Έκθεση Σχεδιασμού και Αποτίμησης του Προγράμματος
«Νοιάζομαι και Δρω»
Α. Γενικά Στοιχεία
Σχολική Μονάδα: 7ο Δημοτικό Σχολείο Κω
Σχολικό Έτος: 2016-2017
Email Επικοινωνίας: 7dimko@sch.gr
Συμμετέχοντες Εκπαιδευτικοί (Ονοματεπώνυμο):
Κουτσούτη Ειρήνη, Σταματελοπούλου Μαρία, Χατζηλιαμή Δήμητρα , Τζήκα Θεοδώρα, Πάστρα Κατερίνα, Τζέκου Δροσή, Ανθούλη Πέρδικα, Μήταλας Ανδρέας, Κουτσουδάκη Εύα, Βελαλίδη Χαρά
Αριθμός Συμμετεχόντων Μαθητών: 84
Τάξεις Συμμετεχόντων Μαθητών: Α2, Β2, Δ1, Δ2, Στ1, Στ2
Όνομα – ομπρέλα για όλες τις δράσεις του σχολείου μας:
Δίνω και παίρνω χαρά στον τόπο μου και νοιάζομαι για τα Άτομα με Ειδικές Ανάγκες |
Β. Είδος Δράσης
Οι δράσεις που αναπτύσσετε εντάσσονται στους ακόλουθους τομείς:
Παρακαλώ σημειώστε Χ δίπλα στους τομείς δραστηριοποίησής σας.
Περιβάλλον | Χ |
Πολιτισμός | Χ |
Υγεία | |
Αιμοδοσία | |
Ενεργός πολίτης | Χ |
Βελτίωση συνθηκών στη γειτονιά / στην κοινότητα | Χ |
Βελτίωση συνθηκών και λειτουργιών στο σχολείο | Χ |
Δανειστικές βιβλιοθήκες | Χ |
Δράση ανεύρεσης πόρων και δωρεά χρηματικού ποσού | |
Ευαισθητοποίηση και ενημέρωση κοινής γνώμης | Χ |
Προσφορά αγαθών σε πρόσφυγες | |
Προσφορά υπηρεσιών σε πρόσφυγες | |
Προσφορά αγαθών σε άλλες ευάλωτες κοινωνικές ομάδες | Χ |
Προσφορά υπηρεσιών σε άλλες ευάλωτες κοινωνικές ομάδες | Χ |
Προστασία ζώων | |
Άλλο (παρακαλώ προσδιορίστε): |
Γ. Περιγραφή Προγράμματος
Στα πλαίσια του προγράμματος « Νοιάζομαι και Δρω» οι εκπαιδευτικοί με τους μαθητές του 7ου Δ.Σ. Κω θα εργαστούν και θα πραγματοποιήσουν δράσεις στους εξής τομείς:
- Σχολικός κήπος/αυλή του σχολείου – γωνιά ανακύκλωσης
- Εργαστήριο υφαντικής
- Άτομα με Ειδικές Ανάγκες.
Στόχοι των δράσεων της ομάδας θα είναι η κατανόηση της προσωπικότητας κάθε μαθητή και η ανάπτυξη του σεβασμού ο ένας προς τον άλλον, η αντίληψη της σπουδαιότητας της ομαδικότητας και της συνεργασίας, η ανάλυση και κατανόηση εννοιών όπως αλληλεγγύη, εθελοντισμός, δωρεά και χορηγία, νοιάζομαι, δρω και ενεργός πολίτης. Επίσης, μέσα από τις δράσεις μας έχουμε στόχο τα παιδιά να ασχοληθούν και να ερευνήσουν τον χώρο του σχολείου και τη γειτονιά τους και να προβληματιστούν και να υποβάλλουν τις προτάσεις τους σχετικά με την διαμόρφωση καλύτερων συνθηκών λειτουργίας της σχολικής μονάδας.
Οι δράσεις που έχουμε σχεδιάσει γίνονται διαθεματικά, με συνεργασία των τάξεων που συμμετέχουν μέσα από τη μέθοδο της υιοθεσίας, με αλληλοδιδακτική προσέγγιση και μέσα από διδακτικές επισκέψεις και δράσεις-εκδηλώσεις σε εξωδιδακτικές ώρες.
Γ1. Στόχευση των δράσεων:
Οι στόχοι που θέσαμε σαν(ως) ομάδα είναι:
1)Να κατανοήσουν οι εκπαιδευτικοί τους μαθητές τους, φτιάχνοντας το προφίλ τους. Δηλαδή, να ανακαλύψουν οι μαθητές τα κοινά στοιχεία και ενδιαφέροντα που έχουν με τους συμμαθητές τους, συνειδητοποιώντας στοιχεία της ταυτότητας τους και να διαμορφώσουν στάσεις σεβασμού και αποδοχής των άλλων. Να σκεφτούν πως θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντα τους για να στηρίξουν την τάξη τους, το σχολείο, τη γειτονιά τους.
2)Να αντιληφθεί όλη η σχολική κοινότητα την αναγκαιότητα και τα οφέλη της ομαδικότητας, συνεργασίας, εμπιστοσύνης – απαραίτητα στοιχεία του εθελοντισμού και της αλληλεγγύης- όχι μόνο στην τάξη αλλά και σε όλο το σχολικό περιβάλλον – γειτονιά.
3)Να αναλυθούν οι έννοιες φιλανθρωπία, αλληλεγγύη, εθελοντισμός, δωρεά και χορηγία, νοιάζομαι και δρω, ενεργός πολίτης.
4)Να ερευνηθεί ο σχολικός χώρος- γειτονιά με σκοπό την καταγραφή θετικών και αρνητικών σημείων.
