Του Κώστα Τεχνίτη
Απανωτές ακυρώσεις πτήσεων και σκηνές χάους επικρατούν το τελευταίο διάστημα σε πολλά αεροδρόμια της Ευρώπης. Βασική αιτία οι μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό στην επίγεια εξυπηρέτηση και στις αεροπορικές εταιρείες.
Δεν φαίνεται να έχει τέλος το αεροπορικό χάος στην Ευρώπη, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες πασχίζουν να πετάξουν επιβεβαιωμένους επιβάτες σε όλη την ήπειρο εν μέσω ελλείψεων προσωπικού, τόσο στις ίδιες όσο και στα αεροδρόμια. Η περασμένη Κυριακή ήταν ιδιαίτερα άσχημη μέρα για πολλούς επιβάτες ανά την Ευρώπη. Η εικόνα αυτή δεν είναι καθόλου ενθαρρυντική για την έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν και οι εκτιμή σεις λένε πως δύσκολα θα μπορέσουν να αντιμετωπιστούν οι δυσλειτουργίες άμεσα. Ακυρωμένες πτήσεις Το περασμένο Σαββατοκύριακο, το αεροδρόμιο Schiphol στο Άμστερνταμ ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρείες να ακυρώσουν πτήσεις ή να τις εκτρέψουν σε άλλα αεροδρόμια λόγω έλλειψης προσωπικού. Οι επιβάτες χρειάστηκε να περιμένουν στην ουρά για ώρες και ο κόμβος, ένας από τους μεγαλύτερους της Ευρώπης, προσφέρει τώρα οδηγίες που μοιάζουν σαν να προέρχονται από οδηγό πεζοπορίας: Φορέστε άνετα ρούχα και παπούτσια, πάρτε ένα μπουκάλι νερό, πάρτε ένα εφεδρικό μπουφάν σε περίπτωση που κάνει κρύο. Το Schiphol θα μπορούσε ακόμη και να περιορίσει τον όγκο των πτήσεων αυτό το καλοκαίρι, προειδοποίησε ο διευθύνων σύμβουλος Dick Benschop. Δεν είναι όμως το μόνο αεροδρόμιο που αντιμετωπίζει αυτά τα προβλήματα. Το αεροδρόμιο των Βρυξελλών έχει περισσότερες από 1.000 κενές θέσεις προσωπικού, το Χίθροου του Λονδίνου δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι προσπαθεί να προσλάβει 12.000 νέους υπαλλήλους, ενώ το Μάντσεστερ και το Δουβλίνο βίωσαν επίσης χαοτικές σκηνές τις τελευταίες εβδομάδες.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η επιβατική κίνηση έχει ανακάμψει «απότομα και ξαφνικά», δήλωσαν την Παρασκευή στελέχη της ένωσης αεροδρομίων ACI Europe και της ομάδας επίγειας εξυπηρέτησης Airport Services Association. Αν και ο συνολικός αριθμός των επιβατών εξακολουθεί να είναι κάτω από τα επίπεδα του 2019, η κίνηση έχει γίνει «πο ύ πιο συγκεντρωμένη κατά τις περιόδους αιχμής», σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της ACI Europe Olivier Jankovec και τον διευθύνοντα σύμβουλο της ASA Fabio Gamba. Ορισμένα μεγαλύτερα αεροδρό μια βρίσκονται ήδη στα προ της πανδη μίας επίπεδα κίνησης ή πάνω από αυτά. Σε έρευνα της ACI Europe διαπιστώθη κε ότι τα δύο τρίτα των ευρωπαϊκών αε ροδρομίων αναμένουν αύξηση των κα θυστερήσεων πτήσεων το καλοκαίρι. Στο 2022, οι τερματικοί σταθμοί των αερο δρομίων έχουν κατακλυστεί από επιβάτες που περιμένουν επί ώρες σε απίστευτα μεγάλες ουρές, που μερικές φορές ξεχει λίζουν στους δρόμους. Και αυτά τα υπο στελεχωμένα αεροδρόμια επηρεάζουν άμεσα την ικανότητα των αεροπορικών εταιρειών να μεταφέρουν επιβάτες, ανα γκάζοντάς τες να περιορίσουν τις δρα στηριότητές τους. Την περασμένη Κυριακή, η easyJet ανα