Μεγάλες είναι οι δυνατότητες ανάπτυξης της βιομηχανίας κρουαζιέρας στην πόλη της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Posidonia Sea Tourism Forum, από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Πειραιά Θάνο Πάλλη.
Περίπου το 93% των επιβατών κρουαζιέρας επισκέπτεται για πρώτη φορά τη Θεσσαλονίκη και περίπου ένας στους δύο την Ελλάδα. Η έρευνα «Εκτίμηση του κοινωνικοοικονομικού αντικτύπου της κρουαζιέρας για τη Θεσσαλονίκη», την οποία υλοποιούν ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια Πειραιώς και Αιγαίου, ξεκίνησε τον Νοέμβριο 2022 και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον προσεχή Οκτώβριο 2023.
Η μελέτη διερευνά τις οικονομικές επιπτώσεις της δραστηριότητας κρουαζιέρας τόσο στην πόλη της Θεσσαλονίκης όσο και στην ευρύτερη μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής ευρήματα, τα οποία παρουσίασε ο επιστημονικός υπεύθυνος και καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, Θάνος Πάλλης:
- οι δαπάνες ανά επιβάτη κρουαζιέρας στην πόλη της Θεσσαλονίκης ανέρχονται σε 54,5 ευρώ.
- επιπρόσθετα, οι επιβάτες δαπανούν 15,1 ευρώ κατά τη διάρκεια των οργανωμένων εκδρομών.
- οι δαπάνες αγοράς εκδρομής ανέρχονται στα 98,8 ευρώ.
Σε αυτές τις δαπάνες θα πρέπει να προστεθούν και οι σημαντικές δαπάνες του πληρώματος, οι οποίες ανέρχονται σε €105,4 ανά μέλος. Όσον αφορά τους επιβάτες, σύμφωνα με την πληροφόρηση της «Ν», υπάρχουν στοιχεία που δεν έχουν δει το φως της δημοσιότητας και δείχνουν ότι η πόλη του Πειραιά επωφελείται με περισσότερα από 180 ευρώ από τα ψώνια και τις μετακινήσεις ανά επισκέπτη κρουαζιέρας. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, ότι υπάρχουν μεγάλες προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και για την πόλη της Θεσσαλονίκης.
Αξίζει να τονιστεί ότι οι δαπάνες αυτές παραδοσιακά αυξάνονται κατά τους εαρινούς και καλοκαιρινούς μήνες, όταν οι καιρικές συνθήκες ευνοούν την περαιτέρω παραμονή των επιβατών στην πόλη, ή την αύξηση όσων επιλέγουν εκδρομές στην ευρύτερη περιοχή.
«Χειμερινές» κρουαζιέρες
Συνυπολογίζοντας τα έσοδα των ναυτιλιακών πρακτόρων και τα λιμενικά τέλη από τις «χειμερινές» κρουαζιέρες της περιόδου Νοέμβριος-Απρίλης:
- οι άμεσες θετικές συνέπειες (Νοέμβριος-Απρίλης) ανέρχονται σε 798.000 ευρώ,
- οι έμμεσες θετικές συνέπειες (Νοέμβριος-Απρίλης) ανέρχονται σε 533.000 ευρώ,
- οι συνολικές θετικές συνέπειες (Νοέμβριος-Απρίλης) ανέρχονται σε 1,33 εκατ. ευρώ,
- σε όρους απασχόλησης, οι «χειμερινές» κρουαζιέρες έχουν ως αποτέλεσμα τη διατήρηση 35 θέσεων εργασίας σε ετήσια βάση.
Σε ετήσια βάση
Παρουσιάστηκαν επίσης και οι εκτιμήσεις για τη συνεισφορά της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη σε ετήσια βάση, βάσει εναλλακτικών σεναρίων, με
- τις άμεσες θετικές συνέπειες να κυμαίνονται μεταξύ €5,23 εκατ. (σενάριο βάσης) και €6,49 εκατ. (θετικό σενάριο)
- τις έμμεσες θετικές συνέπειες να κυμαίνονται μεταξύ €3,43 εκατ. (σενάριο βάσης) και €4,33 εκατ. (θετικό σενάριο)
- τις συνολικές θετικές συνέπειες να κυμαίνονται μεταξύ €8,56 εκατ. (σενάριο βάσης) και €10,82
εκατ. (θετικό σενάριο)
Όσον αφορά τη συνεισφορά του κλάδου στην απασχόληση, με τον αναμενόμενο αριθμό των 68 προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων στον λιμένα της Θεσσαλονίκης, αυτή εκτιμάται σε 111 θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης σε ετήσια βάση.
Από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας είναι η ικανοποίηση των επιβατών κρουαζιέρας, όπως αντικατοπτρίζεται στο γεγονός ότι το 90,1% αυτών δηλώνουν πως μετά την επίσκεψη που πραγματοποίησαν είναι εξαιρετικά έως αρκετά πιθανό να συστήσουν τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό τουριστικής επίσκεψης.
Προς γνώση και συμμόρφωση αδέλφια. Η κρουαζιέρα είναι ενα MUST για το νησάκι μας. Το έχω γράψει πολλάκις. Προ κορωναϊού ο μέσος επισκέπτης κρουαζιέρας παγκόσμια ξόδευε στην στεριά μ.ο. 67 δολάρια μέσα σε λίγες ώρες . Το άρθρο αναφέρει σε τι τα ξόδευε. Χθές διάβασα για την Σύρο!!! Την Θεσσαλονίκη και τον Βόλο (πάνε στα Μετέωρα για 4 ώρες με επιστροφή 240 χλμ). Στην Σαντορίνη θές πάνω από δύο ώρες, τέντερ, γαϊδουράκι η τελεφερίκ. Εδώ αγρόν αγοράζουμε, πολλά λόγια και αποτέλεσμα μηδέν. Μόνο το brand name του δικού μας Ιπποκράτη αρκεί.