Συμβάσεις με τιμές αυξημένες από 10% έως και 15% έχουν υπογράψει για τη σεζόν του 2023 οι Ελληνες ξενοδόχοι με τα μεγάλα τουριστικά γραφεία του εξωτερικού. Οι αυξήσεις αυτές, που μεσοσταθμικά κινούνται πέριξ του 12%, αφορούν τα πακέτα διακοπών που πωλούνται στις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία και η Αγγλία από tour operators όπως η TUI Group, η Der Touristik, η Apollo, που ειδικεύεται στις αγορές των σκανδιναβικών χωρών, η Seniorenreisen (Αυστρία) η Ideal Tours, η Springer Reisen και άλλοι.
Παρά την άνοδο των τιμών που έρχεται ως λογικό επακόλουθο του πληθωρισμού και της ισχυρής ζήτησης για διακοπές στην Ελλάδα, τα μεγάλα τουριστικά γραφεία εκτιμούν πως θα μπορέσουν να πουλήσουν ακόμα περισσότερα πακέτα φέτος, αναφέρουν στην «Κ» πηγές της αγοράς. Το εύρος των αυξήσεων διαφέρει από προορισμό σε προορισμό ανάλογα και με τη δημοφιλία που έχει ο καθένας από αυτούς στις ευρωπαϊκές αγορές.
Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο πως οι αυξήσεις στις τιμές για τις απευθείας κρατήσεις που κάνουν οι ταξιδιώτες είναι ακόμα μεγαλύτερες και σε περιπτώσεις ξεπερνούν ακόμα και το 100%, προσθέτουν οι ίδιες πηγές.
Ενώ λοιπόν το σύνολο του κόστους του τουριστικού πακέτου για μία οικογένεια που θέλει να ταξιδέψει από την Αγγλία ή τη Γερμανία προς την Ελλάδα εμφανίζεται σημαντικά αυξημένο, λόγω και της παράλληλης ανόδου του κόστους των επιβατικών αερομεταφορών, η διάθεση για ταξίδια φέτος παραμένει ισχυρή και σε περιπτώσεις ισχυρότερη και από αυτήν του 2022. Διορθώσεις ωστόσο αναμένεται να παρατηρηθούν στη διάρκεια των διακοπών, καθώς η διάβρωση του διαθέσιμου εισοδήματος των ευρωπαϊκών νοικοκυριών από τον πληθωρισμό περιορίζει τους σχετικούς προϋπολογισμούς των διακοπών του καλοκαιριού του 2023.
Είναι χαρακτηριστικό πως, σύμφωνα με έρευνα της PwC σε δείγμα 1.000 Γερμανών ηλικίας από 18 έως 65 ετών, η διάθεση εξοικονόμησης χρημάτων στις διακοπές εμφανίζει μικρή υποχώρηση σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα που έγινε την περίοδο της άνοιξης του 2022. Το 58% ελπίζει ότι η οικονομική του κατάσταση δεν θα χειροτερέψει και ενδεχομένως και να βελτιωθεί κατά το πρώτο εξάμηνο φέτος, έναντι αντίστοιχου ποσοστού 67% τον Απρίλιο του 2022, ενώ οι μισοί σχεδόν από τους ερωτηθέντες χαρακτηρίζουν την οικονομική τους κατάσταση άσχημη (19 μονάδες περισσότερες έναντι του 2022). Πάντως, πάνω από 70% όσων ταξιδεύουν με πακέτα διακοπών σκέφτονται να ταξιδέψουν με λιγότερα χρήματα ή και να κάνουν συντομότερης διάρκειας διακοπές.
Τα ευρήματα αυτά δεν ανησυχούν ιδιαίτερα τα μεγάλα τουριστικά γραφεία ούτε τους Ελληνες ξενοδόχους καθώς το απόθεμα ζήτησης για διακοπές στην Ελλάδα είναι τέτοιο που μπορεί να επιτρέψει την κάλυψη των διαθέσιμων ημερών από άλλους ταξιδιώτες. Να πέσει δηλαδή η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη ανά ταξίδι στην Ελλάδα αλλά να ανέβει το πλήθος των επισκεπτών από το εξωτερικό. Εξάλλου, σύμφωνα με την έρευνα της PwC, τα περισσότερα γερμανικά νοικοκυριά σχεδιάζουν περικοπές σε άλλους τομείς και όχι απαραίτητα στις διακοπές. Τα κοσμήματα και τα έπιπλα για παράδειγμα βρίσκονται στην κορυφή της λίστας περικοπών, με το 66% και το 59% των Γερμανών αντίστοιχα να δηλώνουν πως θα «παγώσουν» τις σχετικές αγορές.
