Η νέα πραγματικότητα σε λίγο στη Ρόδο, για την άφιξη των πολυπόθητων τουριστών
Κι άντε τώρα να αποκωδικοποιήσεις τα ήδη καθυστερημένα πρωτόκολλα, εσύ ο ξενοδόχος! Να κάνεις πιστοποίηση, να εκπαιδεύσεις το προσωπικό και να περιμένεις τον τουρίστα, που ίσως έρθει! Αυτό το παράξενο καλοκαίρι, που δεν ξέρεις τι μέρα είναι, τι μήνας και τι εποχή.
Σε μια προσπάθεια να τα κάνουμε λιανά, απευθυνθήκαμε σε μια εταιρεία γνώριμη, να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα που καίνε όπως είναι το ντύσιμο… αστροναύτη, στις καμαριέρες, τις αλλαγές στα εστιατόρια και την πιθανότητα να τρέχουν και να μην προλαβαίνουν ξενοδοχεία και τουρ οπερέιτορ να αντικρούσουν τα αιτήματα για αποζημιώσεις.
Δύο ξενοδοχεία καραντίνας αναμένεται να λειτουργήσουν στη Ρόδο, τουλάχιστον 120 δωματίων το καθένα. Το ένα στην Ιξιά και το άλλο στην ανατολική πλευρά προκειμένου να εξυπηρετεί και τη Νότια Ρόδο.
Δηλαδή, θα υπάρξουν κρούσματα; Θέλει κι ερώτημα; Ο Θεόδωρος Αργυρίου, εκπροσωπεί την “Cristal International Standards”, εταιρεία πιστοποίησης, συνεργάτη της TUI για την πιστοποίηση, παγκόσμια, όλων των ξενοδοχείων της, ταυτόχρονα με 80 ακόμα Ομίλους στον κόσμο που της αναθέτουν την πιστοποίηση, σχετικά με τον κορωνοϊό.
Η εταιρεία που τονίζει ότι εφαρμόζει τα πρωτόκολλα με τον ίδιο τρόπο των ξενοδοχείων του Χονγκ Κονγκ, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, χώρες που βγήκαν από την καραντίνα και άνοιξαν στις αρχές Μαρτίου, δια του κ. Αργυρίου ως εκπροσώπου της πέραν της Ελλάδας επεκτείνεται στη Δυτική Αφρική (Σενεγάλη, Γκάμπια), σε όλα τα Βαλκάνια (Κροατία, Μαυροβούνιο, Βουλγαρία) και στην Κύπρο.
«Ως εταιρεία, μου λέει, έχουμε κληθεί ήδη από το Μάρτιο, κι έχουμε διαμορφώσει μαζί με τους τουρ οπερέιτορ, ευρέως αποδεκτά πρωτόκολλα πάνω στα οποία έχουν βασιστεί όλες οι κυβερνήσεις που όπως και η δική μας διαμορφώνουν τις δικές τους υγειονομικές απαιτήσεις. Στο κάτω-κάτω κοινός παρονομαστής των ενεργειών όλων μας είναι η διασφάλιση της υγείας του πελάτη, των εργαζομένων και των τοπικών κοινωνιών».
Κύριε Αργυρίου, αν εσείς προσωπικά είχατε αδελφή, ή μητέρα καμαριέρα σε ξενοδοχείο, θα συμφωνούσατε αυτή την περίοδο να πάει να δουλέψει, στο ξενοδοχείο; Πόσο ασφαλής είναι μπαίνοντας στα δωμάτια των τουριστών;
Θα μπαίνει με χειρουργική μάσκα ή με προστατευτική προσωπίδα, με γάντια μίας χρήσης, με ολόσωμη στολή εργασίας μίας χρήσης, με πληθώρα απολυμαντικών και αντισηπτικών, και με επιμέρους λειτουργικές διαδικασίες ανά τμήμα που θα της δίνουν τη σιγουριά και την αυτοπεποίθηση για τη θέση εργασίας της. Και βέβαια θα έχει προηγηθεί αποτελεσματική εκπαίδευση του προσωπικού στην πρόληψη της εξάπλωσης του ιού. Αυτά, σε συνδυασμό με την υποδομή που θα έχει διαμορφώσει ο κάθε επιχειρηματίας ξενοδόχος, καθιστούν απόλυτα ασφαλή την εργασία σε ξενοδοχειακές μονάδες. Επομένως ναι, θα μπορούσε ο οποιοσδήποτε να απασχοληθεί στον ξενοδοχειακό κλάδο.
Και πώς, με στολή αστροναύτη, έτσι όπως την περιγράψατε, θα μπορεί να εργαστεί στους 40ο θερμοκρασία;
Δεν υπάρχει 40ο βαθμών θερμοκρασία γιατί πρόκειται για θερμοκρασίες δωματίου.
