Σήμερα είναι ένας από τους δημοφιλέστερους μαθητές στη χώρα, καθώς αρίστευσε στις Πανελλαδικές
«Είχα μια χαζή ιδέα όταν ζούσα στο ΚΥΤ Μόριας, ότι θα μάθω τα ελληνικά σε ένα μήνα και θα πάω σχολείο. Εκανα πάνω από ένα χρόνο», λέει ο Κουρός. Φωτ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ
Πριν από τρεις μήνες ο 19χρονος Κουρός από το Ιράν δεν υπήρχε. Και αυτό είναι κάτι που λέει ο ίδιος. Σήμερα είναι ένας από τους δημοφιλέστερους μαθητές στην Ελλάδα, καθώς αρίστευσε στις Πανελλαδικές Εξετάσεις με μέσο όρο 18,25.
«Διάβαζα συνέχεια, αγαπούσα το σχολείο, ήθελα να πάω μπροστά. Είχα μια χαζή ιδέα όταν ζούσα στο ΚΥΤ Μόριας, ότι θα μάθω τα ελληνικά σε έναν μήνα και θα πάω σχολείο. Εκανα περισσότερο από έναν χρόνο για να τα μάθω, αλλά μόλις έφθασα στην κορυφή των νοημάτων της, κατάλαβα πώς μπορώ να φτιάξω λέξεις και πώς να τις γράφω σωστά», λέει ο ίδιος στην «Κ».
Ο Κουρός Νουρμοχαμαντί Μπαϊγκί πέρασε από 40 κύματα –κυριολεκτικά– του Αιγαίου και της γραφειοκρατίας για να κατορθώσει να συμμετάσχει στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Και η συμμετοχή του, έπειτα από τέσσερις απορριπτικές αποφάσεις για το άσυλο και εν τέλει την αναγνώρισή του, οφείλεται στις παρεμβάσεις και επιστολές προς το υπουργείο Παιδείας και το υπουργείο Μετανάστευσης από τους καθηγητές του στο Πρότυπο Λύκειο Μυτιλήνης, που τον αγάπησαν.
Ανέπτυξε ιδιαίτερη σχέση με τον καθηγητή του στα μαθηματικά, τον Παναγιώτη Κουτσκουδή, ο οποίος τον καμάρωσε την πρώτη ημέρα όταν πήγε στο σχολείο για να δει το 20άρι που είχε γράψει στο μάθημά του φορώντας μπλούζα με το πυθαγόρειο θεώρημα.
«Ο Κουρός σεβόταν το σχολείο όσο κανένας. Σηκωνόταν όρθιος όταν έμπαινε ο καθηγητής στην τάξη και ήρθαμε πολύ κοντά από την αρχή, λόγω της αγάπης του για τα μαθηματικά, που είναι μια διεθνής γλώσσα, έτσι ώστε τα ελληνικά να μην είναι εμπόδιο», μας λέει ο κ. Κουτσκουδής. «Είναι ιδιαίτερα ευφυής, με υπομονή, επιμονή, ήθος και σεβασμό σε όλους. Για σκεφτείτε, είναι ένα παιδί που μπήκε σε βάρκα και μετά στο ΚΥΤ και έμαθε να μιλάει άπταιστα ελληνικά. Δεν έχασε μάθημα. Συμμετείχε ακόμα και στα θρησκευτικά», προσθέτει.
Μία από τις φορές που τον είδε ο μαθηματικός του να λυγίζει ήταν λίγους μήνες πριν από τις εξετάσεις: «Δεν έτρωγε τίποτε από τη στενοχώρια του. Ακόμα δεν είχε χαρτιά και δεν ήξερε αν θα μπορούσε να συμμετάσχει στις εξετάσεις, που για εκείνον ήταν η μόνη ελπίδα για να ξεφύγει από τη μιζέρια».
Οι καθηγητές του Κουρός από το Ιράν, που κατάφερε να αριστεύσει στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, μιλούν στην «Κ» για τον μαθητή τους.
«Το παλέψαμε όσο μπορούσαμε και τα καταφέραμε να δώσει Πανελλαδικές», λέει στην «Κ» η χημικός του πρότυπου Λυκείου Μυτιλήνης, Βασιλική Θωμαΐδη, η οποία είχε επίσης ιδιαίτερη σχέση με τον Κουρός. Καθώς ο μαθητής πήγε πρώτα στο 2ο ΕΠΑΛ Μυτιλήνης, όπως και όλα τα παιδιά, για να πάει στο πρότυπο Λύκειο Μυτιλήνης έπρεπε να περάσει με εξετάσεις. Και πέτυχε. Η κ. Θωμαΐδη αφιλοκερδώς ανέλαβε για ολόκληρη τη σχολική χρονιά, τα απογεύματα της Παρασκευής, στις διακοπές των Χριστουγέννων και του Πάσχα, να του κάνει μάθημα Χημείας μέσω τηλεκπαίδευσης.