κοίνωσε ότι μείωσε 80 πτήσεις, προσθέ τοντας μια άβολη τροπή στο τέλος του τετραήμερου Σαββατοκύριακου του Platinum Jubilee για πολλούς επιβάτες. Η αεροπορική εταιρεία εξέδωσε ανακοί νωση στην οποία ανέφερε: «Λυπούμαστε πολύ και κατανοούμε πλήρως την ανα στάτωση που θα έχει προκαλέσει στους πελάτες μας», προσθέτοντας ότι κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να μεταφέρει τους επιβάτες στους προορισμούς τους. Νωρίτερα τον Μάιο, η αεροπορική εται ρεία είχε ακυρώσει περισσότερες από 200 πτήσεις λόγω καθυστερήσεων στα αερο δρόμια και άλλων περιορισμών που επη ρέαζαν τα ταξίδια κατά τη διάρκεια των σχολικών διακοπών. Όχι μόνο η easyJet Το BBC αναφέρει ότι στο αεροδρόμιο Gatwick ακυρώθηκαν 52 αναχωρήσεις και 30 αφίξεις την Κυριακή. Ενώ οι περισ σότερες από αυτές τις πτήσεις ήταν της easyJet, επηρεάστηκαν επίσης οι British Airways, Wizz Air και Vueling. Πτήσεις από τη Βαρκελώνη, τη Νίκαια, τη Μαδρί τη, το Μπέλφαστ, τη Γενεύη, την Κέρκυρα, το Φάρο στην Πορτογαλία και τη Γλασκώ βη ήταν μεταξύ αυτών που ακυρώθηκαν. Η Wizz Air σχολίασε ότι κάνει ό,τι μπο ρεί για να βοηθήσει τους επιβάτες να φτάσουν στους προορισμούς τους, προ σφέροντάς τους εναλλακτικές πτήσεις, πλήρη επιστροφή χρημάτων ή 120% πί στωση αεροπορικής εταιρείας. Πολλοί εγκλωβισμένοι επιβάτες σε όλους τους αερομεταφορείς αναγκάστηκαν να ξοδέ ψουν χιλιάδες λίρες για να ξανακλείσουν εισιτήρια, καθώς προσπαθούν να φτάσουν στην πατρίδα τους και ελπίζουν σε κάποια αποζημίωση αργότερα. Ανατομία του προβλήματος Ενώ η σοβαρή έλλειψη προσωπικού Πτήσεις μετ’ εμποδίων στην Ευρώπη Απανωτές ακυρώσεις πτήσεων και σκηνές χάους επικρατούν το τελευταίο διάστημα σε πολλά αεροδρόμια της Ευρώπης. Βασική αιτία οι μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό στην επίγεια εξυπηρέτηση και στις αεροπορικές εταιρείες
Ανατομία του προβλήματος Ενώ η σοβαρή έλλειψη προσωπικού βρίσκεται στο επίκεντρο των προβλημά των των αερομεταφορών στην Ευρώπη, το πρόβλημα έχει πολλά επίπεδα. Κατ’ αρχάς, η τρέχουσα κατάσταση έχει αποδείξει ότι οι περισσότερες αναλύσεις των τελευταίων δύο ετών ήταν λανθα σμένες. Το BBC επικαλείται στοιχεία της Airlines UK, του κλαδικού φορέα των αεροπορικών εταιρειών που είναι εγγε γραμμένες στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμ φωνα με τα οποία οι αεροπορικές εται ρείες μείωσαν περίπου 30.000 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της πανδημί ας, έχοντας απασχολήσει 74.000 άτομα το 2019. Αυτό έγινε επειδή πολλοί πίστευαν ότι οι επιβάτες θα άρχιζαν να επιστρέφουν σταδιακά σε μεγάλο χρονικό διάστημα, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει τώρα. Ένας άλλος παράγοντας είναι η απροθυμία ορι σμένων υπαλλήλων των αεροδρομίων να επιστρέψουν σε έναν κλάδο τόσο επιρρε πή στις διακυμάνσεις της αγοράς, έχοντας έρθει αντιμέτωποι με αυτές από πρώτο χέρι τα τελευταία δύο χρόνια. Τα αεροδρόμια και οι φορείς επίγειας εξυπηρέτησης λένε ότι βγήκαν από την πανδημία με «εξαντλημένους πόρους», έχοντας απολύσει χιλιάδες υπαλλήλους λόγω της κατάρρευσης των αεροπορικών