Τα κλιματιστικά θ’ ανάβουν ή κι αυτά απαγορεύονται;
Σύμφωνα με την εγκύκλιο και τα υγειονομικά πρωτόκολλα, ο κλιματισμός θα λειτουργεί συνεχώς παρέχοντας φρέσκο αέρα και όχι την ανακυκλοφορία αυτού. Δηλαδή στα ξενοδοχεία που υπάρχει εγκατεστημένο κεντρικό σύστημα κλιματισμού, που σημαίνει κλιματισμός και εξαερισμός μαζί, ο κλιματισμός μπορεί να λειτουργεί όλο το εικοσιτετράωρο. Στην άλλη περίπτωση όπου έχουμε μεμονωμένα κλιματιστικά, επιβάλλεται ο ταυτόχρονος εξαερισμός του δωματίου, μαζί με τον κλιματισμό.
Δηλαδή, θα έχουν ανοιχτό το κλιματιστικό και το παράθυρο! Πόσα ξενοδοχεία στη Ρόδο έχουν κεντρικό κλιματισμό;
Το 30% των ξενοδοχείων και το 50% των διατιθέμενων δωματίων στα ξενοδοχεία, διαθέτουν κεντρικό σύστημα κλιματισμού-εξαέρωσης. Σ’ αυτά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Με τα άλλα, ανοιχτά παράθυρα, ανοιχτός κλιματισμός, σύμφωνα με ό,τι επιβάλει το υγειονομικό πρωτόκολλο.
Πόσο προσωπικό θα χρειάζεται για να δίνει στον πελάτη, στο χέρι, το πιάτο με το φαγητό, το γλυκό, το φρούτο, το νερό;
Η δική μας θέση, με το ξεκίνημα του υγειονομικού προβλήματος ήταν από την αρχή υπέρ της διανομής των πιάτων σε κάθε γεύμα, απευθείας στον πελάτη και όχι στο self service (ανοιχτός μπουφές). Εμείς αυτό που θέλουμε είναι ο πελάτης, τηρώντας τις αποστάσεις, να προσέρχεται στο σημείο όπου ο σωστά εξοπλισμένος μπουφετζής ο οποίος έχει μπροστά του το πλεξιγκλάς, ακούει την παραγγελία και παραδίδει στα χέρια του πελάτη το πιάτο.
Εναλλακτικά και όπου αυτό είναι εφικτό μπορούμε να επιλέξουμε ανάμεσα στην εξυπηρέτηση a la carte ή στο σερβίρισμα του πελάτη ενώ είναι καθιστός. Αυτό μπορεί να το αποφασίσει κάθε μονάδα ξεχωριστά, ανάλογα με τη δυναμικότητα, τις υποδομές και τον κόσμο που χρειάζεται να εξυπηρετήσει. Ένα ξενοδοχείο που έχει πολλά θεματικά εστιατόρια, έχει άνεση να διοχετεύσει τους πελάτες του ανάλογα με τη ζήτηση, σε διαφορετικό τρόπο εξυπηρέτησης. Το ξενοδοχείο που διαθέτει μόνο ένα μεγάλο κεντρικό εστιατόριο δεν έχει άλλη επιλογή, από την εφαρμογή του σέρβις, με μπουφετζή.
Πόσο προσωπικό πρέπει να έχει για το σερβίρισμα, επομένως; Αυξάνεται ο αριθμός του!
Ο αριθμός μεγαλώνει πράγματι σε προσωπικό, αλλά το κλείσιμο των ανοιχτών μπουφέδων έτσι όπως τους ξέραμε μέχρι σήμερα, αποφέρει εξοικονόμηση χρημάτων για την επιχείρηση τα οποία μπορεί να διαθέσει για τις αυξημένες απαιτήσεις σε προσωπικό. Η απέραντη ποικιλία των εδεσμάτων που επικρατούσε, περιορίζεται.
Πόσα φαγητά μαγείρευαν στο all inclusive και πόσα θα προσφέρουν από εδώ και πέρα τα ξενοδοχεία;
Με το all inclusive, ξενοδοχεία πέντε αστέρων στη Ρόδο είχαν την υποχρέωση να διαθέτουν 120 κωδικούς, ανά γεύμα. Τώρα θα περιοριστούν στους 50 κωδικούς, κι αυτό είναι καλό και για την τοπική οικονομία. Μονόδρομος λοιπόν η απασχόληση επιπλέον προσωπικού, αλλά περιορίζεται η υπερκατανάλωση, η σπατάλη τροφίμων τα οποία πετιόντουσαν στο τέλος του μπουφέ. Πάρα πολλά κιλά την ημέρα πήγαιναν στα σκουπίδια, κι ας ήταν πρώτης ποιότητας τρόφιμα. Χρειαζόμαστε το προσωπικό, βασιζόμαστε στο προσωπικό και η Ρόδος είναι πολύ τυχερή που έχει τοπικό πληθυσμό για να μπορέσει να εξυπηρετηθεί. Δεν συμβαίνει το ίδιο με τις Κυκλάδες και τα Επτάνησα που βασίζονται σε μη ντόπιο πληθυσμό.
Μιλάμε, για το τέλος του all inclusive;
Σίγουρα όχι. Μιλάμε για αναβάθμισή του. Όπου ίσχυε το ποιοτικό all inclusive, ίσχυαν αυτά που καλούμαστε να εφαρμόσουμε σήμερα. Η Ρόδος ήτανε πάντα πρωτοπόρος σ’ αυτό.
