Συντριβή Καναντέρ στην Κάρυστο: Οδύνη για τους δύο ηρωικούς πιλότους – Τριήμερο πένθος στην ένοπλες δυνάμεις | Το χρονικό της τραγωδίας

0
7085

Ο κυβερνήτης, Σμηναγός Χρήστος Μουλάς, 34 ετών και ο συγκυβερνήτης, Ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης, 27 ετών, θυσιάστηκαν στο καθήκον

Συγκλονίζει την Ελλάδα ο χαμός των δύο ηρωικών πιλότων του Καναντέρ, που συνετρίβη στην Κάρυστο, το μεσημέρι της Τρίτης, ενώ επιχειρούσε στο πύρινο μέτωπο στον Πλατανιστό Ευβοίας.

Ο κυβερνήτης, Σμηναγός Χρήστος Μουλάς, 34 ετών και ο συγκυβερνήτης, Ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης, 27 ετών, θυσιάστηκαν στο καθήκον προσπαθώντας να προστατέψουν ανθρώπινες ζωές και περιουσίες σε μία άνιση μάχη με τις φλόγες που μαίνονται για σχεδόν τρία 24ωρα.

Οι δυο ηρωικοί πιλότοι

Ο 27χρονος πιλότος Ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης

Ο 34χρονος πιλότος Σμηναγός Χρήστος Μουλάς

Tο χρονικό της τραγωδίας

Στις 15:00 το μεσημέρι έγινε γνωστή η είδηση για την πτώση αεροσκάφους Καναντέρ CL-215 που επιχειρούσε στο μέτωπο της πυρκαγιάς στον Πλατανιστό Καρύστου, στην Εύβοια.

Αμέσως στην περιοχή έσπευσαν ένα ελικόπτερο Super Puma και ένα ελικόπτερο ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας καθώς και ένα ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ η τύχη των δύο χειριστών αγνοούνταν.

Σύμφωνα με πληροφορίες που υπήρχαν εκείνη τη στιγμή από την Πυροσβεστική, το αεροσκάφος είχε απογειωθεί από την Νέα Αγχίαλο Βόλου λίγο πριν από τις 12:00 και επιχειρούσε στην πυρκαγιά της Καρύστου και συγκεκριμένα στην περιοχή Πλατανιστός.

Σύμφωνα με τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας, από ένα συγκλονιστικό βίντεο που κατέγραψε η κάμερα της ΕΡΤ, η συντριβή του CL-215 γίνεται αμέσως μετά τη ρίψη νερού, με το δεξί φτερό του να προσκρούει σε δέντρο. Ο δεξιός πλωτήρας αποκόπηκε με συνέπεια να πάρει δεξιά κλίση και να συντριβεί στο έδαφος.

Άμεσα στην περιοχή στήθηκε μεγάλη επιχείρηση για τους δύο χειριστές, ωστόσο τα δυσάρεστα νέα δεν άργησαν να γίνουν γνωστά.

Οι δύο πιλότοι ήταν νεκροί, βυθίζοντας στο πένθος τις οικογένειές τους, τις Ένοπλες Δυνάμεις, όπου κηρύχθηκε τριήμερο πένθος, αλλά και όλη την Ελλάδα.

Η επίσημη ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας

Την Τρίτη 25 Ιουλίου 2023 και ώρα 14:52 αεροσκάφος τύπου CL-215 της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης, κατέπεσε, κατά τη διάρκεια αεροπυρόσβεσης, στον Πλατανιστό Ευβοίας με συνέπεια τον θανάσιμο τραυματισμό του κυβερνήτη, Σμηναγού (Ι) Χρήστου Μουλά, 34 ετών και του συγκυβερνήτη, Ανθυποσμηναγού (Ι) Περικλή Στεφανίδη, 27 ετών.

Σμήναρχος (Ι) Σωτήριος Μαγκώτσιος
Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΑ

‘Αμεσα από την Πολεμική Αεροπορία ξεκίνησε έρευνα για τη συντριβή του Καναντέρ με στελέχη του ΓΕΑ να συλλέγουν όλα τα στοιχεία από το σημείο και από το βίντεο που κατέγραψε τη μοιραία πτήση του αεροσκάφους, προκειμένου να βγει το πόρισμα και να βρεθούν τα αίτια της μεγάλης αυτής τραγωδίας.