Ανάλογα είναι τα μηνύματα και από τη βρετανική αγορά που μαζί με τη γερμανική είναι οι δύο μεγαλύτερες από τις οποίες αντλεί επισκέπτες η Ελλάδα. Μάλιστα αντίστοιχη έρευνα στη Βρετανία δείχνει ότι το 34% όσων σχεδιάζουν να ταξιδέψουν, δηλώνει πως θα κάνει φέτος μεγαλύτερης διάρκειας διακοπές σε σχέση με το 2022. Το ποσοστό που δηλώνει πως θα κάνει διακοπές μικρότερης διάρκειας στην ίδια έρευνα διαμορφώθηκε στο 25%. Η μειοψηφία (20%) εκείνων των Βρετανών που δεν θα ταξιδέψουν, δηλώνει πως η διάβρωση του διαθέσιμου εισοδήματος (66%) και ο πληθωρισμός (48%) είναι οι βασικές αιτίες.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως οι αυξήσεις στις συμβάσεις των ξενοδόχων με τα μεγάλα ξένα τουριστικά γραφεία αντανακλώνται και στις αυξήσεις που προβλέπει η νέα Εθνική Κλαδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΚΣΣΕ) που διέπει τις εργασιακές σχέσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο. Η συμφωνία έχει διετή διάρκεια (1-1-2023 έως 31-12-2024) και προβλέπει αύξηση των βασικών μισθών κατά 5,5% για το πρώτο έτος (2023) και επιπλέον αύξηση κατά 5% για το δεύτερο έτος (2024).
Πηγή kathimerini.gr
Τρόφιμα: Με διπλάσιο ρυθμό από τον πληθωρισμό οι αυξήσεις παρά το «καλάθι»
Η αποκλιμάκωση των τιμών του φυσικού αερίου, του πετρελαίου θέρμανσης και των καυσίμων τον περασμένο Δεκέμβριο σε σχέση με ένα πριν, το Νοέμβριο, του 22 φαίνεται πως ήταν τελικά ο σημαντικότερος παράγοντας στο να πατήσει «φρένο» ο πληθωρισμός τον περασμένο μήνα δείχνοντας -0,5% σε μηνιαία βάση και +7,2% σε ετήσια στην έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ. Μία εξέλιξη που αποδίδεται σε σημαντικό βαθμό στην καλοκαιρία που συνεχίζει να επικρατεί ρίχνοντας τη ζήτηση και τις χρηματιστηριακές τιμές στη χονδρική επηρεάζοντας σχεδόν άμεσα και τη λιανική.
Συγκεκριμένα τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν πως σε σχέση με ένα μήνα πριν, το Νοέμβριο, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε 11,8%, των καυσίμων 8,9% και του φυσικού αερίου 1,5%.
Την ίδια ώρα όμως οι τιμές στα περισσότερα βασικά αγαθά διατροφής διατήρησαν την ανοδική τους πορεία με την ευρεία κατηγορία «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» της ΕΛΣΤΑΤ να σημειώνει το Δεκέμβριο αύξηση 0,4% σε σχέση με ένα μήνα πριν, ενώ σε σχέση με το Δεκέμβριο του ‘21 η αύξηση έχει φθάσει το 15,5%! Το υπερδιπλάσιο δηλαδή του ρυθμού αύξησης του δείκτη τιμών καταναλωτή…
Με βάση τα στοιχεία που κοινοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ μέσα σε ένα μήνα, από το Νοέμβριο του 22 στο Δεκέμβριο του 22, αυξήθηκαν:
-το μοσχαρίσιο κρέας 2,2%
-το χοιρινό κρέας 2,4%
-τα νωπά ψάρια 3,1%
-τα τυριά 1,2%
-το ελαιόλαδο 2%
-τα διατηρημένα ή επεξεργασμένα λαχανικά 2%
Αντίθετα υπήρξαν μειώσεις:
-στα νωπά φρούτα 6,1%
-στα νωπά λαχανικά 2,1%
-στα αλκοολούχα ποτά 2,2%
«Συντριπτική» η σύγκριση με πέρυσι
Εάν πάλι η σύγκριση γίνει με τις τιμές που ίσχυαν ακριβώς έναν χρόνο πριν, το Δεκέμβριο του ’21, τα αποτελέσματα είναι «συντριπτικά» αφού οι τιμές εμφανίζονται να έχουν εκτιναχθεί στο σύνολο των βασικών τροφίμων και κυρίως σε Ψωμί και δημητριακά (+18,1%), Κρέατα- γενικά (+17,8%), Ψάρια- γενικά (+2,4%), Γαλακτοκομικά και αυγά (+25,6%), Έλαια και λίπη (+21,7%), Φρούτα- γενικά (+2,7%), Λαχανικά- γενικά (+13,1%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (+8,7%), Λοιπά τρόφιμα (+14%), Καφέ- κακάο- τσάι (+13,2%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (+10,4%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (+6,4%).