Τι είναι αυτό που εσάς σας ανησυχεί περισσότερο από όλα; Η υγεία των τουριστών που θα ’ρθουν;
Τα επιδημιολογικά χαρακτηριστικά των πελατών και η διάθεση συμμόρφωσης του πελάτη με τους υφιστάμενους νόμους. Από τις επιδημιολογικές μελέτες προκύπτει πως το 40% των φορέων, παγκόσμια, είναι εντελώς ασυμπτωματικοί και ως εκ τούτου δεν έχουμε κανένα τρόπο αντιμετώπισής τους, πλην της καθολικής διενέργειας τεστ κατά την άφιξη, στα αεροδρόμια ή στα χερσαία σύνορα.
Ναι, αλλά τεστ δεν θα γίνονται, μας είπανε!
Η αλήθεια είναι ότι μέσω της διενέργειας μαζικών τεστ, σε δεξαμενές ανθρώπων (ανά 30) και παίρνοντας δείγμα από τον καθένα, προκειμένου να εξεταστούν όλα μαζί και τα 30 δείγματα ως ένα τεστ, αυτό θ’ αλλάξει. Οι ανακοινώσεις θα γίνουν τις επόμενες μέρες. Σε περίπτωση που αυτό βγει θετικό, εξετάζονται επιβεβαιωτικά ένας-ένας οι επισκέπτες. Μ’ αυτή τη διαδικασία αναμένουμε την καθολική εξέταση των εισερχόμενων επισκεπτών ώστε να τους θεωρήσουμε εξ αρχής υγιείς.
Και πόση ώρα θα παίρνει αυτό, δεν θα φρακάρει το αεροδρόμιο;
Σε μία ώρα θα έχουν τελειώσει όλα για τον κάθε επισκέπτη που είναι καθαρός.
Θα έχει τόσα πολλά τεστ στη Ρόδο! Και θα γίνονται κιόλας, πού εκεί στο πόδι;
Έχετε το PCR, το πιο αξιόπιστο τεστ για κορωνοϊό, στον κόσμο. Ο άλλος φόβος όπως είπαμε ήδη, έχει να κάνει με την τήρηση των υγειονομικών κανόνων και όρων από πλευράς τουριστών. Αυτό διασφαλίζεται εντός ξενοδοχείου, αλλά όχι έξω από αυτό. Τα κρούσματα θα μεταφέρονται στα δύο ξενοδοχεία καραντίνας που θα χρηματοδοτήσει η Περιφέρεια, το ένα στην Ιξιά και το άλλο στην ανατολική πλευρά, δυναμικότητας περίπου 120 δωματίων το καθένα.
Έχει ξεκαθαρίσει τι θα γίνεται όταν εντοπιστεί κρούσμα και κατά πόσον ο τουρίστας αυτός θα ζητά αποζημιώσεις στη συνέχεια και θα γίνονται δικαστήρια στη χώρα του, πιθανότητες που ανησυχούν τους ξενοδόχους;
Εμείς ως χώρα έχουμε περάσει νόμο που λέει ότι δεν τίθεται θέμα αστικής ευθύνης των ξενοδοχειακών μονάδων υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει πιστή εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
Πώς αποδεικνύεται ότι γίνεται πιστή εφαρμογή σ’ ένα δικαστήριο της Βρετανίας που θα δικάσει την υπόθεση! Και λέω τη Βρετανία γιατί οι Άγγλοι είναι που επιμένουν ως αυτή την ώρα ότι θα διεκδικήσουν αποζημιώσεις!
Αυτό αποδεικνύεται από την ταυτόχρονη πιστοποίηση για τον τουρ οπερέιτορ και την πιστοποίηση για λογαριασμό των ελληνικών αρχών. Πράγματι θέτει θέμα η Βρετανική αγορά. Βέβαια, σ’ αυτή την περίπτωση υπόλογος είναι ο τουρ οπερέιτορ και η ασφαλιστική του εταιρεία, κι όχι ο ξενοδόχος. Όμως όλοι ξέρουμε ότι τελικά το μάρμαρο έστω και έμμεσα, το πληρώνει ο ξενοδόχος.
Ο Θεός να βάλει το χέρι του, φέτος. Αν και όταν ρώτησαν τον Αϊνστάιν αν υπάρχει Θεός, εκείνος Εβραίος και μη θέλοντας να δημιουργήσει δυσαρέσκειες, είπε: Και να υπάρχει, ένα είναι το βέβαιο, ότι δεν ασχολείται με την καθημερινότητά μας! Επομένως;
Παίρνουμε τη μοίρα μας στα χέρια μας, λοιπόν. Είναι μια πολύ δύσκολη εξίσωση αυτή που καλούμαστε να επιλύσουμε, σε κάθε περίπτωση με αρνητικό οικονομικό πρόσημο για τον επιχειρηματία, αλλά με θετικό πρόσημο για τους εργαζόμενους, την τοπική κοινωνία και τον προορισμό τον ίδιο. Όλοι θα λειτουργήσουν με ζημιά, αλλά αν δεν το κάνουν θα μείνουν εκτός τουριστικού χάρτη.