Χωρίς εισοδηματικά κριτήρια το «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» – Πότε ξεκινάει

0
2360

Ειδική αναφορά κάνει ο κ. Παπαθανάσης σε δύο νέα προγράμματα που θα «τρέξουν» στο στεγαστικό πεδίο

«Διοχετεύουμε στην οικονομία και στην κοινωνία κάθε διαθέσιμο ευρώ από τα ευρωπαϊκά κονδύλια που εξασφαλίσαμε» επισημαίνει ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης. Σε συνέντευξή του στο ethnos.gr αναφέρεται σε μια σειρά δράσεων που υλοποιούνται, υπογραμμίζοντας πως οι ευρωπαϊκοί πόροι δεν αφορούν τους «λίγους» και τους «μεγάλους», όπως ισχυρίζεται η αντιπολίτευση.

Ειδική αναφορά κάνει ο κ. Παπαθανάσης σε δύο νέα προγράμματα που θα «τρέξουν» στο στεγαστικό πεδίο – το «Σπίτι μου II» και το «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» -επισημαίνοντας πως ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 2,4 δισ. ευρώ. Σημειώνει δε πως το πρόγραμμα «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» θα είναι χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο.

Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τονίζει πως η Ελλάδα,βρίσκεται στις πρώτες θέσεις πανευρωπαϊκά στην απορρόφηση πόρων του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης. Επισημαίνει δε πως μόνο «μεταρρυθμιστική χαλάρωση» δεν συνιστά, για παράδειγμα, ο δεύτερος υψηλότερος ρυθμός ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση για το δεύτερο τρίμηνο του 2024.

Ολόκληρη η συνέντευξη στο ethnos.gr

– Το θέμα των κόκκινων δανείων, που απασχολεί χιλιάδες πολίτες, βρίσκεται και πάλι στην κορυφή της επικαιρότητας, κυρίως με αφορμή την ερώτηση βουλευτών της ΝΔ. Τι έχετε κάνει αυτά τα 5 χρόνια; Είστε ευχαριστημένοι από τη σημερινή κατάσταση;

Αυτά τα πέντε χρόνια έγιναν πολλά και με τις πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης, το ποσοστό των «κόκκινων δανείων», που το 2019 ξεπερνούσε το 40%, περιορίστηκε στο 7,5% το 2024. Συνολικά, το 2020-21 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια προς τράπεζες και servicers, ανέρχονταν στα 92,2 δισ. ευρώ, ενώ στο πρώτο τρίμηνο του 2024, έχουν μειωθεί σε 70,4 δισ. ευρώ. Μετά από τις εκλογές του 2023, επεβλήθησαν και νέες υποχρεώσεις στους servicers, ενισχύθηκε και διευρύνθηκε ο εξωδικαστικός μηχανισμός, που κατ’ ουσία κατέστη υποχρεωτικός για όλους, προς όφελος των ευάλωτων συμπολιτών μας και των ατόμων με αναπηρία.

Τον Αύγουστο του 2024, καταγράφονται πλέον 22.214 επιτυχείς ρυθμίσεις για αρχικές οφειλές, ύψους 7,5 δισ. ευρώ, και σε σχέση με ένα χρόνο πριν, τον Αύγουστο του 2023, έχει καταγραφεί αύξηση των ρυθμίσεων κατά 50,4%. Να υπενθυμίσουμε ότι τον Αύγουστο του 2019, οι αντίστοιχες ρυθμίσεις του εξωδικαστικού μηχανισμού κυμαίνονταν σε απογοητευτικά επίπεδα, ήταν μόλις 2.200 ρυθμίσεις συνολικά.

Η βελτίωση αυτή είναι πάρα πολύ σημαντική, και βεβαίως αναγνωρίζεται και από πολλούς διεθνείς οίκους αξιολόγησης, που παρακολουθούν την πορεία της οικονομίας και αναβαθμίζουν τη χώρα, μέσα από την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Η αναβάθμιση της χώρας μας σημαίνει και μείωση του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους μας.

