Γράφει
ο Νεκτάριος Καλογήρου
Μικρές αυξήσεις σε ποσοστό 2% έως 4% έχουν επιτύχει οι ξενοδόχοι στις συμφωνίες που γίνονται κατά την τρέχουσα περίοδο, με τους εκπροσώπους των μεγάλων τουριστικών οργανισμών και αφορούν στα συμβόλαια για τη σεζόν του 2018. Οι διαπραγματεύσεις είναι σκληρές, καθώς οι ρυθμιστές της παγκόσμιας, τουριστικής βιομηχανίας απαιτούν όλο και περισσότερα προκειμένου να δώσουν έστω κι ένα ευρώ αύξηση στην τιμή διανυκτέρευσης. Την ίδια στιγμή οι χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στη βόρειο Ευρώπη έχουν εκτινάξει στα ύψη τη ζήτηση δωματίων. Μέσα σε όλα αυτά η Fraport ταλαιπωρεί τους τουρίστες που καταφθάνουν κατά χιλιάδες στο αεροδρόμιο «Διαγόρας».
Ειδικότερα, οι διαπραγματεύσεις έχουν ολοκληρωθεί για τους περισσότερους ξενοδόχους και τους μεγάλους πράκτορες εισερχόμενου τουρισμού. Τα στελέχη των tour operators (Thomas Cook, TUI κλπ) απομένει να συναντηθούν με εκείνους που έχουν μικρότερες μονάδες και εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας το έργο αυτό θα έχει ολοκληρωθεί.
Οι μεγάλες συμφωνίες για το νησί έχουν ήδη γίνει και αυτές προβλέπουν αυξήσεις μόλις 2% έως 4%. Τα ποσοστά αυτά δεν είναι μόνο εξαιρετικά χαμηλά, αλλά επιπρόσθετα προκειμένου να επιτευχθούν, οι ξενοδόχοι αναγκάσθηκαν να συμφωνήσουν σε μικρές ανακαινίσεις έτσι ώστε το προσφερόμενο προϊόν να διαφοροποιηθεί σε σύγκριση με φέτος.
Το μεγάλο όπλο που έχουν στη φαρέτρα τους οι τουριστικοί οργανισμοί είναι η πληθώρα των προσφερόμενων κλινών στη Ρόδο. Προκειμένου αυτές να κινηθούν ικανοποιητικά απαιτούνται πια περισσότερες από δύο εκατομμύρια αφίξεις και το μέγεθος αυτό είναι τεράστιο για να μπορέσουν από μόνοι τους οι ξενοδόχοι να το επιτύχουν μόνο με προσωπικές δράσεις. Η υπερπληθώρα δωματίων έχει προσδώσει στο νησί τον χαρακτήρα του τόπου μαζικού τουρισμού και αυτό δεν παραλείπουν οι μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί να το υπενθυμίζουν στους επιχειρηματίες που κάθονται μαζί τους στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τα συμβόλαια που υπογράφονται με τους tour operators αφορούν μόνο τις τιμές για την επόμενη σεζόν. Οι κρατήσεις θα ξεκινήσουν από το Νοέμβριο και η πρώτη σαφής ένδειξη για την πορεία της επόμενης σεζόν θα δοθεί μετά τον Ιανουάριο του 2018, όταν θα γίνει ο προγραμματισμός των πτήσεων τσάρτερ.
«Αγκάθι»
το τέλος διανυκτέρευσης
Το μεγάλο πρόβλημα που προέκυψε κατά τις διαπραγματεύσεις μεταξύ ξενοδόχων και tour operators ήταν το Τέλος Διανυκτέρευσης που θα ισχύσει από το επόμενο έτος. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που δόθηκαν προς τους ξενοδόχους, το «Τέλος» θα χρεώνεται ανά δωμάτιο και θα ξεκινά από τα τέσσερα (4) ευρώ για τα πεντάστερα ξενοδοχεία και θα μειώνεται όσο η κατηγορία της μονάδας κατεβαίνει. Ετσι, αν μια οικογένεια καταλύσει σε ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων, για 10 ημέρες, θα κληθεί να πληρώσει επιπλέον 40 ευρώ.
Το «Τέλος Διανυκτέρευσης» αρνήθηκαν να το απορροφήσουν οι ξενοδόχοι στα συμβόλαια που υπέγραψαν. Ωστόσο την ίδια στάση τήρησαν και οι εκπρόσωποι των tour operators. Ετσι, η απόφαση που ελήφθη και θα ισχύσει ίδια για όλους, είναι να ζητείται από τον ίδιο τον τουρίστα να πληρώσει τα χρήματα αυτά στη ρεσεψιόν κατά την πρώτη ημέρα άφιξής του στο ξενοδοχείο.