Το «καλάθι» του νοικοκυριού
Όλα τα παραπάνω, και κυρίως τα συγκριτικά στοιχεία Δεκεμβρίου 22 – Νοεμβρίου 22, υπογραμμίζουν τελικά πως το μέτρο του «καλαθιού του νοικοκυριού», αποτελεί, προς το παρόν τουλάχιστον, μία νησίδα αντίστασης στο γενικότερο κύμα των ανατιμήσεων χωρίς ωστόσο να μπορεί να επηρεάσει τη συνολική εικόνα ακρίβειας που αντιμετωπίζει σήμερα ο καταναλωτής. Ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη ότι το μήνα Δεκέμβριο καταγράφηκε, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, σημαντική αποκλιμάκωση στη μεσοσταθμική αξία του «καλαθιού», υποχωρώντας κατά περίπου 16% σε σχέση με τις πρώτες δύο εβδομάδες λειτουργίας του μέτρου.
«Για να μην υπάρχουν ανατιμήσεις πρέπει να μην υπάρχει πληθωρισμός. Άρα σε ένα περιβάλλον, σε ένα κύκλο πληθωρισμού οι ανατιμήσεις υπάρχουν. Το ζήτημα είναι ότι με το καλάθι έχουμε βρει έναν τρόπο να προσφέρουμε στους ευάλωτους συμπολίτες μας ένα καταφύγιο έναντι αυτών των ανατιμήσεων», έλεγε χθες ο υπ. Ανάπτυξης κ. Αδ. Γεωργιάδης κατά τις συνήθεις επισκέψεις του σε καταστήματα Σούπερ Μάρκετ.
«Για μια τετραμελή οικογένεια το Καλάθι μπορεί να εξοικονομήσει 80 ευρώ το μήνα», σημείωσε απ’ την πλευρά του ο αναπλ. Υπ. Ανάπτυξης κ. Νίκος Παπαθανάσης κάνοντας τη σύγκριση με τη μέση τιμή του «καλαθιού» τον περασμένο Νοέμβριο. «Αν συνδυαστεί και με την κάρτα αγορών, η οποία συνολικά εξοικονομεί 52 ευρώ το μήνα, το όφελος φτάνει στα 132 ευρώ μηνιαίως», πρόσθεσε.
Αναζητείται νέα φόρμουλα
Καθώς όμως άλλα περιθώρια πλέον δεν φαίνονται να υπάρχουν για περαιτέρω αποκλιμάκωση της μεσοσταθμικής αξίας του καλαθιού, είτε γιατί ολοκληρώθηκαν ο,τι αλλαγές ήταν δυνατό να γίνουν στο «μίγμα» των προϊόντων με σαφή στροφή των αλυσίδων σε αυτά της ιδιωτικής ετικέτας είτε γιατί απ’ την αρχή της χρονιάς έχει ενεργοποιηθεί ένα νέο κύμα ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά, Υπουργείο Ανάπτυξης, Σούπερ Μάρκετ και Βιομηχανίες αναζητούν διάφορες λύσεις απεγκλωβισμού.
Στο πλαίσιο αυτό αναζητείται φόρμουλα για τη συμμετοχή περισσότερων επώνυμων προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» ώστε το τελευταίο να γίνει πιο ελκυστικό και στον μέσο καταναλωτή και όχι μόνο στα ευάλωτα νοικοκυριά αλλά και για να ικανοποιηθεί αίτημα της Βιομηχανίας Τροφίμων να συμμετέχει πιο ενεργά φοβούμενη στροφή των καταναλωτών προς την ιδιωτική ετικέτα.
Μάλιστα ο κ. Γεωργιάδης δεν έχει αποκλείσει να καταστεί υποχρεωτική η συμμετοχή ενός τουλάχιστον επώνυμου προϊόντος σε κάθε μία από τις 51 κατηγορίες του «καλαθιού του νοικοκυριού», κάτι που αναμένεται να τεθεί στις συζητήσεις που θα έχει ο ίδιος ίσως και σήμερα με εκπροσώπους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών.
Πάντως το ζήτημα εξετάζει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, χωρίς, ωστόσο, να έχει καταλήξει ακόμη σε σχετική γνωμοδότηση.
Πηγή newmoney.gr