Εντοπίστηκαν στοιχεία που επιβεβαιώνουν πως ο κυβερνήτης του F-4 Phantom που κατέπεσε δυτικά του Κατακόλου είναι νεκρός- Ο Σμηναγός (Ι) Ευστάθιος Τσιτλακίδης ήταν αρκετά έμπειρος με εκατοντάδες ώρες πτήσης σε μαχητικά αεροσκάφη.
Οι Ένοπλες Δυνάμεις πενθούν. Η Πολεμική Αεροπορία έχασε δύο εξαιρετικούς πιλότους και η Ελλάδα θρηνεί δύο νέα παιδιά.
Η πτώση του F-4 Phantom έχει συγκλονίσει το πανελλήνιο, με δύο νεαρούς αξιωματικούς της Πολεμικής Αεροπορίας να οδηγούνται στο θάνατο μετά τη συντριβή του μαχητικού.
Ο 31 ετών Σμηναγός (Ι) Ευστάθιος Τσιτλακίδης ήταν ο κυβερνήτης του «φαντομά» της HAF και δυστυχώς εντοπίστηκε και αυτός νεκρός στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά του Κατακόλου Ηλείας.
Η ανακοίνωση της Πολεμικής Αεροπορίας:
«Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοινώνει ότι σήμερα Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ης Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας.
Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του.
Ο χειριστής της HAF είχε εκατοντάδες ώρες πτήσης και θεωρούνταν αρκετά έμπειρος, μιας και είχε λάβει μέρος σε πλήθος εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και αποστολών της Πολεμικής Αεροπορίας».
Αυτός ήταν ο Σμηναγός (Ι) Ευστάθιος Τσιτλακίδης:
Το χρονικό της πτώσης του F-4 Phantom
Όλα ξεκίνησαν το πρωί της Δευτέρας (30/01) όταν ο σχηματισμός δύο μαχητικών F-4 Phantom απογειώθηκε από την 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα, πραγματοποιώντας εκπαιδευτική άσκηση «χαμηλής ναυτιλίας», που σημαίνει πολύ χαμηλά ύψη.
Περίπου 8 μίλια δυτικά του Κατακόλου, ο επικεφαλής του σχηματισμού ενημέρωσε τον πως το ζευγάρι του είχε καταπέσει στη θάλασσα. Αμέσως σήμανε συναγερμός στην Πολεμική Αεροπορία, το Λιμενικό και όλες τις αρμόδιες Αρχές, ώστε να εντοπιστούν οι χειριστές του F-4 Phantom και το μαχητικό.
Αμέσως έσπευσαν στην περιοχή 2 ελικόπτερα ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας, 1 ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και πλωτά μέσα του Λιμενικού Σώματος, ενώ σε μέγιστη ετοιμότητα ήταν και ένα C-130.
Αν και αρχικά υπήρξαν πληροφορίες πως ο Σμηναγός και ο Υποσμηναγός έχουν χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα εγκαταλείποντας το μαχητικό, τελικά έγινε γνωστό πως οι δύο Ίκαροι δεν πρόλαβαν να κάνουν χρήση του συστήματος ασφαλείας.
Η απαιτητική άσκηση που αποδείχτηκε μοιραία
Μέχρι στιγμής κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα το τι συνέβη τα κρίσιμα δευτερόλεπτα πριν καρφωθεί το F-4 Phantom στο νερό, με τα έμπειρα στελέχη της HAF να αναλύουν κάθε πιθανό σενάριο.
Αυτοί που σίγουρα έχουν πιο καθαρή εικόνα για το τι συνέβη τα κρίσιμα δευτερόλεπτα είναι ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης του δεύτερου F-4 Phantom που πετούσε σε σχηματισμό με το μοιραίο μαχητικό και μάλιστα ήταν ο επικεφαλής κατά την εκτέλεση της άσκησης «χαμηλής ναυτιλίας».
Όπως έχουμε αναφέρει, η συγκεκριμένη εκπαιδευτική δραστηριότητα είναι αρκετά απαιτητική καθώς, εκτελείται μόλις 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Όπως αναφέρουν πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας, πρόκειται για μία άσκηση που θέλει μεγάλη προσοχή, ενέχει κινδύνους και απαιτεί εγρήγορση και αφοσίωση κάθε δευτερόλεπτο. Δεν είναι πιο επικίνδυνη από άλλες, όπως γράφτηκε, είναι όμως «δύσκολη» μιας και το μαχητικό αναπτύσσει ταχύτητες που ξεπερνούν τα 800 χιλιόμετρα ελάχιστα μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Παράλληλα, προκειμένου να «κρυφτεί» το μαχητικό από το εχθρικό ραντάρ, εκτελεί ελιγμούς και απότομες στροφές. Τι σημαίνει αυτό; Πως με ταχύτητα 800 χιλιόμετρα, τα 100 μέτρα μέχρι τη θάλασσα διανύονται σε μόλις 2-3 δευτερόλεπτα. Αυτό εξηγεί και το γεγονός πως οι δύο χειριστές δεν πρόλαβαν να ενημερώσουν για το παραμικρό.
Τι συνέβη λοιπόν το πρωί της Δευτέρας (30/01) και το F-4 Phantom βρέθηκε στη θάλασσα; Ο σχηματισμός των δύο F-4 απογειώθηκε από την Ανδραβίδα στις 10:05 και στις 10:30 πετούσε ήδη πάνω από τον Κυπαρισιακό κόλπο. Το μαχητικό με κυβερνήτη τον Σμηναγό Στάθη Τσιτλακίδη και συγκυβερνήτη τον Υποσμηναγό Μάριο Μιχαήλ Τουρούτσικα ακολουθούσε τον επικεφαλής του σχηματισμού εκτελώντας – όπως προβλέπεται – τους ελιγμούς και τις στροφές που «έδειχνε» το προπορευόμενο μαχητικό στα 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας. Ωστόσο, κάποια στιγμή και ενώ το μοιραίο F-4 φέρεται να είχε κληθεί να εκτελέσει μια κίνηση με ελαφρά κλήση, χάθηκε από το οπτικό πεδίο του επικεφαλής, ο οποίος δευτερόλεπτα μετά φέρεται να το είδε να συντρίβεται στη θάλασσα.
Για το λόγο αυτό οι χειριστές του δεύτερου μαχητικού είναι ίσως αυτοί που θα μπορούσαν να λύσουν τον γρίφο της μοιραίας πτώσης του F-4 Phantom.