«Ο Κουρός ήταν τότε η δομή του Καρά Τεπέ και συνδέονταν. Ηξερα ότι έπρεπε να κάνει τα έξτρα μαθήματα, γιατί αν ένας μαθητής δεν έχει διδαχθεί την ύλη της Χημείας στην Α΄ Λυκείου, που ο Κουρός ήταν στο ΕΠΑΛ, δεν θα μπορούσε να συνδεθεί με την ύλη της Γ΄ Λυκείου», μας εξηγεί. Και ο Κουρός έγραψε 19,5 στη Χημεία. «Ηταν πάντα αισιόδοξος, ευχάριστος, ζητούσε συνέχεια να μάθει», θυμάται η καθηγήτριά του.
Συγκινητικά όμορφη ήταν όμως και η υποδοχή των συμμαθητών του στο σχολείο, όπως περιγράφει η φυσικός του πρότυπου Λυκείου Μυτιλήνης, Ελένη Παλαιολόγου: «Ο Κουρός τίμησε το σχολείο μέχρι την τελευταία στιγμή. Αξίζουν συγχαρητήρια στο κουράγιο του, αλλά και στην αγάπη που του έδειξαν από την πρώτη ημέρα όλοι οι συμμαθητές και οι συμμαθήτριές του. Τον ξεχώρισαν και του προσέφεραν την ηρεμία που έπρεπε να έχει στο σχολικό περιβάλλον, χωρίς ίχνος καχυποψίας, ώστε να μπορεί να συμμετέχει ενεργά, να εκφράζει απορίες, να έχει στιγμές ξεγνοιασιάς και να αναπτύξει γερές φιλίες». Και η κ. Παλαιολόγου ήταν δίπλα του εκτός του σχολικού ωραρίου. Ο Κουρός έγραψε 20 και στη Φυσική.
Στη μεγάλη αγκαλιά του πρότυπου Λυκείου Μυτιλήνης αναφέρθηκε, επίσης, ο διευθυντής του σχολείου, Αντώνης Νείρος: «Αγκαλιάσαμε τον Κουρός, όπως όλους τους μαθητές. Και αυτό είναι κάτι που θέλουμε να τονίσουμε. Δεν είμαστε ένα σχολείο για την ελίτ».
Η Υπατη Αρμοστεία αναφέρει σχετικά: «Είχαμε τη χαρά να γνωρίσουμε τον Κουρός μέσα από το πρόγραμμα “Κι αν ήσουν εσύ;”, που υλοποιούμε εδώ και χρόνια με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Συμμετείχε δημιουργικά και ακούραστα στα εργαστήρια του προγράμματος, παρά τις δυσκολίες της καθημερινότητάς του και ξεπερνώντας πολλαπλά εμπόδια».
Μάλιστα, ο Κουρός είχε γράψει στους «Μονολόγους σε καραντίνα», έκδοσης της Υ.Α., με το ψευδώνυμο Δαρείος –αφού το δικό του όνομα είναι Κύρος– για τις δυσκολίες που συνάντησε στο ΚΥΤ Μόριας. Καθώς δεν υπάρχουν τάξεις υποδοχής στα γενικά λύκεια, ο συντονιστής εκπαίδευσης προσφύγων ΚΥΤ Λέσβου από το 2016, Διονύσης Παύλου, «έβαλε το χέρι» του ώστε ο Κουρός να μεταβεί στο ΕΠΑΛ και με εξετάσεις να περάσει στο πρότυπο Λύκειο. «Φέτος έγιναν, επιτέλους, και στη Λέσβο 150 εγγραφές παιδιών προσφύγων στην τυπική εκπαίδευση. Η περίπτωση του Κουρός ή πέρυσι του Μοχάμεντ Αλχασάν από το Εσπερινό ΕΠΑΛ Μυτιλήνης, που έλαβε υποτροφία από το Αμερικανικό Κολέγιο για σπουδές στις Βιοϊατρικές Επιστήμες, δείχνουν ότι όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, ακόμα και αν μείνουν για λίγους μήνες», λέει στην «Κ».
πηγή: kathimerini.gr
Μπράβο και στον Κουρός και στους καθηγητές του. Μακάρι όλοι όσοι έρχονται στην Ελλάδα να είχαν τα ίδια κίνητρα. Δυστυχώς όμως αποτελεί μια φωτεινή εξαίρεση.