Η Τσικνοπέμπτη τα τσικνιστά τα τραπεζώματα και τα παραδοσιακά Κώτικα κατιμέρια της Σαρακοστής.
(Γράφει η Ξανθίππη Αγρέλλη Κως -20/2/25- )
Πλούσιο τραπέζωμα, γλέντια, χορός, μουσική, τραγούδι και άφθονο φαγητό, με κρέας. Αυτή είναι η Τσικνοπέμπτη, που είναι η Πέμπτη, ημέρα της δεύτερης εβδομάδας της κρεατινής, του Εκκλησιαστικού Τριωδίου και τρεις εβδομάδες, πριν την μεγάλη νηστεία της Σαρακοστής . Αυτή την εβδομάδα, οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, προετοιμάζονται και για την νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής. Έτσι την Τσικνοπέμπτη τρώνε μεγάλες ποσότητες, κυρίως από κόκκινο ψητό κρέας και πίνουν συνήθως κόκκινο κρασί. Σε γιορτινό κλίμα, με γλέντι, χορό και τραγούδι, προσπαθούν να καταναλώσουν τα κρεατικά του σπιτιού, πριν την μεγάλη νηστεία. Την ονόμασαν Τσικνοπέμπτη, διότι η λέξη προέρχεται από την τσίκνα. Επειδή την ημέρα αυτή, πρέπει το κρέας να το ψήνουν και να λειώνουν το λίπος, από τα χοιρινά κρέατα. Ο ιδιαίτερος καπνός και η μυρωδιά, που βγάζει η τσίκνα από το ψήσιμο, έδωσε αυτό το όνομα, στην Τσικνοπέμπτη. Με το τσίκνισμα των κρεάτων την Τσικνοπέμπτη, ξεκινούν και οι εκδηλώσεις για την Αποκριά, που κορυφώνονται με την εξόρμηση στην εξοχή την Καθαρά Δευτέρα, στα λεγόμενα νηστίσιμα κούλουμα. Η Τσικνοπέμπτη με τα τσικνιστά κρέατα, γιορτάζεται έντεκα μέρες πριν από την Καθαρά Δευτέρα. Ο λόγος της κρεοφαγίας των τσικνιστών, με λουκάνικα και χοιρινό ή άλλο κόκκινο κρέας, την ημέρα Πέμπτη, είναι γιατί η Τετάρτη και η Παρασκευή, αποτελούν σημαντικές μέρες νηστείας για τους Ορθόδοξους Χριστιανούς. Για αυτό επιλέχτηκε η ενδιάμεση ημέρα, η Πέμπτη η αλλιώς η Τσικνοπέμπτη. Η προέλευση αυτού του εθίμου, χάνεται στις μέρες του Βυζαντίου και φτάνει ως την Αρχαία Ελλάδα. Την συνδέουν με τις Βακχικές γιορτές των Αρχαίων Ελλήνων, αλλά και αργότερα των Ελληνο-Ρωμαίων, προς τιμή του κρασοκανάτα μέθυσου, του Βάκχου Διόνυσου. Το πλούσιο φαγοπότι, ήταν για αυτούς μια ιδιαίτερη ιεροτελεστία, για το ξεκίνημα της Άνοιξης, με κέφι, χορό, γλέντι και ευωχία, για την πλούσια ευφορία της γης. Στην Τσικνοπέμπτη και στην περίοδο της Αποκριάς, συναντάμε στη χώρα μας διαφορετικά είδη διασκέδασης, αλλά και πολλά ήθη και έθιμα, ξεχωριστά στον κάθε τόπο. Καθαρά Δευτέρα και ακολουθεί η εβδομάδα της Τυρινής, τότε οι νοικοκυρές στην Κω, φτιάχνουν και τα νηστίσιμα, στριφτά και νόστιμα, τυροκούλουρα ή αλλιώς τα κατιμέρια. Αναφορικά με τα παραδοσιακά κατιμέρια, αυτά είναι τηγανητά κουλούρια, με ζύμη και γεμιστά με τυρί, που τα φτιάχνουν την περίοδο των Απόκρεω. Στο νησί μας αλλά και σε άλλα νησιά, γίνονται με διάφορες παραλλαγές, κυρίως την Αντιμάχεια και στο Μαστιχάρι, όπου τα τιμούν ιδιαιτέρως, την εβδομάδα της Τυρινής του Εκκλησιαστικού Τριωδίου. Η συνταγή είναι απλή. Υλικά για τα κατιμέρια. 250 γρ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις-ένα φλιτζάνι νισεστέ ή κορνφλάουρ- 3-4 αυγά- ένα τέταρτο φλιτζανιού ελαιόλαδο – δυο κουταλιές σούπας μαλακό βούτυρο – λίγο αλάτι- και λίγο λάδι, για το τηγάνισμα. Για τη γέμιση.-Ανακατεύουμε μισό κιλό ανθότυρο – ή άσπρη φρέσκια μυζήθρα – με δυο αβγά.- Για το σιρόπι.- Ένα φλιτζάνι ζάχαρη- ένα φλιτζάνι νερό- μισό φλιτζάνι μέλι-δυο ξυλάκια κανέλας- και το χυμό από ένα λεμόνι. Για το σερβίρισμα, βάζουμε σκόνη κανέλας και λίγο μέλι.- Η Διαδικασία- Χτυπάμε τα αυγά για δέκα λεπτά, προσθέτουμε το αλεύρι λίγο, λίγο, το νισεστέ ή το κορνφλάουρ, το βούτυρο, το ελαιόλαδο και το αλάτι. Ζυμώνουμε καλά τη ζύμη, ώσπου να μην κολλά. Την αφήνουμε να ξεκουραστεί, για μια περίπου ώρα. Παράλληλα ετοιμάζουμε τη γέμιση, αφού λιώσουμε το φρέσκο ανθότυρο ή τη μυζήθρα , το ρίχνουμε στα χτυπημένα αυγά. Χωρίζουμε τη ζύμη και σε αλευρωμένη επιφάνεια, ανοίγουμε μακρόστενες λωρίδες πλάτους τέσσερα δάκτυλα. Τις γεμίζουμε με το κουτάλι και τις στρίβουμε σε ρολάκια, όπως τα μπουρεκάκια. Τα διπλώνουμε και τα πιέζουμε με τον πλάστη, για να πλατύνουν και τα τηγανίζουμε σε καυτό λάδι, μέχρι να ροδίσουν. Τα βγάζουμε με τρυπητή κουτάλα και τα αφήνουμε, για να στραγγίξουν. Αφού βράσουμε τα υλικά για το σιρόπι, για δέκα λεπτά, τα περιλούζουμε με το πηχτό σιρόπι. Πρέπει να είναι χλιαρό και όχι πολύ καυτό, το σιρόπι. Στο τέλος πριν τα σερβίρουμε, πασπαλίζουμε τα ‘κατιμεράκια,’ με λίγο μέλι και σκόνη κανέλλας. Καλή όρεξη και καλή επιτυχία. ΥΓ. Η συνταγή είναι της αξέχαστης πεθεράς μου, της Αντιμαχίτισσας νοικοκυράς, Χριστοφιλίνας- Χριστινας Γεώργιου Αγρέλλη, που έφυγε 102 ετών πλήρης ημερών, πριν λίγα χρόνια στο Μαστιχάρι. Καλή Τσικνοπέμπτη και χαρούμενες Απόκριες.