5)Να διαμορφωθούν προτάσεις για καλύτερες συνθήκες λειτουργίας της σχολικής κοινότητας ή λύσεις σε υπάρχοντα προβλήματα.
6) Να νοιαστεί και να δράσει συνεργατικά όλη η σχολική κοινότητα (παιδιά, εκπαιδευτικοί, γονείς) υλοποιώντας περιβαλλοντικές δραστηριότητες που θα ομορφύνουν την αυλή μας και θα φροντίσουν την περιποίηση του Σχολικού μας Κήπου.
7) Να δραστηριοποιηθούν όλα τα εμπλεκόμενα μέλη σε πολλές κατευθύνσεις για να πραγματοποιηθεί ένας φιλόδοξος στόχος του Σχολείου μας, η δημιουργία ενός Εργαστηρίου Υφαντικής.
Ως προς τη θεματική «Άτομα με Ειδικές Ανάγκες» οι στόχοι μας είναι τα παιδιά και η τοπική κοινωνία:
- Να αντιληφθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν καθημερινά τα ΑΜΕΑ
- Να προσεγγίσουν και να κατανοήσουν την έννοια της αναπηρίας και να αμφισβητήσουν παγιωμένες απόψεις και στερεότυπα.
- Να συνειδητοποιήσουν ότι μέσα από δράσεις εθελοντισμού και αλληλεγγύης για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες θα νιώθουν χρήσιμοι, θα αποκτήσουν εμπειρίες, γνώσεις και δεξιότητες αλλά και μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων θα διαμορφώσουν στάσεις αποδοχής του «διαφορετικού».
Γ2. Περιγραφή των δράσεων
Άξονες που θα δουλέψουν όλες οι ομάδες
- Ο σχολικός μας κήπος- αυλή του σχολείου- γωνιά της ανακύκλωσης
- Το εργαστήριο υφαντική μας
- Άτομα με Ειδικές Ανάγκες
Αναφέρονται, ενδεικτικά, ορισμένες δράσεις οι οποίες έχουν προκύψει από τις συζητήσεις με τα παιδιά των τάξεων:
-Παιχνίδια: Το δυνατό μου σημείο-Ανθρώπινα ομοιώματα, Τι μπορώ να κάνω με το χέρι μου, Το αστέρι της ταυτότητας μου, Ο κύκλος-η μπάλα τι μου αρέσει να κάνω στον ελεύθερό μου χρόνο, Παιχνίδι το κουβάρι, Μάντεψε ποιος, Ανθοδέσμη κ.α.
-Βιωματικές Δραστηριότητες: Οδηγώ το αναπηρικό καροτσάκι (κινητική αναπηρία), Με τα μάτια του άλλου (τύφλωση), Προσπαθώ να σ’ ακούσω (κώφωση)
-Δραστηριότητες που προάγουν αξίες και έννοιες που προαναφέρθηκαν: Χάρτα αξιών, Δημιουργία παραμυθιού ιστορίας που να έχει σχέση με τις έννοιες αλληλεγγύη-εθελοντισμός, Δημιουργία τοίχου αγάπης στο σχολείο μας, Υιοθεσίες και σύναψη σχέσεων μεταξύ παιδιών-τάξεων ώστε να βοηθάει ο ένας τον άλλον
-Κατασκευές γωνιάς ανακύκλωσης μέσα και έξω από τις τάξεις
-Χριστουγεννιάτικο παζάρι – βοήθεια για τον αδύναμο
-Δανειστική Βιβλιοθήκη στην τάξη
-Μέσα από καταιγισμό ιδεών μέσω συζητήσεων, παιχνιδιών και ζωγραφιών τα παιδιά αφού αναρωτήθηκαν τι θα ήθελαν στο σχολείο τους για να τους δώσει χαρά, κατέγραψαν και συγκέντρωσαν τις προτάσεις τους
Γ3. Σύνδεση των δράσεων
Οι δράσεις γίνονται διαθεματικά ,με τη μέθοδο της υιοθεσίας μεταξύ των τάξεων, με αλληλοδιδακτική προσέγγιση, μέσα από διδακτικές επισκέψεις και σε εξωδιδακτικές ώρες.
Το Πρόγραμμα είναι συμβατό με το ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ του Δημοτικού Σχολείου και μέσω διαθεματικής προσέγγισης εμπλέκονται αρκετά γνωστικά αντικείμενα: Γλώσσα (ανάγνωση βιβλίων και ενημερωτικών φυλλαδίων, δημιουργία-παραγωγή κειμένων κλπ), Μαθηματικά (ποσοστά-έρευνα), Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Φιλαναγνωσία, Εικαστικά-Τέχνη (κατασκευές, αφίσες, ζωγραφική κ.α.), ΤΠΕ (ανάπτυξη δεξιοτήτων ΤΠΕ, ανταλλαγή πληροφοριών, παρουσιάσεις, δημιουργία ταινιών μικρού μήκους ή εφημερίδας, σποτ κ.α.).
Φορείς που θα επιλέξουμε να συνεργαστούμε και θα είναι σε συνάρτηση με τη γενική θεματική του Προγράμματός μας είναι οι παρακάτω:
- Συνεργασία με το ΚΔΑΠ ΜΕΑ Κως- παιδιά με ειδικές ανάγκες
- Λύκειο Ελληνίδων
- Δήμος ( Υπηρεσίες Πρασίνου)
- Διασώστες Κω
- Δωδεκανησιακός Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρίες «ΕΛΠΙΔΑ»
- 1Ο Ειδ. Πειραματικό ΔΣ Πόλεως Ρόδου
- Θα συνεργαστούμε επίσης με σχολεία που είναι ενταγμένα στο πρόγραμμα Νοιάζομαι και Δρω καθώς και με σχολείο της Καρπάθου.