Αν και αντίστοιχα τέλη διανυκτέρευσης ισχύουν σε διάφορες, τουριστικές περιοχές της Ευρώπης και υποτίθεται ότι οι τουρίστες είναι εκπαιδευμένοι, θεωρείται σίγουρο ότι θα υπάρξει πληθώρα αρνητικών αντιδράσεων από τους επισκέπτες. Μάλιστα, η αντίδραση θα είναι ανάλογη των ημερών διανυκτέρευσης και αυτό θα γίνει ιδιαίτερα αισθητό στις μονάδες που παραδοσιακά κερδίζουν οικογένειες με ταξιδιωτικά πακέτα δύο εβδομάδων.
Επειδή οι ξενοδόχοι δεν θέλουν έναν επισκέπτη που «με το καλωσορίσατε» θα του προκληθεί αρνητική ψυχολογία και μετά θα τον ενοχλούν τα πάντα, έχουν συμφωνήσει με τους τουριστικούς οργανισμούς να γίνεται μια κάποια ενημέρωση προς τους τουρίστες για τη συγκεκριμένη, έξτρα χρέωση υπέρ του ελληνικού κράτους. Η ενημέρωση θα γίνεται εγκαίρως και το ιδανικό θα είναι να γίνεται ταυτόχρονα με την κράτηση του δωματίου.
Βέβαια, ολόκληρο το τουριστικό οικοδόμημα της χώρα ευελπιστεί πως τελικά το «Τέλος» δεν θα εφαρμοστεί ως μέτρο, διότι ήδη αυτή η βιομηχανία έχει ήδη επιβαρυνθεί με υπέρμετρη φορολογία.
Σημειώνεται πως δεν υπάρχει πρόβλεψη για το τι ακριβώς θα ισχύσει με το «Τέλος» για τα καταλύματα «boutique» που ως κατηγορία αναγνωρίσθηκαν μόλις πριν από λίγες ημέρες.
Η κακοκαιρία στην
Ευρώπη προκάλεσε
ζήτηση δωματίων
Η τουριστική κίνηση στη Ρόδο ήδη βρίσκεται στο αποκορύφωμά της. Σε περίπου δύο εβδομάδες η πληρότητα στις ξενοδοχειακές μονάδες θα αγγίξει το 100% και σε αυτό το επίπεδο θα διατηρηθεί στα σίγουρα μέχρι το τέλος του Αυγούστου. Μάλιστα, οι πρωτόγνωρα χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούν τις τελευταίες εβδομάδες στη βόρειο Ευρώπη, έχουν προκαλέσει αύξηση της ζήτησης δωματίων «τελευταίας στιγμής», όμως δυστυχώς η ζήτηση αυτή δεν μπορεί να ικανοποιηθεί.
Δεν υπάρχουν δωμάτια και δεν είναι λίγοι οι ξενοδόχοι που έχουν μετανιώσει οικτρά για τις πρώιμες κρατήσεις (early bookings) που είχαν κάνει από τον περασμένο Φεβρουάριο για την τρέχουσα περίοδο, με τιμές εξαιρετικά χαμηλές. Το ίδιο δωμάτιο που στην εκπνοή του χειμώνα «πουλήθηκε» με 35 ευρώ τη βραδιά, αν ήταν τώρα ελεύθερο θα κλεινόταν με τιμή ανώτερη των 80 ευρώ. Η απώλεια είναι τεράστια και οι ξενοδόχοι για άλλη μια φορά έπεσαν θύματα της ανάγκης τους για ρευστότητα (κυρίως για να πληρώσουν φόρους ώστε να αποδεσμεύσουν τραπεζικούς λογαριασμούς και να μπορέσουν να δουλέψουν).
Ελεγχόμενο overbooking
Παρότι η ζήτηση για τη Ρόδο βρίσκεται στα ύψη και είναι πρόκληση να πουληθεί ακριβά κάποιο δωμάτιο που είχε προκρατηθεί από το χειμώνα, εν τούτοις δεν υπάρχουν φαινόμενα overbooking.Οι ξενοδόχοι και οι ιδιοκτήτες μικρών καταλυμάτων δεν τολμούν να πουλήσουν το ίδιο δωμάτιο δυο φορές (μπορεί να γίνει για πολλούς λόγους), καθώς πια υπάρχουν χρηματικές ποινές για κάθε φορά που διαπιστώνεται ότι γίνεται κάτι τέτοιο. Ο Νόμος προβλέπει ότι στην περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο, ο ξενοδόχος έχει υποχρέωση να βρει στην ίδια περιοχή αντίστοιχο ή καλύτερο δωμάτιο «αντικατάστασης» για τον πελάτη. Όμως, οι τουριστικοί οργανισμοί φρόντισαν να κάνουν τον Νόμο πιο αυστηρό, θεσπίζοντας «χρηματικές ποινές» που επιβάλλονται προς τον ξενοδόχο που κάνει overbooking, έστω κι αν το δωμάτιο «αντικατάστασης» θα είναι η προεδρική σουΐτα, στο καλύτερο ξενοδοχείο του νησιού.