ταξιδιών. Προσπαθούν να προσλάβουν κόσμο, αλλά αντιμετωπίζουν ανταγωνι σμό από τις αναζωογονούμενες βιομηχα νίες αναψυχής και φιλοξενίας σε μια σφι χτή αγορά εργασίας. Η αμοιβή αποτελεί επίσης ζήτημα. «Το γεγονός ότι οι θέσεις εργασίας στην ασφάλεια και την επίγεια εξυπηρέτηση βρίσκονται εδώ και πολλά χρόνια στο κατώτερο άκρο της μισθολογικής κλίμα κας και επίσης περιλαμβάνουν εργασία σε βάρδιες 7 ημέρες την εβδομάδα απο τελεί σαφές μειονέκτημα για την προ σέλκυση ανθρώπων στο σημερινό πλη θωριστικό περιβάλλον», δήλωσαν αρμό διοι παράγοντες. Ακόμα και για τους εργαζόμενους που επιστρέφουν, η διαδικασία ελέγχου και έγκρισης ασφαλείας από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και την κυβέρνηση προσθέτει καθυστερήσεις. Υπήρξαν ανα φορές ότι ο έλεγχος διαρκεί σημαντικά περισσότερο από τις 14 εβδομάδες που διαρκεί συνήθως. Πολλές αεροπορικές εταιρείες που δρα στηριοποιούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν ζητήσει από την κυβέρνηση να χα λαρώσει τους μετα-Brexit μεταναστευτι κούς κανόνες και να δώσει στους εργα ζόμενους της ΕΕ στον τομέα των αερομε ταφορών ειδικές βίζες για να διευκολύνει τα προβλήματα των αεροδρομίων, αλλά τίποτα δεν έχει προκύψει.
Οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν επίσης να ενισχύσουν το εργατικό τους δυναμικό. «Η ανάκαμψη πραγματοποιεί ται ταχύτερα από ό,τι περιμέναμε», δήλω σε η Jennifer Janzen, εκπρόσωπος του λόμπι του κλάδου Airlines for Europe. «Βλέπουμε επίσης τις συνέπειες του νέου, αυστηρότερου κανονισμού για τους ελέγ χους ιστορικού του προσωπικού. Αν και πρόκειται για ένα ευπρόσδεκτο μέτρο, ο ρυθμός με τον οποίο τα υπουργεία Εσω τερικών των κρατών μελών διενεργούν αυτούς τους ελέγχους είναι υπερβολικά αργός». Ο κλάδος των αερομεταφορών ζητεί από τις κυβερνήσεις να επιταχύνουν τη διαδικασία ενόψει της καλοκαιρινής τα ξιδιωτικής κρίσης. Οι διοικήσεις των αεροδρομίων και των φορέων επίγειας εξυπηρέτησης δείχνουν επίσης με το δάχτυλο τις Βρυξέλλες, κα τηγορώντας την οδηγία της ΕΕ για την επίγεια εξυπηρέτηση για την απελευθέ ρωση της διαχείρισης των αποσκευών και παραπονούμενα ότι ο τομέας έλαβε λιγό τερη βοήθεια για την πανδημία από ό,τι οι αεροπορικές εταιρείες. «Αν οι χαμηλοί μισθοί και η υποβαθμι σμένη ποιότητα υπηρεσιών αποτελούσαν ήδη μια ανησυχία πριν από την πανδημία, τώρα έρχονται στο προσκήνιο – επηρεά ζοντας το σύστημα αερομεταφορών», υποστήριξαν οι δύο κλάδοι. Τα συνδικάτα κατηγορούν τους εργο δότες, οι οποίοι, όπως λένε, χρησιμοποί ησαν την κρίση για να περικόψουν μισθούς και θέσεις εργασίας. Ο κλάδος «θερίζει σε μεγάλο βαθμό αυτό που έσπειρε», δήλωσε ο Oliver Richardson, πρόεδρος της πολι τικής αεροπορίας στην Ευρωπαϊκή Ομο σπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές. Δεν φαίνεται ότι το πρόβλημα θα επι λυθεί σύντομα, αλλά μπορεί κανείς μόνο να ελπίζει ότι τα αεροδρόμια θα είναι καλύτερα προετοιμασμένα για την κο ρύφωση των καλοκαιρινών διακοπών σε λιγότερο από δύο μήνες από τώρα, καθώς σε αντίθετη περίπτωση οι προορισμοί θα έχουν συνέπειες και μεταξύ αυτών και η Ελλάδα