ΘΕΜΑ: με αφορμή την α! 3μηνιαία κατάσταση 2017 προϋπολογισμού Δήμου Κω
Ο Δήμος μας να αναλάβει αναπτυξιακές πρωτοβουλίες σε λιμνάζουσες δυνατότητες
Το πρόβλημα της εποχής μας είναι η οικονομία και η δημοκρατία. Σπαταλιόμαστε με άστοχες πολιτικές διαμάχες και πάμε από το κακό στο χειρότερο. Μας δόθηκε εγκαίρως η πρώτη 3μηνιαία κατάσταση του Δήμου μας που αφορά την πορεία υλοποίησης του προϋπολογισμού 2017. Θα καταθέσουμε μερικά χρήσιμα συμπεράσματα, συγκρίνοντας τα δεδομένα της πρώτης χρονιάς της νυν δημοτικής αρχής της 3μηνιαίας του 2015 με την αντίστοιχη του 2017 αλλά και από τα προβλεπόμενα του ενιαίου Δήμου του 2011.
Α. Τα τακτικά έσοδα που αφορούν την σχέση της τοπικής κοινωνίας και παραγωγής με τον Δήμο
1. Τα προϋπολογισθέντα τακτικά έσοδα 2011 ήταν 24,6 εκ. που το ‘15 περιορίστηκαν στα 17,6 εκ. και το 2017 σε 16,1 εκ. πιστοποιούν μια πτωτική πορεία
2. Τα βεβαιωθέντα τακτικά έσοδα 2015 ήταν 2 ,6 εκ. ενώ του 2017 είναι 3,1 εκ. και τα εισπραχθέντα ήταν 2,1 και τώρα 2,6 εκ. Η βελτίωση ανάμεσα στο 2015 και 2017 προφανής. Έστω και αν ποσοστιαία η βελτίωση είναι μικρή αφού το ποσοστό υλοποίησης του είναι 16,4% αντί του 12,2%, οι αυξημένες εισπράξεις αποδεικνύουν μια βελτίωση που δεδομένης και της εποχής πιστώνεται στα θετικά της πολιτικής και διοικητικής αρχής.
3. Μπαίνοντας στην ανάλυση ανά τομέα θα σταθούμε πρώτα στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας. Τα προϋπολογισθέντα 2011 ήταν 578.000 (βεβαιωθέντα 529.000) έναντι 644.000 του 2015 και 551.000 του 2017. Τα βεβαιωθέντα από 900.000 το 2015 περιορίζονται 554.000 ενώ εισπραχθέντα του α τριμήνου από 458.000 του 2015 περιορίζονται μόνον 81.800! Αποτέλεσμα το ποσοστό υλοποίησης να περιορίζεται στο 15% αντί του 71%! Η κόκκινη κάρτα για την δημοτική αρχή έχει το ελαφρυντικό της δυσπραγίας των ενοικιαστών του Δήμου λόγω της μνημονιακής καταιγίδας αλλά ταυτόχρονα σηματοδοτεί ένα ανοικτό πολιτικό ζητημα που απαιτεί αντιμετώπιση και το δημοτικό συμβούλιο να κατανοήσει την προβληματική αποτελεσματικότητα του πόρου στην βελτίωση των οικονομικών μεγεθών και να αναζητηθούν άλλοι δρόμοι.
4. Τα έσοδα από ανταποδοτικά τέλη το 2011 προϋπολογίστηκαν 4,9 εκ. το 2015 με 5,1 εκ. και το 2017 με 5,9 εκ. εξακολουθώντας να είναι επιδοτούμενα παραβιάζοντας το κριτήριο της ανταποδοτικότητας. Εδώ υπαρχει η σιγουριά της είσπραξης μέσω ΔΕΗ που κοστίζει 16.000 ευρώ, και ένα θεμα είναι η είσπραξη τους από την υπηρεσία. Άλλο θεμα είναι η ανακοστολόγηση με κοινωνικά και περιβαλλοντικά κριτήρια. Όμως πρέπει να δεχτούμε ότι υπήρξε βελτίωση στα βεβαιωθέντα και εισπραχθέντα με 1,3 εκ. το 2017 έναντι 0,42 εκ. το 2015 με ποσοστό υλοποίησης 21,3% αντί του 8,2%.