Τα σενάρια για τη συντριβή

Ο δημάρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, που είναι και έμπειρος κυβερνήτης της Πολιτικής Αεροπορίας, είπε στον ΑΝΤ1 «είναι από τις συνηθισμένες πολύ χαμηλού ύψους πτήσεις των πυροσβεστικών αεροσκαφών στα 30-40 πόδια με 10- 15 μέτρα. Βλέπουμε ότι το ανάγλυφο είναι πάρα πολύ επικίνδυνο και η ρίψη του νερού εξαιρετικά στοχευμένη. Αφού ρίξει το νερό, βλέπουμε ότι όλο το δεξί φτερό περνά μέσα από δέντρα μεσαίας ανάπτυξης. Ο πλωτήρας αποκόπτεται δημιουργώντας αεροδυναμική διαταραχή προφανώς πρέπει να υπάρξει κάποιο πρόβλημα σε επίπεδο πηδαλίων κλίσης».

«Η κλίση φτάνει να υπερβαίνει τις 90 μοίρες. Το αεροσκάφος μπαίνει σε διαδικασία απώλειας στήριξης, όταν πλέον μπει σ’ αυτή την κατάσταση χρειάζεται 500 με 1000 πόδια για να ανακτήσει κανείς τον έλεγχο», είπε χαρακτηριστικά.

«Είναι πάρα πολύ κοντά, όλες οι πτήσεις αυτές γίνονται πολύ κοντά. Η κλίση, χαλάει την κινητική ενέργεια στην κρισιμότερη φάση της κρίσης δημιουργεί μια κατάσταση που είναι μη διαχειρίσιμη, σ’ αυτό το ύψος να έχεις τέτοια έλλειψη αεροδυναμικής», πρόσθεσε στη συνέχεια.

Σχετικές ειδήσεις

  • Πτώση Καναντέρ: Γέμισαν μηνύματα πόνου & θλίψης τα social media
  • Πτώση Καναντέρ: Οι πρώτες εκτιμήσεις για τα αίτια της συντριβής – Πότε αρχίζουν οι έρευνες (vid)
  • Πτώση Καναντέρ: Τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις
  • Βαρύ πένθος στα Χανιά για τον Σμηναγό Χρήστο Μουλά

    Πτώση Καναντέρ: Βαρύ πένθος στα Χανιά για τον Σμηναγό Χρήστο Μουλά
    INTIME.
    Ο Σμηναγός Χρήστος Μουλάς, ο ένας εκ των αδικοχαμένων χειριστών του Καναντέρ που κατέπεσε στην Κάρυστο Ευβοίας, πέρασε την παιδική του ηλικία στην Κρήτη και συγκεκριμένα, τον Αποκόρωνα Χανίων.

    Θλίψη έχει «σκορπίσει» στο πανελλήνιο, η είδηση του θανάτου των δύο αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας εν ώρα καθήκοντος, του Σμηναγού Χρήστου Μουλά και του Ανθυποσμηναγού Περικλή Στεφανίδη, μετά την πτώση του Καναντέρ στον Πλατανιστό της Καρύστου Ευβοίας, όπου επιχειρούσαν για την κατάσβεση των πυρκαγιών στην περιοχή.

    Ο Σμηναγός είχε καταγωγή από τον Αποκόρωνα Χανίων, όπου και έζησε τα σχολικά του χρόνια, πριν παρουσιασθεί στη Σχολή Ικάρων, σύμφωνα με το flashnews.gr. Ο αποχαιρετισμός του ξαδέλφου του, Γιώργου Κορνελάκη, «ραγίζει» καρδιές.

    Συγκλονισμένος είναι και ο Αντιδήμαρχος Χανίων, Γιάννης Γιαννακάκης, ο οποίος ήταν συμμαθητής του Χρήστου Μουλά.

    Πώς έπεσε το Canadair – Εμπειροι πιλότοι και ειδικοί αναλύουν τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης

    Βίντεο από τη στιγμή της συντριβής – Η απότομη αύξηση της ροπής μετά τη ρίψη του νερού, η επαφή με το δέντρο και οι μάταιες προσπάθειες των χειριστών να το επαναφέρουν

    canadair_sint_arthro

    Τα αίτια της συντριβής του Canadair που επιχειρούσε στη φωτιά της Καρύστου, που οδήγησε στον θάνατο τους δύο πιλότους, του 34χρονου κυβερνήτη σμηναγού Χρήστου Μουλά και του 27χρονου συγκυβερνήτη ανθυποσμηναγού Περικλή Στεφανίδη, θα αναζητήσουν τις επόμενες ώρες οι εμπειρογνώμονες της Πολεμικής Αεροπορίας.

    Η στιγμή της πτώσης του Canadair στο δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ

    Όπως φαίνεται από το συγκλονιστικό βίντεο της πτώσης, το Canadair CL-215 πραγματοποίησε ρίψη νερού πάνω από μια εστία φωτιάς. Αμέσως μετά δείχνει να παίρνει ύψος αλλά όχι τόσο ώστε αρχικά να αποφύγει την κορυφή ενός δένδρου πάνω στην οποία «βρίσκει» ο πλωτήρας του δεξιού φτερού και ξεκολλάει. Την επόμενη στιγμή το αεροσκάφος παίρνει μεγάλη κλίση δεξιά και χάνεται μέσα σε μια χαράδρα όπου και συντρίβεται.