– Ένα από τα κρίσιμα θέματα που καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση είναι το στεγαστικό και πρόσφατα ανακοινώθηκε ένα πλέγμα μέτρων, όπως το «Σπίτι μου» ΙΙ. Έχετε αναφερθεί και σε ένα νέο πρόγραμμα – που θα τρέξει από τον Ιανουάριο- και θα προβλέπει δάνεια για ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις και ποια είναι η στόχευση αυτού του προγράμματος ;

Η κοινωνική συνοχή, η στήριξη της οικογένειας και των νέων, η βελτίωση της καθημερινότητας, βρίσκονται στον πυρήνα του σχεδίου «Ελλάδα 2027», που παρουσίασε ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ και αποτελούν πολιτική προτεραιότητα της Κυβέρνησης για τη δεύτερη τετραετία. Κι αυτό γιατί η κοινωνική πολιτική, όπως βεβαίως και η αύξηση των εισοδημάτων μέσα από την αύξηση της απασχόλησης, για όλους εμάς δεν είναι ένα συμπλήρωμα στη στρατηγική μας, αλλά το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα της ανάπτυξης και των μεταρρυθμίσεων που προωθούμε.

Σ’ αυτή την κατεύθυνση, χάρη στη συνετή δημοσιονομική πολιτική που ακολουθούμε, αλλά και μετά από 5μηνη σκληρή διαπραγμάτευση με τους ευρωπαίους εταίρους μας- στην οποία πρωτοστάτησε προσωπικά ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που, εξάλλου, είχε και την αρχική ιδέα- καταφέραμε την ανακατεύθυνση πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, έτσι ώστε να εξασφαλιστούν επιπλέον κονδύλια τόσο για το πρόγραμμα «Σπίτι μου» ΙΙ, όσο και για το «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου».

Ο συνολικός προϋπολογισμός των δύο προγραμμάτων- που να σημειώσω δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στην Ε.Ε- ανέρχεται στα 2,4 δις. ευρώ, με πάνω από τα μισά, ήτοι 1,3 δις. ευρώ, να αντλούνται από το δανειακό σκέλος του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ειδικότερα, το πρόγραμμα «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» -που όπως είπατε αναμένεται να ξεκινήσει τον Ιανουάριο- προϋπολογισμού 400 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 300 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα είναι ανοιχτό σε όλους, χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, είτε πρόκειται για ιδιοκτήτες κύριας είτε δευτερεύουσας κατοικίας.

Η επιδότηση αφορά στο 100% του χαμηλότοκου δανείου, έως 25.000 ευρώ, διάρκειας 3 έως 7 έτη, για την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι χρηματοδοτούνται εργασίες για θερμομόνωση, πράσινη στέγη, αντικατάσταση κουφωμάτων, συστημάτων θέρμανσης- ψύξης, εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, μικρών ανεμογεννητριών, ηλιακών θερμοσιφώνων και άλλων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Να λοιπόν, μια ακόμα έμπρακτη απόδειξη ότι διοχετεύουμε στην οικονομία και στην κοινωνία κάθε διαθέσιμο ευρώ από τα ευρωπαϊκά κονδύλια που εξασφαλίσαμε, να λοιπόν ακόμα μια απόδειξη ότι οι ευρωπαϊκοί πόροι δεν αφορούν τους «λίγους» και τους «μεγάλους», όπως ισχυρίζεται η έωλη αιτίαση της αντιπολίτευσης.

– Η αντιπολίτευση ασκεί κριτική στην κυβέρνηση και για καθυστερήσεις στην απορρόφηση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Θα τηρηθούν τα ορόσημα που προβλέπονται ;

Αν η απορρόφηση του 100% των πόρων του ΕΣΠΑ 2014-2020 αποτελεί καθυστέρηση, αν η 4η θέση στην Ε.Ε. αναφορικά με την απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ 2021-2027 αποτελεί καθυστέρηση, αν η κατάταξη στις πρώτες θέσεις πανευρωπαϊκά στην απορρόφηση κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί καθυστέρηση, τότε, ναι, έχουμε καθυστερήσει.

 

 

Όλα είναι τέλεια; Όχι. Αλλά, είναι άλλο να μηδενίζεις κι άλλο να βελτιώνεσαι συνεχώς. Είναι άλλο να ασκείς εμπεριστατωμένη αντιπολίτευση κι άλλο να δημαγωγείς, τάζοντας, ακόμα και τώρα, τα πάντα στους πάντες, μέσα από ακοστολόγητα προγράμματα.