5. Στα έσοδα από λοιπά τέλη και δικαιώματα το 2011 προϋπολογίστηκαν 3,5 εκ., περιορίστηκαν το 2015 στα 1,9 εκ. και 2,7 εκ. το 2017. Εδώ είναι το τίμημα της απώλειας του τέλους παρεπιδημούνταν (Κ. Καραμανλής). Η βελτίωση στα προϋπολογισθέντα (2,7 εκ. έναντι 1,9 εκ) προς είναι το αποτέλεσμα της δουλείας καταγραφής του δημοτικού πελατολογίου, που υστερεί στην υλοποίηση αφού τα βεβαιωθέντα και εισπραχθέντα είναι μόνο 153.000 έναντι 62.000 του 2015! με βαθμούς υλοποίησης 5.7% έναντι 3,3%! Εδώ υπαρχει υστέρηση! Δεύτερη κόκκινη κάρτα γιατί είναι σαφές από την διαχρονική εξέταση του μεγέθους αυτού αποδεικνύει ότι είναι ο τομέας που οδηγεί στην συνεχή αύξηση των διαβόητων χρεών ΠΟΕ προς τον Δήμο. Ταυτόχρονα αποδεικνύει ένα πολύ αδύναμο τομέα δημοτικής πολιτικής: την σχέση Δήμου με τον τουριστικό επιχειρηματικό τομέα.
6. Αναφερόμαστε στο Δημοτικό έσοδο φόροι και εισφορές που το 2011 προϋπολογίστηκε 6,1 εκ. το 2015 περιορίστηκε στο 3,5 εκ. για να καταρρεύσει το 2017 στις 518.000 και εδώ είναι η απώλεια του ΔΗΦΟΔΩ (Δήμαρχοι, Χατζημαρκος, Ε.Ε. και Σύριζα). Πρέπει να αναζητηθεί νέος τοπικός φόρος επί του τουριστικού προϊόντος! Τον επεδίωξε εν μέρει και συμπλεγματικά η δημοτική αρχή και καταπολέμησε εντελώς ανόητα όλη η αντιπολίτευση και το αποτέλεσμα είναι αυτό που περιγράφουμε. Αν η επιχειρηματική τάξη του νησιού νομίζει ότι με τα 518.000 ευρώ ο δήμος θα κάνει υποδομές που τους χρειάζονται, αεροβατούν
7. Το τελευταίο έσοδο αφορά τις επιχορηγήσεις από το κεντρικό κράτος που το 2011 προϋπολογίστηκαν 8,1 εκ. περιορίστηκαν το 2015 στα 6,3 εκ. και 6,0 εκ. το 2017, με βεβαιωθέντα και εισπραχθέντα 954.000 έναντι 997.000 το α! 3μηνο του 2017 997.000 (954.000) και βαθμός υλοποίησης 15,4% έναντι 16.6%. Η πτωτική πορεία και η αβεβαιότητα είναι προϊόν της κρατικής χρεοκοπίας και αυτό που εμείς μπορούμε να επιδιώξουμε είναι η εκμετάλλευση των περιστάσεων (πχ λάθος χειρισμοί στην εκμετάλλευση του προσφυγικού), η διεκδικητικότητα και η συνεργασία του Δήμου με άλλους Δήμους-περιφέρεια-κυβέρνηση-ευρωπαϊκούς μηχανισμούς.
Β. Έκτακτα έσοδα, αυτά αφορούν την σχέση Δήμου-Κυβέρνησης που το σημαντικότερο μέρος τους είναι οι επιχορηγήσεις για επενδύσεις. Το 2011 προϋπολογίστηκαν 12,8 εκ. το 2015 ήταν 16,3 εκ. και το 2017 είναι 6,3 εκ. Τα βεβαιωθέντα και εισπραχθέντα α! 3μήνου του 2015 ήταν 646.000 και του 2017ειναι 267.000 με το ποσοστό υλοποίησης 3.91% και 3,95% είναι αποτέλεσμα του παγώματος του προγράμματος δημοσιών επενδύσεων της μνημονιακής εποχής. Τα μνημόνια είναι πλέον καθεστώς. Επομένως πρέπει σαν δήμος για την πραγματοποίηση έργων υποδομής να κινηθούμε αυτόνομα αναζητώντας νέους δρόμους. Τα χρόνια περνούν, εμείς σκοτωνόμαστε για ασήμαντα και προσωπικά και βουλιάζουμε στην απραξία. Ζητήματα όπως αυτά του τραπεζικού δανεισμού, της συγχρηματοδότησης και της συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα, της αυτονομίας απέναντι σε κράτος και τους κυβερνητικούς ύπατους και πατρικίους και της δημιουργίας τοπικού εσωτερικού μετώπου πρωτοβουλιών διεκδίκησης και υλοποίησης έργων και είναι το ανοικτό και κενό πολιτικό ζητημα της περιόδου.
Γ. Χρέη ΠΟΕ παρελθόντων ετών: Το 2011 προϋπολογίστηκαν 17,3 εκ. το 2015 ήταν 22,5 εκ. και το 2017 είναι 24,8 εκ. είναι συνεχιζόμενη αρνητικά αυξητική κατάσταση και αποτελεί την μαύρη σκιά της εκάστοτε οικονομικής δημοτικής διαχείρισης! Τα εισπραχθέντα 2015 α! τριμήνου 313.000 με αντίστοιχο 302.000 το 2011 και ποσοστό υλοποίησης 1,34% και 1,16% αποδεικνύει την σταθερή πολιτική διαχρονική+διαπαραταξιακή αδυναμία αντιμετώπισης του προβλήματος. Το καμπανάκι προς την δημοτική αρχή είναι ότι παρά τις αδιαμφισβήτητες προσπάθειες της, τα χρέη ΠΟΕ αυξάνονται και στην δική της διετία κατά 1,15 εκ. το χρόνο δηλ. 10% επί των τακτικών εσόδων! Ο Δήμος, στα πλαίσια της ΚΕΔΕ, πρέπει να επιδιώξει και να αναλάβει την πλήρη διαχείριση των ιδίων εσόδων του ώστε να μπορέσει να χαράξει δικές του πολιτικές αντιμετώπισης του προβλήματος. Η εμπλοκή της κυβέρνησης στον καθορισμό ρυθμίσεων δημοτικών χρεών περιπλέκει τα πράγματα και δεν αποδίδει, ενώ η εμπλοκή της αναποτελεσματικής Ελληνικής δικαιοσύνης δυσκολεύει την διαχείριση τους.
Ε. Για τα έξοδα υπαρχει μια διαχείριση που διαχρονικά είναι η ίδια γι αυτό και τα ποσοστά υλοποίησης είναι ταυτόσημα. Το θεμα της περιστολής δαπανών φαίνεται ότι έχει φτάσει στο όριο του και ο μόνος ικανός τρόπος μείωσης τους είναι η μισθολογική μείωση που από 15,00 εκ. προβλεπόμενα το 2011, περιορίστηκαν στα 9,1 το 2015 και 2017. Οι επενδύσεις από 29,5 εκ το 2011, πέφτουν στα 20,9 το 2015 και 13,9 το 2017 με ασήμαντα ποσοστά υλοποίησης. Αυτό επιδιώκεται μέσω κεντρικών πολιτικών. Εδώ ανοίγει μια μεγάλη κουβέντα για το πώς εξυπηρετείται με διαφορετικό τρόπο η μείωση των δαπανών. Είναι η οργάνωση εργασίας και οι επενδύσεις σε πάγιο εξοπλισμό που μπορούν να βελτιώσουν την κατάσταση μας. Δημοσιεύτηκε το παράδειγμα Δήμου που προχώρησε σε νέα αυτοματοποιημένη περισυλλογή απορριμμάτων με νέου τύπου απορριμματοφόρα συνδυαζόμενο με νέο πρόγραμμα αυστηρής περισυλλογής αντί ανά ημέρα ανά 2 μέρες επιτυγχάνοντας μείωση κόστους 30%!
Ζ. Ο πιο σημαντικός τομέας βελτίωσης των οικονομικών του δήμου μας είναι οι επενδύσεις και οι αναπτυξιακές πρωτοβουλίες του Δήμου. Εδώ που είμαστε δεν αρκεί η καλή διαχείριση που πρέπει να θεωρείται δεδομένη! Δεν αρκεί η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών και εκσυγχρονισμών. Ο Δήμος μας πρέπει να ξεπεράσει τις παιδικές του ασθένειες, τα ωραία λόγια και να αναλάβει αναπτυξιακές πρωτοβουλίες σε λιμνάζουσες τοπικές δυνατότητες και ιδιαιτερότητες: αξιοποίηση των αποθεματικών του Δήμου και των δημοτικών επιχειρήσεων (ΜΑΡΙΝΑ, Λιμενικό Ταμείο, ΚΕΑΣ), βήματα ιατρικού τουρισμού, βήματα ιαματικού τουρισμού, αξιοποίηση των Λουτρών, Λατομείο οικοδομικών υλικών, κλπ. Χρειαζόμαστε ένα αναπτυξιακό πρότυπο πέρα και μετά από αυτό των μεγάλων τουριστικών και εμπορικών επιχειρήσεων που κερδοσκοπούν αδιαφορώντας για τον τόπο και την τοπική κοινωνία.
