ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ της πρόβλεψης δημιουργίας χώρων στάθμευσης στις οικοδομές (Ν. Μυλωνάς: Απόφαση ποιοτικής πολεοδομικής ρύθμισης)

4
1204

Εισήγηση για το 3ο θεμα της 2ης συνόδου 2017 του δημοτικού συμβουλίου Κω

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Καλούμαστε να παρουμε σήμερα μια απόφαση ποιοτικής πολεοδομικής ρύθμισης για το Δημοτικό Διαμέρισμα Κω, που συμβάλλει στην ποιότητα ζωής των δημοτών και θα επιδράσει θετικά στην αξία των επενδύσεων γης, όχι μόνο αυτών που θα γίνουν από την εφαρμογή του μέτρου και μετά αλλά και αυτών που ήδη έχουν γίνει. Η απαιτουμένη τεκμηρίωση της πρότασης για την ένταξη του δημοτικού διαμερίσματος της πόλεως Κω του Δήμου μας στις διατάξεις της υποχρέωσης εξασφάλισης χώρου στάθμευσης γίνεται σε 3 συν 1 επίπεδα.

  1. ΣΕ ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ: σας επισυνάπτουμε την εισήγηση της πολεοδομικής και τεχνικής δημοτικής υπηρεσία, αδυνατισμένης πλέον από τους γνωστούς δημοσιονομικούς περιορισμούς, τις θεσμικές αλλαγές στους ΟΤΑ και του συστήματος πρόωρης συνταξιοδότησης. Την εισήγηση υπογράφει η προσφάτως αποχωρήσασα προϊσταμένη της πολεοδομίας κ. Π. Σοφού. Είναι η τελευταία της εργασία ως υπάλληλος. Το έγγραφο που αυτό απαιτούσε μια πολύ καλή μελέτη της πολύπλοκης πολεοδομικής νομοθεσίας. Η τεχνική τεκμηρίωση είναι πλήρης και ευχαριστούμε την κ. Σοφού. Της ευχόμαστε καλή συνταξιοδοτική ζωή. Θα κάνουμε μόνο μερικές συμπληρώσεις πληροφοριακού χαρακτήρα: 1. Η ένταξη στην υποχρεωτική εφαρμογή αφορά ολόκληρη την εδαφική περιφέρεια της Δημοτικής κοινότητας της πόλεως Κω, δηλαδή το σχέδιο πόλεως Κω, τους οικισμούς Ν. Αλικαρνασσού, Αγίου Νεκταρίου, Παραδεισίου και τις εκτός σχεδίου περιοχές του πρώην Δήμου (πόλεως) Κω. 2. Η εφαρμογή του μέτρου απαιτεί μια μεταβατική περίοδο μέσα στην οποία θα εκδοθούν τα απαιτούμενα προεδρικά διατάγματα και υπαρχει χρόνος για μελετητές και ιδιοκτήτες να ολοκληρώσουν έργα που έχουν ξεκινήσει. 3. Θα υπάρξει νέα απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που θα καθορίζει τις λεπτομέρειες της εφαρμογής του μέτρου. Ο νόμος δίνει τα περιθώρια μέσα στα οποία μπορούμε ως δημοτικό συμβούλιο για τις εφαρμοστέες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα οικοδομές με χρήση: μπορούμε να ορίσουμε μια θέση στάθμευσης ανά επιφάνεια από 100,00μ2 έως 150,00μ2. Επίσης θα καθοριστεί και ο τρόπος αποζημίωσης του Δήμου σε περίπτωση αδυναμίας δημιουργίας θέσεως στάθμευσης σε μικρά οικόπεδα, προσθήκες κλπ. Αυτά θα συζητηθούν στην βάση εισήγησης της τεχνικής υπηρεσίας στην ώρα τους με την κοινωνία και τους φορείς! ΣΗΜΕΡΑ ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΙΟΘΕΤΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΕΚΣΥΧΡΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΜΕΤΡΟΥ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΘΕΜΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ! ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΒΗΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ!
  2. ΣΕ ΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ: η τεχνική έκθεση της υπηρεσίας καλύπτει και το νομικό μέρος του θέματος. Απλά να αναφέρουμε ότι ο νόμος θέτει το πληθυσμιακό κριτήριο των 15.000 κατοίκων για την υποχρεωτική ένταξη στις διατάξεις του νόμου και δεν αποκλείει πόλεις και οικιστικά σύνολα να ενταθούν στις προβλέψεις του εάν το επιλέξουν. Το δημοτικό διαμέρισμα πόλεως Κω το 1991 με πληθυσμό 14.714 υπολείπονταν ελάχιστα του ορίου των 15.000 το οποίο υπερέβη στην απογραφή του 2001 με 17.890 κατοίκους και επομένως από τότε επιβαλλόταν και μπορούσαμε να έχουμε επιδιώξει την εφαρμογή του μέτρου. Είναι προφανές ότι δεν μπορούμε το 2017 να αγνοήσουμε κι άλλο τον νόμο! Ποτέ δεν είναι αργά! για να ενσωματώσουμε στην ζωή μας ένα χρήσιμο και αναγκαίο μέτρο με ποιοτικά χαρακτηριστικά.