Εμείς, συνεχίζουμε να λογοδοτούμε στους πολίτες. Συνεχίζουμε να υλοποιούμε στόχους και ορόσημα, δηλαδή μεταρρυθμίσεις, όπως αυτά που οδήγησαν στην εκταμίευση και των τεσσάρων αιτημάτων πληρωμής που υπέβαλε έως τώρα η χώρα στην Ε.Ε.. Εκταμιεύσεων που μεταφράζονται στο 50,5% του συνολικού προϋπολογισμού του Εθνικού Σχεδίου «Ελλάδα 2.0». Εκταμιεύσεων που μεταφράζονται, μέχρι το τελευταίο ευρώ, στη συνεχή κάλυψη του επενδυτικού κενού που προκάλεσε η οικονομική κρίση, μέσα από περισσότερες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις, παραγωγικό μετασχηματισμό της οικονομίας, βελτίωση των υποδομών, ενίσχυση του κοινωνικού κράτους, βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, και βεβαίως, δημιουργία νέων και καλύτερα αμειβόμενων θέσεων εργασίας, άρα, ατομική ευημερία για όλους τους συμπολίτες μας.

– Ωστόσο, οι δημοσκοπήσεις δείχνουν πως ένα σημαντικό κομμάτι των ψηφοφόρων παραμένει στην δεξαμενή των αναποφάσιστων. Πως βλέπετε να διαμορφώνεται το πολιτικό σκηνικό μετά τις ευρωεκλογές και τι απαντάτε σε όσους κατηγορούν την κυβέρνηση για μεταρρυθμιστική χαλάρωση ;

Καμία χαλάρωση, καμία κόπωση. Το αντίθετο. Έχοντας ακούσει την κοινωνία στην κάλπη των ευρωεκλογών – μια κάλπη εντελώς διαφορετική από αυτή των εθνικών εκλογών- έχοντας λάβει το μήνυμα των συμπολιτών μας για ακόμα περισσότερη δουλειά, επιταχύνουμε τις μεταρρυθμίσεις, εντείνουμε την προσπάθεια για ακόμα καλύτερη αντιμετώπιση των προβλημάτων της κοινωνίας και των προκλήσεων της οικονομίας, για τη βελτίωση της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής όλων.

Από το 2019 έγιναν πολλά. Και αναγνωρίστηκαν από τους ψηφοφόρους, στις διπλές εθνικές εκλογές, αλλά και από τους ευρωπαίους εταίρους μας και διεθνείς οίκους αξιολόγησης. Παρήχθη έργο, με αποτέλεσμα πολλαπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ήρθαν επενδύσεις στη χώρα, από παγκόσμιους πρωταγωνιστές. Δημιουργήθηκε μισό εκατομμύριο θέσεις εργασίας. Ανακτήθηκε η επενδυτική βαθμίδα. Η Ελλάδα, όπως σας προείπα, βρίσκεται στις πρώτες θέσεις πανευρωπαϊκά στην απορρόφηση πόρων του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης. Οι απώλειες του Δημοσίου από ΦΠΑ στη χώρα μας μειώθηκαν κατά 50% με έναν από τους ταχύτερους ρυθμούς στους «27», αυξάνοντας το κεφάλαιο υπέρ της κοινωνίας, μεταφράζοντας την φορολογική δικαιοσύνη σε κοινωνική δικαιοσύνη, σε περισσότερους πόρους για την Υγεία, την Παιδεία, την Άμυνα. Κι αυτά είναι μόνο ενδεικτικά παραδείγματα της προόδου που έχει συντελεστεί τα τελευταία πέντε χρόνια…

– Κατά πόσο όμως προχωρούν οι μεταρρυθμίσεις τον τελευταίο χρόνο;

Οι μεταρρυθμίσεις προχωρούν κανονικά και μάλιστα, με επιταχυνόμενους ρυθμούς. Μόνο εντός του 2023, ενδεικτικά, δρομολογήσαμε δέσμη μέτρων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, ένα διαφανές σύστημα επιλογής διοικήσεων στο Δημόσιο μέσω ΑΣΕΠ, τα μη κρατικά πανεπιστήμια, την επιστολική ψήφο, το νέο δικαστικό χάρτη, την ψηφιακή κάρτα εργασίας, το panic button, το ηλεκτρονικό εισιτήριο στα γήπεδα, την εφαρμογή my coast στις παραλίες.

