Προχωρά η διαδικασία για το νέο υδατοδρόμιο στην Κω, μετά την τροποποίηση της Απόφασης (Α.Ε.Π.Ο.) του Γενικού Διευθυντή ΧΩ.ΠΕ.Α.ΠΟ. της Α.Δ. Αιγαίου που αφορά στο έργο «Υφιστάμενος λιμένας Καμαρίου Κεφάλου Κω και έργα βελτίωσης – επέκτασης λιμενικών εγκαταστάσεων αυτού, στον Δήμο Κω, της νήσου Κω της Περιφερειακής Ενότητας Κω, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με δημιουργία Yδατοδρομίου εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα, συμπεριλαμβανομένου και του απαραίτητου θαλάσσιου χώρου».
Το έργο περιλαμβάνει τον υφιστάμενο λιμένα Καμαρίου Κεφάλου Κω και τα έργα βελτίωσης του. Στο Καμάρι Κεφάλου υπάρχουν υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις οι οποίες έχουν κατασκευαστεί προ της 29.4.2013 και στερούνται άδειας και περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Οι λιμενικές εγκαταστάσεις Καμαρίου Κεφάλου νήσου Κω εντοπίζονται στην νοτιοδυτική πλευρά του νησιού, έμπροσθεν του ομώνυμου οικισμού. Οι υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις εξυπηρετούν αλιευτικά σκάφη της περιοχής, τουριστικά σκάφη αναψυχής καθώς και μέρος της επιβατικής κίνησης από και προς τη Νίσυρο μέσω ημερόπλοιων και τουριστικών σκαφών.
Η τροποποίηση αφορά στην δημιουργία υδατοδρομίου εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα Καμαρίου Κεφάλου Κω, συμπεριλαμβανομένου και του απαραίτητου θαλάσσιου χώρου.
Το υδατοδρόμιο θα περιλαμβάνει χερσαίες, κτιριακές εγκαταστάσεις γραφείων διοίκησης υδατοδρομίου, εξυπηρέτησης επιβατών και των αποσκευών τους, πλωτές εγκαταστάσεις για τον ελλιμενισμό των υδροπλάνων, καθώς και υδάτινη επιφάνεια για την ασφαλή προσθαλάσσωση, αποθαλάσσωση και υδατοδρόμηση των αεροσκαφών (υδροπλάνων). Οι χερσαίες εγκαταστάσεις προτείνεται ν’ αναπτυχθούν στο μέσον περίπου του υφιστάμενου, κύριου προβλήτα του λιμένα ενώ η πλωτή προβλήτα προβλέπεται να εγκατασταθεί στην απόληξη του κρηπιδώματος του υπήνεμου μώλου που οριοθετεί το υφιστάμενο αλιευτικό καταφύγιο με διεύθυνση της προβλήτας αυτής Α-Δ. Οι διάδρομοι προς-αποθαλάσσωσης χωροθετούνται εξωτερικά του λιμένα, σε θέση βόρεια – βορειοανατολική, πλησίον της νησίδας Καστρί.
Οι χερσαίες εγκαταστάσεις του υδατοδρομίου προτείνεται ν’ αναπτυχθούν στο μέσον περίπου του υφιστάμενου, κύριου προβλήτα του λιμένα. Πρόκειται για προκατασκευασμένο οικίσκο, ο οποίος δύναται να είναι μετακινούμενος, που θα έχει ενδεικτική επιφάνεια περίπου 60,0 τ.μ. και θα φέρει τον απαιτούμενο εξοπλισμό. Σύμφωνα με τον εν ισχύ νόμο για τα υδατοδρόμια, δεν τίθενται συγκεκριμένες απαιτήσεις επιφανείας των κτιρίων εξυπηρέτησης των επιβατών των υδροπλάνων. Σύμφωνα όμως με τον προηγούμενο νόμο για τα υδατοδρόμια, απαιτείται διαθεσιμότητα 1,2 τ.μ. ανά επιβάτη καθώς και χώρος για τα μηχανήματα ελέγχου επιβατών και αποσκευών (ακτινοσκοπική συσκευή-xray, μαγνητική πύλη), το check-in counter, το γραφείο προσωπικού και τους χώρους υγιεινής (τουαλέτες δύο φύλων και ΑΜΕΑ). Έτσι, υπολογίζεται ότι ένας λυόμενος οικίσκος επιφάνειας 60,0 – 65,0 τ.μ. περίπου θα είναι επαρκής.