  3. ΣΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ: Το αυτοκίνητο είναι η επικρατούσα μορφή μετακίνησης. Σχεδόν κάθε σπίτι διαθέτει το δικό του και πολλά και περισσότερα του ενός. Η παλιά αντίληψη της παρόδιας στάθμευσης προφανώς δεν είναι λύση. Η λογική να κάνει ο Δήμος παρκινγκ λόγω του κόστους της αστικής γης αποδεικνύεται ότι δεν μπορεί να λύσει το πρόβλημα. Το υπάρχων σχέδιο πόλεως δεν έχει βασιστεί στην πρόβλεψη χώρων στάθμευσης και γι αυτό ο Δήμος μπροστά στο πρόβλημα–εντελώς παράνομα- έχει ήδη μετατρέψει χώρους χαρακτηρισμένους ‘’πράσινο’’ σε παρκινγκ! Μερικές φορές μάλιστα με όρους ‘’πελατειακούς’’! Συνεπώς η καλώς εννοημένη εξυπηρέτηση του συμφέροντος των πολιτών, των ιδιοκτησιών και του γενικότερου δημόσιου συμφέροντος είναι η ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ της πρόβλεψης δημιουργίας χώρων στάθμευσης στις οικοδομές. Αυτό προσφέρει άνεση στην κυκλοφορία, βελτιώνει την αντιληπτική εικόνα του δομημένου χώρου, μειώνει την αξία συντήρησης των αυτοκινήτων κλπ. Πρόσφατα συζητήσαμε την αδειοδότηση ενός μεγάλου για τα δεδομένα της πόλης καταστήματος εντός του σχεδίου πόλεως που αν ίσχυε ήδη η πρόβλεψη που συζητούμε σήμερα ή θα οδηγούσε σε μικρότερες επιφάνειες του καταστήματος ή θα το οδηγούσε στην ανάγκη στην επιχείρηση εξασφάλισης ιδιαίτερου χώρου στάθμευσης ελαφρύνοντας του περιβάλλοντες δημοτικούς δρόμους! Στην Ευρώπη η θέσπιση αυτή ξεκίνησε από την δεκαετία του 1950 ενώ στις μεγάλες πόλεις του κόσμου δεν εννοείται εδώ και πολλά χρόνια πώληση-αγορά διαμερίσματος ή λειτουργία επαγγελματικού χώρου χωρίς τις απαιτούμενες θέσεις στάθμευσης!
  4. ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ: η ανάγκη αλλαγών, εκσυγχρονισμών και ανανεώσεων είναι πολιτικό καθήκον. Ίσως κάποιος σκεφτεί ότι αυτό το μέτρο δημιουργεί πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση στον οικοδομικό τομέα και ότι σε μια εποχή όπως αυτή της εσωτερικής υποτίμησης και υποκατανάλωσης που ζούμε στην πατρίδα μας, και ότι είναι ένα τελειωτικό κτύπημα σε ένα τομέα της τοπικής οικονομίας! Η απάντηση είναι ότι: σήμερα δεν είναι η φάση της επίλυσης του ζητήματος της πρωτογενούς ανάγκης λαϊκής στέγης στο Δημοτικό διαμέρισμα Κω. Η φάση αυτή πέρασε και μας έχει αφήσει ένα πολύ μεγάλο οικοδομικό πλούτο που πλέον πολλοί αναρωτιόμαστε πως θα τον κρατήσουν τα παιδιά μας μέσα σε συνθήκες υψηλής φορολόγησης και χαμηλών αμοιβών. Μόνο η βελτίωση του κτισμένου χώρου είναι ο μακροπρόθεσμος τρόπος διασφάλισης αξιών των ίδιων των ακίνητων μας, υπαρχόντων και νέων! Ήδη από την αρχή του 2002 και στη Κω, με την είσοδο της χώρας στην ΟΝΕ που συνοδεύτηκε με το φθηνό χρήμα και τον εύκολο δανεισμό η αντιπαροχή και η εμπορική κατασκευή για πώληση διαμερισμάτων κυριάρχησε και η ιδιοκατασκευη υποχώρησε. Η νέα φάση οικοδομικής ανάπτυξης που θα έλθει, όταν θα έλθει, θα έχει στοιχεία επιχειρηματικά. Είναι συνεπώς συνετή πολιτική πράξη να θέσουμε ποιοτικά κριτήρια εξασφαλίζοντας τις επενδύσεις στην οικοδομή. Πρέπει να σταματήσει η λογική της επιδότησης και της διευκόλυνσης της εμπορικής και ευρύτερα επιχειρηματικής δραστηριότητας και να κυριαρχήσουν τα ποιοτικά κριτήρια στις επενδύσεις. Εξ άλλου αυτό γίνεται ήδη στην Χώρα μας στον οικοδομικό τομέα με τον αναβαθμισμένο αντισεισμικό κανονισμό (ΕΑΚ 2000) , τον νέο οικοδομικό και κτηριολογικό κανονισμό άλλα και την ενεργειακή υποχρεωτική βελτίωση των κατασκευών (Ν.4067/2012) που θα ολοκληρωθεί με την ταυτότητα ποιότητας των κτηρίων, ακολουθώντας την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η αλλαγή του δυσμενούς κοινωνικού τοπίου και οι πολιτικές αλλαγές στην εργασία και στην οικονομία είναι ανοικτό θεμα και δεν πρέπει να μας συμπαρασύρει στην ευκολία της προχειρότητας της επανάληψης του παρελθόντος.. Με το επιχειρούμενο μέτρο δίνουμε και μια γενικότερη πολιτική ώθηση στην κοινωνία στην αναζήτηση και υιοθέτηση της ποιότητας στην καθημερινότητα μας, σε όλη την κλίμακα της τοπικής παραγωγής και της ζωής στο νησί μας. Είναι πολύ θετικό ότι έχουμε ήδη ομόφωνη απόφαση του συμβουλίου της δημοτικής κοινότητας Κω. Θα είναι εξ ίσου πολύ θετικό να έχουμε μια ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού μας συμβουλίου.
  5. Αναφορά στα γενικότερα ΑΝΟΙΚΤΑ πολιτικά ζητήματα γης και χώρου του νησιού μας: Δεν έχουμε κάτι νέο να αναφέρουμε σε σχέση με την τελευταία έκθεση (6η Νοέμβριος 2016) που έχετε και που δημοσιεύσαμε στον τοπικό τύπο. Ελπίζουμε και θα προσπαθήσουμε μέσα στο 2017 να ολοκληρωθεί η διαδικασία του σημερινού θέματος , το θεμα της οριοθέτησης και των όρων δόμησης των οικισμών του Ασφενδιού και το αντίστοιχο θεμα του οικισμού της Κεφάλου. Παράλληλα έχουμε δεσμευτεί ήδη από την σύνταξη προϋπολογισμού και προγράμματος εκτελεστέων έργων 2017 να προχωρήσουν όλες οι αναγκαίες συνοδευτικές μελέτες των εν εξελίξει πολεοδομικών μελετών και να γίνουν οι διαδικασίες προκήρυξης και ανάθεσης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του νησιού μας ΓΠΣ- ΣΧΟΑΠ Νήσου-Δήμου Κω.

