Με αφανισμό απειλούνται οι ελληνικές μεταποιητικές επιχειρήσεις καθώς κάποιοι εξακολουθούν να επιλέγουν εισαγόμενα ΣΑΟ αμφιβόλου ποιότητας.
Τα συστήματα αναχαίτισης οχημάτων, τα γνωστά στηθαία, αποτελούν ένα βασικό παράγοντα για την διατήρηση της οδικής ασφάλειας στους αυτοκινητοδρόμους αλλά και στις αστικές μετακινήσεις των οδηγών.
Στην Ελλάδα υπάρχουν πιστοποιημένοι κατασκευαστές στηθαίων αλλά όπως φαίνεται κάποιοι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν μη πιστοποιημένα στηθαία ή συστήματα αναχαίτισης οχημάτων made in… Turkey με αποτέλεσμα η ελληνική μεταποιητική βιοτεχνία να κινδυνεύει κυριολεκτικά με αφανισμό!
Το Newsauto.gr έχει αναδείξει πάρα πολλές φορές το θέμα των στηθαίων που χρησιμοποιούν παράνομα κάποιες Περιφέρειες και Δήμοι εξαιτίας του χαμηλού κόστους εις βάρος βέβαια της οδικής ασφάλειας καθώς διακυβεύεται η ασφάλεια των οδηγών σε περίπτωση πρόσκρουσης του οχήματος.
Όπως αποδεικνύεται μάλιστα κάποιοι εξακολουθούν να τοποθετούν παράνομα μη πιστοποιημένα στηθαία ή με έξυπνες κινήσεις τα «βαφτίζουν» ευρωπαϊκά με αποτέλεσμα να έχουν οδηγηθεί σε αδιέξοδο οι ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου. Στην Οδηγίες Μελετών Οδικών Έργων αναφέρεται ρητά ότι τα Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων ( ΣΑΟ / Στηθαία Ασφαλείας) πρέπει εκτός των άλλων:
Να έχουν Δοκιμές Πρόσκρουσης κατά ΕΝ1317.
Να ελαχιστοποιούν τις συναρμογές ( να ανήκουν σε οικογένειες στηθαίων ελαχιστοποιώντας την χρήση ειδικών τεμαχίων).
Να υπάρχει άμεση διαθεσιμότητα ανταλλακτικών.
Να γίνεται τοποθέτηση ενός συστήματος (μίας εταιρείας) σε κάθε οδικό τμήμα.
Σύμφωνα με πληροφορίες τίποτα από τα ανωτέρω δεν τηρείται 100% στην ελληνική πραγματικότητα.
Τοποθετούνται Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων διαφόρων εταιρειών ανά οδικό τμήμα καθιστώντας υπερβολικά δύσκολη την μετέπειτα συντήρηση του οδικού τμήματος από την Προϊσταμένη Αρχή. Ειδικότερα στη Βόρεια Ελλάδα υπάρχει έργο μήκους 10 χιλιομέτρων, όπου τοποθετήθηκαν στηθαία από 4 εταιρείες μόνο και μόνο για να μεγιστοποιηθεί το όφελος κάποιων.
Επίσης τοποθετούνται Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων χωρίς να έχουν Δοκιμές Κρούσης (Crash Tests, ως επιβάλλεται από την ΟΜΟΕ ΣΑΟ), αλλά simulations . Διάφοροι παραγωγοί με την «ευλογία» των οίκων πιστοποίησης χρησιμοποιούν εντέχνως τα «κενά» του προτύπου ΕΝ 1317 για να εκδίδουν πιστοποιητικά CE συστημάτων που έχουν υποστεί αλλαγές σε σχέση με τα Crash Tests στα οποία υποβλήθηκαν για να πιστοποιηθούν.
Με αφορμή το ελάχιστό επιπλέον κέρδος και αδιαφορώντας για τα ανωτέρω σημεία εγκρίνεται από τις κατά τόπους Περιφέρειες η τοποθέτηση Στηθαίων Εισαγωγής (κυρίως Τουρκίας) μόνο και μόνο επειδή έχουν CE. To CE είναι προαπαιτούμενο, δεν είναι το μοναδικό κριτήριο. Σε αρκετές Περιφέρειες έχουμε ήδη τα πρώτα κρούσματα με εγκατεστημένα Τούρκικα Στηθαία.
Σε συντηρήσεις παραχωρήσεων με διάφορα τεχνάσματα δημιουργικής λογιστικής και «κρυφών αποθεμάτων» συνεχίζεται η συντήρηση με μη πιστοποιημένα ΣΑΟ ενώ έχει απαγορευτεί δια νόμου όχι μόνο η παραγωγή τους αλλά και η διακίνηση τους από το 2012!
Μάλιστα κάποια εταιρεία εξακολουθεί να παράγει μη πιστοποιημένα συστήματα ή εξαρτήματα στηθαίων τα οποία και τοποθετούνται παράνομα σε όλη την Επικράτεια τη στιγμή που οι νόμιμες εταιρείες του κλάδου προσπαθούν να επιβιώσουν τόσο από την πολυετή οικονομική κρίση αλλά και τα προβλήματα που έχει προκαλέσει ο κορωνοϊός.
Πρέπει το κράτος να θωρακίσει την ελληνική παραγωγή στον συγκεκριμένο τομέα αξιοποιώντας τα ίδια μέσα που χρησιμοποιούν αντίστοιχα υπουργεία Υποδομών σε άλλα κράτη-μέλη διατηρώντας ωστόσο το πλαίσιο του υγιούς ανταγωνισμού ώστε να σωθούν οι ελληνικές εταιρείες και να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας.
Άλλωστε είναι γνωστό ότι η μεταποιητική βιομηχανία των Συστημάτων Αναχαίτισης Οχημάτων στην Ελλάδα (ενός μικρού αλλά ειδικευμένου κλάδου ) απασχολεί εκατοντάδες άτομα και για κάθε 1 ευρώ ενός ελληνικής παραγωγής συστήματος αναχαίτισης οχημάτων προστίθενται 3,1 ευρώ στο ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας.
Εάν δεν αλλάξει ριζικά ο τρόπος αντιμετώπισης δεν διακυβεύεται μόνο η επιβίωση ενός μικρού εξειδικευμένου κλάδου της ελληνικής μεταποίησης (που θα μετατραπεί σε αντιπρόσωπο – πλασιέ εταιρειών παραγωγής του εξωτερικού) , αλλά και η Οδική Ασφάλεια όλων των χρηστών των Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων.
Πηγή: newsauto.gr
Loipon koovlakes RIXTE TIS TIMES giana agorazei o kosmos apo esas den mporei na ehoume ena proion sto exoteriko 10euro me ta metaforika kai to idio akrivos kai edw na to agorazoume 50euro eleos kleutes