Αναλυτικότερα, ο οικίσκος θα περιλαμβάνει χώρους για έκδοση και έλεγχο των εισιτηρίων, την αναμονή των επιβατών και τη φύλαξη των αποσκευών τους καθώς και χώρους υγιεινής. Ο οικίσκος ουσιαστικά θα συναρμολογηθεί επί τόπου και θα καταλάβει τη θέση του στην προβλήτα του λιμένα Καμαρίου Κεφάλου. Δεν πρόκειται δηλαδή να λάβουν χώρα εργασίες εκσκαφής θεμελιώσεως ούτε οικοδόμηση με την έννοια της χρήσης σκυροδεμάτων.
Πλωτή υποδομή
Η πλωτή προβλήτα στην οποία θα προσδένεται το υδροπλάνο έχει σχήμα ορθογώνιου παραλληλογράμμου, ενδεικτικών διαστάσεων 20,0 Χ 3,0 μ. περίπου. Συνδυάζεται με γέφυρα (ράμπα) πρόσβασης, λόγω της υψομετρικής διαφοράς της στάθμης της θάλασσας και της σταθερής προβλήτας του λιμένα. Η πλωτή προβλήτα φέρει πλωτήρες (για να είναι ελαφρώς ανυψωμένη από τη στάθμη της θάλασσας) ενώ αγκυρώνεται στον πυθμένα της θάλασσας (τοπικό βάθος 4,0 m περίπου) με αλυσίδες και άγκυρες βαρύτητας, αποτελούμενες από τεχνητούς ογκολίθους (Τ.Ο.) σκυροδέματος, οι οποίες ποντίζονται σε κατάλληλα σημεία του πυθμένα, προκειμένου να διατηρείται σταθερή σε περίπτωση ανέμου, κυματισμού κλπ. Στην προβλήτα θα πλευρίζει και θα προσδένεται (ελλιμενίζεται) το υδροπλάνο για την επιβίβαση – αποβίβαση επιβατών και τη φόρτωση – εκφόρτωση αποσκευών – φορτίων. Η γέφυρα πρόσβασης αποτελείται από το μεταλλικό σκελετό, το κατάστρωμα, το προστατευτικό κιγκλίδωμα και το σύστημα έδρασης στο κρηπίδωμα. Οι τυποποιημένες ονομαστικές διαστάσεις της γέφυρας είναι 3,5m X 1,5m. Το κατάστρωμα της γέφυρας είναι από σανίδες με ξυλεία ίδια με αυτήν της πλωτής προβλήτας και οι σανίδες του καταστρώματος είναι αφαιρετές, έτσι ώστε, ο κάτω χώρος από αυτές να είναι εύκολα προσβάσιμος:
Πλωτή προβλήτα:
Η πλωτή προβλήτα προβλέπεται να εγκατασταθεί στην απόληξη του κρηπιδώματος του υπήνεμου μώλου που οριοθετεί το υφιστάμενο αλιευτικό καταφύγιο με διεύθυνση της προβλήτας αυτής Α-Δ. Αποτελείται από το μεταλλικό πλαίσιο, το σύστημα άνωσης (πλωτήρες), το σύστημα αγκύρωσης, το κατάστρωμα και τον εξοπλισμό της.
