Τα ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού που σώζουν ζωές και ετοιμάζονται για πολεμικές αποστολές

1
7706

Σχεδόν καθημερινά στα γραφεία των δημοσιογράφων, φτάνουν αναφορές για πτήσεις ελικοπτέρων και του Στρατού Ξηράς και συγκεκριμένα της Αεροπορίας Στρατού, χάριν στις οποίες σώθηκαν ζωές.

Του Μαρίνου Γκασιάμη
Φωτογραφίες / Βίντεο: Γιάννης Κέμμος

Ειδικά οι κάτοικοι των ορεινών και των νησιωτικών περιοχών, έχουν γίνει μάρτυρες ελικοπτέρων του στρατού, τα οποία αφού πέταξαν μέσα σε πολύ δυνατή καταιγίδα, με ισχυρούς ανέμους και μέσα στην νύχτα, σε συνθήκες δηλαδή που ένας από εμάς θα προτιμούσε να κάτσει κουκουλωμένος σπίτι του, έφτασαν εγκαίρως και πήραν είτε έναν παππού ή γιαγιά ή κάποια ετοιμόγεννη γυναίκα ή κάποιο μωράκι ή γενικά κάποιον που κινδύνευε η ζωή του και τον μετέφεραν σε κάποιο νοσοκομείο της Αθήνας.

megara_startos12

megara_startos4

Όπως μας είχε εξιστορήσει παλαιότερα ένας χειριστής ελικοπτέρου Σινούκ, δεν μπορεί να γίνει περιγραφή με λόγια μιας νυχτερινής πτήσης ειδικά στο Αιγαίο με βροχή.

Σύμφωνα με τα όσα μας είχε πει, πρέπει να αντιμετωπίσεις το σκοτάδι που είναι μαύρο «πίσσα» και τα χειριστήρια που αναπηδούν μέσα στο χέρι από τις σφοδρές ριπές του ανέμου και για αυτό πρέπει συνεχώς να τα βαστάς με δύναμη λες και έχεις καβαλήσει κάποιο ατίθασο άλογο και να διορθώνεις την πορεία σου, προσπαθώντας να διακρίνεις τί βρίσκεται εκεί έξω και εμπιστευόμενος όσο γίνεται τα όργανα ναυτιλίας σου.

Πρέπει οι χειριστές να βρίσκονται σε αυτό που στην καθομιλουμένη λέμε στην «τσίτα» μέχρι να ολοκληρωθεί η αποστολή. Δηλαδή να φτάσουν στο νησάκι ή το βουνό ή την χαράδρα, να πάρουν τον άνθρωπο που κινδυνεύει και αφού πετάξουν πάλι μέσα στις ίδιες αντίξοες συνθήκες να φτάσουν στην Αθήνα ή σε κάποια άλλη μεγάλη πόλη με νοσοκομείο που μπορεί να χειριστεί δύσκολες καταστάσεις.

Αποφασίσαμε λοιπόν να επισκεφτούμε την βάση αυτών των ανθρώπων, που μιας και έχουν σώσει ζωές, τυπικά αλλά και ουσιαστικά μπορούμε να τους αποκαλούμε ακόμα και ήρωες, όσο κι αν αυτό ακούγεται πολύ «τσιτάτο» για την εποχή μας που δύσκολα αναγνωρίζεις σε κάποιον άλλο το «ηρωικό στοιχείο».

Εξάλλου οι ίδιοι θεωρούν ότι κάνουν απλά την δουλειά τους, το καθήκον τους και όχι κάτι ηρωικό, άσχετα αν ακριβώς αυτή η αντιμετώπιση από τους ίδιους, τους καθιστά ακόμα πιο κατάλληλους για αυτό τον «χαρακτηρισμό».