    Τι μπορεί να συνέβη;

    Aρχικά να πούμε ότι παρά το γεγονός ότι τα CL-215 είναι από τα πρώτα πυροσβεστικά αεροπλάνα που πήραμε και έχουν πολλές ώρες πτήσης, η ηλικία τους αυτή καθαυτή δεν παίζει κανένα ρόλο αν γίνεται σωστή συντήρηση και οι απαραίτητες αναβαθμίσεις που προβλέπει ο κατασκευαστής. Και είναι γνωστό πώς οι τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας, στη διάρκεια των πυρκαγιών εργάζονται όλη τη νύχτα, έτσι ώστε κάθε πρωί τα αεροπλάνα να είναι ετοιμοπόλεμα.

    Ένα δεύτερο ερώτημα που ακούστηκε ήταν πως το αεροσκάφος πετούσε πολύ χαμηλά. Η αλήθεια είναι πως οι πιλότοι των πυροσβεστικών προσπαθούν να κατέβουν όσο πιο χαμηλά γίνεται για να «χτυπήσουν» την εστία της φωτιάς πιο αποτελεσματικά, καθώς αν ρίξουν το νερό από πολύ ψηλά, τότε αυτό λόγω των υψηλών θερμοκρασιών θα εξατμιστεί και δεν θα φτάσει ποτέ στο έδαφος.

    Τα συντρίμμια του Canadair στην Κάρυστο

    Όπως τόνισε και στην ΕΡΤ ο αεροναυπηγός Φαίδωνας Καραϊωσηφίδης, το πώς αποφασίζεται το ύψος από το οποίο θα γίνει η ρίψη, βασίζεται στην εκπαίδευση των πιλότων και γίνεται με βάση προδιαγραφές. Δηλαδή υπάρχει ένα σημείο εισόδου στην περιοχή της φωτιάς και ένα υπολογιζόμενο σημείο εξόδου.

    Προτού γίνει η ρίψη, τα αεροπλάνα περνούν από πάνω και κάνουν επιθεώρηση του χώρου, ιδιαίτερα αν είναι η πρώτη φορά ή η πρώτη ρίψη της ημέρας μετά την υδροληψία.

    «Είναι θέμα εμπειρίας, είναι θέμα συνθηκών και βέβαια όλα γίνονται με γνώμονα την ασφάλεια. Είναι απόφαση του πιλότου μέχρι τι βάθος θα κατέβει για να κάνει τη ρίψη, χωρίς να υπάρχει
    κάποιο σύστημα ή κάποιο άλλο βοήθημα, δυστυχώς» κατέληξε ο αεροναυπηγός.

    Ελικόπτερο επιχειρεί κατάσβεση στα συντρίμμια του Canadair στην Κάρυστο

    Επίσης πρέπει να πούμε πως τα Canadair – όπως τονίζουν στο protothema.gr έμπειροι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας – είναι αεροσκάφη που πετάνε με το χέρι και με το μάτι. Με άλλα λόγια, δεν έχουν κανένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης.

    Επίσης, οι πιλότοι της ΠΑ τονίζουν πως μετά τη ρίψη του νερού το Canadair παίρνει απότομα ύψος, λόγω της ξαφνικής απώλειας βάρους. Με το που ελαφραίνει το αεροσκάφος αυξάνεται η ροπή στρέψης. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, καθώς το αεροπλάνο «ροπάρει» προς τα δεξιά, βρίσκει στο εμπόδιο (δένδρο) που το «σπρώχνει» ακόμη δεξιότερα, ενώ παράλληλα χάνει και τον πλωτήρα του δεξιού φτερού. Κάπου εκεί χάνεται η ικανότητα πτήσης. Είναι βέβαιο – λένε – πως οι πιλότοι προσπάθησαν να το επαναφέρουν αλλά όταν πετάς σε ύψος 10 – 12 μέτρων και στο συγκεκριμένο ανάγλυφο του εδάφους, δεν έχεις ούτε το χρόνο, αλλά ούτε και τον χώρο να τα καταφέρεις.

    Τέλος, καθώς τα Canadair δεν έχουν σύστημα εκτίναξης ή διαφυγής η μόνη ελπίδα που έχουν οι χειριστές σε περίπτωση που συμβεί κάτι, είναι να επιχειρήσουν αναγκαστική προσγείωση έστω και σε ανώμαλο έδαφος, όπως συνέβη το 2015 στη Λακωνία και το 2016 στα Δερβενοχώρια, ή αναγκαστική προσθαλάσσωση αν είναι κοντά στη θάλασσα.

    Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως κάτι τέτοιο ήταν αδύνατο…

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