Στην προσέγγιση Montessori για την εκπαίδευση των παιδιών, χρησιμοποιείται ένα διαφορετικό λεξιλόγιο για να περιγράψει τι κάνουν τα παιδιά. Αντί να παίζουν, τα παιδιά δημιουργούν. Και αντί να χρησιμοποιούν παιχνίδια, τα παιδιά χρησιμοποιούν υλικά για να αποκτήσουν νέες δεξιότητες και να εξερευνήσουν νέες πτυχές του κόσμου. Αυτή η αλλαγή στο λεξιλόγιο δεν είναι συνηθισμένη, αλλά τελικά, το επίπεδο συνειδητοποίησης που οδηγεί σε αυτές τις αλλαγές ανοίγει μια εντελώς διαφορετική αντίληψη για το πώς τα παιδιά μαθαίνουν και μεγαλώνουν. Αντί να βλέπουμε την παιδική ηλικία ως εποχή εκτροπής, θα μπορούσε να γίνει μια εποχή διασκέδασης και συνεχούς ανάπτυξης.
Η εκμάθηση και το παιχνίδι είναι ένα, αλλά βοηθά να τονίσουμε την πλευρά μάθησης, ώστε να μην κάνουμε λάθος παιχνίδια με τα παιδιά μας.
Τι κάνουν τα παιδιά ενώ εργάζονται;
Εξαρτάται από τα υλικά που χρησιμοποιούν, αλλά γενικά, τα παιδιά εξερευνούν τις αισθητηριακές τους ικανότητες, κατανοούν και μαθαίνουν τη γλώσσα, αναπτύσσουν τις μαθηματικές τους αντιλήψεις και καλλιεργούν την κοινωνική ευαισθητοποίηση. Όλα αυτά τα μαθήματα συμβαίνουν παράλληλα. Είναι αδύνατο να απομονωθεί οποιαδήποτε δεδομένη δραστηριότητα, απλώς εστιάζοντας σε μία μόνο αναπτυξιακή ικανότητα. Αυτό αφορά την ολιστική συνειδητοποίηση – η ανάπτυξη μιας ικανότητας, ενώ ενθαρρύνει ταυτόχρονα πολλές άλλες ικανότητες. Και το αποτέλεσμα είναι ένα ταχέως αναπτυσσόμενο, εξελισσόμενο νεαρό ον.
Υπάρχουν διαφορετικά υλικά που τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να μάθουν και να εργαστούν. Μερικά από τα καλύτερα είναι τα υλικά τέχνης και χειροτεχνίας επειδή ενθαρρύνουν τη φαντασία και την εφευρετικότητα. Τα παιδιά δημιουργούν ολόκληρους κόσμους μέσα από τα χρώματα, τα χαρτιά τους και διάφορα άλλα υλικά. Πολλά παιχνίδια είναι κατασκευασμένα από ξύλο ή ύφασμα και επιτρέπουν στο παιδί να εξερευνήσει κάθε είδους διαφορετικές αισθήσεις – από βαρύ έως ελαφρύ, σκληρό έως μαλακό και φωτεινό και σκοτεινό. Οι αντιθέσεις στα πράγματα οδηγούν σε νέες αντιλήψεις και τα παιδιά γελούν με ενθουσιασμό καθώς ανακαλύπτουν όλα τα είδη διαφορετικών πτυχών του κόσμου μέσω των υλικών τους. Υλικά υπάρχουν παντού περιμένοντας τα παιδιά να τα βρουν. Η φύση είναι φανταστική για τέτοιου είδους εξερευνητική βιωματική μάθηση. Καθώς τα παιδιά περπατούν μέσα από τη φύση, παίρνουν συνεχώς κλαδιά και φύλλα και πέτρες – κάθε μία από αυτές τις πτυχές του φυσικού κόσμου έχει μαθήματα να μοιραστεί. Και τα παιδιά αγαπούν να ακούνε. Σε μια εποχή που τόσα πολλά παιδιά μένουν συνεχώς σε εσωτερικούς χώρους με τα μάτια κολλημένα σε μια οθόνη τηλεόρασης ή υπολογιστή, δώστε την κατεύθυνση στα παιδιά σας για την εξερεύνηση ενός κόσμου με πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον από αυτόν της οθόνης.
Εκτός από τα υλικά που μπορείτε να βρείτε στην φύση, υπάρχουν πολλά άλλα είδη υλικών που τα παιδιά επωφελούνται από τη χρήση τους. Τα ξύλινα παιχνίδια και τα υφασμάτινα όλων των σχημάτων και μεγεθών ή τα παζλ δαπέδου είναι φανταστικές επιλογές – αν έχετε ξοδέψει ποτέ χρόνο σε μια ακαδημία Montessori, πιθανότατα έχετε δει όλα τα είδη διαφορετικών ξύλινων παιχνιδιών που τα παιδιά αγαπούν να χρησιμοποιούν. Λιγότερη ποσότητα, υλικά υψηλότερης ποιότητας έχουν τεράστια επίδραση στο πώς αισθάνονται τα παιδιά, το οποίο με τη σειρά του επηρεάζει το πώς μαθαίνουν. Πολλές εταιρίες διαθέτουν μια τεράστια ποικιλία προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων και των ποιοτικών παιχνιδιών και επίπλων, π.χ. κρεβάτια μοντεσσόρι, κατάλληλα για όλες τις ηλικιακές ομάδες. Αναζητήστε εκείνο που ταιριάζει στο ηλικιακό επίπεδο του παιδιού σας και να είστε σίγουροι πως η εκπαίδευση δεν θα μπορούσε να γίνει πιο διασκεδαστική.