της Ε.Ε., πλην Κύπρου και Ιρλανδίας, καθώς και τέσσερις συνδεδεμένοι γείτονές τους: Ελβετία, Νορβηγία, Ισλανδία και Λιχτενστάιν.
Ετσι, περισσότεροι από 400.000.000 άνθρωποι μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα και να διακινούν και αγαθά, χωρίς να υποβάλλονται σε ελέγχους. Από την ένταξη στη Σένγκεν εκτιμάται ότι οι δύο χώρες θα αυξήσουν το ΑΕΠ τους κατά τουλάχιστον 1% ετησίως. Πώς, λοιπόν, να μην είναι οι γείτονές μας ικανοποιημένοι γι’ αυτή την εξέλιξη; Μπορεί για την Ελλάδα και τους Ελληνες μακριά από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα το γεγονός να αντιμετωπίστηκε περίπου αδιάφορα, ωστόσο για εκείνους είναι πολύ διαφορετικά. Ανήμερα την Πρωτοχρονιά έγιναν ακόμα και εορταστικές εκδηλώσεις στους σταθμούς, ενώ δεν ήταν λίγοι οι Βούλγαροι οδηγοί, από κοντινές βεβαίως περιοχές, που πήγαν πρωτοχρονιάτικα μια βόλτα μέχρι τα σύνορα για να επιβεβαιώσουν ιδίοις όμμασι ότι οι έλεγχοι έπαψαν και τα σύνορα άνοιξαν. Δυσκολεύονταν, βλέπετε, να το πιστέψουν.
Φωτογραφίες: Shutterstock