Δείχνουν αυτά τα παραδείγματα «μεταρρυθμιστική κόπωση»; Περισσότερο ενισχύουν το «κάνουμε πράξη τις δεσμεύσεις μας», που αποτελεί και οδηγό της πολιτικής μας. Περισσότερο αποδεικνύουν το «να που γίνονται», την καλύτερη απάντηση στο «αυτά δεν γίνονται» που εκπέμπουν μεμψίμοιροι λαϊκισμοί.

Σε κάθε περίπτωση, και παρά το γεγονός ότι τα αποτελέσματα των μεταρρυθμίσεων γίνονται ορατά μόνο όταν ωριμάζουν, για να έρθω στο μετρήσιμο αποτέλεσμα των τελευταίων μηνών, μόνο «μεταρρυθμιστική χαλάρωση» δεν συνιστά, για παράδειγμα, ο δεύτερος υψηλότερος ρυθμός ανάπτυξης στην Ευρωπαϊκή Ένωση για το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Μόνο στασιμότητα δεν αποτελεί το γεγονός ότι η ανάπτυξη οφείλεται σε αυξημένη απασχόληση, που οδήγησε στη μεγαλύτερη μείωση του ποσοστού ανεργίας στην Ε.Ε. Και στη μεγαλύτερη αύξηση στη σωρευτική αύξηση των επενδύσεων στην ΕΕ, για το 2023 έναντι του 2019. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία γίνεται πιο εξωστρεφής, με συνεχή αύξηση των εξαγωγών ως ποσοστό του ΑΕΠ, αποδεικνύοντας ότι το παραγωγικό μοντέλο αλλάζει, στην πράξη, όχι στα λόγια.

Μόνο «κόπωση» δεν αποτελεί η νέα αύξηση της τάξεως των 900 εκατ. ευρώ, που θεσμοθετήσαμε στο νόμο για το νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το μεγαλύτερο των τελευταίων 14 ετών, το οποίο, από 12,2 δις ευρώ, θα ανέλθει πλέον στα 13,1 δις ευρώ. Μόνο στασιμότητα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί το γεγονός ότι, καθημερινά, εντάσσονται στο ΕΣΠΑ, στο Ταμείο Ανάκαμψης, και στα άλλα χρηματοδοτικά και επενδυτικά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας, έργα για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας, της καινοτομίας και της εξωστρέφειας, των υποδομών, της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης, των νοσοκομείων, των σχολείων, της κατάρτισης και επανακατάρτισης, του πολιτισμού, συνεχείς παρεμβάσεις μεταρρυθμιστικού χαρακτήρα, στο σύνολο της Επικράτειας.

Σε πείσμα όλων αυτών οι οποίοι δεν βλέπουν την πρόοδο της χώρας, την αλλαγή σελίδας από το 2019, με αυτούς τους ρυθμούς, με την ίδια πολιτική βούληση, συνεχίζουμε, με στόχο να φέρουμε εις πέρας τη νέα καθαρή εντολή που λάβαμε. Να τιμήσουμε την εμπιστοσύνη των συμπολιτών μας και να υλοποιήσουμε τις δεσμεύσεις που αναλάβαμε απέναντι τους, μέσα από σύνθετες μεταρρυθμίσεις, ακόμα και με τομές που έχουν πολιτικό κόστος.

Το μείζον διακύβευμα είναι αυτό που και ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποκαλεί πολυδύναμο εκσυγχρονισμό της χώρας, σύμφωνα με τις αντοχές της οικονομίας, τις διεθνείς υποχρεώσεις μας και τους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες, μακριά από ανέξοδους λαϊκισμούς, μηδενισμούς και μαγικές συνταγές, που μαθηματικά, θα οδηγούσαν την πατρίδα σε αδιέξοδα που δεν θέλουμε να ξαναζήσουμε. Για την επίτευξη αυτού του εθνικού στόχου, για την αποφασιστικότητα και την αποτελεσματικότητα, για τη συνέπεια λόγων και έργων, για την εφαρμογή του οδικού μας χάρτη προς το μέλλον, για τη μετατροπή της συλλογικής ανάπτυξης σε ατομική προκοπή, θα κριθούμε εκ νέου, το 2027.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