Η διαμαρτυρία, το εξώδικο στον Δήμο Αθηναίων, η αποζημίωση των 745,49 ευρώ και τα σχόλια στα social media
«Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ»: Όταν το 1985 ο Σταμάτης Κραουνάκης, μαζί με την Άλκηστις Πρωτοψάλτη και την Λίνα Νικολακοπούλου, έφτιαχναν αυτόν τον υπέροχο δίσκο, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πως 35 ολόκληρα χρόνια μετά τα τραγούδια του θα «πρωταγωνιστούσαν» σε σ’ έναν…πόλεμο και μάλιστα σε περίοδο πανδημίας. Έναν πόλεμο ιδεών, πεποιθήσεων, πολιτικών φρονημάτων, εντυπώσεων ο οποίος έχει πλέον πάρει αρκετά μεγάλες διαστάσεις με το κοινό να παίρνει θέση μαζικά, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υπέρ της μίας ή της άλλης πλευράς.
Όλα ξεκίνησαν από μια ιδέα που είχε η Άλκηστις Πρωτοψάλτη να πραγματοποιήσει μια υπαίθρια, κινητή συναυλία προκειμένου δώσει λίγη ζωή στην άδεια Αθήνα και κυρίως να κάνει, έστω και για μερικές ώρες, τους ταλαιπωρημένους από τον εγκλεισμό, το άγχος και τα προβλήματα κατοίκους της Πρωτεύουσας, να χαμογελάσουν. Η πρότασή της υιοθετήθηκε από τον Δήμο Αθηναίων κι ένα πρωί, χωρίς κανείς να γνωρίζει το παραμικρό, η ερμηνεύτρια ανέβηκε σε ένα φορτηγό και άρχισε να γυρίζει τις γειτονιές της πόλης τραγουδώντας.
Ανάμεσα στις πολλές στάσεις που έκανε το μουσικό φορτηγό ήταν και το Μέγαρο Μαξίμου έξω από το οποίο βρέθηκε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προκειμένου να συγχαρεί την τραγουδίστρια για την πρωτοβουλία της. Αυτή η «Στάση Μαξίμου» ήταν που εξόργισε τον Σταμάτη Κραουνάκη, που ουδέποτε έκρυψε τις πολιτικές του θέσεις, συνθέτη πολλών από τα τραγούδια που ερμήνευσε η Πρωτοψάλτη εκείνο το μεσημέρι.
Δεδομένου ότι δεν είχε καμία ενημέρωση για το όλο θέμα, ούτε τού είχε ζητηθεί η τυπική άδεια χρήσης, εξέφρασε την αντίδρασή του, άμεσα και έντονα, όπως, εξάλλου, τού υποδεικνύει ο πληθωρικός και ασυγκράτητος χαρακτήρας του. «Αυτό που έγινε ήταν πολύ σιχαμερό και τώρα έχω έναν νόμιμο δρόμο να ακολουθήσω» δήλωσε, εκτοξεύοντας βέλη κυρίως εναντίον του πρωθυπουργού και του Δημάρχου Αθηναίων, αποφεύγοντας, ωστόσο, ενσυνείδητα, να κάνει αρνητικούς χαρακτηρισμούς για την Άλκηστις Πρωτοψάλτη, με την οποία το συνδέουν πολλά και σημαντικά.
Τελικά ο Σταμάτης Κραουνάκης έκανε πράξη αυτό που είχε προαναγγείλει. Στις 29 Απριλίου έστειλε εξώδικο στον Δήμο Αθηναίων διαμαρτυρόμενος για την παραβίαση των πνευματικών του δικαιωμάτων υπογραμμίζοντας μάλιστα αυτό που επί της ουσίας προκάλεσε την έκρηξή του, δηλαδή τη στάση έξω από το Μέγαρο Μαξίμου την οποία στο κείμενό του χαρακτηρίζει «σκηνοθετημένη».
Μέσω της εξώδικης διαμαρτυρίας του ο συνθέτης κάλεσε τον Δήμο Αθηναίων να μην προβεί στο μέλλον σε κάποια αντίστοιχη κίνηση ενώ ζήτησε, εντός 5 ημερών, να ενημερωθεί εγγράφως για το ποσό το οποίο είναι διατεθειμένος ο Δήμος να καταβάλει καταλήγοντας με την φράση: «Να είστε βέβαιοι θα διατεθεί διά τους πάσχοντες και αδυνατούντες να εξοικονομήσουν τα αναγκαία».
Με τον τρόπο αυτό ο συνθέτης θεώρησε πως στηρίζει τα αιτήματα του κλάδου των καλλιτεχνών, στην διεκδίκηση των οποίων συνηθίζει να πρωτοστατεί, για την αντιμετώπιση της δύσκολης περιόδου που βιώνουν λόγω των συνεπειών του κορωνοϊού. Ο Δήμος Αθηναίων, ωστόσο, ο οποίος δεν είναι αρμόδιος για τέτοιου είδους θέματα, ακολούθησε το τυπικό της διαδικασίας προκειμένου να λήξει αυτή η εκκρεμότητα όσο το δυνατόν συντομότερα. Ζήτησε, ως όφειλε, από τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), που είναι υπεύθυνος για την ΕΥΕΔ, την προσωρινή υπηρεσία διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων, να τον ενημερώσει σχετικά με το ακριβές ποσό που δικαιούται ο συνθέτης για την χρήση των τραγουδιών του και αμέσως το κατέθεσε στον τραπεζικό λογαριασμό της ΕΥΕΔ. Για την ιστορία να πούμε πως το ποσό αυτό ανέρχεται σε 745,49 ευρώ και αφορά σε όλα τα τραγούδια του Σταμάτη Κραουνάκη που ακούστηκαν κατά την διάρκεια της συγκεκριμένης συναυλίας.
Παρά το γεγονός ότι δόθηκαν στη δημοσιότητα οι αποδείξεις πληρωμής ο συνθέτης δήλωσε πως ουδέποτε του έχει αποδοθεί ή έχει αποδεχτεί κάποιο ένταλμα πληρωμής, ίσως γιατί δεν είχε ενημερωθεί από την ΕΥΕΔ σχετικά την κατάθεση του χρηματικού ποσού έναντι πνευματικών δικαιωμάτων τα οποία, σε κάθε περίπτωση, αποδίδονται συνολικά ανά 6μηνο.
Εν κατακλείδι «Τα πιο ωραία λαϊκά» έγιναν αφορμή για μια μάχη η οποία είχε κατά κύριο λόγο πολιτικό και ιδεολογικό χαρακτήρα. Όσο για τους νικητές και τους χαμένους; Αυτό… «θα φανεί στο χειροκρότημα»…
Το αίτημα Κραουνάκη για αποζημίωση προκάλεσε αρκετά σχόλια και στα social media με άλλους να σχολιάζουν «η τιμή, τιμή δεν έχει» και άλλους να γράφουν σκωπτικά «φιλαράκι έχεις 800 ευρώ να τραγουδήσω;».