Τα μόνα φαινόμενα overbooking που δεν «ενοχλούν» είναι εκείνα που αφορούν τις αλυσίδες ξενοδοχείων, όπου εκεί η μετακίνηση από μονάδα σε μονάδα είναι εσωτερικό θέμα. Βέβαια, υπενθυμίζεται ότι η πλειοψηφία των μετοχών των μεγάλων ξενοδοχειακών αλυσίδων ελέγχεται από τους ίδιους τους tour operators.
Τεράστια προβλήματα
για τον τουρισμό της Ρόδου από τη Fraport
Πρώτο θέμα συζητήσεων μεταξύ των tour operators, των τοπικών πρακτόρων και των ξενοδόχων είναι η τεράστια ταλαιπωρία που υφίστανται οι τουρίστες κατά την άφιξή τους στο αεροδρόμιο της Ρόδου. Η κατάσταση είναι τραγική και οι επισκέπτες υφίστανται απερίγραπτη ταλαιπωρία από τη στιγμή της προσγείωσης μέχρι την άνοδό τους στο τουριστικό λεωφορείο που θα τους μεταφέρει στο ξενοδοχείο.
Το πιο μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται στην καθυστέρηση παραλαβής των αποσκευών. Τις ημέρες αυξημένων αφίξεων ο χρόνος αναμονής μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και τις τρεις ώρες! Το πρόβλημα δεν βρίσκεται μόνο στο handling (διαχείριση αποσκευών έξω από την αίθουσα αναμονής) στο οποίο δεν εμπλέκεται η Fraport, αλλά και στην ενημέρωση των τουριστών για το πού βρίσκονται οι βαλίτσες τους. Η ενημέρωση είναι αποκλειστική ευθύνη της Γερμανικής εταιρείας. Η τελευταία έχει υποχρέωση να αναρτά σε πίνακες για το ποια αεροπορική εταιρεία εξυπηρετείται στους ιμάντες αποσκευών και ποια πρόκειται να ακολουθήσει. Με τον τρόπο αυτό οι τουρίστες γνωρίζουν το πότε περίπου θα παραλάβουν τις βαλίτσες τους και στο ενδιάμεσο μπορούν να ξεκουραστούν για λίγο. Η απουσία ενημέρωσης πειθαναγκάζει τους επισκέπτες να στέκονται ώρες και να στριμώχνονται δίπλα στους ιμάντες γεμίζοντας με δυσφορία τις πρώτες εικόνες των διακοπών τους.
Το πρόβλημα πολλαπλασιάζεται από την απουσία επαρκούς κλιματισμού και επαρκών τουαλετών στους χώρους αναμονής. Μάλιστα, για κάποιο λόγο, αρκετά από τα καθίσματα έχουν αφαιρεθεί από την αίθουσα αναμονής πτήσεων τσάρτερ και έτσι είναι πάρα πολλοί εκείνοι που περιμένουν όρθιοι ή κάθονται στο πάτωμα. Η κούραση για όλους τους τουρίστες είναι τεράστια και μετά από μια τέτοια πρώτη εμπειρία, τότε τα πάντα στο νησί στιγματίζονται και μικρολάθη των άλλων δύσκολα συγχωρούνται.
Ο «σωτήρας» με το όνομα Fraport έχει αποτύχει στις πρώτες της εξετάσεις. Η ταλαιπωρία των επισκεπτών είναι ο αδιάψευστος μάρτυρας.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η διοίκηση της Fraport έχει αρνηθεί την πρόσληψη ενός γιατρού για το αεροδρόμιο που πέρυσι είχε εξυπηρετήσει 1,7 εκ. αφίξεις επισκεπτών, καθώς θεωρεί ότι αυτή αποτελεί υποχρέωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Η αναισθησία ευθύνης (έστω κι αν υπάρχει σχετική υποχρέωση από την ΥΠΑ) έναντι των πελατών της είναι δεικτική της «πάστας» των ανθρώπων που προβλήθηκαν ως η λύση για τα 14 αεροδρόμια της χώρας μας.
Πηγή:www.dimokratiki.gr