Για να μιλήσουμε με αυτούς τους ανθρώπους επισκεφτήκαμε το αεροδρόμιο στην Πάχη Μεγάρων…

megara_startos19

megara_startos20

Εκεί έχει την έδρα του το 2ο ΣΥΑΣ (Συγκρότημα Υποστήριξης Αεροπορίας Στρατού) που επιχειρεί με ελικόπτερα UH-1H (Huey), CH-47D (Chinook), NH-90 και αεροσκάφη C-12.

megara_startos8

megara_startos13

megara_startos5

megara_startos6

Φτάσαμε στο αεροδρόμιο αφού περάσαμε μέσα από τον μικρό οικισμό της Πάχης και ενώ ο καιρός ήταν βροχερός και ο ουρανός ήταν γεμάτος από μαύρα σύννεφα.

Η υποδοχή που μας επιφύλαξαν από τον απλό νεαρό στρατιώτη στην πύλη μέχρι και τον ίδιο τον διοικητή, ήταν κλασσικό δείγμα ελληνικής φιλοξενίας.

Όπως μας επισημάνθηκε, η βάση των Μεγάρων είναι σε μια περίοδο κατά την οποία υπάρχει οργασμός εργασιών καθώς η Αεροπορία Στρατού παραλαμβάνει επιπλέον ελικόπτερα Σινούκ CH-47 από τα αποθέματα των ΗΠΑ.

Τα «νέα» ελικόπτερα που επελέγησαν από ειδική ομάδα που στάλθηκε για να τα επιθεωρήσει είναι σε πολύ καλή κατάσταση και πέρασαν από εξονυχιστικό έλεγχο και συντήρηση για να «ξανανοιώσουν». Κάποια από αυτά ίσως να έχουν δει και δράση σε Ιράκ και Αφγανιστάν.

Στόχος των ανθρώπων της Αεροπορίας Στρατού είναι σε κάποια φάση να υπάρχουν περί τα 30 ελικόπτερα Σινούκ και 20 ελικόπτερα NH-90.

megara_startos7

megara_startos9

megara_startos11

megara_startos10

Αποστολή του 2ου ΣΥΑΣ

Το 2ο ΣΥΑΣ αποτελεί την κυριότερη Υπηρεσία η οποία λειτουργεί στο αεροδρόμιο των Μεγάρων και ο Διοικητής της αποκαλείται και στρατοπεδάρχης.

megara_startos1

megara_startos3

Η αποστολή του Συγκροτήματος συνίσταται στην αεροκίνηση-αερομεταφορά μαχόμενων τμημάτων, στην αεροφωτογράφιση και στην προσφορά στο κοινωνικό σύνολο (εκτέλεση αεροδιακομιδών, δασοπυρόσβεση κλπ.).

Σαν συγκρότημα το 2ο ΣΥΑΣ συγκροτήθηκε το 2005. Υπό την διοίκησή του βρίσκονται πλέον όλες οι μονάδες που βρίσκονταν μέχρι τότε στο αεροδρόμιο Μεγάρων.

Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει επέλθει ένας διαχωρισμός και έτσι στην βάση των Μεγάρων δεν υπάρχουν πλέον επιθετικά ελικόπτερα Απάτσι, αλλά βαρέα μεταφορικά Σινούκ CH-47 που ανήκουν στον 4ο Τάγμα ελικοπτέρων και τα NH-90 που είναι υπό παραλαβή (σ.σ αυτή την στιγμή υπάρχουν 11 από τα 20 που έχουν παραγγελθεί) και ανήκουν στο 2ο Τάγμα ελικοπτέρων και βέβαια τα παλαίμαχα Χιούι UH-1H.

Η παρούσα κατάσταση

Μέχρι τώρα δεν έχουν επισημανθεί προβλήματα στο έργο της μονάδας λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης. Η κοινωνική προσφορά αυξάνει συνεχώς καθώς η μονάδες συμμετέχουν ενεργά και στις αεροδιακομιδές που έχουν αυξηθεί σημαντικά αλλά και στην αεροπυρόσβεση που τους καλοκαιρινούς μήνες αποτελεί σημαντικό κομμάτι των αποστολών.

Κάνοντας βέβαια κανείς τον συνήγορο του διαβόλου, επισημαίνει πως το προσφερόμενο έργο στο κοινωνικό σύνολο καμιά φορά επιβαρύνει τα συγκεκριμένα ελικόπτερα τον οποίων κανονικά η αποστολή τους είναι άλλη…

Το έργο πρέπει να είναι διττό όπως μας είπαν οι άνθρωποι της βάσης. Πρέπει να υπάρχουν και οι επιχειρησιακές αποστολές και να συνδυαστούν με την κοινωνική προσφορά. Σε κάθε περίπτωση λαμβάνετε μέριμνα και για τα δύο όπως μας τόνισαν.