Ξανθίππη Αγρέλλη
η κατάργηση της ισότητας μεταξύ φύλων είναι το απόλυτο σκοτάδι.
Στον Ναό της Παναγίας,όπως αποκαλείται το Άγιον Όρος,να μην μπορεί να προσευχηθεί γυνή.
Μόνο άνδρες και ας είναι μισοί,είναι τόσα τα κενά της θρησκείας αυτής που η επιστήμη,η ιστορία αλλά και διαφωτισμός σηκώνουν τα χέρια ψηλά.
τώρα για τις φαλτσέτες που ακονίζουν μπροστά στα άμοιρα ζώα για να κόψουν τους λαιμούς τους και να γίνουν μέρος της ευτυχίας μας και της διασκέδασης μας, ντρέπομαι.
Η ψυχή και το σώμα μου είναι στην διάθεση του Κυρίου γιατί του ανήκουν, μακριά όμως από υποκρισία και αγιορείτικο ψεύδος.
Ανώνυμε σχολιαστή η Τσικνοπέμπτη δεν έχει καμία σχέση με την Ορθόδοξη πίστη αλλά είναι βακχικο Αρχαιοελληνικό και παγανιστικό γεγονός που πέρασε ως έθιμο στη λαϊκή παράδοση καθώς και τα καρναβάλια τις απόκριες. για αυτό και επελεγει η Πέμπτη διότι Τετάρτη και Παρασκευή οι Χριστιανοί δεν τρώνε κρέας.οπως και οι χορτοφάγοι. Όσο για το άβατο του Αγίου Όρους Άθω προφανώς και υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι: http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/tributes/gewrgios_grhgoriaths/abaton_xeirotonia.htm Μπορείς να πιστεύεις η όχι δικαίωμα και επιλογή σου όμως δεν είναι σωστό να επικρίνεις τα θρησκευτικά πιστεύω των άλλων .
το σχόλιο απευθύνεται σε υποκριτές, αγράμματους που χρησιμοποιούν άλλοθι για την δήθεν ΟΡΘΗ τους μετάφραση του λόγου του Κυρίου.
Βέβαια είναι βακχική εορτή απ’ τις λίγες που επέζησαν του ‘Χριστιανισμού’ ,η σωστή ερμηνεία του οποίου ήταν πάντα κατά των υπερβολών και των θυσιών,για αυτό έπρεπε να διδάσκεται η σωστή διαχείριση της κτηνωδίας που επιφέρει αυτό το υιοθετημένο έθιμο.
Ευτυχώς τα χρόνια του διαφωτισμού υπερίσχυσαν του σκοταδισμού.
Αυτή η περίοδος και γενικά ότι χρησιμοποιεί μάσκα για να δείξει το άλλο που θέλεις να φαίνεσαι απ’ αυτό που είσαι.
Η λιτότητα του Κυρίου έχει καμία σχέση με αυτό που ζούμε;
Για τους ιδιους λόγους που η γυναίκα απαγορεύεται να μπει στο ιερό, και που δεν έχει υπάρξει ποτέ γυναίκα σε θέση εξουσίας στην εκκλησία μας. Γιατί θεωρείται βρώμικη λόγω της περιόδου της και γιατί θεωρείται κτήμα και κατώτερο ον (οπως και τα καημένα θηλαστικά που σφάζουν). Ας φάμε τώρα δέκα πριτσολες να μη μας λείψει το κρέας κατά τη νηστεία.
Βέβαια δεν αναφέρθηκαν και τα ‘άλλα’ που γίνονταν στα γλέντια του Βακχου Διονυσου…
Η αγάπη και η συμπόνια είναι θεμελιώδεις αξίες του χριστιανισμού. Οταν η Τσικνοπέμπτη περιλαμβάνει πράξεις βάναυσες προς τα ζώα, μήπως είναι καιρός να αναρωτηθούμε αν τιμά το αληθινό πνεύμα της πίστης; Δεν είναι ανάγκη να συνεχίζουμε κάθε έθιμο απλώς επειδή είναι παλιό, ειδικά αν εμπεριέχει βία και εκμετάλλευση