Σας ευχαριστώ

Ν. Μυλωνάς

(Υπεύθυνος χειρισμού χωρο- και πολεοδομικών ζητημάτων του Δήμου μας)

[pdf-embedder url=»http://www.aegeanews.gr/wp-content/uploads/2017/02/2.-ΕΝΤΑΞΗ-ΡΟΔΟΥ-ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ-ΚΑΙ-ΕΠΙΦΑΝΕΙΕΣ-ΓΙΑ-ΠΑΡΚΙΓΚ.pdf» title=»2. ΕΝΤΑΞΗ ΡΟΔΟΥ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΦΑΝΕΙΕΣ ΓΙΑ ΠΑΡΚΙΓΚ»] [pdf-embedder url=»http://www.aegeanews.gr/wp-content/uploads/2017/02/3.-ΕΝΤΑΞΗ-ΠΟΛΗΣ-ΚΩ-ΣΤΙΣ-ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ-ΠΕΡΙ-ΥΠΟΧΡ-ΧΩΡ-ΣΤΑΘΜ.pdf» title=»3. ΕΝΤΑΞΗ ΠΟΛΗΣ ΚΩ ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΠΕΡΙ ΥΠΟΧΡ ΧΩΡ ΣΤΑΘΜ»]

4 ΣΧΟΛΙΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