Γέφυρα πρόσβασης:
Η προβλήτα θα συνδυάζεται με γέφυρα (ράμπα) για τη γεφύρωση του υψομετρικού χάσματος της επιφάνειας του νερού της θάλασσας με την επιφάνεια του κρηπιδώματος του λιμένα. Η γέφυρα πρόσβασης θα αποτελείται από μεταλλικό σκελετό, το κατάστρωμα, το προστατευτικό κιγκλίδωμα και το σύστημα έδρασης στο κρηπίδωμα. Οι τυποποιημένες ονομαστικές διαστάσεις της γέφυρας είναι 3,5m X 1,5m. Το κατάστρωμα της γέφυρας είναι από σανίδες με ξυλεία ίδια με αυτήν της πλωτής προβλήτας και οι σανίδες του καταστρώματος είναι αφαιρετές, έτσι ώστε, ο κάτω χώρος από αυτές να είναι εύκολα προσβάσιμος.
Ακόμα, όσον αφορά την υδάτινη επιφάνεια, έχουν καθορισθεί / οριοθετηθεί οι εξής περιοχές:
– Περιοχή ελιγμών υδατοδρομίου: υδάτινη περιοχή του υδατοδρομίου, εντός της οποίας μπορεί να ορίζεται, σε συνάρτηση με τη μορφολογία της ευρύτερης χερσαίας και υδάτινης περιοχής και των επιχειρησιακών επιδόσεων του αεροσκάφους αναφοράς, ένα τουλάχιστον ορθογώνιο κατάλληλων διαστάσεων, ώστε να επιτρέπεται η ασφαλής προσθαλάσσωση, αποθαλάσσωση και υδατοδρόμηση των αεροσκαφών. Η περιοχή ελιγμών ορίζεται είτε από τις συντεταγμένες του κέντρου του κύκλου είτε από τις γεωγραφικές συντεταγμένες του σχήματος της περιοχής ελιγμών και δεν περιλαμβάνει τους χώρους ελλιμενισμού των αεροσκαφών. Στην περιοχή ελιγμών μπορεί να συμπεριλαμβάνεται περιοχή εντός λιμένος ή και τουριστικού λιμένα.
– Περιοχή ελλιμενισμού αεροσκαφών: υδάτινη περιοχή του υδατοδρομίου σε επαφή με προβλήτα, στην οποία παρέχονται σταθερά σημεία που προσδένεται το αεροσκάφος ώστε να επιβιβαστούν και αποβιβαστούν επιβάτες, να φορτωθούν και να εκφορτωθούν εμπορεύματα, να γίνει ανεφοδιασμός καυσίμων και να παραμένει το αεροσκάφος μεταξύ των πτήσεων.
– Περιοχή κίνησης υδατοδρομίου: η περιοχή του υδατοδρομίου που χρησιμοποιείται για την αποθαλάσσωση, την προσθαλάσσωση και την υδατοδρόμηση αεροσκαφών και η οποία αποτελείται από τις περιοχές ελιγμών του υδατοδρομίου και ελλιμενισμού αεροσκαφών.
Οι περιοχές αυτές είναι νοητές, δεν οριοθετούνται και δε φέρουν ειδική σήμανση.
