Κρίσεις Ανωτάτων Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων
Το ΣΑΓΕ κατά την 9η Συνεδρίασή του, της Τετάρτης 1 Μαρτίου 2017, έκρινε ως ακολούθως :
Στο Κοινό Νομικό Σώμα
“Διατηρητέους” τους:
(1) Ταξίαρχο (ΝΟΜ) Σφυρή Ιωάννη
(2) Ταξίαρχο (ΝΟΜ) Μαυρίδη Χρήστο
(3) Ταξίαρχο (ΝΟΜ) Γιαννακάκη Σπυρίδωνα
(4) Ταξίαρχο (ΝΟΜ) (ΕΟΘ) Νικολαΐδη Ιωάννη
Το ΣΑΓΕ κατά την 10η Συνεδρίασή του, της Τετάρτης 1 Μαρτίου 2017, έκρινε ως ακολούθως :
1. Στο Πολεμικό Ναυτικό
Προήγαγε στο βαθμό του Υποναυάρχου για πλήρωση κενών θέσεων, τους:
α. Aρχιπλοίαρχο Μπάνο Σταύρο ΠΝ
β. Αρχιπλοίαρχο Παξιβανάκη Ιωάννη ΠΝ
γ. Αρχιπλοίαρχο Λυμπέρη Παναγιώτη ΠΝ
δ. Αρχιπλοίαρχο (Μ) Δερμεντζούδη Μαρίνο ΠΝ
ε. Αρχιπλοίαρχο (Μ) Αλεξόπουλο Αριστείδη ΠΝ
2. Στην Πολεμική Αεροπορία
α. Προήγαγε στο βαθμό του Υποπτεράρχου για πλήρωση κενών θέσεων, τους:
(1) Ταξίαρχο (Ι) Γιάνναρο Κωνσταντίνο
(2) Ταξίαρχο (Ι) Λίγκρη Θεόδωρο
(3) Ταξίαρχο (Ι) Μαντούβαλο Λάζαρο
(4) Ταξίαρχο (Ι) Σαββόπουλο Αθανάσιο
(5) Ταξίαρχο (Ι) Γκοντικούλη Ιωάννη
(6) Ταξίαρχο (ΜΑ) Γεννηματά Ιωάννη
(7) Ταξίαρχο (ΕΑ) Ανδρέου Γεώργιο
β. Διατηρητέο στον αυτό βαθμό, τον Ταξίαρχο (Ι) Παπανάκο Πέτρο.
3. Στο Κοινό Νομικό Σώμα
Προήγαγε στο βαθμό του Υποστρατήγου (ΝΟΜ) για πλήρωση κενής θέσεως, τον Ταξίαρχο (ΝΟΜ) Σφυρή Ιωάννη.
ΚΡΙΣΕΙΣ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ 2017: Ποια είναι τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται
Του Απόλλωνα Λεονταρίτη
Ολοκληρώθηκαν οι τακτικές κρίσεις στις Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίες , χαρακτηρίζονται μάλλον ως «φυσιολογικές» (σύμφωνα με παρατηρητές που έχουν σαφή εικόνα των προσώπων και της διαδικασίας) χωρίς μεγάλες «τομές» ούτε εκτός των προβλεπόμενων «πλαισίων».
Ένα από τα άμεσα συμπεράσματα που προκύπτει μετά το πέρας της διαδικασίας, είναι η αμφίβολη πλέον έκβαση του εγχειρήματος υπαγωγής της ΑΣΔΕΝ στο Στόλο. Θυμίζουμε ότι το ζήτημα είχε ανακύψει στην επικαιρότητα μετά τις κρίσεις της ηγεσίας των ΕΔ στα μέσα Ιανουαρίου, με την τοποθέτηση Υποστράτηγου «Καταδρομέα» ως Διοικητή ΑΣΔΕΝ και ενός Αντιναύαρχου «βατράχου» στη θέση του Αρχηγού Στόλου.