Αν και όρια υπάρχουν, οι άνθρωποι της Α.Σ έχουν βρει μια ισορροπία ανάμεσα στα δύο είδη αποστολών.

Η σημασία των ελικοπτέρων στο σύγχρονο θέατρο επιχειρήσεων

Η σημασία των ελικοπτέρων στον σύγχρονο πόλεμο είναι τεράστια καθώς η εξέλιξη των ελικοπτέρων και οι επιχειρήσεις, οι αερομεταφορές στρατευμάτων γενικά πάρα πολύ σημαντικές για κάθε στρατό. Στο ΝΑΤΟ και όλα τα forum γίνεται κατανοητή η βαρύτητα που δίνεται σε αυτού του είδους τις επιχειρήσεις. Τα ελικόπτερα έχουν πολύ μέλλον και κατά συνέπεια η Αεροπορία Στρατού είναι ένα πολύ σημαντικό «γρανάζι» του Ελληνικού Στρατού.

Η ευρηματικότητα των ανθρώπων της βάσης των Μεγάρων

Ο διοικητής του Συγκροτήματος, Συνταγματάρχης Γιώργος Κουμεντάκος μας ξενάγησε σε όλη την βάση.

Τη στιγμή εκείνη γίνονταν πτητικές δοκιμές και εκπαιδευτικές πτήσεις τόσο ελικοπτέρων Σινούκ όσο και των νέων NH-90 και των «βετεράνων» Χιούι UH-1H.

Οι εργασίες, οι πτήσεις και οι αποστολές δεν σταματούν ποτέ μας είπαν τα στελέχη που συναντήσαμε.

megara_startos21

megara_startos22

Το ευτύχημα για την χώρα είναι ότι οι άνθρωποι αυτοί υπεραγαπούν αυτό που κάνουν.

Απόδειξη αυτού, είναι το γεγονός πως έφτιαξαν από το μηδέν έναν ολόκληρο εξομοιωτή πτήσεων, που μπορεί να προσαρμοστεί και για τους τρεις τύπους ελικοπτέρων της βάσης.

megara_startos23

megara_startos18

megara_startos17

megara_startos16

megara_startos14

megara_startos15

Όλη αυτή η εργασία που έγινε ακόμα και στον λιγοστό ελεύθερο χρόνο, είναι αν μη τι άλλο δείγμα τόσο της ευρηματικότητας όσο και της αγάπης για το αντικείμενο, αυτών των νέων ανθρώπων.

Το επίτευγμα αυτό αναγνωρίστηκε από την Πολιτεία με εύφημες μνείες. Από αυτό το δημιούργημα ο κρατικός προϋπολογισμός γλύτωσε έως και μερικά εκατομμύρια ευρώ.

Αν υπήρχε ένα όργανο που να συντονίζει ακόμα και σε επίπεδο βιομηχανίας όλα αυτά τα παιδιά με το κοφτερό μυαλό και την αγάπη για το αντικείμενό τους, πολλά πράγματα θα ήταν διαφορετικά…

Επίλογος

Φεύγοντας από την βάση, όταν ρωτήσαμε τι θα θέλανε αυτοί οι άνθρωποι από την Πολιτεία, μας είπαν ότι αν υπήρχε επιπλέον χρηματοδότηση για την συντήρηση ώστε να υπάρχουν και ακόμα μεγαλύτερες διαθεσιμότητες στα ελικόπτερα και μέσα από αυτή και προσφορά τόσο στο κοινωνικό σύνολο όσο και στις στρατιωτικές υποχρεώσεις θα ήταν το ιδεατό.

megara_startos2

Από πλευράς μας το μόνο που έχουμε να πούμε στους ανθρώπους αυτούς είναι, καλές πτήσεις και ακόμα καλύτερες προσγειώσεις.

ΠΗΓΗnewsbeast.gr
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