Η. Πολύ αρνητική εικόνα για την δημοτική αρχή η άρνηση της να συζητήσει και να εμπλακεί στα θεματα αεροπορικών συγκοινωνιών με την Αθήνα και αστικών συγκοινωνιών ΚΕΑΣ-ΚΤΕΛ που εγγράφως θέσαμε. Ήταν πιο σημαντική βλέπετε η προ ημερησίας διάταξης αντιπαράθεση της με την επικεφαλής του Οράματος για ένα από τα συνήθη τραβηγμένα από τα μαλλιά δελτία τύπου της. Το πρόβλημα είναι να σκύψουμε στα πραγματικά μας προβλήματα με ειλικρίνεια σεβόμενοι την σοβαρότητα της κατάστασης.
Ν. Μυλωνάς (δημοτικός σύμβουλος)
Επισυνάπτονται τα στοιχεία στα οποία στηρίζεται το κείμενο
[pdf-embedder url=»http://www.aegeanews.gr/wp-content/uploads/2017/05/1ο-θεμα-document2017-05-05-080441.pdf» title=»1ο θεμα document2017-05-05-080441″] [pdf-embedder url=»http://www.aegeanews.gr/wp-content/uploads/2017/05/1ο-ΘΕΜΑ-τριμηνιαια.pdf» title=»1ο ΘΕΜΑ τριμηνιαια»] [pdf-embedder url=»http://www.aegeanews.gr/wp-content/uploads/2017/05/διαγραμμα-βασικων-μεγεθων.pdf» title=»διαγραμμα βασικων μεγεθων»] [pdf-embedder url=»http://www.aegeanews.gr/wp-content/uploads/2017/05/ΣΧΕΔΙΟ-ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ-ΕΞΟΔΩΝ-ΟΙΚ.-2011.pdf» title=»ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΕΞΟΔΩΝ ΟΙΚ. 2011″] [pdf-embedder url=»http://www.aegeanews.gr/wp-content/uploads/2017/05/ΣΧΕΔΙΟ-ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ-ΕΣΟΔΩΝ-ΟΙΚ.-2011.pdf» title=»ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΕΣΟΔΩΝ ΟΙΚ. 2011″]
Δευτέρα 13 Ιούλη 2015: 1. «Η Κυβέρνηση πρέπει να συσκέ
ΕΧΕΤΕ ΠΤΩΧΕΥΣΕΙ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΑΕΡΟΛΟΓΟΙ.
για να εχουν μελι οι υπουργοι,περιφερειαρχες,δημαρχοι κλπ.ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΥΠΟΚΡΙΤΕΣ,ΨΕΥΤΕΣ 10.000.000 ΓΙΑ ΝΕΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ!!!!!!!!!!! ΚΑΙ ΤΟ ΝΗΣΙ ΚΑΤΑΝΤΗΣΕ ΡΗΜΑΔΙΟ!!!!ΚΑΙ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΤΑΞΙΔΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΑ ΒΡΕΧΕΙ!!!ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΑ ΤΡΕΝΑΚΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ.ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΧΟΡΗΓΟΥΣ.ο κυριτσης ρημαξε το νησι.εκλεισε τον εφτ,εδιωξε την RYANAIR ,εδιωξε τα κρουαζιεροπλοια ,εριξε φορους στις επιχειρησεις νοικοκυρια,
ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙ ΤΟ ΝΗΣΙ
ΦΟΡΟ ΣΤΗΝ FRAPORT ΥΠΕΡ ΔΗΜΟΥ.ΑΛΛΑ ΟΛΟΙ ΕΙΣΤΕ ΡΑΓΙΑΔΕΣ ΓΕΡΜΑΝΟΠΡΟΣΚΥΝΗΜΕΝΟΙ.
για την επιβολή του ανταποδοτικού τέλους του νόμου 1828/89 αρθρ.25 παραγρ.14 αναφορικά με την ηχητικη,περιβαντολλογική -ατμοσφαιρική και αισθητική ρύπανση εξαιτίας της λειτουργίας του αεροδρομίου ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ.
ΤΟΝ ΔΗΜΟ.
Εισαι ο πιο καταληλος πολιτηκος που ειπαρχει στο νησι του ιπποκρατη!!!
ΣΤΟ ΝΕΡΟ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!