Πρόκειται για τον (μέχρι πρότινος) Υποστράτηγο Νικόλαο Μανωλάκο και τον Αντιναύαρχο Ιωάννη Παυλόπουλο (ΠΝ) οι οποίοι συγκεντρώνουν – κατά κοινή ομολογία – άριστες περγαμηνές για την συνολική ικανότητα και εμπειρία τους, η οποία «συνδέθηκε» με ένα προτεινόμενο σχέδιο «αναδιοργάνωσης» προς ένα πιο ευέλικτο μοντέλο διοίκησης, σε σχέση με την υφιστάμενη δομή (στην κορυφή της οποίας βρίσκεται το ΓΕΕΘΑ) σε περίοδο επιχειρήσεων.
Ιδιαίτερα όσον αφορά την τοποθέτηση Υποστρατήγου στην Διοίκηση της ΑΣΔΕΝ, η ερμηνεία που δόθηκε ήταν ότι διαμορφώνεται το «υπόβαθρο» για μία προώθηση του σχεδίου υπαγωγής όλων των υφιστάμενων διοικήσεων και μονάδων στα νησιά υπό το Αρχηγείο Στόλου. Προφανώς όμως κάτι τέτοιο δεν διαφαίνεται πλέον έπειτα από την προαγωγή του Διοικητή ΑΣΔΕΝ σε Αντιστράτηγο.
Όπως επισημαίνουν έγκυρες πηγές, το σχέδιο που αφορά την ΑΣΔΕΝ «ατονεί» συνολικά και μάλλον δεν πρέπει να περιμένουμε δραματικές αλλαγές οι οποίες είχαν τοποθετηθεί χρονικά να εφαρμοστούν από το Μάρτιο. Άλλωστε όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται: «Δεν πρόκειται καν για σχέδιο αλλά για μελέτη που δρομολογήθηκε για να έχει το ίδιο συμπέρασμα με τον τίτλο του»
Επιπλέον το προτεινόμενο σχήμα παρουσιάζει δομικά προβλήματα που μάλλον θα περιέπλεκαν παρά θα απλούστευαν την σημερινή κατάσταση. Κάτι ανάλογο μάλιστα έχει γίνει και παλιότερα την περίοδο 2002-2003.
Κάτι που σήμαινε ότι θα προέκυπταν τελικά δύο Διακλαδικά Στρατηγεία. Ένα αυτό του Αρχηγείου Στόλου με υπαγόμενη την ΑΣΔΕΝ και ένα αυτό του ΓΕΕΘΑ, το οποίο θα ήταν υπεύθυνο συνολικά για το Θέατρο Επιχειρήσεων. Ούτε λίγο ούτε πολύ η εκτίμηση είναι ότι θα είχε προκληθεί «σύγχυση ρόλων και αρμοδιοτήτων» ενώ ουδείς ανέφερε που «κολλάει» στην υπαγωγή της ΑΣΔΕΝ (υπό το Αρχηγείο Στόλου), ο επιχειρησιακός έλεγχος της ΠΑ.
Και εξηγούμεθα!
Εάν για παράδειγμα υπήρχε εκδήλωση μιας κρίσης με επίκεντρο ένα νησί, ζητούμενο αποτελούσε η βελτίωση του ελέγχου των διαθέσιμων φίλιων δυνάμεων (μονάδες ΑΣΔΕΝ) επιφορτισμένων με την άμυνα. Θεωρητικά η υπαγωγή τους στο Αρχηγείο Στόλου υποτίθεται ότι θα επέφερε καλύτερο συντονισμό σε ότι αφορά τις αποστολές ενίσχυσης – αμφίβιων επιχειρήσεων ανακατάληψης.
Όμως καμία ουσιαστική πρόβλεψη δεν έγινε για τον συνολικό έλεγχο των αεροπορικών δυνάμεων στην περιοχή επιχειρήσεων, πέραν του τακτικού επιπέδου από τον τοπικό ΑΕΛΑ (Αξιωματικό Ελεγκτή Αεράμυνας) επί πλοίου του ΠΝ με σαφώς περιορισμένες δυνατότητες .
Πάλι λοιπόν δεν θα κερδίζαμε τίποτα σε επίπεδο Διοίκησης με το βάρος απόκρουσης μιας τουρκικής επιθετικής ενέργειας σε κάθε περίπτωση να πέφτει στην ΑΣΔΕΝ, χωρίς τον απαιτούμενο συντονισμό με το ΓΕΕΘΑ.