της Εύας Οικονομάκη
Καθίζηση υπέστη το 2020, εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, και ο κλάδος της κρουαζιέρας, με την πτώση τόσο σε επίπεδο αριθμού επιβατών όσο και σε επίπεδο εσόδων να εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 85% σε σχέση με τα αντίστοιχα μεγέθη του 2019, που ήταν η καλύτερη χρονιά της τελευταίας 6ετίας. Μάλιστα, παρά τις αρχικές προβλέψεις για εισπράξεις που θα προσέγγιζαν το 1 δισ. ευρώ, τα έσοδα από την κρουαζιέρα εκτιμάται ότι θα ανέλθουν τελικά πέριξ των 100 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, στάση αναμονής τηρούν επί του παρόντος οι μεγάλες εταιρείες θαλάσσιου τουρισμού που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της κρουαζιέρας, καθώς, μπορεί να έχουν ανακοινώσει τα προγράμματά τους, ωστόσο, έχουν μεταφέρει για το τέλος της άνοιξης την επανεκκίνηση των δρομολογίων τους, με ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω αναβολής έναρξης των ταξιδιών τους.
«Η φετινή σεζόν, καλώς εχόντων των πραγμάτων, εκτιμάμε ότι θα διαμορφωθεί σε καλύτερα επίπεδα από εκείνα του 2020 και θα καταφέρουμε να κατακτήσουμε το 25% των αφίξεων και των εσόδων του 2019. Καίριο ρόλο στην πορεία του κλάδου αναμένεται να διαδραματίσουν ο αριθμός των κρουσμάτων και οι εμβολιασμοί», επισημαίνει στο tourismtoday ο Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας.
«Το 2020 δεν ήταν καλή χρονιά. Ακόμη και τα κρουαζιερόπλοια μεγάλων εταιρειών, χωρητικότητας 4.000 επιβατών, που ξεκίνησαν τα δρομολόγιά τους στα τέλη του προηγούμενου έτους, όπως η Costa Cruises και η MSC Cruises, είχαν ελάχιστους επιβάτες, περίπου 160, και 1.000 άτομα πλήρωμα», συμπληρώνει.
Για το 2021, πάντως, με βάση τον προγραμματισμό τα λιμάνια του Πειραιά, της Κέρκυρας, του Ηρακλείου και ενδεχομένως του Λαυρίου αναμένεται να λειτουργήσουν ως λιμάνια εκκίνησης για τα δρομολόγια των κολοσσών του κλάδου.
Η νέα τάση
Έδαφος φαίνεται να κερδίζει την ίδια στιγμή η τάση για ταξίδια με μικρότερα κρουαζιερόπλοια, τα λεγόμενα expedition vessels. Μπορεί η συγκεκριμένη τάση να εμφανίστηκε πριν από την πανδημία του κορωνοϊού και να αφορά κατά βάση την πολυτελή κρουαζιέρα, ωστόσο, φαίνεται ότι κερδίζει ολοένα και περισσότερους πόντους στις προτιμήσεις των τουριστών, οι οποίοι, ελέω υγειονομικής κρίσης, επιλέγουν να ταξιδέψουν με μικρότερα πλοία έτσι ώστε να αποφευχθεί ο συνωστισμός.
Η γαλλική Le Ponant Croisière και η πορτογαλική Mystic Cruises έχουν στον στόλο τους τέτοιου είδους μικρότερα κρουαζιερόπλοια, ενώ, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, ακόμη και οι μεγάλοι παίκτες του θαλάσσιου τουρισμού, όπως η Royal Caribbean και η Celebrity Cruises επενδύουν στα expedition vessels.
Σύμφωνα με στοιχεία δε, αυτή τη στιγμή, κατασκευάζονται 38 πλοία για μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας που έχουν χωρητικότητα 150-300 ατόμων. «Ολοένα και περισσότερες εταιρείες κρουαζιέρας επενδύουν στο luxury cruising, δημιουργώντας νέο brand, και κατασκευάζουν μικρά κρουαζιερόπλοια τα οποία μέχρι σήμερα ταξιδεύουν κυρίως στην Αρκτική, την Ανταρκτική και τον Καναδά. Έρχονται και στην Ελλάδα και προσεγγίζουν μικρότερα νησιά. Είναι πιο πολυτελείς αυτού του είδους οι κρουαζιέρες και κοστίζουν περισσότερο. Πάντως, οι εταιρείες έχουν προετοιμαστεί, έχουν δημιουργήσει αυστηρά πρωτόκολλα και περιμένουν την επανεκκίνηση των δραστηριοτήτων τους», τονίζουν πηγές της αγοράς στο tourismtoday.
Η κρουαζιέρα το 2019 σε αριθμούς
Σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος, οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2019 ανήλθαν στις 3.899 (από 3.410 το 2018), σημειώνοντας άνοδο 14,34% και οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας στις 5.537.500 (από 4.788.642 το 2018), καταγράφοντας αύξηση 15,64%.
Αντίστοιχα, με βάση τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, το 2019 οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 14,3%, σε σύγκριση με το 2018 και διαμορφώθηκαν στα 556 εκατ. ευρώ.
πηγη: tourismtoday.gr