Τα υδροπλάνα που θ’ αναλάβουν το πτητικό έργο είναι τα Viking Twin Otter Series 400, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν 19 επιβάτες και ν’ αναπτύσσουν ταχύτητα από 80 έως 180 κόμβους (300 χιλιόμετρα) την ώρα. Δεν επηρεάζονται από την κατάσταση της θάλασσας, αφού μπορούν ανά πάσα στιγμή να προσθαλασσώνονται στο υπήνεμο – το προστατευόμενο – μέρος των προορισμών τους. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως οι πτήσεις τους δεν εξαρτώνται από τους δυνατούς ανέμους και μπορούν να προσθαλασσώνονται με κύμα έως και 1,5 μέτρο. Τέλος, έχουν τη δυνατότητα, εξ ου και τ’ όνομά τους, να προσγειώνονται (και ν’ απογειώνονται) επί εδάφους. Τονίζεται ότι στο υδατοδρόμιο του λιμένα Καμαρίου Κεφάλου δε θα γίνεται ανεφοδιασμός με καύσιμα των υδροπλάνων ούτε και τεχνική υποστήριξη (συντήρηση, επισκευή κλπ.). Οι διαδικασίες αυτές θα λαμβάνουν χώρα σε χερσαία αεροδρόμια ανά την επικράτεια. Το πτητικό έργο θα περιλαμβάνει έως πέντε (5) ζεύγη πτήσεων (αφίξεις αναχωρήσεις) ημερησίως για το 2023 (ή το έτος έναρξης λειτουργίας) που θα φτάσουν έως δώδεκα (12) ζεύγη σε βάθος πενταετίας (εκτιμώμενο μέγιστο πτητικής δραστηριότητας). Πιθανοί προορισμοί των υδροπλάνων από το υδατοδρόμιο του λιμένα Καμαρίου Κεφάλου θα είναι η Ρόδος και άλλα νησιά των Δωδεκανήσων, η Κρήτη, η Σάμος, η Χίος, η Λέσβος, τα νησιά των Κυκλάδων κ.ά.
Η πρόσβαση από και προς τον λιμένα εξασφαλίζεται από το υφιστάμενο οδικό δίκτυο μέσω της επαρχιακής οδού Κεφάλου – Καμαρίου, και δεν απαιτούνται νέες διανοίξεις. Η οδός αυτή αποτελεί συνέχεια της επαρχιακής οδού Κω – Κεφάλου, που αποτελεί και τη σύνδεση με την πόλη και το αεροδρόμιο. Για την εξυπηρέτηση των χρηστών του λιμένα προβλέπεται η διαγράμμιση 28 θέσεων στάθμευσης και ειδικότερα:
10 εντός του χώρου επισκευής σκαφών
8 θέσεις στον χερσαίο χώρο του κρηπιδώματος Α5 – Α5
6 έμπροσθεν (νοτιοανατολικά) του πλωτού προβλήτα του αλιευτικού καταφυγίου
4 στη βάση του υπήνεμου μόλου του αλιευτικού καταφυγίου
Η φωτοσήμανση της εισόδου του λιμένα θα γίνει σύμφωνα με τις υποδείξεις της Υπηρεσίας Φάρων. Τα νέα έργα θα συνδεθούν με τα υφιστάμενα δίκτυα ηλεκτρισμού, τηλεφωνίας και ύδρευσης με μικρή επέκταση αυτών. Επίσης θα εγκατασταθεί δίκτυο πυρόσβεσης.
Στο παρελθόν η συγκεκριμένη περιοχή είχε υποστεί καταστροφές από έντονες βροχοπτώσεις που παρέσυραν τα πάντα,γιατί λίγο πιο πάνω από το εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής,ενώνονται τέσσερεις ποταμοί,της Σκοτεινής, δύο των Παλατιών και του Αδρή και δημιουργούν ένα χωνί που εκβάλλει προς το λιμάνι.Καλό -σωστό και φρόνιμο θα ήταν να το λάβετε υπ’οψη σας και να κάνετε τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα.
Ουχου!!!! Α πετούσι οι Κεφαλιανοί πο τη Τσιγκούρα μέχρι την Αμπέλα και μετά α πααίνουνε το Κουτσουλόμυλο πο το υδροπλάνο!!!!
χαχαχα…μπακλαβα….. ωραιος!
ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ ΚΑΙ ΚΑΛΑ ΟΝΕΙΡΑ
Στο παρελθόν η συγκεκριμένη περιοχή είχε υποστεί καταστροφές από έντονες βροχοπτώσεις που παρέσυραν τα πάντα,γιατί λίγο πιο πάνω από το εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής,ενώνονται τέσσερεις ποταμοί,της Σκοτεινής, δύο των Παλατιών και του Αδρή και δημιουργούν ένα χωνί που εκβάλλει προς το λιμάνι.Καλό -σωστό και φρόνιμο θα ήταν να το λάβετε υπ’οψη σας και να κάνετε τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα.